Kan geen topics aanmaken

Plaats reactie
KarelG

Kan geen topics aanmaken

Bericht door KarelG » 20 nov 2014, 18:23

Heb zojuist een nieuwe 3.1.1 installatie gedaan met NL (Casual) taalpakket maar ik kan geen topics openen in het forum.

Nu lees ik dat er ergens een 'imageset' folder moet zijn waarmee het probleem opgelost kan worden, maar die staat niet in mijn installatie. Ik zie wel in de prosilver map een /theme/images folder.

Gaarne advies

David
Contacteer:

Re: Kan geen topics aanmaken

Bericht door David » 20 nov 2014, 18:29

Welkom op phpbb.nl :)

Zou je de volgende keer het support template willen invullen, wij vragen deze informatie niet voor niets ;) De imageset map bestaat niet meer in phpBB 3.1.x, dat komt omdat de knoppen nu via taalvariabelen zijn geregeld. Weet je zeker dat je permissies hebt om nieuwe onderwerpen aan te maken?
Op zoek naar een vertaling voor je extensie? vertalingen

KarelG

Bericht door KarelG » 20 nov 2014, 18:41

Edit: excuus. Ik geloof dat ik het gevonden heb. Ik heb een drop-down menu over het hoofd gezien en had alleen de 'advanced permissions' ingesteld :oops:

Oeps, sorry.
Ik ben een phpBB nieuweling. Ik kwam die permissie niet tegen, wel het rijtje
Can attach files
Can disable word censors
Can download files
Can save drafts
Can use signature
onder de tab 'post'

David
Contacteer:

Bericht door David » 20 nov 2014, 19:06

Als je permissies voor je forum wilt instellen, neem dan onderstaande stappen:
  • Ga naar het beheerderspaneel
  • Klik op het tabblad: Permissies
  • Klik aan de linkerkant op: Forumpermissies
  • Selecteer dan één of meerdere forums, klik vervolgens op bevestig
  • Selecteer dan een groep en klik op voeg permissies toe of op wijzig permissies als de groep(en) al zijn toegevoegd.
  • Je kan dan het beste een rol kiezen, als je dat hebt gedaan klik je op pas alle permissies toe
Je moet dit voor meerdere groepen doen en ook voor meerdere forumonderdelen. Lees voor meer uitleg ook even: http://wiki.phpbb.nl/3.x/Handleiding/Permissies Hier vind je meer informatie over het instellen van permissies. Als je er niet uitkomt, laar dan weten waar je vast loopt dan kunnen wij je gerichter van dienst zijn.

KarelG

Bericht door KarelG » 20 nov 2014, 19:14

Nee, ik heb het gevonden, dankjewel. Ik loop nu echter tegen een ander probleem aan: in het control panel wanneer ik op 'Spambot Counter Measures' klik krijg ik de volgende foutmelding:

Code: Selecteer alles

Fatal error: Uncaught exception 'Symfony\Component\DependencyInjection\Exception\InvalidArgumentException' with message 'The service definition "phpbb_captcha_qa" does not exist.' in /home/karel/domains/piepinjeoor.nl/public_html/forum/vendor/symfony/dependency-injection/Symfony/Component/DependencyInjection/ContainerBuilder.php:871 Stack trace: #0 /home/karel/domains/piepinjeoor.nl/public_html/forum/vendor/symfony/dependency-injection/Symfony/Component/DependencyInjection/ContainerBuilder.php(478): Symfony\Component\DependencyInjection\ContainerBuilder->getDefinition('phpbb_captcha_q...') #1 /home/karel/domains/piepinjeoor.nl/public_html/forum/phpbb/captcha/factory.php(48): Symfony\Component\DependencyInjection\ContainerBuilder->get('phpbb_captcha_q...') #2 /home/karel/domains/piepinjeoor.nl/public_html/forum/includes/acp/acp_captcha.php(116): phpbb\captcha\factory->get_instance('phpbb_captcha_q...') #3 /home/karel/domains/piepinjeoor.nl/public_html/forum/includes/functions_module.php(674): acp_captcha->main('captcha', ' in /home/karel/domains/piepinjeoor.nl/public_html/forum/vendor/symfony/dependency-injection/Symfony/Component/DependencyInjection/ContainerBuilder.php on line 871

David
Contacteer:

Bericht door David » 20 nov 2014, 19:19

Je zei dat je een nieuw phpBB 3.1.1 pakket had geïnstalleerd, daar zouden geen foutmeldingen in moeten zitten. Hoe heb je het forum precies geïnstalleerd en is het ook echt een nieuw forum of een update van een vorige versie?

KarelG

Bericht door KarelG » 20 nov 2014, 19:22

Het is een splinternieuw forum, geïnstalleerd via een Installatron script van mijn provider

David
Contacteer:

Bericht door David » 20 nov 2014, 19:31

Je kan je forum beter niet installeren via en one-click installatie. Je weet niet precies wat deze scripts doen en met updaten kan Installatron ook problemen veroorzaken. Het beste is om een forum gewoon zelf te installeren, het is niet moeilijk, het kost alleen wat extra tijd ;)

KarelG

Bericht door KarelG » 20 nov 2014, 19:46

Hmm, ja achteraf... :cry:
Maar het forum is nu helemaal ingericht...

Is er een manier om dit te repareren denk je?

David
Contacteer:

Bericht door David » 20 nov 2014, 19:55

Ik durf het niet te zeggen, ik heb het eerste stuk van je foutmelding GeGoogled

Code: Selecteer alles

Fatal error: Uncaught exception 'Symfony\Component\DependencyInjection\Exception\InvalidArgumentException' with message 'The service definition "phpbb_captcha_qa" does not exist.
Dan kom je een 3tal onderwerpen tegen met de zelfde foutmelding. Alleen klopt het verhaal erom heen niet 100% met jouw verhaal. Dus durf ook niet te zeggen of die oplossing jouw helpen, daarnaast hoort een nieuw forum ook geen foutmeldingen te hebben. Ik vraag mij dan af, wat voor fouten kom je nog meer tegen?

Ervaring leert dat forums geïnstalleerd met installatron op de duur problemen kunnen veroorzaken. Dus wat is wijsheid? Hoever ben je met het indelen van je forum, hoeveel werk is het nu om opnieuw te beginnen?

KarelG

Bericht door KarelG » 20 nov 2014, 21:12

Is er een manier waarop ik de users en forumstructuur kan bewaren en weer importeren in een nieuwe installatie?

El torro
Contacteer:

Bericht door El torro » 20 nov 2014, 21:56

Je zou kunnen proberen om een nieuwe installatie te doen, en als die wel werkt dan eventjes aan je huidige database te koppelen door je config.php even te verwisselen

David
Contacteer:

Bericht door David » 20 nov 2014, 22:19

El torro schreef:Je zou kunnen proberen om een nieuwe installatie te doen, en als die wel werkt dan eventjes aan je huidige database te koppelen door je config.php even te verwisselen
Heeft weinig zin als de fout in de database zou zitten, wij weten gewoon niet wat installatron doet. Het is al gebleken dat taalbestanden daardoor wat probleempjes geven. Ik weet verder niet welke foutjes er nog in zouden kunnen zitten of wat er nog meer allemaal anders is in de bestanden en/of database. Ik zou toch echt willen adviseren om met een schoon pakket dat zelf geïnstalleerd is verder te gaan ;)

El torro
Contacteer:

Bericht door El torro » 20 nov 2014, 22:26

David schreef:
El torro schreef:Je zou kunnen proberen om een nieuwe installatie te doen, en als die wel werkt dan eventjes aan je huidige database te koppelen door je config.php even te verwisselen
Heeft weinig zin als de fout in de database zou zitten, wij weten gewoon niet wat installatron doet. Het is al gebleken dat taalbestanden daardoor wat probleempjes geven. Ik weet verder niet welke foutjes er nog in zouden kunnen zitten of wat er nog meer allemaal anders is in de bestanden en/of database. Ik zou toch echt willen adviseren om met een schoon pakket dat zelf geïnstalleerd is verder te gaan ;)
Ben ik helemaal met je eens David, maar ts ziet er tegenop om alles opnieuw in te voeren, en niet geschoten is altijd mis.
Als de fout in de database zit zie je dat snel genoeg en schakel je weer terug naar de nieuw aangemaakte.

David
Contacteer:

Bericht door David » 20 nov 2014, 22:41

El torro schreef:
David schreef:
Ben ik helemaal met je eens David, maar ts ziet er tegenop om alles opnieuw in te voeren, en niet geschoten is altijd mis.
Als de fout in de database zit zie je dat snel genoeg en schakel je weer terug naar de nieuw aangemaakte.
Niet onaardig bedoelt maar TS komt hier voor advies, ik geef advies mede doordat ik ervaring heb met dit soort installaties. Dan kan je twee dingen doen, mijn advies ten harte nemen of mijn advies negeren. Je kan ook beter de problemen voorkomen nu je forum nog in de kinderkleren staat en nog niet actief is. Dan later met en volledig uitgebouwd forum in de problemen komen ;)

Maar goed, misschien is er wel een tussen oplossing die zou kunnen werken. Probeer het eens met onderstaande stappen. Zo maak je de phpBB3.1.x bestanden schoon en update je de database. Als het goed is worden dan ook eventueel missende database tabellen en/of onderdelen toegevoegd.

Maak (altijd) eerst een backup van files en database.
  • Download de volledige laatste versie 3.1 Nederlands van phpBB.nl.
  • Unzip het bestand op je PC en open de phpBB3 map.
  • Verwijder het config.php bestand.
  • Ga nu naar de server waar je forum gehost staat en verwijder alle phpBB3 bestanden, BEHALVE:
    • config.php
    • de map images
    • de map files
    • de map store
  • Upload het 3.1 pakket.
  • Ga naar: http://<pad_naar_jouw_forum>/install/database_update.php
  • Laat deze database update volledig uitvoeren.
  • Verwijder dan de map install van je server.
Gebruik alleen een goed FTP programma, zoals FileZilla, om je bestanden over te zetten naar de server.

KarelG

Bericht door KarelG » 22 nov 2014, 16:07

Allemaal hartelijk dank voor de adviezen!
Ik heb er voor gekozen om de sprong maar te wagen en een compleet nieuwe handmatige installatie te doen. Als installatron bij het begin al dit soort problemen geeft, blijf ik er niet mee modderen.
En de handmatige installatie was inderdaad simpeler dan ik dacht.

Heb inmiddels morgen uitgetrokken om alle gegevens weer in te voeren. :D

en, O ja, de foutmelding komt niet meer tevoorschijn... :bier:

Plaats reactie