Dataverkeer

Installatie lukt niet? Plotseling een foutmelding. Of weet je niet hoe iets werkt. Problemen met phpBB2 kun je in dit archief opzoeken.
Forumregels

Sinds 1 januari 2009 wordt phpBB2 niet meer ondersteund.
Onderstaande informatie is verouderd en dient uitsluitend als archief.
phpBB2.0.x
Gesloten
Mark

Dataverkeer

Bericht door Mark » 21 aug 2003, 12:54

Hallo,

Hoe kan ik ervoor zorgen dat het dataverkeer verminderd wordt, zijn er bepaalde instellingen naast de gzip die daar voor zorgen?
Ook merk ik dat de grote van mijn database nu op 8 mb staat? is dit ook te verkleinen?

Forum statistieken lees je hieronder;

Aantal posts: 7096
Posts per dag: 44.07
Aantal topics: 542
Topics per dag: 3.37
Aantal gebruikers: 77
Gebruikers per dag: 0.48
Board gestart: 13 Mrt 2003 12:18 pm
Database formaat: 8.00 MB
Gzip compression: ON

Mark

Aeolus

Bericht door Aeolus » 21 aug 2003, 13:24

hoe hoog is op dit moment gemiddeld je maandelijkse dataverkeer?
-----------------------------------8<------(Hierlangs Afknippen)----------------------------------
Gebruik altijd de supporttemplate ! Deze is er niet voor niets !
! Geen support via pb, tenzij ik zelf anders aangeef !

WebSiteNet
Contacteer:

Bericht door WebSiteNet » 21 aug 2003, 13:37

database kleiner: Daar is eerder een topic over geweest. gewoon allen tabellen optimaliseren.(druk op optimaliseren als je ze alle maal geselecteerd hebt in phpmyadmin)

minder data verkeer: leden verbieden op je site te komen.

steefie

Bericht door steefie » 21 aug 2003, 15:52

hoeveel dataverkeer verbruikt een gemiddeld forum eigenlijk

matel
Contacteer:

Bericht door matel » 21 aug 2003, 19:10

Mijn forum gebruikt nu ongeveer 700MB per maand (115 leden, 14000 berichten). Een antwoord is er eigenlijk niet precies te geven want dat is natuurlijk sterkt afhankelijk van hoevaak je forum bezocht wordt.
ManyLinks website
ManyThings Forum Kom en wordt ook lid!
Afbeelding

WebmasterX
Contacteer:

Bericht door WebmasterX » 21 aug 2003, 20:46

Mijn forum trekt ongeveer 10 gb. per maand zonder database verkeer omdat deze intern is. Mijn database trekt alleen al ongeveer 1 gig per dag. Dus alles bij elkaar zo rond de 40 gig permaand.

Hoe je dit omlaag kunt brengen? Ga in ieder geval na of er traffic is tussen jou website en de database. Dit kun je zien of het ip nummer van jouw website hetzelfde is als die van de database server. Traffic op je website omlaag halen kan door verschillende zaken.

1. Haal alle buttons die overbodig zijn weg uit je template. Haal bijv. de buttons zoals www, icq etc etc allemaal weg behalve de profiel button en de pm button.
2. Haal al je plaatjes dus ook buttons door een image optimizer.
3. Laat geen plaatjes zoals avatars op je site zetten (uploaden) dus alleen maar laten linken.

Kortom traffic wordt gegenereerd door plaatjes niet door de html althans dat is te verwaarlozen.

Even een simpel reken sommetje. Stel je 1 plaatje op je site van 10 kb. Je krijgt op 1 dag ongeveer 10 bezoekers die samen ieder 10 pagina's oproepen. Dat komt dus neer op 100 keer het plaatje inladen en 10 x 100 kb is ongeveer 1mb dat maal de dagen in de maand ongeveer 30 dan komt dat ene plaatje maandelijk op zo'n 30mb traffic.

WebmasterX

mosymuis
Contacteer:

Bericht door mosymuis » 21 aug 2003, 22:22

webdev schreef:database kleiner: Daar is eerder een topic over geweest. gewoon allen tabellen optimaliseren.(druk op optimaliseren als je ze alle maal geselecteerd hebt in phpmyadmin)
Wat doet phpMyAdmin dan precies...? :)

WebSiteNet
Contacteer:

Bericht door WebSiteNet » 22 aug 2003, 15:42

de tebellen zo optimaal(klein) mogelijk maken.

Mark

Bericht door Mark » 22 aug 2003, 19:28

ik heb ze geoptimaliseer en zijn iets kleiner geworden

van 8,2 mb naar 7.9 mb

nog meer tips?

robert_waanders
Contacteer:

Bericht door robert_waanders » 22 aug 2003, 20:39

tja.. dat hele dataverkeer.... Dat word helemaal een probleem als je site succesvol is, Zo heb ik nu ook een redelijk probleem... Mijn site trekt op het moment rond de 1400 bezoekers per dag, mijn dataverkeer ligt rond de 10 Gig per maand, ik wil ook nog foto's gaan hosten middels de photoalbum mod van smartor.. Echter ben ik dan wel bang dat het dataverkeer omhoog giert..

Ik sta bijna op het punt om mijn forum te gaan co-locaten, en op deze manier meer bandbreedte te mogen gebruiken bij een hoster..

conclusie -> succes van je forum kan ook problemen meebrengen..

Robert
"Qua patet orbis, visito Roberto forum est"

http://www.modelbouwforum.nl

steefie

Bericht door steefie » 22 aug 2003, 20:50

als je zoveel dataverkeer per maand hebt kun je toch beter een eigen server opzetten

mosymuis
Contacteer:

Bericht door mosymuis » 22 aug 2003, 21:24

webdev schreef:de tebellen zo optimaal(klein) mogelijk maken.
Dooh, maar hoe doet hij dat dan?? Compressie?

Aeolus

Bericht door Aeolus » 22 aug 2003, 22:09

steefie schreef:als je zoveel dataverkeer per maand hebt kun je toch beter een eigen server opzetten
je bedoelt een server thuis op een breedband verbinding o.i.d.? dat zou ik niet doen... zeker niet als je forum succesvol is... je moet het zo zien dat een gemiddelde breedband verbinding een upload heeft van zon 15 kb/ps

dat zou de boel enorm traag maken... (ook voor de internetter van wie de breedbandverbinding zelf is...)
-----------------------------------8<------(Hierlangs Afknippen)----------------------------------
Gebruik altijd de supporttemplate ! Deze is er niet voor niets !
! Geen support via pb, tenzij ik zelf anders aangeef !

steefie

Bericht door steefie » 22 aug 2003, 22:26

ja ok maar gemiddeld is het echt geen 15 kb/ps eerder rond de 75/100 kb/ps

WebmasterX
Contacteer:

Bericht door WebmasterX » 23 aug 2003, 00:44

steefie schreef:ja ok maar gemiddeld is het echt geen 15 kb/ps eerder rond de 75/100 kb/ps
Tenzij je een hele zware verbinding hebt maar anders ligt het echt wel tussen de 15 en 30 kb/s en niet die 75/100 ook al heb je kabel. Het verschil bij een server thuis is dat de bezoekers gebruik maken van jouw upload snelheid niet de download snelheid.

WebmasterX

ron w
Contacteer:

Bericht door ron w » 23 aug 2003, 09:36

robert_waanders schreef:Ik sta bijna op het punt om mijn forum te gaan co-locaten, en op deze manier meer bandbreedte te mogen gebruiken bij een
Op zich hoef je toch niet voor 10 gieg (of iets meer) te gaan colocaten? Daar zijn best wel oplossingen voor te bedenken, die en niet superduur zijn, en kwalitatief ook goed zijn.

Wat betaal je nu ongeveer per maand voor je forum, incl. faciliteiten (dataverkeer etc)?
Afbeelding

steefie

Bericht door steefie » 23 aug 2003, 10:33

hoe kun je zien hoeveel dataverkeer je verbruikt en dan betaal je toch al snel 100 euro per jaar met een forum

ron w
Contacteer:

Bericht door ron w » 23 aug 2003, 11:23

steefie schreef:hoe kun je zien hoeveel dataverkeer je verbruikt en dan betaal je toch al snel 100 euro per jaar met een forum
Dataverkeer kan je zien op een aantal manieren: via stats die je bij je host krijgt (bijv. webstats), of via een plesk/cpanel achtig iets wat bij je hostingpakket zit (ik heb geen idee hoe het werkt voor gratis providers)

100 euro per jaar? Ligt eraan waar je de server hebt staan (uitgaande van het voorbeeld van 10 gieg)
Afbeelding

Gesloten