Bounces voor nobody@localhost

Installatie lukt niet? Plotseling een foutmelding. Of weet je niet hoe iets werkt. Problemen met phpBB2 kun je in dit archief opzoeken.
Forumregels

Sinds 1 januari 2009 wordt phpBB2 niet meer ondersteund.
Onderstaande informatie is verouderd en dient uitsluitend als archief.
phpBB2.0.x
Gesloten
HighKing

Bounces voor nobody@localhost

Bericht door HighKing » 29 nov 2007, 10:16

• Adres van je forum: nvt, meerdere
    Event. modificaties op je forum: nvt
    Wanneer ontstond het probleem? nvt
    phpBB versie: geen idee

Heb je onlangs iets verandert aan je forum? nvt
    Wat is het probleem? nvt

Vergeef mij voor het niet juist invullen van de vragen hierboven, ik heb een meer algemene vraag.
Ik ben beheerder van een shared server, en zit met het volgende probleem:

Het lijkt erop dat mails verzonden vanaf phpBB fora, vaak verzonden worden met de afzender "nobody@localhost", ofwel het verzendende script lijkt zichzelf niet netjes aan te melden bij de smtp.
Probleem is, dat hierdoor de bounces bij mij terecht komen, en niet bij de eigenaar van het forum in kwestie.

In de headers van een bounce, zie ik wel dat in de verzonden mail, netjes een bestaande afzender is opgenomen.

Dit probleem zie ik bij meerdere phpBB fora, waarschijnlijk ook verschillende versies.
Is dit een bekend probleem, en is er een manier om ervoor te zorgen dat de mails vanuit phpBB fora netjes verzonden worden uit naam van de afzender, zodat de eigenaar van het forum de bounces zelf krijgt?

Bas
Contacteer:

Re: Bounces voor nobody@localhost

Bericht door Bas » 29 nov 2007, 15:02

phpBB2 verstuurt mails gewoon met de correcte From-header, behalve als de betreffende installatie een fout e-mailadres heeft ingevuld. Probeer anders eens voor elke gebruiker in de sendmail-opties een ander e-mailadres te doen?

Ramon Fincken
Contacteer:

Bericht door Ramon Fincken » 29 nov 2007, 15:05

zie inderdaad de headers van die mails, daar staan handige regels in :)
Freelance webdevelopment, including phpbb2 scripting!

Website founder van: phpBBinstallers.net phpBBantispam.com
Mods: zie op http://www.phpbb.com Blog in wording: RamonFincken.com

HighKing

Bericht door HighKing » 13 dec 2007, 16:51

excuses voor mijn late reactie. Ik begrijp dat phpBB de juiste mailheaders verstuurd, dat gaf ik zelf ook al aan. Echter lijkt phpBB zich niet netjes aan te melden bij de smtp-server, en daar kijkt een smtp-server eerst naar, en daarna pas naar de headers.

Gewoonlijk is dit op te lossen, door een extra optie mee te geven aan de mail() functie, met daarin de -f switch, zoals dit:

Code: Selecteer alles

mail('ontvanger@domein.nl', 'onderwerp', 'bericht', 'headers', '-fafzender@domein.nl');   
Die -fafzender@domein.nl zorgt ervoor dat de afzender ook netjes als aanmelding bij de smtp verzorgt.

Helaas lijkt phpBB een eigen alternatief te gebruiken voor deze mailfunctie, die zich niet aanmeldt (maar dus inderdaad wel de headers mee stuurt).
Daarom vroeg ik mij dus af, of dit een bekend probleem is, en of hier een oplossing voor bestaat.

Bas
Contacteer:

Bericht door Bas » 13 dec 2007, 19:08

Deze parameter valt ook in php.ini/vhost-config in te stellen, meende ik. :)

Ramon Fincken
Contacteer:

Bericht door Ramon Fincken » 13 dec 2007, 21:47

Freelance webdevelopment, including phpbb2 scripting!

Website founder van: phpBBinstallers.net phpBBantispam.com
Mods: zie op http://www.phpbb.com Blog in wording: RamonFincken.com

HighKing

Bericht door HighKing » 14 dec 2007, 12:28

Well, ik had eigenlijk gehoopt dat dit probleem bekend was, en er een update voor zou zijn, zodat ik tegen deze klanten kan zeggen: "doe eens updaten" ;)

Ik heb bij wijze van test even de code van mailer.php aangepast in een test forumpje.
Op zowel regel 212 als 227 stond:

$result = @mail($to, $this->subject, preg_replace("#(?<!\r)\n#s", "\n", $this->msg), $this->extra_headers);   
Dit heb ik eens aangepast naar:

$result = @mail($to, $this->subject, preg_replace("#(?<!\r)\n#s", "\n", $this->msg), $this->extra_headers, '-fafzender@domein.nl');  
Het lijkt erop dat dit het probleem verhelpt, omdat er nu middels de -f switch een afzender wordt meegestuurd die voor het return-path kan worden gebruikt. :)

Volgende stap is aan de klant vragen of hij/zij dit stukje code even aan zou willen passen, of dat wij het eventueel voor de klant doen :)

Gesloten