Ik wil met een schone installatie beginnen... Hoe?

Installatie lukt niet? Plotseling een foutmelding. Of weet je niet hoe iets werkt. Problemen met phpBB2 kun je in dit archief opzoeken.
Forumregels

Sinds 1 januari 2009 wordt phpBB2 niet meer ondersteund.
Onderstaande informatie is verouderd en dient uitsluitend als archief.
phpBB2.0.x
Gesloten
patz
Contacteer:

Ik wil met een schone installatie beginnen... Hoe?

Bericht door patz » 09 jan 2007, 19:52

Een hele poos heb ik zonder problemen phpbb gedraais. Maar enkele keren ben ik gehackt en heb ik problemen gehad met enkele mods. Op zich allemaal weten te herstellen, maar ik wil graag een nieuw en fris forum opstarten met eenzelfde database. (Users, posts, etc.)
Want ik heb het gevoel dat er enkele zaken niet meer helemaal in orde zijn, zoals vertalingen en weergave van bepaalde buttons. Ook werken enkele mods niet meer zoals zij eerder hebben gedaan.

Dus als het zou kunnen wil ik graag met een schone installatie beginnen. Is dit mogelijk ondanks meerdere MODs die ik momenteel heb draaien? Zo ja, welke tables moet ik dan uit de db backuppen om vervolgens in de nieuwe db te restoren?

Ik hoor graag wat de mogelijkheden zijn, want ik heb zelf niet een direct antwoord kunnen vinden.

alvast bedankt voor de moeite en de hulp!

Ramon Fincken
Contacteer:

Bericht door Ramon Fincken » 09 jan 2007, 20:55

ga eerst eens de clean tables mod bekijken of je die kan gebruiken lijkt me ..
Freelance webdevelopment, including phpbb2 scripting!

Website founder van: phpBBinstallers.net phpBBantispam.com
Mods: zie op http://www.phpbb.com Blog in wording: RamonFincken.com

patz
Contacteer:

Bericht door patz » 09 jan 2007, 21:14

Ziet er goed uit. Ik wist niet van het bestaan af....

Als ik het goed begrijp, zorgt het uitvoeren van deze MOD ervoor dat alles tables opgeschoond worden van eerder geinstalleerde MODs?
Als ik dit dan heb gedaan en de database overzet naar een nieuw geinstalleerd forum, kan ik weer met een fris forum beginnnen?

Als ik zo kijk, zitten er veel zaken in die er niet in thuis horen. Ook in mySQL kom ik diverse zaken tegen die er niet in horen te staan. Deze zijn ooit in de db beland door een verkeerde installatie.

Mijn doel is uiteindelijk alle leden ed, over te zetten naar een geheel nieuw forum.
MOET ik het via deze cleanup uitvoeren? Of kan ik ook enkele tabellen backuppen uit de huidige db, om deze te dumpen in een nieuwe?

Ramon Fincken
Contacteer:

Bericht door Ramon Fincken » 09 jan 2007, 21:23

dat klopt, maar dit werkt alleen op je database zelf.

als je dus door wil gaan met behoud van leden enzo is dit een prima oplossing.

Vervolgens moet je je forumbestanden ( behalve config.php ) overschrijven met de versie van je huidige forum.

daarna eventueel updaten naar laastste versie als je die nog niet hebt.

zeker bij deze klus geldt; maak een backup !! ( database EN bestanden )

patz
Contacteer:

Bericht door patz » 09 jan 2007, 21:28

Dus even voor mijzelf in volgorde:
1. Backup db en bestanden maken
2. Clean mod draaien en volledig uitvoeren
3. Alle bestanden, behalve config.php, overschrijven met nieuwe bestanden (leeg forum)
4. upgarde draaien naar nieuwste versie

Kan ik ook het forum (zoals het nu is) kopieren naar een submap op mijn huidige server en het dan uitvoeren? Of is dit niet aan te raden?

Ramon Fincken
Contacteer:

Bericht door Ramon Fincken » 09 jan 2007, 21:31

correct
Kan ik ook het forum (zoals het nu is) kopieren naar een submap op mijn huidige server en het dan uitvoeren? Of is dit niet aan te raden?

dit is goed maar niet volledig

goed:
je werkt niet met je "live" bestanden die iedereen nu gebruikt

slecht:
je werkt WEL op je live database, dus je zal een copy moeten gebruiken, dan is het wel allemaal ok :)
( weet je hoe dat moet ? )

update:
en er hoort bij het andere subdomein nog een cookie mod overheen te gaan
http://david.smigit.com/mdd/?keyword=co ... opment=yes

patz
Contacteer:

Bericht door patz » 09 jan 2007, 21:41

Hoe ik de copy moet maken weet ik niet precies. Dat zal ik vast ergens op deze site kunnen vinden.

De site is momenteel in gebruik, maar zou ik eventueel tijdelijk offline kunnen zetten. Ik zal het ook niet direct uitvoeren, maar probeer mezelf voor te bereiden voor dit. Om zodoende alles spoedig en vlot over te kunnen zetten. Om vervolgens helemaal up to date te zijn en geen mankementen meer te hebben.

Ik kan het "live"forum wel gebruiken, maar zal deze dan eerst buiten bereik voor bezoekers moeten stellen?

Ramon Fincken
Contacteer:

Bericht door Ramon Fincken » 09 jan 2007, 21:47

even een vraagje tussendoor...

ik heb je forum (pabo) even bekeken...
er staan redelijk wat mods (zichtbaar) op het forum, wat ga je doen als je m weer vanilla (schoon) hebt?
mensen gaan echt alles missen ...

patz
Contacteer:

Bericht door patz » 09 jan 2007, 22:24

Ik wil een aantal zaken echter opnieuw erop zetten, maar dan ook alles up to date. Toen ik zo enthousiast ben begonnen met modden, heb ik nooit bijgehouden welke mods ik heb toegepst en welke versies.

Na een aantal te keren te zijn gehackt, mede door kennisbank, merk ik dat een aantal functies niet meer zo werken, als dat zij eerder hebben gedaan. Een deel van de functies wil uiteraard opnieuw gaan toepassen en bij gaan houden.

Maar ik merk ook met het upgraden van het forum zelf dat bepaalde codes niet meer kloppen, of het moet slechts een gevoel zijn.
Ik wil namelijk een volledige grip hebben op het forum en de daaraan hangende functies. Ook de downloads bevatten een lek, waardoor ik deze offline heb moeten halen. Zodoende groeien het aantal mankementen en ik weet hier niet goed naar te handelen.
Tevens wordt ik knettergek van de spam, dus wil ik uiteraard up to date zijn. Maar dan moet ik wel alles codes (al is het met de hand) juist kunnen vinden om te modden. En niet risicovol bezig zijn.

Vandaar ik wil voorbereiden en een nieuw forum op wil starten om zodoende ook mijn leden tegemoet te komen. Zij merken ook een aantal zaken op, waar ik graag aan wil gaan werken.

Gesloten