Tegengaan van SPAM en Spambots op je forum

Installatie lukt niet? Plotseling een foutmelding. Of weet je niet hoe iets werkt. Problemen met phpBB2 kun je in dit archief opzoeken.
Forumregels

Sinds 1 januari 2009 wordt phpBB2 niet meer ondersteund.
Onderstaande informatie is verouderd en dient uitsluitend als archief.
phpBB2.0.x
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 9080
Lid geworden op: 04 jun 2003, 20:47

Tegengaan van SPAM en Spambots op je forum

Bericht door Stef » 19 aug 2006, 20:25

Deel 1: Introductie
  • Er komen steeds meer onderwerpen over die vervelende spam op phpBB fora. Dat phpBB fora zoveel onder gespamt word heeft weer te maken met het grote succes van phpBB2. Omdat er naar mijn idee nog geen goede Nederlandse informatie over was, heb ik een de vertaling gemaakt van het artikel van Marshalrusty op phpBB.com.
  • Bots
    Bots oftewel spambots zijn geautomatiseerde gebruikers/computers die zonder hulp van mensen zichzelf kunnen registreren op fora en daar berichten achter laten. Meestal word deze vorm flink misbruikt, maar er zijn ook aardige bots, zoals die van Google die er voor zorgt dat je bent terug te vinden op z'n zoekmachine.
  • Menselijke spammers
    Als je denkt dat alleen bots reclame maken, dan heb je het helemaal mis. Er worden mensen betaald om jouw forum onder te spammen, dit heb je vaak niet door. Maar ze hebben enkel het doel om gewoon reclame te maken voor hun product.
:arrow: [wiki]Spambots[/wiki] (Wiki artikel, gelijk aan deze)

Deel 2: Gebruiken wat je zelf al hebt
  1. Update Update Update!
    Bij elke nieuwe versie van phpBB, word de beveiliging vergroot en allerlei bugs gefixt. Als je niet de laatste versie hebt, zorg dan dat je helemaal tot de laatste versie bij bent. Zodat je zeker weet dat je op dat punt in iedergeval goed zit.

    Informatie hierover vind je hier: http://wiki.phpbb.nl/Updaten
  2. Zet activatie naar 'gebruiker' of 'beheerder'
    De optie om hem op beheerder te zetten, zal ik niet aanraden voor mensen met een druk forum, want via deze manier moet de beheerder elke aanmelding goedkeuren alvorens ze berichten kunnen plaatsen. Je onderschept wel elke vorm van SPAM.

    De optie om hem op gebruiker te zetten is daar in tegen de slimste manier, maar niet 100% save.

    Veel bots faken hun e-mailadres zo kunnen ze hun account niet activeren, dus zo kunnen ze al geen reclame plaatsen. Dit zal ook gewoon menselijke spammers stoppen die bang zijn dat ze een werkend emailadres moeten plaatsen. Behalve dit zorg je er ook voor dat al je leden een geldig e-mailadres hebt en je ze ook met mededelingen kunt bereiken.

    Je kunt deze optie activeren in de 'configuratie' sectie van het beheerderspaneel.
    Afbeelding
  3. Zet Visuele confirmatie aan
    Dit is de afbeelding met cijfers/letters die je tegen komt wanneer je je op phpBB.nl hebt geregistreerd. Dit zorgt ervoor dat alleen mensen kunnen registreren, voor bots word dit al een stuk moeilijker. Menselijke spammers houd je hier echter niet mee tegen.

    Helaas is deze vorm al gebroken en kunnen geavanceerde bots dit lezen en zich dus kunnen registreren. Deze vorm word wel verbeterd in de volgende versie.

    Kom je de optie niet tegen, dan is waarschijnlijk je template niet up to date, vind hier (2.0.10 > 2.0.11) de wijzigingen die je dan moet aan brengen.
    Afbeelding
  4. Zet "Gasten mogen posten" uit
    Als je gasten toe laat om te posten, zet je de deuren open voor SPAM, ze hoeven zich niet eens te registreren, want ze kunnen direct al SPAM plaatsen. Aangeraden word dus om hem uit te schakelen: (Vind uit hoe..).

    Mocht je dit willen aanhouden, installeer dan een MOD die er voor zorgt dat men ook Visuele confirmatie bij gasten krijgt.
Deel 3: Het zware werk
  1. Heb je er alles aangedaan en blijven ze je maar lastig vallen? Zie dan de MOD lijst hieronder. Het is niet nodig om alles te installeren kies gewoon er één uit die denkt dat die mooi toepasbaar is op je forum. Lees de beschrijvingen dus goed. Nog nooit een MOD geïnstalleerd, zie dan deze handleiding. Zorg altijd voor een back-up!

    Zie voor de huidige modificatie lijst de wiki:
    :arrow: http://wiki.phpbb.nl/PhpBB2:Modificaties_tegen_spambots
Deel 4: Overige
  1. SPAM verwijder middel
    Admin Toolkit - Geeft je de optie om gelijk een heleboel gebruikers te verwijderen. (Verwijder nooit een gebruiker via de phpbb_users tabel)

    Nogmaals dank..
    Marshalrusty ontzettend bedankt voor dit geweldige artikel, die veel mensen zal helpen. Tof dat ik hem mocht vertalen!

    Zie ppl het originele artikel op phpBB.com:
    http://www.phpbb.com/phpBB/viewtopic.php?t=427852

    Hulp & Ondersteuning
    Voor al je vragen omtrent spambots mag je terecht in dit topic, alle support voor modificaties kun je in het 2.0 Modificaties terecht.
Wijzigingen:
30052007 - phpBB.nl 3 ready gemaakt
Laatst gewijzigd door Stef op 13 mei 2007, 12:38, 9 keer totaal gewijzigd.

nickdhnick
Berichten: 632
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:38
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door nickdhnick » 19 aug 2006, 20:35

Dit zal veel dezelfde topics voorkomen, als mensen de moeite nemen om dit eerst te lezen

Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 9080
Lid geworden op: 04 jun 2003, 20:47

Bericht door Stef » 19 aug 2006, 20:36

Je kunt mensen er in iedergeval op wijzen, in plaats van die oude artikelen. :wink: :-)

Raimon
Berichten: 4397
Lid geworden op: 27 aug 2005, 12:59
Contacteer:

Bericht door Raimon » 19 aug 2006, 20:39

De Bot indexer is toch ook een handige mod voor bots af te scheiden, vooral de nieuwe in het mod Devolpment op phpBB.com? (1.3 v)

Of de Mod van Paul confirm to html, of eventueel die advance Captcha,
Het zijn wel beta mods, maar somige werken erg fijn, vooral de Bot indexer.
Je kunt mensen er in iedergeval op wijzen, in plaats van die oude artikelen
Ligt er aan welke oude artikelen jij bedoelt?

Een kleine vraag, waarom gebruik je eigenlijk engelse images van het Admin panel?

Gebruikersavatar
Ramon Fincken
Berichten: 2552
Lid geworden op: 27 nov 2005, 23:15
Locatie: Diemen
Contacteer:

Bericht door Ramon Fincken » 19 aug 2006, 23:50

@Raimond dit is vertaald van onze vriend Marshalrusty:
http://www.phpbb.com/phpBB/viewtopic.php?t=427852
Freelance webdevelopment, including phpbb2 scripting!

Website founder van: phpBBinstallers.net phpBBantispam.com
Mods: zie op http://www.phpbb.com Blog in wording: RamonFincken.com

Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 9080
Lid geworden op: 04 jun 2003, 20:47

Bericht door Stef » 20 aug 2006, 11:21

Raimon schreef:De Bot indexer is toch ook een handige mod voor bots af te scheiden, vooral de nieuwe in het mod Devolpment op phpBB.com? (1.3 v)

Of de Mod van Paul confirm to html, of eventueel die advance Captcha,
Het zijn wel beta mods, maar somige werken erg fijn, vooral de Bot indexer.
Linkjes?

farid
Berichten: 252
Lid geworden op: 09 jul 2005, 12:09
Contacteer:

Bericht door farid » 20 aug 2006, 15:34

Ja, ben ik ook benieuw naar. Het lijkt met de update naar 2.0.21 ineens weer helemaal fout te gaan??

Raimon
Berichten: 4397
Lid geworden op: 27 aug 2005, 12:59
Contacteer:

Bericht door Raimon » 20 aug 2006, 15:45

farid schreef:Ja, ben ik ook benieuw naar. Het lijkt met de update naar 2.0.21 ineens weer helemaal fout te gaan??
Hoebedoel je helemaal fout te gaan?, dat je veel last krijgt van spambots?
Mischien andere catpcha gebruiken (uitbreidbaar), en eventuel de mod The humanizer
Simpel maar effectief :bier:

Heb nog wel een lijstje als je wilt

linkjes: http://phpbbservice.nl/viewtopic.php?t=2 met uitgebreide verklaring wat de anti spambot MODs eigenlijk doen
Laatst gewijzigd door Raimon op 28 sep 2006, 09:30, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 9080
Lid geworden op: 04 jun 2003, 20:47

Bericht door Stef » 20 aug 2006, 17:20

Dat lijstje staat hierboven.

farid
Berichten: 252
Lid geworden op: 09 jul 2005, 12:09
Contacteer:

Bericht door farid » 20 aug 2006, 18:20

Humanizer inmiddels gedaan met de tips!

Afwachten maar?

Hoe kan ik CAPTCHA uitbreiden?

Heeft iemand een link voor mij?

Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 9080
Lid geworden op: 04 jun 2003, 20:47

Bericht door Stef » 20 aug 2006, 19:56


farid
Berichten: 252
Lid geworden op: 09 jul 2005, 12:09
Contacteer:

Bericht door farid » 20 aug 2006, 20:01

Thanks

Gebruikersavatar
Kaza
Berichten: 604
Lid geworden op: 13 sep 2003, 07:46
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Kaza » 01 sep 2006, 05:34

Ik heb denk ik last van die menselijke variant. Meestal oostblok en die kant op :? Is er geen mogelijkheid om via de Nederlandse taal iets te creëren? Cijfers is voor de gehele wereld een makkie maar de Nederlandse taal is al selectiever!
Last edited by Kazango on Sat sep 23, 2004 6:35 am; edited 458 times in total

Chippie
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 jul 2005, 12:35

Bericht door Chippie » 10 sep 2006, 10:45

Zet activatie naar 'gebruiker' of 'beheerder'
De optie om hem op beheerder te zetten, zal ik niet aanraden voor mensen met een druk forum, want via deze manier moet de beheerder elke aanmelding goedkeuren alvorens ze berichten kunnen plaatsen. Je onderschept wel élke vorm van SPAM.

De optie om hem op gebruiker te zetten is daar in tegen de slimste manier, maar niet 100% save.

Veel bots faken hun emailadres zo kunnen ze hun account niet activeren, dus zo kunnen ze al geen reclame plaatsen. Dit zal ook gewoon menselijke spammers stoppen die bang zijn dat ze een werkend emailadres moeten plaatsen. Behalve dit zorg je er ook voor dat al je leden een geldig e-mailadres hebt en je ze ook met mededelingen kunt bereiken.
Ik heb dit ingesteld op admin daar wij specifieke gebruikers hebben, nu krijg ik wel geen mails als admin op bovenstaande instelling.

Ik heb wel het admin email adres ingevuld en dit email adres getest en dat werkt. Moet ik het nog ergens anders instellen???

Ik gebruik 2.0.19.

Graag raad.

En bedankt voor de uitleg in deze tpoic over die instellingen! :thumb:

Raimon
Berichten: 4397
Lid geworden op: 27 aug 2005, 12:59
Contacteer:

Bericht door Raimon » 10 sep 2006, 12:21

Update eert je forum je loopt inmiddels 2 Versies achter, en daarbij zijn er in die versie bepaalde bugs nog niet opgelost.

Tevens zal er wat verkeerd zijn met je smtp server, heb je die correct ingesteld?

Een wijze raad, update eerst je forum, voordat je verder gaat onderzoeken, want je bent nu erg gevoelig voor hackers!

CeedeeWee
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 sep 2006, 19:29

Bericht door CeedeeWee » 10 sep 2006, 19:35

Ik heb dit topic met veel interesse doorgelezen en ons forum heeft inmiddels versie 2.0.21.

Omdat het forum te groot is, is het geen optie om 'gebruiker' in 'beheerder' te veranderen. Dus toen bij Configuratie op zoek gegaan naar de Visuele Confirmatie. Deze is echter onvindbaar! :(
Kan iemand me helpen? Wat is er aan de hand...

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Luuk
Berichten: 7311
Lid geworden op: 22 okt 2003, 10:07
Locatie: Delft

Bericht door Luuk » 10 sep 2006, 20:00

Heb je misschien een andere template dan de standaard subSilver template?
Laatst gewijzigd door Luuk op 10 sep 2006, 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Raimon
Berichten: 4397
Lid geworden op: 27 aug 2005, 12:59
Contacteer:

Bericht door Raimon » 10 sep 2006, 20:00

template update is de oplossing :wink:
Update van template -> http://phpbbservice.nl/viewtopic.php?t=7
Visuele activatie -> http://phpbbservice.nl/viewtopic.php?t=6

Succes ermee :bier:

Gebruikersavatar
Cheeta
Berichten: 1165
Lid geworden op: 11 jan 2004, 11:26
Locatie: Mijdrecht Sites: -- Derbi Club --
Contacteer:

Bericht door Cheeta » 15 sep 2006, 19:23

ik heb al gewerkt met de instelling dat niet aktieve gebruikers niet zichtbaar zijn,,

echter de spammers worden nog hardnekkeriger!

http://www.derbi-club.com/forum/profile ... ile&u=3779

ze krijgen het zelfs geaktiveer al!, wat zijn nog meer mogelijke oplossingen
Don't mess with BD and save the Cheeta's!

Gebruikersavatar
Luuk
Berichten: 7311
Lid geworden op: 22 okt 2003, 10:07
Locatie: Delft

Bericht door Luuk » 15 sep 2006, 21:45

Menselijke vormen, ze krijgen denk ik betaald om te spammen. Net zoiets als mensen die je opbellen voor een of ander onderzoek.
Afbeelding

Gesloten