Zoeken en vragen

Installatie lukt niet? Plotseling een foutmelding. Of weet je niet hoe iets werkt. Problemen met phpBB2 kun je in dit archief opzoeken.
Forumregels

Sinds 1 januari 2009 wordt phpBB2 niet meer ondersteund.
Onderstaande informatie is verouderd en dient uitsluitend als archief.
phpBB2.0.x
Paul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Zoeken en vragen

Bericht door Paul » 08 jan 2006, 12:06

De laatste tijd erger ik me er heel erg om, dat er weinig gezocht wordt, en in de kennisbank gekeken. Daarom deze post.
Voor bepaalde problemen, zijn er zo ontzettend veel topics, dat als je even zoekt, je makkelijk het antwoord vind. Deze post moet je eigenlijk maar als een soort overzicht zien, van veel voorkomende problemen.
Sommige zal ik kort proberen uit te leggen hoe op te lossen, andere zal ik een link naar de oplossing geven

Het mail probleem:

Fout:

Code: Selecteer alles

Algemene foutmelding 

Failed sending email :: PHP :: 

DEBUG MODE 

Line : 234 
File : emailer.php
Dit is heel simpel, je host ondersteund de mail() functie niet. De oplossing, opzich ook simpel, maar ook ingewikkeld
SMTP inschakelen. Sommige internet providers staan het toe, maar de meeste niet. Probeer het, of je met de gegevens van je internet provider het werkt.
Zo niet, kijk op de site van je host, of hun SMTP aanbieden, zo wel, probeer die. Wanneer dat nog niet werkt, of ze het niet aanbieden, ga naar hotpop.com, en maak daar een account aan en gebruik die. Vul bij board email, je hotpop email in!

Zie ook:
http://www.phpbb.nl/viewtopic.php?t=256 ... +email+php
(Of een van de andere 100den topics, te vinden met de search!)

een foutmelding na inloggen
Deze is simpel, zie http://www.phpbb.nl/kb.php?mode=article&k=48

Een parse error in template.php
De switches in een template bestand staan niet goed:
Of er mist een
<!—END xx 
Bij een
<!—BEGIN xx 
Of een van de twee staat niet op een eigen lege regel.
Zie ook http://www.phpbb.nl/kb.php?mode=article&k=61

Zie http://www.phpbb.nl/kb.php?mode=article&k=94

Installeren lukt niet

De vraag is, wat lukt er niet?
Krijg je: Could not connect to the database
Dan heb je zeer waarschijnlijk de databegegevens niet goed ingevult. Deze kan je in de meeste gevallen vinden in het control panel van je host, soms krijg je ze ook per email toegestuurd. Bij sommige hosts moet je zelf nog een database aanmaken!

Krijg je: phpbb_XXX already exists
Dan bestaat een van de tabellen al in de database. Deze moet je of verwijderen, of je moet een andere prefix kiezen!

Zie ook:
http://www.phpbb.nl/kb.php?mode=article&k=60
http://www.phpbb.nl/kb.php?mode=article&k=50

Ik wil een mod installeren!?!
Kijk dan eens hier: http://www.phpbb.nl/kb.php?mode=article&k=24 :)

De meeste van deze problemen staan ook in de kennis bank, maar mensen kijken er (vind ik) erg weinig in. Daarom heb ik dit overzicht gemaakt.
Wanneer je probleem er NIET bijstaat, kijk dan EERST in de kb, en gebruik daarna de zoekfunctie! En, ook handig voor als je gaat zoeken: http://www.phpbb.nl/kb.php?mode=article&k=75

Waarom ik dit topic maak? Heel simpel. Ik word er de laatste tijd gek van dat mensen niet zoeken, terwijl het antwoord op veel vragen zo te vinden is. Misschien helpt dit topic, misschien niet. Het maakt me weinig uit, als mensen maar is gaan zoeken. Dat is dan ook tevens het doel van dit topic. Misschien is deze topictitel niet de beste, maar ik wist zo gauw geen betere :)
Paul

lifeguard
Contacteer:

Bericht door lifeguard » 08 jan 2006, 12:10

Goed werk Paulus!

wan eer een MOD deze sticky kan maken, zou het heel mooi zijn!

en als ik zo onbeschoft mag zijn om iets erbij te zetten,

komt ook vaak voor dat mensen hun XXX.tpl of XXX.php hier neer kwakken,
kan hier niet iets van gezegd worden?? krijg een muis arm van dat scrollen ;)

:thumb:
Doenwenu.nl Een site over van alles ... zeg maar

XGE_Lithium
Contacteer:

Bericht door XGE_Lithium » 08 jan 2006, 18:47

Allereerst wil ik zeggen dat ik het 100% eens ben met Paulus; de oplossingen voor velen van de op phpBB.nl gestelde vragen zijn te vinden in de Kennisbank of via de Zoek-functie, maar ehm..

Zou men niet beter een aantal artikels bij de Kennisbank erbij kunnen doen, en dan ergens (of overal .. global announcement) men er nog eens op wijzen de Kennisbank/zoekfunctie te gebruiken?

Verder; mooi werk Paulus :thumb:

Bee

Bericht door Bee » 08 jan 2006, 20:43

Ik gooi het over een heel andere boeg. Als je je ergens aan irriteert, dan dien je je hier maar aan te passen, en niet dat iedereen zich aan jouw aanpast. Je hebt hier in principe te maken met een onoplosbaar probleem, en dat lost echt niet op een afgeraffeld bericht. Mensen worden naar mijn idee al aangespoord om te zoeken, en als ze zeggen dat ze dat gedaan hebben, dan kan dat gecontroleerd worden. En als ze dan echt leugens ophangen, dan kan dat altijd gemeld worden.

Maar dit oplossen door dit sticky te maken, heeft geen effect.
... Maar ik modereer (nog) niet.

Paul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Paul » 09 jan 2006, 15:19

Als je zegt dat mensen zoeken, leg mij dan eens uit, waarom er de afgelopen week, minstens 1 en op sommige dagen 2 topics zijn geweest over een mailprobleem, wat ZO te vinden is met de zoekfunctie?

Derky
Contacteer:

Bericht door Derky » 09 jan 2006, 16:01

Paulus bedankt voor de moeite om zo'n onderwerp te maken. ;)
Kan nog wel eens handig zijn. :thumb:

Stef

Bericht door Stef » 09 jan 2006, 16:14

paulus schreef:Als je zegt dat mensen zoeken, leg mij dan eens uit, waarom er de afgelopen week, minstens 1 en op sommige dagen 2 topics zijn geweest over een mailprobleem, wat ZO te vinden is met de zoekfunctie?
Omdat niet iedereen zo goed is als jij, zeg dump dat email gedeelte in de kennisbank en verwijs er na.

Bee

Bericht door Bee » 09 jan 2006, 17:35

paulus schreef:Als je zegt dat mensen zoeken, leg mij dan eens uit, waarom er de afgelopen week, minstens 1 en op sommige dagen 2 topics zijn geweest over een mailprobleem, wat ZO te vinden is met de zoekfunctie?
Ik kan zien wat iedereen zoekt, en de meeste mensen zoeken ook ECHT. Er zijn sinds woensdag al 2350 zoekopdrachten geweest, dus het probleem dat er niet gezocht wordt is niet van toepassing. Dat mensen de zoekmachine niet goed kunnen hanteren is een ANDER probleem.

obiewan

Bericht door obiewan » 09 jan 2006, 17:44

:oops: een bescheiden noot:

ondanks dat ik in mijn geval me eigen een ongeluk heb zoek kan ik niet altijd een SPECIFIEKE oplossing voor mijn/een probleem vinden......

maar ja, das mijn idee erover :lol:

Bee

Bericht door Bee » 09 jan 2006, 17:52

Als ik zo je zoekopdrachten bekijk, lijkt mij het probleem dat je niet specifiek genoeg bent, je gebruikt heel vaak maar een woord, en als je meerdere woorden gebruikt, krijg je vaak betere resultaten door als zoekmethode Zoek naar alle woorden te kiezen. In een geval heb je ook een typfout gemaakt.

Ik neem even je zoekterm instelen moderators. Op de manier zoals jij zocht kreeg je bijna 1000 resultaten. Als je de typfout corrigeerd, en Zoek naar alle woorden selecteert, krijg je maar 57 resultaten. Als je dan de titels van de onderwerpen bekijkt, zie je, omdat veel mensen een goede titel gebruiken, al een beetje van te voren wat je kan verwachten. Zo krijg je een onderwerp met als titel:

Hoe krijg ik de gekozen moderator onder mijn forums ?

Zo vind je snel wat je zoekt. Het probleem is dus niet dat mensen NIET zoeken, maar dat het zoeken niet goed gaat.

Paul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Paul » 09 jan 2006, 17:55

Laten we dan het voorbeeld van het email probleem nemen, ik zoek op

Code: Selecteer alles

Failed sending email
Met zoek naar alle woorden, dan krijg ik 207 resultaten, als ik de eerste 3 pak na dit topic, dan staat daar in alle drie de oplossing. Oftewel, als je een deel van de fout intypt, krijg je wel degelijk iets ;)

Bee

Bericht door Bee » 09 jan 2006, 18:03

Er wordt gezocht op de hele regel van de foutmelding:

Failed sending email :: PHP ::

Iets wat jij ook eerst deed. En zeg nu zelf, het is logischer om op Failed sending email :: PHP :: te zoeken, dan op Failed sending email :wink: En ook wordt er regelmatig op emailer.php gezocht.

Toch?

Paul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Paul » 09 jan 2006, 18:06

Ook met :: PHP :: erbij krijg ik 197 resultaten ;)

Bee

Bericht door Bee » 09 jan 2006, 18:08

Ja, omdat je zoekt op ALLE zoektermen, en de meeste mensen kiezen om te zoeken op EEN van de zoektermen.

En daarnaast heb je je gewoon neer te leggen bij de aanwijzigingen van het team. Ik snap eigenlijk niet waar deze discussie om gaat. Stef en ik hebben laten weten dat het geen sticky wordt, en dat het probleem ergens anders zit. Dat je dan maar door blijft zaniken dat er niet gezocht wordt, dat is dan je eigen probleem. Wij zien dat er gezocht wordt, en als je ons niet wil geloven, dan stel ik voor dat je een andere hobby gaat zoeken. Je kan niet alles op je eigen manier hebben, alleen omdat je hier zo bekend bent. Zo simpel is het.

Paul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Paul » 09 jan 2006, 18:13

Heb ik ooit om eens sticky gevraagt? Volgens mij niet. Ik kan het me niet herineren tenminste :roll: . Ik zeg gewoon iets, waar ik me aan erger, meer niet. Wat jullie daar mee doen, dat maakt mij helemaal niks uit, en kan me weinig schelen.

lifeguard
Contacteer:

Bericht door lifeguard » 09 jan 2006, 18:57

paulus schreef:Heb ik ooit om eens sticky gevraagt? Volgens mij niet. Ik kan het me niet herineren tenminste :roll: . Ik zeg gewoon iets, waar ik me aan erger, meer niet. Wat jullie daar mee doen, dat maakt mij helemaal niks uit, en kan me weinig schelen.
dat was ik :oops:
Doenwenu.nl Een site over van alles ... zeg maar

Mel

Bericht door Mel » 10 jan 2006, 15:57

Voor sommige mensen is het gebruiken van de juiste zoekwoorden écht een probleem! Niet iedereen kan ook in een paar woorden de essentie weergeven van een probleem dat ze nooit eerder tegen kwamen... en als je net begint met phpBB.. lijkt alles soms wel eens een probleem.
En lezen is soms echt een kunst! :o

De zoektips hier in dit topic zijn handig, misschien zou het overbodig vragen stellen wat minder worden als er ook een lijst was met de meest voorkomende termen? Dan weet je een beetje in welke richting je moet zoeken... Als alles nieuw is kan dat heel onduidelijk zijn.

ukkepuk
Contacteer:

Bericht door ukkepuk » 10 jan 2006, 19:44

Mel schreef:Voor sommige mensen is het gebruiken van de juiste zoekwoorden écht een probleem!
Als je ziet hoe de onderwerpen omschreven worden, en dan weet de topic starter perfect waar hij over heeft, dan kan ik me echt wel inbeelden dat zoeken naar iets waar ze eigenlijk niet weten wat het probleem is een echte ramp is.
Ikzelf vindt het ook best moeilijk om die juiste info te vinden met de slechte topic-onderwerpen.

mac-rolec
Contacteer:

Bericht door mac-rolec » 10 jan 2006, 19:57

Misschien een idee om een artikel te schrijven over hoe je goed de zoekmachine kan gebruiken, want deze werkt gewoon heel anders dan google. :wink:

Bee

Bericht door Bee » 10 jan 2006, 19:58

Hoi,

Kijk eens naar dit artikel: http://www.phpbb.nl/kb.php?mode=article&k=75

Mvg, Bee

Gesloten