install

Installatie lukt niet? Plotseling een foutmelding. Of weet je niet hoe iets werkt. Problemen met phpBB2 kun je in dit archief opzoeken.
Forumregels

Sinds 1 januari 2009 wordt phpBB2 niet meer ondersteund.
Onderstaande informatie is verouderd en dient uitsluitend als archief.
phpBB2.0.x
Gesloten
Kierewiet
Contacteer:

install

Bericht door Kierewiet » 15 mei 2003, 16:12

Hoi, kep een forum op een gratis account bij lycos.
Nu heb ik een domein naam en wil het forum overzetten naar die nieuwe server, kep hier op het forum een geweldige uitleg gevonden maar op die server staat geen php, mysql enzo.
Mijn vraag wat moet ik op die nieuwe server installeren om het forum weer draaiend tekrijgen?

Groet...

Admiral Rob

Bericht door Admiral Rob » 15 mei 2003, 16:19

hier staat wat informatie over wat er op een server moet zijn om een forum te kunnen draaien en wat hosts enzo:
http://www.phpbb-nl.com/viewtopic.php?t=63

Kierewiet
Contacteer:

Bericht door Kierewiet » 16 mei 2003, 16:05

Kep php en mysql op de server gezet maar het lukt nog niet erg.
Maar goed, ik geef de hoop niet op.

Thx, tot zo ver :D

Kierewiet
Contacteer:

Bericht door Kierewiet » 17 mei 2003, 09:06

Kierewiet schreef:Kep php en mysql op de server gezet maar het lukt nog niet erg.
Maar goed, ik geef de hoop niet op.

Thx, tot zo ver :D
Het gaat voor geen meter. :evil:

Ik ga eerst een wat meer uitleg geven....
Kep een domein naam gekoppeld aan een server bij een maatje met een snelle verbinding.
De server draaid op (iis) windows 2000, maar om mijn forum over tezetten moet toch eerst op die server php en mysql geinstalleerd worden?
Kan ik dat gewoon online doen in mijn mijndomein.nl of moet ik dat bij hem thuis doen direkt op die server?
Als het online kan wat moet ik doen en wat heb ik allemaal nodig?

Groet...
Laatst gewijzigd door Kierewiet op 18 mei 2003, 09:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Aeolus

Bericht door Aeolus » 17 mei 2003, 10:26

je moet op die server een server installeren die idd php en mysql heeft. een mogelijkheid is om het phpdev pakket te downloaden, daar zit alles al in. http://sourceforge.net/projects/phpdev5/
-----------------------------------8<------(Hierlangs Afknippen)----------------------------------
Gebruik altijd de supporttemplate ! Deze is er niet voor niets !
! Geen support via pb, tenzij ik zelf anders aangeef !

Kierewiet
Contacteer:

Bericht door Kierewiet » 17 mei 2003, 14:54

Het gaat allemaal een beetje moeilijk :( maar volgens mijn maatje gaat het niet lukken om php op zijn server tezetten, hij zegt dat zijn server op iis (???) draaid en dat zou weer niet samen gaan met apache...... :( ???

Is dat echt zo?

Groet...

Spikey

Bericht door Spikey » 19 mei 2003, 16:00

Volgens mij hoef je als de server op ISS draait ook geen Apache meer te hebben, alleen maar php en mysql.

Ik ben hier niet zeker van, ik zal het dus even aan Carlo vragen, die heeft dit pas zelf ook gedaan.
gr. Spikey

Geen support via pb, email, msn, uw vragen worden niet beantwoord !

silvirio

Bericht door silvirio » 19 mei 2003, 22:06

ISS is een webserver en Apache ook. Je moet dus 1 van de 2 weg gooien. ISS is makkelijk te verwijderen.

Apache is makkelijker te configureren dacht ik maar dat is helemaal aan je maat

Carlo Claessen

Bericht door Carlo Claessen » 19 mei 2003, 22:49

tja het is met windows 2000 windows xp en met windows 98 goed te doen
andere windows wordt lastiger!!!

De uitleg in het kort!!!

(ik probeer het kort te houden dus)

Plof eerst de cd van windows xp proffessional erin, win 2000 of win 98!!!!

Selecteer dan extra onderdelen installeren en kies voor internet services!!!

Installeer dit onderdeel en reboot de pc dan, indien dit gevraagd wordt!!!

Doe hierna je windowsupdate laten lopen!!!

Let op

Dit is essentieel omdat er bepaalde veiligheidlekken zitten in de oude, mocht windows update het niet doen kies dan voor de site microsoft en zoek dan effe zelf voor iis!!!!

Zorg ervoor dat je de nieuwste updates binnen hebt dus en dat het goed is geinstalleerd!!!

Ok deel een wat essentieel is hebben we nu afgewerkt!!!!

ga nu naar je configuratiescherm en klik op administratie tool!!!

Ga dan naar iis en dubbelklik die!!!

Klik op het mapje om te openen en klik op eigenschappen!!!

Er staa ergens een mapje , ik dacht documenten indeling, waar index.htm default.htm enzzzz staat!!!!

Klik nu op toevoegen en voeg hier index.php aan toe!!!

Rechterklik en zorg ervoor dat de iis loopt!!!

Ok!!!

Stap 3

Download van de site van php de laatste php versie (niet de beta) en kies dus voor windows en dan de installer!!!

Draai de installer en klik gewoon alles doorbij het laatste scherm kan je zeggen alles toevoegen, doe dit ook dus!!!

Bij het scherm waar je moet kiezen voor iss kies dan voor 4 of hoger!!!

Als het goed is werkt php nu, mits dat je een melding krijgt over rebooten!!!

Laatste stap maar de moeilijkste om te vinden!!!

Download mysql versie 3.3252

Geen andere want andere werken niet goed!!!

Neem hiervor contact op met mij dan kan ik hem mailen als je wilt!!!!

Als je dat hebt gedaan en goed hebt geinstalleerd dan ben je klaar voor het grootte werk!!!

Maak dan een tafel aan in my sql en zet je phpbb in de root van je pc, staat aangegeven in iis!!!

Ik ga nog een zeer grootte tutoraal hierover schrijven!!!

Maar het is veel werk en zoals ik al zei ik probeer het nu kort te houden omdat ik zie dat je toch al een ervaren hulp achter de handen hebt!!!

Alsnog wens ik je succes ermee!!!

Carlo
''Do not meddle in the affairs of wizards, for they are subtle and quick to anger. '' J.R.R Tolkien

Jurgen

Apache versus IIS

Bericht door Jurgen » 23 mei 2003, 00:54

Kep ook ne server gehad op IIS
Kep hem buiten gestampt
ie ligt er nog, inclusief backdoors

Apache is een webserver, net als IIS, en draait perfect op Win2000
Gewoon een het bestand httpd.conf bekijken en je komt al heel ver.
Niet vergeten een ferme firewall of een linuxbox ervoor te zetten want als je een sterk forum hebt is ie vlug gehackt.

Wilt Uw vriend toch niet afstappen van de 'kaas met gaatjes der webservers: IIS' Dan kunt U wél apache op poort 81 zetten en je verwijst naar daar via een link vanuit je een pagina op IIS op poort 80.

PHP is een taal om dynamische pagina's te maken, en MySQL is een database. Dat installeert los van het bovenstaande. De intergratie van de webserver gebeurd grotendeels automatisch en via instellingen in httpd.conf. Zie ook php.ini

Maar goede raad, 'k zou em ook buiten wippen de IIS.
En doe je 't nu niet, dan doe je 't zeker later.

Een kleine moeite voor servers: FreeBSD 5.0 en alle software installeren via /usr/ports Voor servers kun je niet beter zitten. Qua veiligheid, eveneens. Maar 't is een kleine moete om over te schakelen als je er niks van kent. Een boek Handleiding FreeBSD is raadzaam.

Carlo Claessen

Bericht door Carlo Claessen » 23 mei 2003, 10:21

Ik ben het met je eens dat de oude gaten kazen zijn!!!

Echter er is hard aan gesleuteld en ik raad zoals boven verteld ook aan om de updates te installeren!!!

De nieuwe iss is stukken beter en vooruit gegaan, heb je hem al geprobeerd de nieuwe iss??
''Do not meddle in the affairs of wizards, for they are subtle and quick to anger. '' J.R.R Tolkien

Jurgen

IIS béter ?!

Bericht door Jurgen » 23 mei 2003, 12:15

carloclaessen,

Er is altijd gesleuteld aan de IIS, hoeveel securitypatches waren er over de laatste 3 jaar ?

Nu laten we eens IIS dichter bekijken....
Dat ie veiliger is dan zijn voorgangers staat buiten kijf, tenminste als ie draait op windows 2000. Want de navolgers zetten nog graag eens de' SSL poort open voor de automatische updates (uit te schakelen), of soms andere mysterieuze redenen. Daar zit het hem onder andere. Waarom moeten deze Heren en Dames van M$ te pas en te onpas poorten openzetten, die dan nog versleuteld zijn (SSL), tot op werkstations toe ?
Waarom heeft o.a. die mediaplayer serverpoorten open ! Wil men zien welke mp3 of DVD's je aan het bekijken bent én of die legaal zijn ?

Laat staan dan nog de RPC die je niet kunt uitschakelen en als je niet oppast zit een Microsoft Server te broadcasten op de LAN, om zijn Microsoft network te vinden zowel op UDP als op TCP. Moet je dan eens de logs zien van een *NIX server die ernaast staan met zijn packetfilter aangezet (firewall).

Wat voor mij de deur dicht deed, was MS-SQL en hun passport. U moet niet afkomen met M$ Access als je deftige applicaties wilt schrijven of een BB wilt runnen . in de korste keren is men rebedibie met je bestand. Je moet werken via een ODBC, ik gebruik wek rechtstreeks DSN-less connections want die zijn veel sneller dan ODBC, enfin databases M$ SQL, Oracle of MySQL.

M$ kwam uit met groot geblaas, dat ze nu eindelijk werk gingen maken van Security. Goed, ik gaf ze nog een kans, tenslotte had ik voor om en beide 7500 Euro software aan hen gekocht.

Wel na enkele maanden kwam die prachtgie SQL worm eraan die bijna alle M$ SQL servers plat heeft gelegd, die geconnecteerd waren op het internet. Een paar maanden later, waren er duizenden Passport accounts gehackt in 'haché' door een flaw in ISS en de site van m$ passport.

Wel, weet je, 't is genoeg geweest voor mij. Sinds een klein jaar draai ik gratis software, zijnde FreeBSD, tesamen met PHP 4.3, een packetfilter, een systeem die nakijkt of de bestanden 'ongetoucheerd' blijven (tripwire) en twee databases PostgreSQL met voorkeur, omdat die het meest gelijkt op MS SQL en soms MySQL.

Wél uit de grond van mjn hart: effen in 't haar krabben dat je weer naar de 'prompt' moet zonder GUI. Effen in je haar froetelen van 'wat schrijven ze hier nu weer van commando's. EEEE, hoe moet ik software installeren als mijne server in Amerika staat ? Patches aan software en updates ? Firewall ? Enfin een kleine lijdensweg van een maand.

En heb je het handboek, de uitprint (documentation) van wat op de site freebsd.org staat (die is echt prachtig hoor, wat een documentatiesysteem) , ben je op weg en ben je een heel gelukkig mens na een paar maanden.

Ik raad aan : FreeBSD Handbook van WindRiver ISBN 1-57176-303-1
PHP and PostgreSQL van SAMS ISBN 0-672-32382-6
Wel meer dan die twee boeken heb je niet nodig om een deftige BSD server te draaien, apache, php en PostgreSQL. En in die laatste boek staan fantastische dingen hoor.

Als slot, een server moet diensten aanbieden, maar ik heb geen diensten nodig die anderen willen verstrekken aan derden. Ik moet ook niet hebben dat ze mijn mail pikken of er een IRC bot op draaien, of erger nog dat je een spamknooppunt zijn of een proxy.

Laat staan voor die mensen die thuis hun serverke draaien zonder dat hun provider het weet, wél we weten toch allemaal dat er MP3's en software opstaat. Wil jij die kwijt of een boze brief van onze beste vriend 'M$ klikker ?' via de Business Software Alliantie ? En in het slechtse geval een hoop enorme boetes ? Ik nie, trouwens ik heb die toch niet, maar de meesten wél.

Dus daarom moet je server op BSD draaien. Ze kunnen er niet in als je heb goed afstelt. FreeBSD, NetBSD of OpenBSD, maakt niet uit.

Trouwens als er iets draait op serverniveau wil ik ook ten volle weten wat er draait en wat het doet ! BSD is Open Source.

En alle werkstations op de firma worden binnenkort Mac's want die met zijn OS-X draait onder het Apple platfom...ook BSD !

Kierewiet
Contacteer:

Bericht door Kierewiet » 23 mei 2003, 18:53

:oops: :oops: allemaal bedankt voor jullie reactie's.
Ziet er allemaal erg moeilijk uit, maar we gaan ons best doen.

Groet...

Kierewiet
Contacteer:

Bericht door Kierewiet » 27 mei 2003, 16:20

We hebben ons best gedaan en het wil niet werken, alleen de files met de php extentie kent hij niet.

kep vanmiddag met iemand geproken en die zei, je hebt kans dat in windows php in de banlist staat???
kep een file gemaakt test.php met deze inhoud, <?php phpinfo; ?> om tezien of php werkt....gaat dit zo goed?

Groet...

Spikey

Bericht door Spikey » 27 mei 2003, 16:25

Moet zo zijn:

Code: Selecteer alles

<?php 
phpinfo(); 
?> 
gr. Spikey

Geen support via pb, email, msn, uw vragen worden niet beantwoord !

Gesloten