phpmyadmin probleem

Installatie lukt niet? Plotseling een foutmelding. Of weet je niet hoe iets werkt. Problemen met phpBB2 kun je in dit archief opzoeken.
Forumregels

Sinds 1 januari 2009 wordt phpBB2 niet meer ondersteund.
Onderstaande informatie is verouderd en dient uitsluitend als archief.
phpBB2.0.x
Gesloten
oskosmos

phpmyadmin probleem

Bericht door oskosmos » 01 feb 2003, 18:01

Iemand enig idee hoe ik phpmyadmin kan uninstallen van de server af. Het werkt prachtig als ik een backup moet uploaden maar maakt het forum er niet veiliger op.

DaMnNaTiOn
Contacteer:

Re: phpmyadmin probleem

Bericht door DaMnNaTiOn » 01 feb 2003, 18:13

oskosmos schreef:Iemand enig idee hoe ik phpmyadmin kan uninstallen van de server af. Het werkt prachtig als ik een backup moet uploaden maar maakt het forum er niet veiliger op.
Vind je dat wel handig?
Kijk, bij sommige mods moet je je database updaten en dat gaat makkelijk met phpMyadmin.
Het is aan jou de keuze...

Admiral Rob

Bericht door Admiral Rob » 01 feb 2003, 18:23

Ik vind het handig.

Als er een map is die phpmyadmin heet moet je die verwijderen, dan is het verwijderd.

oskosmos

Bericht door oskosmos » 01 feb 2003, 18:46

Admiral Rob schreef:Ik vind het handig.

Als er een map is die phpmyadmin heet moet je die verwijderen, dan is het verwijderd.
Dat doet ie dus niet aangezien er een hidden file in zit die ik niet kan zien :(

Admiral Rob

Bericht door Admiral Rob » 01 feb 2003, 19:00

Waarom kan je de map niet verwijderen omdat er een hidden file in zit? Dat is vaag.
Dan weet ik het niet

Phant0m

Bericht door Phant0m » 01 feb 2003, 20:13

dat kan niet omdat je dan eerst je forum down moet halen en dan phpmyadmin moet verwijderen, een hidden file in phpmyadmin wordt gebruikt door je forum

Carlo Claessen

Bericht door Carlo Claessen » 04 feb 2003, 01:27

de file config.inc.php weghalen geeft al wat meer zekerzekerheid!!!
wel weer uppen als je het progamma gebruikt
verdere mogelijkheid is er een htacces bij te zetten, dat houdt in dat je de dir afschermt met een paswoord protectie!!!
wil je nog zekerder zijn doe dan ook nog de index.php verwijderen!!!

geld ook weer voor, wel weer uppen als je het gaat gebruiken!!!
''Do not meddle in the affairs of wizards, for they are subtle and quick to anger. '' J.R.R Tolkien

oskosmos

Bericht door oskosmos » 04 feb 2003, 18:57

carloclaessen schreef:de file config.inc.php weghalen geeft al wat meer zekerzekerheid!!!
wel weer uppen als je het progamma gebruikt
verdere mogelijkheid is er een htacces bij te zetten, dat houdt in dat je de dir afschermt met een paswoord protectie!!!
wil je nog zekerder zijn doe dan ook nog de index.php verwijderen!!!

geld ook weer voor, wel weer uppen als je het gaat gebruiken!!!
Ik begrijp je niet helemaal waarom zou ik deze files weghalen als ik alleen phpmyadmin wil verwijderen en niet het forum.

oskosmos

Bericht door oskosmos » 12 feb 2003, 19:26

Hoe kan ik phpmyadmin beveiligen om zo'n een manier dat je er alleen in komt met een paswoord?

Admiral Rob

Bericht door Admiral Rob » 12 feb 2003, 20:29

Dat is standaard dacht ik.
Anders kun je dit aanpassen bij "gebruikers"

Porsche 911
Contacteer:

Bericht door Porsche 911 » 12 feb 2003, 20:49

Nee dat moet je doen met een .htpasswd. Hoe dat werkt weet ik niet maar de admin op http://members.lycos.nl/wmforum weet dat wel.
Groeten Robin

Thor

verschillende manieren

Bericht door Thor » 12 feb 2003, 21:12

Je kunt dit op verchillende manieren aanpakken. Zelf vind ik de ingebouwde support voor "standard http authentication" het best. Dit regel je alsvolgt:
Eerst heb je een control user op je mysql server nodig die de mysql.user tabel kan lezen om je login te verifiëren. Dit kun je met standaard GRANT regels fixen. Als je uitgaat van een control user pma met een password pmapass dan krijg je volgens de handleiding het volgende

Code: Selecteer alles

GRANT USAGE ON mysql.* TO pma@localhost IDENTIFIED BY 'pmapass';
GRANT SELECT (Host, User, Select_priv, Insert_priv, Update_priv, Delete_priv, Create_priv, Drop_priv, Reload_priv, Shutdown_priv, Process_priv, File_priv, Grant_priv, References_priv, Index_priv, Alter_priv) ON mysql.user TO pma@localhost;
GRANT SELECT ON mysql.db TO pma@localhost;
GRANT SELECT (Host, Db, User, Table_name, Table_priv, Column_priv)  ON mysql.tables_priv TO pma@localhost;
Dan vul je in config.inc.php dit in:

$cfg['Servers'][$i]['controluser']   = 'pma';
$cfg['Servers'][$i]['controlpass']   = 'pmapass';
$cfg['Servers'][$i]['auth_type']     = 'http';
Als je nu je phpmyadmin site opvraagt moet je inloggen met een mysql user en password.

Suc6!

Thor

htpasswd

Bericht door Thor » 12 feb 2003, 21:18

Het kan natuurlijk ook met de authenticatie van apache zelf. Dan moet je met htpasswd ff een user met passwd aanmaken.

htpasswd -c /pad/naar/userbestand username
In dat userbestand komt dan de user/pass combo te staan.
Vervolgens plaats je een .htaccess in je documentroot met de volgende instellingen (dit kan ook in httpd.conf maar da's weer een ander verhaal)

AuthType Basic
AuthName "Leuke naam"
AuthUserFile /pad/naar/userbestand
Require user username
Suc6!

oskosmos

Re: verschillende manieren

Bericht door oskosmos » 05 apr 2003, 11:24

Thor schreef:Je kunt dit op verchillende manieren aanpakken. Zelf vind ik de ingebouwde support voor "standard http authentication" het best. Dit regel je alsvolgt:
Eerst heb je een control user op je mysql server nodig die de mysql.user tabel kan lezen om je login te verifiëren. Dit kun je met standaard GRANT regels fixen. Als je uitgaat van een control user pma met een password pmapass dan krijg je volgens de handleiding het volgende

GRANT USAGE ON mysql.* TO pma@localhost IDENTIFIED BY 'pmapass';
GRANT SELECT (Host, User, Select_priv, Insert_priv, Update_priv, Delete_priv, Create_priv, Drop_priv, Reload_priv, Shutdown_priv, Process_priv, File_priv, Grant_priv, References_priv, Index_priv, Alter_priv) ON mysql.user TO pma@localhost;
GRANT SELECT ON mysql.db TO pma@localhost;
GRANT SELECT (Host, Db, User, Table_name, Table_priv, Column_priv)  ON mysql.tables_priv TO pma@localhost;
Dan vul je in config.inc.php dit in:

$cfg['Servers'][$i]['controluser']   = 'pma';
$cfg['Servers'][$i]['controlpass']   = 'pmapass';
$cfg['Servers'][$i]['auth_type']     = 'http';
Als je nu je phpmyadmin site opvraagt moet je inloggen met een mysql user en password.

Suc6!
Ik ben onder de indruk van hetgeen je post hebt, maar........... hoe zet ik die control user nou precies erin op mijn mysql server?

Gesloten