Ons forum is erg langzaam sinds een tijd

Installatie lukt niet? Plotseling een foutmelding. Of weet je niet hoe iets werkt. Problemen met phpBB2 kun je in dit archief opzoeken.
Forumregels

Sinds 1 januari 2009 wordt phpBB2 niet meer ondersteund.
Onderstaande informatie is verouderd en dient uitsluitend als archief.
phpBB2.0.x
Gesloten
Carina
Contacteer:

Ons forum is erg langzaam sinds een tijd

Bericht door Carina » 17 mar 2008, 12:29

• Adres van je forum: http://www.singlekind.nl/forum
    Event. modificaties op je forum:fotoalbum, meer smileys in schrijfvenster, portal, bot mod, etc etc
    Wanneer ontstond het probleem?Sinds een aantal weken.
    phpBB versie: 2.0.22, moet nog updaten maar dat moet met de hand. Maar het probleem was er al voor de nieuwe versie

Heb je onlangs iets veranderd aan je forum?Nee.
    Wat is het probleem?
Het probleem is dat ons forum erg vaak erg langzaam is.
De host zegt dat het aan de tijdstippen kan liggen dat de server gebackupt wordt, 's nachts en 's ochtends.
Maar ook gedurende de dag zijn we erg vaak langzaam/witte pagina's/offline.
De host zegt ook dat een ander hostingpakket niet zal helpen, enkel een VDS of dedicated server zou kunnen helpen. Maar dat is natuurlijk wel weer een stuk duurder.
Onze database is 249 mb groot, maar onlangs hebben we flink opgeruimd, zo'n 100 mb (via adminpanel backup gedownload en vergeleken met die van daarvoor) Daarvoor was ie dus nog zo'n 100 mb groter.
Ik weet dat ik hoognodig moet updaten maar het probleem bestond dus al voor de nieuwe versie.
Waar kan het aan liggen en wat zouden we er aan kunnen doen? Naast het updaten natuurlijk.

svenn
Contacteer:

Re: Ons forum is erg langzaam sinds een tijd

Bericht door svenn » 17 mar 2008, 12:49

De mods zullen het voornamelijk veroorzaken. Ook zal de server andere klanten hebben die wss onlangs hun site harder gebruiken, waardoor jouw site mogelijk ergens moet inkrimpen. Er zijn enkele mods die helpen je site wat sneller te gaan, maar ik denk niet zozeer dat het daar aan ligt.

ps
De gebruikers hebben in totaal 92071 berichten geplaatst.
We hebben 28 geregistreerde gebruikers.
spammers! ;)

Carina
Contacteer:

Bericht door Carina » 17 mar 2008, 12:58

Is het bekend welke mods een forum erg langzaam maken?
Dat fotoalbum misschien?
Maar een tijd terug was dat album (dat is er al enige jaren) er ook maar toen was het forum niet langzaam. Dus dan zou het inderdaad zo kunnen zijn dat er meer actieve sites op die server staan nu.
Dus dan zouden we eventueel toch aan een VDS moeten denken?
256 MB RAM
4 GB schijfruimte
Shared Xeon 2.0GHz CPU
Root toegang en 1IP adres
Deze zou denk ik toch groot genoeg moeten zijn? (Database momenteel 249 mb)

svenn
Contacteer:

Bericht door svenn » 17 mar 2008, 13:01

afhankelijk of je een bot mod of een antispam mod hebt, is het veel verschil, overigens is een db van 200 mb vrij groot ja ^^ mischien de portal, ik weet het niet zo, snelheid is moeilijk te achterhalen, maar ik denk voornamelijk dat je host meer klanten op hun server heeft staan, die mischien huge dingen doen. (spammen, sites binnenhalen via php, ...)

Carina
Contacteer:

Bericht door Carina » 17 mar 2008, 13:24

We hebben de bot mod.
Die hebben we natuurlijk niet persé nodig dus ik zou hem er wel uit kunnen gooien.

marian0810
Contacteer:

Bericht door marian0810 » 17 mar 2008, 13:46

Carina schreef:Event. modificaties op je forum:fotoalbum, meer smileys in schrijfvenster, portal, bot mod, etc etc
Wat is etc. etc? Heb je toevallig een mod die avatars of andere plaatjes automatisch op grootte controleert?

Coen

Bericht door Coen » 17 mar 2008, 13:53

marian0810 schreef:Wat is etc. etc? Heb je toevallig een mod die avatars of andere plaatjes automatisch op grootte controleert?
.. en dan met name eentje die dit doet via Javascript? :)

Carina
Contacteer:

Bericht door Carina » 17 mar 2008, 13:54

marian0810 schreef:
Carina schreef:Event. modificaties op je forum:fotoalbum, meer smileys in schrijfvenster, portal, bot mod, etc etc
Wat is etc. etc? Heb je toevallig een mod die avatars of andere plaatjes automatisch op grootte controleert?
We hebben geen mod die avatars op grootte controleert.

- We hebben Easymod (gebruik ik nooit)
- Photoalbum van Smartor
- Ezportal
- Bot Mod
- Meer smileys naast elkaar in het schrijfvenster (was simpele mod)
- Aanpassingen aan bb code opties gedaan(meer mogelijkheden zoals bv you tube filmpjes in een venstertje kunnen plaatsen, en een bewegende regel kunnen plaatsen door

Code: Selecteer alles

[scroll][/scroll])
- Zoeken afschermen voor gasten
- printknopje
Coen schreef:
marian0810 schreef:Wat is etc. etc? Heb je toevallig een mod die avatars of andere plaatjes automatisch op grootte controleert?
.. en dan met name eentje die dit doet via Javascript? :)
Nee, die hebben we niet. Hiervoor heb ik een lijst geplaatst.
Berichten samengevoegd. Probeer niet te dubbel-posten!
- Coen
Laatst gewijzigd door Carina op 17 mar 2008, 14:04, 6 keer totaal gewijzigd.

headout
Contacteer:

Bericht door headout » 17 mar 2008, 16:07

Carina schreef:Dus dan zouden we eventueel toch aan een VDS moeten denken?
Met een VPS/VDS zal je vanzelf tegen de memory limiet aan lopen, en dat is al redelijk snel op een druk forum. Dan kan je wel weer upgraden (meerkosten), maar ik vrees dat je dan al snel meer gaat betalen dan gewenst.

Idee: zet eens een tweede forum op (kaal, geen mods), importeer je database en monitor deze. Indien geen verschil: je hoster vormt het probleem. Indien wel verschil: je mods vormen het probleem. Daarmee kom je al een stap verder.
http://phpbb3.nl Jouw gratis forumprovider!

Coen

Bericht door Coen » 17 mar 2008, 16:13

headout schreef:Idee: zet eens een tweede forum op (kaal, geen mods), importeer je database en monitor deze. Indien geen verschil: je hoster vormt het probleem. Indien wel verschil: je mods vormen het probleem. Daarmee kom je al een stap verder.
Slim idee, al merk ik geen performance problemen op dit moment. Heb een tijdje rond gesurfd, maar alles lijkt prima te werken.

Is het soms wel, soms niet dat alles traag loopt? Dan kun je er bijna zeker van uitgaan dat het een probleem bij je hosting is en doe je er verstandig aan om eens contact met die mensen op te nemen. Waarschijnlijk kunnen zijn je verder helpen, met het zoeken naar een (passende) oplossing! :)

Mocht je een klankbord nodig hebben, voor tips en dingen waar je op moet letten, zijn wij natuurlijk altijd bereid om je te helpen! ;)

headout
Contacteer:

Bericht door headout » 17 mar 2008, 16:19

Coen schreef:Slim idee, al merk ik geen performance problemen op dit moment. Heb een tijdje rond gesurfd, maar alles lijkt prima te werken.
Ik vermoed ook, net als jij, dat de hoster wat problemen kent. Dat kan, en is ook niet direct een probleem. Als je ze uitlegt dat je zelf "dit, dat en dat" hebt gedaan om het probleem te lokaliseren, zullen ze zeker inzien dat zij even verder moeten gaan kijken.

Carina
Contacteer:

Bericht door Carina » 17 mar 2008, 16:29

Het is 's ochtends eigenlijk bijna altijd en ook vanaf twaalf uur 's nachts. Dat ligt dan aan die backup van de server denk ik.
En dan tussendoor ook erg vaak. Het komt en gaat inderdaad. Zo is ie nu weer snel maar tien minuten geleden was ie weer offline. Kreeg zelfs een database foutmelding (is anders nooit trouwens)
Het is het ergste als je een bericht wilt plaatsen. Dat duurt enorm lang vaak. Maar dat is niet het enige.

Dat van dat verse forum is inderdaad waar ik zelf ook al aan gedacht had. Moet dat dan phpbb2 zijn? Of mag het ook phpbb3 zijn?

Ik correspondeer al enkele weken met de host.(stuk of zeven mailtjes) Maar er komt niet echt iets uit.
De hebben het tijdstip van backuppen al eens verplaatst maar dat was zoals gezegd lang niet het enige probleem dus dat hielp gewoon niet. Dan werd er aangekondigd dat er andere hardware zou komen zodat de backups anders zouden plaatsvinden maar ja, die backups vinden 's nacht en 's morgens plaats volgens mij dus dat is het helemaal niet.

Met die VDS oplossing ben ik twee keer zo duur uit.

Ik moet het maar eens proberen van dat verse forum. En daarna dan eventueel maar weer mailen met de hoster.

Coen

Bericht door Coen » 17 mar 2008, 16:34

Carina schreef:Het is 's ochtends eigenlijk bijna altijd en ook vanaf twaalf uur 's nachts. Dat ligt dan aan die backup van de server denk ik.
En dan tussendoor ook erg vaak. Het komt en gaat inderdaad. Zo is ie nu weer snel maar tien minuten geleden was ie weer offline. Kreeg zelfs een database foutmelding (is anders nooit trouwens)
Het is het ergste als je een bericht wilt plaatsen. Dat duurt enorm lang vaak. Maar dat is niet het enige.
Klinkt inderdaad (steeds meer) als een server(-load) probleem.
Carina schreef:Dat van dat verse forum is inderdaad waar ik zelf ook al aan gedacht had. Moet dat dan phpbb2 zijn? Of mag het ook phpbb3 zijn?
Dezelfde versie als je nu draait, zal de meest accurate resultaten opleveren.
Carina schreef:Ik correspondeer al enkele weken met de host.(stuk of zeven mailtjes) Maar er komt niet echt iets uit. De hebben het tijdstip van backuppen al eens verplaatst maar dat was zoals gezegd lang niet het enige probleem dus dat hielp gewoon niet. Dan werd er aangekondigd dat er andere hardware zou komen zodat de backups anders zouden plaatsvinden maar ja, die backups vinden 's nacht en 's morgens plaats volgens mij dus dat is het helemaal niet.
Laat ze dit topic eens doorlezen en de suggesties die wij hier aandragen.

Mochten ze je hier verder niet mee kunnen helpen, stel ik voor dat je eens gaat kijken naar een andere host om je forum te verhuizen. Forums die qua grootte gelijk zijn aan jouw forum, zouden geen probleem mogen ondervinden van dit soort zaken.

headout
Contacteer:

Bericht door headout » 17 mar 2008, 16:37

Carina schreef:Moet dat dan phpbb2 zijn? Of mag het ook phpbb3 zijn?
Als je nu phpBB2 draait: phpBB2. Indien 3: dan 3.

Carina
Contacteer:

Bericht door Carina » 17 mar 2008, 16:39

Dank jullie wel tot zover.
Ik ga de link aan de hoster sturen.
En dat verse forum maar eens gaan proberen. Phpbb2 dus.
(En bigdump maar weer eens installeren voor de database ;))

Coen

Bericht door Coen » 17 mar 2008, 16:47

Carina schreef:Dank jullie wel tot zover.
Ik ga de link aan de hoster sturen.
En dat verse forum maar eens gaan proberen. Phpbb2 dus.
(En bigdump maar weer eens installeren voor de database ;))
Succes ermee en houdt ons op de hoogte! :)

Gesloten