Nieuwe start en Db behouden

Installatie lukt niet? Plotseling een foutmelding. Of weet je niet hoe iets werkt. Problemen met phpBB2 kun je in dit archief opzoeken.
Forumregels

Sinds 1 januari 2009 wordt phpBB2 niet meer ondersteund.
Onderstaande informatie is verouderd en dient uitsluitend als archief.
phpBB2.0.x
daalder
Contacteer:

Nieuwe start en Db behouden

Bericht door daalder » 20 mei 2007, 16:06

Support Template
  • Wat is het probleem? Ik loop wat achter met de updates van het forum. Als ik mijn CP wil openen krijg ik mijn menu niet meer te zien. Her en der heb ik steeds meer last van kleine probleempjes, zoals het niet weergeven van linknamen. Ik ben reeds meerdere malen gehackt en wil graag opnieuw beginnen met wel mijn huidige database. Deze is immers 100 mb groot.

Wanneer ontstond het probleem? Na enkele hacks... Gelukkig is dit niet meer het geval.

Adres van je forum: http://www.paboforum.nl
    Modifications op je forum: EZportal, downloads, links, album etc... Veel iig.

Huidige stijl: SwiftBlue
    phpBB versie: 2.0.20
    Waar is je forum gehost: SoHosted
    Heb je onlangs iets verandert aan je forum? Nee helemaal niets.
Overige opmerkingen:

1. Ik weet dat er een optie is om alle MODs met een proggie te de-installeren. Dan wil ik vervolgens de nieuwste versie phpbb gaan gebruiken. Is dit aan te bevelen? Zo ja, welke mod of bestand heb ik hiervoor nodig? En kan ik daarna dan mijn forum helemaal upgraden eerst naar 2.0.21 en vervolgens naar 2.0.22?

2. Vanuit hier wil ik weer gaan kijken welke Mods ik zal gaan gebruiken en eventueel welke portal.
Ik vond zelf wel MKportal redelijk, maar ik weet niet of dit is aan te bevelen?

Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen... Want niets is fijner om weer met een goed gevoel alles draaiende te hebben.

Coen

Re: Nieuwe start en Db behouden

Bericht door Coen » 21 mei 2007, 07:33

Als ik het goed begrijp, wil je dus alle MODs behouden en toch updaten? Dan zul je alles handmatig moeten updaten en blijf je de probleempjes behouden. Het upgraden zul je kunnen doen door middel van de code-changes die je op phpBB.com kunt vinden...

Of begrijp ik je nu compleet verkeerd? :roll:

Mijn persoonlijke mening, is dat ezPortal een fijnere portal is met betere mogelijkheden om zaken aan te passen. Anderen vinden mkPortal weer fijner. Het is dus gewoon een kwestie van uitproberen wat je fijner vind! :)

patz
Contacteer:

Bericht door patz » 21 mei 2007, 16:19

Op zich begrijp je mij niet verkeerd. Maar omdat enkele zaken niet meer werken zoals deze wel deden voor de hackpogingen, wil ik graag met een schone start beginnen. Ik wil namelijk ook het een en ander aanpassen en beter gaan bijhouden dmv een beheerderslogboek (voor mijzelf).

Dus om alle problemen tegen te gaan, heb ik eerder ergens gelezen dat er een mogelijkheid is om alle draaiende MODs te verwijderen (strippen) dmv een tool om vervolgens een complete update uit te voeren of zelfs de database over te zetten naar een geheel nieuwe versie (dus schoon geïnstalleerd). Misschien zelfs wel naar phpbb3... want het ziet er allemaal goed uit!!!! (maar dat even terzijde)

Coen

Bericht door Coen » 21 mei 2007, 18:03

Het is wel heel erg belangrijk om te beslissen of je naar phpBB 3.x wilt, of bij 2.x wilt blijven. De update is namelijk een éénrichtings-weg (zonder al te gekke dingen uit te halen) en zal ervoor zorgen dat je board perfect draait op phpBB 3.x. Het haalt echter wel al je MODs, stijlen en andere aanpassingen weg, maar je database blijft wel behouden! :)

Aan jou de keus! ;)

daalder
Contacteer:

Bericht door daalder » 21 mei 2007, 18:11

OK, maar wat bedoel je met eenrichtingsweg?
En stel ik wil naar 3.x, kan ik dan nog gebruik blijven maken van bestaande MODs? Of moeten deze nog in zijn geheel ontwikkeld worden? en de templates?

Ja veel vragen, maar ik wil een fantastisch iets neer gaan zetten op juiste wijze...

ElbertF
Contacteer:

Bericht door ElbertF » 21 mei 2007, 18:13

MODs en templates kun je niet meeverhuizen naar phpBB3.

Coen

Bericht door Coen » 21 mei 2007, 18:17

daalder schreef:OK, maar wat bedoel je met eenrichtingsweg?
Dat het niet (of in ieder geval niet makkelijk) omkeerbaar is.
En stel ik wil naar 3.x, kan ik dan nog gebruik blijven maken van bestaande MODs? Of moeten deze nog in zijn geheel ontwikkeld worden? en de templates?
Zie het antwoord van Elbert hierboven! ;)
Ja veel vragen, maar ik wil een fantastisch iets neer gaan zetten op juiste wijze...
Niet erg, daar is dit forum voor! :mrgreen:

daalder
Contacteer:

Bericht door daalder » 21 mei 2007, 18:24

OK is mij geheel duidelijk! Maar zijn er wel MODs zoals links en downloads voor 3.x? En ik zie ook dat er oa. mededelingen ed in staan, staat dit er allemaal standaard in?

Want de downloads hier vind ik erg netjes en duidelijk. En de templates? Zijn die van 2.x ook voor 3.x te gebruiken?

Coen

Bericht door Coen » 21 mei 2007, 18:27

daalder schreef:OK is mij geheel duidelijk! Maar zijn er wel MODs zoals links en downloads voor 3.x? En ik zie ook dat er oa. mededelingen ed in staan, staat dit er allemaal standaard in?
Nee, dit is geheel gebouwd voor en door phpBB.nl en zit dus niet standaard er in. Ook zijn er nog niet veel MODs die dit soort zaken regelen, daar moeten we nog even geduld voor hebben! :)
Want de downloads hier vind ik erg netjes en duidelijk.
Daar zul je dus nog even op moeten wachten.
En de templates? Zijn die van 2.x ook voor 3.x te gebruiken?
Nee, dat zijn ze niet. Er zullen ook nieuwe templates voor gemaakt moeten worden, ook daar nog even geduld voor! ;)

patz
Contacteer:

Bericht door patz » 21 mei 2007, 19:12

Is mij allemaal duidelijk nu betreft 3.x

Als ik nu eerst alle MODs van mijn huidige forum wil strippen? Daar is volgens mij een tool voor? Dan kan ik eerst een zuivere backup maken van mijn database, om vervolgens een schone versie te installeren en de database hierin te plaatsen. Dit is mogelijk in 2.0.22?

daalder
Contacteer:

Bericht door daalder » 23 mei 2007, 16:29

Weet iemand iets van dit programma af.....?

Coen

Bericht door Coen » 23 mei 2007, 19:13

daalder schreef:Weet iemand iets van dit programma af.....?
Woops, topic even uit het oog verloren! ;)

Het is mogelijk om standaard phpBB 2.x bestanden te uploaden, over je huidige forum heen, behalve config.php. Dit zal er voor zorgen dat alles weer standaard is, zoals het was. Let er wel op dat je vantevoren alle mensen op standaard subSilver hebt draaien en bij voorkeur in één en dezelfde taal. De bestanden gebruiken op deze manier alleen de standaard database-tabellen en zullen geen aanspraak meer maken op MODs en deze zullen er dus ook niet meer in zitten! :mrgreen:

Maar als je dit doet, raad ik je toch ernstig aan om eens naar de overstap richting phpBB 3.x te kijken. Je forum gaat dan ook helemaal 'kaal' (zover als phpBB 3.x nog kaal te noemen is) worden en je behoud ook je berichten en users! ;)

daalder
Contacteer:

Bericht door daalder » 25 mei 2007, 07:58

Fijn dat je m toch weer gevonden hebt!

Ik zit er hard over na te denken om 3.0.x te nemen, maar ben er nog niet helemaal zeker van, omdat er oa. nog geen nieuwe MODs en templates beschikbaar voor zijn. Al zullen die vast komen!
Mocht ik kiezen voor een schone verdie van 2.0.x, dan heb ik heb het probleem dat ik de user niet vanuit het forum op SubSilver kan zetten.
Als ik dit doorzet, dan blijven de aanpassingen van de MODs toch in de database hangen, lijkt mij?

3.0.x ziet er goed uit. Maar om een zuivere backup te maken van mijn database, is het toch aan te bevelen om eerst alle MODs van het huidige forum eraf te halen, alvoren ik een backup maak?

Coen

Bericht door Coen » 25 mei 2007, 08:01

daalder schreef:Als ik dit doorzet, dan blijven de aanpassingen van de MODs toch in de database hangen, lijkt mij?
Maar doordat ze niet meer aangesproken worden door de code van jouw (schone) phpBB, maakt dat niet uit! ;)
3.0.x ziet er goed uit. Maar om een zuivere backup te maken van mijn database, is het toch aan te bevelen om eerst alle MODs van het huidige forum eraf te halen, alvoren ik een backup maak?
Je hebt niet direct een backup nodig van je forum, voor je gaat converteren naar phpBB 3.x, je doet er echter wel slim aan om er een te maken, om achter de hand te hebben! :)

daalder
Contacteer:

Bericht door daalder » 25 mei 2007, 08:04

Ik begrijp het allemaal volkomen. Maar dat er momenteel een aantal "littekens" in het forum zitten door de hackpogingen zit mij niet lekker.
Ik weet niet of door het converteren alles rond mijn huidige versie zal verdwijnen, en dus ook die littekens.....
Want waarschijnlijk zal ik dit dmv codechanges moeten doorvoeren?

Coen

Bericht door Coen » 25 mei 2007, 08:08

Nee, het 'converteren' gebeurt geheel automatisch, waarbij het systeem de database van phpBB 2.x naar de database van phpBB 3.x overzet. Natuurlijk alleen de relevante dingen, die phpBB 3.x ook kan gebruiken.

Je begint dus altijd met een schoon forum, zonder littekens of andere rotzooi.

Nog één maal, ik kan het niet vaak genoeg benadrukken: Eerst backuppen voor je tot handelen over gaat! Better safe than sorry! ;)

patz
Contacteer:

Bericht door patz » 25 mei 2007, 08:25

Bedankt voor je informatie! De backup maak ik altijd alvorens ik begin... Want het is ooit verkeerd gegaan, dus daar heb ik van geleerd ;)

Ik denk er hard aan om 3.0.x te nemen. Ik heb de demo bekeken en ik ben er zeer over te spreken, vooral qua beheer. Werkt deze dan ook bijvoorbeeld met EZportal en MKportal? Of moet ik dan ook afwachen dat deze MODs aangepast zijn voor de 3.0.x?

Nogmaals bedankt voor al je informatie tot nu toe!

Coen

Bericht door Coen » 25 mei 2007, 08:28

patz schreef:Bedankt voor je informatie! De backup maak ik altijd alvorens ik begin... Want het is ooit verkeerd gegaan, dus daar heb ik van geleerd ;)
Mooi zo. Ik ben ook door schade en schande wijzer geworden, in een grijs verleden, dus ik kan het tegenwoordig niet vaak genoeg zeggen! ;)
Ik denk er hard aan om 3.0.x te nemen. Ik heb de demo bekeken en ik ben er zeer over te spreken, vooral qua beheer. Werkt deze dan ook bijvoorbeeld met EZportal en MKportal? Of moet ik dan ook afwachen dat deze MODs aangepast zijn voor de 3.0.x?
Helaas, er zijn geen MODs die werken op phpBB 2.x, die je ook kunt gebruiken op phpBB 3.x. Dit komt doordat de code veel te veel verschilt van phpBB 2.x en er dus gewoon compleet nieuwe MODs voor geschreven moeten worden! :) Gelukkig zijn er al genoeg initiatieven, zoals phpBB3Portal voor phpBB 3.x! ;)
Nogmaals bedankt voor al je informatie tot nu toe!
Daar ben ik voor! :mrgreen:

patz
Contacteer:

Bericht door patz » 25 mei 2007, 09:33

Ik ben er wel van overtuigd dat ik voor 3.x wil gaan. Welke stappen behalve het backuppen moet ik dan uitvoeren om de boel te kunnen converteren?

Coen

Bericht door Coen » 25 mei 2007, 09:35

patz schreef:Ik ben er wel van overtuigd dat ik voor 3.x wil gaan. Welke stappen behalve het backuppen moet ik dan uitvoeren om de boel te kunnen converteren?
Tot dat ons eigen artikel af is, verwijs ik je graag door naar dit artikel. Hier zou je een heel eind mee moeten kunnen komen! :)

Gesloten