systeemvereisten/tuning

Installatie lukt niet? Plotseling een foutmelding. Of weet je niet hoe iets werkt. Problemen met phpBB2 kun je in dit archief opzoeken.
Forumregels

Sinds 1 januari 2009 wordt phpBB2 niet meer ondersteund.
Onderstaande informatie is verouderd en dient uitsluitend als archief.
phpBB2.0.x
Gesloten
Joost79

systeemvereisten/tuning

Bericht door Joost79 » 12 jan 2007, 12:04

Het probleem:

Ik zit op 1 server met een 2tal wat grotere fora. op beiden zit 's avonds zo een 50-70 man online.
Servertje zit te zwoegen met geheugenverbruik... is hier nog iets aan te optimaliseren? 1 forum is standaard, het andere is zwaar gemodificeerd... en dat stresst het syteem wel iets harder als het ongemodde, maar niet drastisch.

wel draait over beide systemen heen ook nog phpAdsNew..

Server is een P' 2.4 met momenteel 1 Gb ram (straks sowieso een upgrade, maar ik wil ook kijken welke optimalisaties ik aan sites zelf kan doen. MVg, Joost

Shibby

Bericht door Shibby » 12 jan 2007, 14:38

Eerst en vooral heb ik dan een vraag voor je: Hoeveel RAM zit er in die server?

Omdat je vraagt naar het verminderen van het geheugengebruik, hier zijn enkele oplossingen waardoor je rekenkracht kan besparen:
- Uitschakelen hoeveel geruikers er online zijn
- Uitschakelen hoeveel topics en posts een forum heeft (zowel op het overzicht van de verschillende fora als op het overzicht van de topics in een forum)
- Uitschakelen hoeveel posts een gebruiker gemaakt heeft

De geheugenkracht van een server gaat meestal naar het berekenen van zo'n zaken, de server moet telkens doorlopen hoeveel er van elk aanwezig zijn.
Maar volgens mij zal een upgrade van je hardware (extra RAM-geheugen) niet te vermijden zijn.

Shibby.

Joost79

Bericht door Joost79 » 12 jan 2007, 16:54

staat in mijn post, is nu nog een P4 2.4 met 1 GB ram. strakjes sowieso meer ram erin :)

Shibby

Bericht door Shibby » 12 jan 2007, 16:56

Joost79 schreef:staat in mijn post, is nu nog een P4 2.4 met 1 GB ram. strakjes sowieso meer ram erin :)
Sorry, daar had ik even over gelezen. Heb je mijn instructies gevolgd?
Kan het trouwens ook niet liggen aan de verbinding van de server met het internet? Als die te traag is voor het aantal aanvragen om de website te bezoeken dan zal deze zeker vertragen.

Shibby.

Paul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Paul » 12 jan 2007, 17:00

Wat is zwaar gemodificeerd? Hoeveel users/posts hebben beide fora. Enz. wat meer info is wel handig.

Ramon Fincken
Contacteer:

Bericht door Ramon Fincken » 12 jan 2007, 18:17

hoeveel MB krijgt je database server van die 1 gieg?
Freelance webdevelopment, including phpbb2 scripting!

Website founder van: phpBBinstallers.net phpBBantispam.com
Mods: zie op http://www.phpbb.com Blog in wording: RamonFincken.com

Joost79

Bericht door Joost79 » 12 jan 2007, 18:32

users 1tje 900 en de andere 3000

postings 260000 en ... 207000

zwaar gemodificeerd, mja, gewoon een deel mods op losgelaten
kalender pro/portal/birthdaymod/automtisch resizen avatars/automaatisch resizen afbeeldingen/...

automatisch resizen avatars wou ik wel afzetten. Verder is het gemodde forum nu ook gebrugd met Joomla, het is niet gewrapped in joomla, maar er is wel een extra menutje aangemaakt in Joomla die ook verschijnt in de header van het forum.

Paul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Paul » 12 jan 2007, 18:38

Geef is een link naar beide fora.

Joost79

Bericht door Joost79 » 12 jan 2007, 18:38

Shibby schreef:
Joost79 schreef:staat in mijn post, is nu nog een P4 2.4 met 1 GB ram. strakjes sowieso meer ram erin :)
Sorry, daar had ik even over gelezen. Heb je mijn instructies gevolgd?
Kan het trouwens ook niet liggen aan de verbinding van de server met het internet? Als die te traag is voor het aantal aanvragen om de website te bezoeken dan zal deze zeker vertragen.

Shibby.

Neen, nog niet... De verbinding met het internet is een 1 Gb connectie. Daar zal het niet aan liggen :)

Instructies nog niet opgevolgd, ik wil nog ff opsporen wat ik precies ervan wil verwijderen en hoe ik dat het best doe. 1 plekje waar ik Users de andere online gebruikers zien wordt wel ge-aprrecieerd, maar ik moet ni zien in elk forumonderdeel wie online is bv...

is het voldoende omdat als commentaar te zetten om die query te annuleren?

Verder hoevee mysql toekrijgt weet ik ff niet uit hoofd, (ik heb setup server niet gedaan) en probeer ik nu achter te komen.

ik vermoed op de gemodificeerde site wel een groot probleem met een menu wat inlaadt via joomla...

Ramon Fincken
Contacteer:

Bericht door Ramon Fincken » 12 jan 2007, 18:40

Freelance webdevelopment, including phpbb2 scripting!

Website founder van: phpBBinstallers.net phpBBantispam.com
Mods: zie op http://www.phpbb.com Blog in wording: RamonFincken.com

Gesloten