Ik ga binnenkort een website starten met phpbb, een bestaande phpbb forum ga ik dan overnemen. Dit forum is 2MB groot, heeft 100 leden waarvan ca. 20 aktief. De site met het forum heeft gemideld 2GB dataverbruik per maand - volgens de webstats.
Nader onderzoek op de inlogsite van de hosting provider (Alphamega) leert me dat er maandelijks 15...20GB SMTP verkeer is.
(voorbeeld: SMTP used: 19.2GB in: 19.2GB out: 2.63KB percentage: 89.3)
Ik vind dit wel erg veel, ik heb rekening gehouden met een provider die me 3GB toe staat per maand. Nu moet ik minstens 20GB inkopen.
Nu kan je natuurlijk instellen dat phpbb een mail stuurt als er gereageerd is en er worden natuurlijk PB-tjes verzonden. Is dit zodanig dat er zoveel dataverkeer wordt gemaakt?
Ik heb gezocht naar een antwoord maar niets gevonden.
Van Alphamega heb ik geen antwoord gekregen.
Huidige website beheerder heeft ook nog geen verklaring kunnen geven.
Versie phpbb is mij niet bekend, is wel dit jaar geupgrade.
Voordat ik dit forum overneem, wil ik graag duidelijkheid waarom er zoveel SMTP verkeer is.
Wie helpt verder?
heel veel SMTP verkeer - hoe kan dat?
Forumregels
Sinds 1 januari 2009 wordt phpBB2 niet meer ondersteund.
Onderstaande informatie is verouderd en dient uitsluitend als archief.
Sinds 1 januari 2009 wordt phpBB2 niet meer ondersteund.
Onderstaande informatie is verouderd en dient uitsluitend als archief.

Re: heel veel SMTP verkeer - hoe kan dat?
Staat onderstaan in het configuratie panel misschien aan?.koe schreef:Ik ga binnenkort een website starten met phpbb, een bestaande phpbb forum ga ik dan overnemen. Dit forum is 2MB groot, heeft 100 leden waarvan ca. 20 aktief. De site met het forum heeft gemideld 2GB dataverbruik per maand - volgens de webstats.
Nader onderzoek op de inlogsite van de hosting provider (Alphamega) leert me dat er maandelijks 15...20GB SMTP verkeer is.
(voorbeeld: SMTP used: 19.2GB in: 19.2GB out: 2.63KB percentage: 89.3)
Ik vind dit wel erg veel, ik heb rekening gehouden met een provider die me 3GB toe staat per maand. Nu moet ik minstens 20GB inkopen.
Nu kan je natuurlijk instellen dat phpbb een mail stuurt als er gereageerd is en er worden natuurlijk PB-tjes verzonden. Is dit zodanig dat er zoveel dataverkeer wordt gemaakt?
Ik heb gezocht naar een antwoord maar niets gevonden.
Van Alphamega heb ik geen antwoord gekregen.
Huidige website beheerder heeft ook nog geen verklaring kunnen geven.
Versie phpbb is mij niet bekend, is wel dit jaar geupgrade.
Voordat ik dit forum overneem, wil ik graag duidelijkheid waarom er zoveel SMTP verkeer is.
Wie helpt verder?

Code: Selecteer alles
Gebruiker email via board
Gebruikers sturen elkaar email via dit board
Met groet, The Sting
Re: heel veel SMTP verkeer - hoe kan dat?
Nee, dat kan niet daardoor komen. Deze berichten zijn enkele bytes tot enkele kilobytes groot (hooguit), dus dat kan niet de oorzaak zijn.koe schreef:Is dit zodanig dat er zoveel dataverkeer wordt gemaakt?
Heb je mensen mailaccounts gegeven waarbij men grote bestanden kan versturen? Dat kan alleen de reden zijn. Of je hebt een verouderde phpBB online staan, waarvan een spammer gebruik heeft gemaakt. Maar ook in dat geval is 15-20 GB traffic zwaar overtrokken.