een aantal vraagjes

Installatie lukt niet? Plotseling een foutmelding. Of weet je niet hoe iets werkt. Problemen met phpBB2 kun je in dit archief opzoeken.
Forumregels

Sinds 1 januari 2009 wordt phpBB2 niet meer ondersteund.
Onderstaande informatie is verouderd en dient uitsluitend als archief.
phpBB2.0.x
Gesloten
KJ Elshof

een aantal vraagjes

Bericht door KJ Elshof » 14 mei 2003, 17:11

Hallo Allemaal,

Ik had een aantal vraagjes over het forum. Hopelijk kan iemand me ermee helpen.

1) Ik vind het heel irritant dat ik telkens helemaal naar beneden moet scrollen om de nieuwste berichten te kunnen lezen. Er is wel een knop om het nieuwste bovenin te krijgen, maar als ik dan de volgende keer terugkom staan de oudste weer bovenin. Is er de mogelijkheid om standaart de nieuwste berichten als eerste weer te geven???

2) Ik wil graag dat mensen avatars kunnen uploaden en dit bij hun profiel zetten. Ik heb gelezen dat dan de map van avatars opengesteld moet zijn zodat mensen er naar kunnen schrijven (uploaden). Ik heb dit geprobeerd maar ik heb geen idee hoe ik dit moet opstellen. Ik heb wel dingetjes gelezen maar hier praten ze allemaal over FTP ..... Ik denk niet dat het voor mij mogelijk is met FTP te werken. Wij hebben namelijk een subweb van een andere site (non-profit). En wij hebben dus geen toegang tot het eigenlijke domein. Alleen tot het subweb. Ik heb de site die wij beheren gemaakt met Frontpage. Is het mogelijk om met frontpage de map avatars open te zetten? (Het forum staat op ons gedeelte)

Om het even te verduidelijken wij beheren het jongeren gedeelte van een patiëntenvereniging.

3) Is het mogelijk als mensen een plaatje hebben het automatisch te laten verkleinen tot een bepaalde grootte. De meeste mensen op ons forum hebben namelijk een chronische ziekte en kunnen meestal niet lang achter de computer. Het zou daarom fijn zijn als zij plaatjes niet eerst hoeven te verkleinen, maar dat dat automatisch zou gebeuren.

4) Ik vroeg me af of het mogelijk is om te kijken hoeveel we maximaal op de database kwijt kunnen. Ik heb namelijk gehoord dat als het eenmaal vast loopt dat je verder van huis bent. Daarom wil ik graag in de gaten houden dat het niet te groot wordt. Ik heb geprobeerd om in te loggen met een Mysql programma maar omdat wij geen toegang hebben tot het eigenlijke domein kon ik er niet op komen. Is er een mogelijkheid om te kijken hoeveel er op de database kan? We zitten trouwens op tiscalie.

5) Ik vroeg me ook af of de database grootte te maken heeft met de ruimte die je op een domein hebt. Worden bijvoorbeeld de plaatjes die geplaatst worden in het forum; opgeslagen in de database, op het domein of op allebei???

6) En dan eindelijk mijn laatste vraagje, :wink: Als ik een backup maak van mijn forum dan heb je de mogelijkheid om extra tabellen op te geven. Wat wordt hiermee bedoelt? Moet je hier de forums opschrijven? Wij hebben bijvoorbeeld verschillende forums waaronder één voor jongeren en één voor ouders en andere familieleden. Moet ik dan bij tabellen: jongerenforum, familieforum opschrijven of heeft dat met iets heel anders te maken??????

Ik weet dat dit heel wat vragen zijn en ik hoop echt dat iemand me ermee kan helpen. Ik weet dat er al veel op dit forum is geplaatst en misschien worden er al een aantal van mijn vragen beantwoord. Alleen ben ik zelf helaas ook chronisch ziek en heb echt niet de energie om alle berichten te doorzoeken. Hopelijk vinden jullie het dan ook niet erg om het eventueel nog een keer uit te leggen, :lol: :wink:

Alvast heel erg bedankt,
Groetjes,
Kirsten-Joy

SuperNova
Contacteer:

Bericht door SuperNova » 14 mei 2003, 17:12

1) Dat lijkt me niet slim en niet makkelijk.
Je kan wel een link erbij maken die naar de nieuwste post gaat.
Het werk namelijk met ankers (anchors, die <a name> dingen)
Misschien is er een module voor, moet je even naar zoeken.
Een alternatief is om gewoon op de END toets te drukken.
Daarmee ga je direct naar beneden op de pagina!!

2) Ik heb er nog nooit problemen mee gehad,
lukt het avatar uploaden dan niet? Heb je dat al geprobeerd?
Maar als het niet lukt dan moet je:
1- de optie aan zetten bij forum configuratie
2- de map openstellen
Het openstellen van die map, daar vroeg je naar.
Kan je niet op FTP? Hoe upload je je site dan?
Via HTTP uploading of stuur je ze naar iemand die ze voor je online zet, of iets anders?
Desnoods vraag je aan de hoofdbeheerder of hij die map openstelt.
Dat is een fluitje van een cent.

3) Helaas is dit geen standaard functie van phpBB.
Het zit wel in bijv. Invision Board.
Er is waarschijnlijk wel een module voor.

4) Het is Tiscali zonder 'e' :wink:
Anyway, je kan aan de hoofdbeheerder van je site vragen of hij het bijhoudt.
Misschien kan hij een account voor je maken in de database, zodat je kan inloggen.
Trouwens, hoe heb je het forum geinstalleerd, daar heb je namelijk ook een database username/password voor nodig?

5) De database is iets aparts.
Het is heel lastig uit te leggen.
Simpelweg is het zo: alle berichten die je post en de meeste instellingen van het forum die staan in de database.
De 'gewone' bestanden zoals plaatjes niet.

6) Bij extra tabellen hoef je gewoonlijks niks in te vullen.
Dat is een geavanceerde optie.
Elke tabel van je forum heeft een zogeheten prefix.
Die heb je opgegeven bij het installeren.
In de database begint elke sleutel met die prefix.
Als je backupt, worden alle sleutels met de prefix opgeslagen.
Bij het opgeven van extra tabellen kan je andere sleutels meenemen.

Je hebt een paar keer de term modules langs horen komen.
Dat zijn extraatjes die je aan je forum kan toevoegen.
Bij andere fora heten ze ook wel 'hacks' of 'add-ons'.
Met een module kan je dus een bepaalde extra functie aan het forum toevoegen.
Het installeren van een module is soms wel intensief werk!
Er zitten altijd duidelijke instructies bij, maar je moet vaak bestanden openen, dingen vervangen, enz.
-sorry, ik heb geen tijd meer voor phpBB-

Gesloten