update proces 3.2 en hoger

Discussieer hier over alles rondom phpBB.
Forumregels
LEES: Algemene Voorwaarden. Dit forum is niet voor technische vragen!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nl1sms
Berichten: 822
Lid geworden op: 12 mei 2005, 16:11
Locatie: Zaanstad

update proces 3.2 en hoger

Bericht door nl1sms » 06 jun 2016, 12:46

Ik las op phpbb.com dat het automatisch naar modificaties zoeken er wellicht wordt uitgelaten bij nieuwere phpBB versies tijdens installatie. Ik hoop dat dit niet het geval is omdat ik zelf wel met modificaties werk (adverteerders). Weet iemand hoe of wat in deze ? Of werkt straks alles nog steeds op de oude vertrouwde manier ?

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20297
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: update proces 3.2 en hoger

Bericht door Paul » 06 jun 2016, 13:38

Het is afgeraden om files aan te passen, dus het zou inderdaad best is kunnen dat de automatische updater weggelaten gaat worden.
Wil je dingen aan je template wijzingen moet je of een extensie maken die luistert naar specifieke events, of een nieuwe style maken welke inherit van prosilver en daarin je aanpassingen doen.

Gebruikersavatar
nl1sms
Berichten: 822
Lid geworden op: 12 mei 2005, 16:11
Locatie: Zaanstad

Re: update proces 3.2 en hoger

Bericht door nl1sms » 07 jun 2016, 12:28

Ik zou het belachelijk vinden als dit wordt weggelaten in de automatische updater. Zeker nu er lang nog niet zoveel extensies zijn als dat er vroeger mods waren. Voor de banners zoals ik ze heb is er geen extensie. Maargoed we gaan het beleven. Bedankt voor je antwoord in ieder geval.

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Re: update proces 3.2 en hoger

Bericht door Ger » 07 jun 2016, 12:46

nl1sms schreef:Ik zou het belachelijk vinden als dit wordt weggelaten in de automatische updater. Zeker nu er lang nog niet zoveel extensies zijn als dat er vroeger mods waren.
169 gevalideerde extensies op dit moment. Plus nog een hoop in ontwikkeling. Niet zoveel als dat er MODs zijn voor 3.0, maar daar zaten ook veel dubbelingen bij (stuk of 5 chatboxen bijvoorbeeld)
Persoonlijk ken ik eerlijk gezegd niet heel veel 3.1 forums met MODs. Vaak is er wel een extensie die de gewenste functie ook biedt.
nl1sms schreef:Voor de banners zoals ik ze heb is er geen extensie.
Deze gezien?
https://www.phpbb.com/customise/db/extension/adsense/
https://www.phpbb.com/community/viewtop ... &t=2248311 (Beta)

Verder kun je ook heel eenvoudig een child template van proSilver maken die op de juiste plaats even de advertentie erin zet. Heb ik eerder ook al gedaan; heb er 1 aangepast bestand voor in de template directory staan. De rest wordt van proSilver overgenomen. Updaten kan dus nog steeds zonder enige moeite door gewoon alle bestanden te overschrijven met de nieuwe versie. 5 minuten voor een update waarbij ik zeker weet dat alles werkt. Even checken of er nog wijzigingen zijn die ik voor de betreffende template moet doen en klaar.

Veel gemakkelijker dan die automatische updater. 8-)

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4175
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: update proces 3.2 en hoger

Bericht door El torro » 07 jun 2016, 13:02

Ik heb een functie inbouwt waar leden aan het einde van de maand hun opbrengsten kunnen ingeven.
Niemand gaat daar ooit een extensie voor ontwikkelen omdat het heel specifiek is.
Ik zou mij dan ook geen raad weten als die mogelijkheid zou verdwijnen.

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Re: update proces 3.2 en hoger

Bericht door Ger » 07 jun 2016, 14:31

Ach, voorlopig zal de huidige updater er nog wel inzitten, in ieder geval in 3.2. Er is nu sprake van een nieuwe update-methode die met 1 druk op de knop de bestanden en database bijwerkt, een beetje zoals Wordpress dat doet. Dat zou dan eventueel voor versie 3.3 zijn. En indien die nieuwe methode geïmplementeerd is -voor 3.3 of een latere versie dus- dan zal eventueel de huidige automatische updater komen te vervallen op termijn.

Maar goed, 3.2 is nog niet eens af, laat staan 3.3. Het zal dus zeker nog wel een tijd duren voordat 3.2 End of Life is, en dan is het dus nog maar de vraag of die auto-updater in 3.3 komt te vervallen. Voorlopig zitten jullie dus nog wel ff veilig.

Edit: Relevant linkje op Area51

@ El Torro: is dat iets wat veel meer omvat dan een losstaand formulier wat resulteert in een post in een bepaald topic? Want daarvoor is an sich geen modificatie nodig natuurlijk.

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4175
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: update proces 3.2 en hoger

Bericht door El torro » 07 jun 2016, 15:02

Ger het is helemaal ingeweven in het gebruikers en het beheerderspaneel, ook zijn er 3 extra tabellen in de database voorzien.
De resultaten worden zichtbaar in een apart topic wat automatisch ververst wordt;

Zie bv de opbrengsten van mei:opbrengsten mei
Als je een heel jaar hebt ingegeven komt het ook automatisch in het topic "jaaropbrengsten"

Maar ik ga mij voorlopig nog niet druk maken over iets wat misschien over een paar jaar gaat gebeuren ;)

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20297
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: update proces 3.2 en hoger

Bericht door Paul » 07 jun 2016, 15:30

En dat soort dingen moet je dus juist als extensie maken ;). Het is niet heel lastig om ACP modules etc in een extensie te doen, maar je maakt het updaten daardoor wel een stuk eenvoudiger.

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4175
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: update proces 3.2 en hoger

Bericht door El torro » 07 jun 2016, 16:50

Paul schreef:En dat soort dingen moet je dus juist als extensie maken ;). Het is niet heel lastig om ACP modules etc in een extensie te doen, maar je maakt het updaten daardoor wel een stuk eenvoudiger.
Daarvoor is het handig als je zelf kan programmeren ;)
Ik was al blij dat iemand dit voor mij gemaakt heeft en ik kan nu moeilijk aan hem vragen om er een extensie van te maken.

Gebruikersavatar
BennyBernaer
Berichten: 412
Lid geworden op: 05 jan 2008, 17:02
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: update proces 3.2 en hoger

Bericht door BennyBernaer » 09 jun 2016, 10:32

Ik blijf het vervelend vinden dat de automatische update waarschijnlijk niet meer beschikbaar gaat zijn in de toekomst... Ik weet dat het aangeraden is om gebruik te maken van extensies. Maar sommige wijzigingen zijn zo klein, dat ik het gek vind om daar een extensie van te maken. Anderzijds heb ik veel verschillende kleine wijzigingen, als de automatische update zou komen te vervallen, kost het veel tijd om telkens alles opnieuw toe te voegen bij update's.

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Re: update proces 3.2 en hoger

Bericht door Ger » 09 jun 2016, 10:58

Verwar "eventueel" en "het zou kunnen" niet met "waarschijnlijk" ;)

Zolang de huidige automatische updater nog voldoende gebruikt wordt en/of de rest van de ontwikkeling niet in de weg zit, verwacht ik niet dat ze hem snel zullen laten vervallen.

Plaats reactie