Geupdated naar phpBB 3.1.9

Discussieer hier over alles rondom phpBB.
Forumregels
LEES: Algemene Voorwaarden. Dit forum is niet voor technische vragen!
Gebruikersavatar
Abraham54
Berichten: 753
Lid geworden op: 08 aug 2013, 14:51
Contacteer:

Geupdated naar phpBB 3.1.9

Bericht door Abraham54 » 19 apr 2016, 20:20

  • Adres van je forum: https://piependecomputerforum.eu/index.php
    Event. modificaties op je forum: Genoeg
    Wanneer ontstond het probleem? Geen probleem
    phpBB versie: phpBB 3.1.9


    Heb je onlangs iets veranderd aan je forum? Forum is vanavond geupdated
    Wat is het probleem?
Geen probleem, het was wel weer een hoop werk.

Waar ik mij een beetje aan erger, is dat de updates zich snel opvolgen.
Ben alleen al weer een tijd kwijtgeraakt vanwege de vele bestanden die eerst vernieuwd moesten worden op de server.
Overigens dankzij de video's van de Duitse phpBB-website op YouTube is het mij echt duidelijk geworden hoe de updates te regelen.

In ieder geval schijnt alles weer als vanouds te werken.
Lid van Unite against malware en ASAP - Alliance of Security Analysis Professionals

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Re: Geupdated naar phpBB 3.1.9

Bericht door Ger » 20 apr 2016, 08:12

Volgens de één komen de updates te snel achter elkaar, volgens de ander niet. Ik denk dat je het als ontwikkelaar wat dat betreft nooit iedereen naar de zin kunt maken, zeker niet met de tientallen miljoenen installaties die er van phpBB zijn. :)

Maar normaliter zou het updaten vrij vlot moeten gaan, als je geen wijzigingen aan de bestanden hebt gedaan (geen modificaties, extensies zijn geen probleem). Misschien dat je met deze simpele stappen geholpen bent voor de volgende keer?
  1. Download het Volledig pakket (dus niet de automatische updater) en pak het bestand uit.
  2. Open de map met de uitgepakte bestanden, verwijder hieruit:
    • config.php
    • map images
    • map files
    • map store
  3. Maak een backup van je database en bestanden van je huidige forum.
  4. Sluit het forum via de foruminstellingen in het beheerderspaneel
  5. Upload nu alle resterende bestanden vanuit het uitgepakte pakket naar je forum.
  6. Navigeer naar jouwforumurl/install/database_update.php
  7. Verwijder de install directory van de server en heropen het forum via het beheerderspaneel
De grootste bepalende factor is de snelheid van je internetverbinding en hoe snel je server is met het aanmaken van de backups. Mij kost updaten normaliter niet meer dan 5 minuten.

Gebruikersavatar
Abraham54
Berichten: 753
Lid geworden op: 08 aug 2013, 14:51
Contacteer:

Re: Geupdated naar phpBB 3.1.9

Bericht door Abraham54 » 20 apr 2016, 09:55

Hoi Ger, wat betreft de ontwikkelkant, begrijp ik jou.

Zie ook: phpBB-Tutorial: Update von 3.1.6 zu 3.1.7-PL1 (für absolute Anfänger)

Zoals in deze video staat beschreven hoe bestanden te vernieuwen - zo doe ik het ook.
Alleen kan dat een beetje tijdrovende klus zijn, want fouten kan je je niet veroorloven.
Anderzijds - waarom bevat het updatepakket feitelijk niet al die bestanden.
Lid van Unite against malware en ASAP - Alliance of Security Analysis Professionals

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Re: Geupdated naar phpBB 3.1.9

Bericht door Ger » 20 apr 2016, 10:31

Mijn Duits is alleen goed genoeg om in Mönchengladbach tickets, bier en curryworst mit pommes te bestellen. ;)

En het updateproces zal mettertijd ook onderhanden genomen worden. De huidige automatische updater is gemaakt met modificaties in gedachten, zoals het altijd is geweest voordat 3.1 uitkwam. Enorm krachtig, want het systeem kon omgaan met alle wijzigingen die men aan het forum had aangebracht en nog steeds een solide bijgewerkte én gemodificeerde phpBB installatie opleveren.

Dat is nu niet meer het geval; het aantal mensen dat modificaties aanbrengt in 3.1 is nihil. Eigenlijk had men niet verwacht dat de extensies zó succesvol zouden zijn dat modificaties nu al bijna tot het verleden zouden behoren. Daarom is voor 3.1 de automatische updater in zijn huidige vorm behouden.

Het doel is om op termijn een soort "update met een druk op de knop" te maken, waarbij achtereenvolgens de gewijzigde bestanden gedownload worden naar je server, bestanden vervangen worden en de database bijgewerkt wordt. Dat zal echter op zijn vroegst in 3.3 zijn.

Gebruikersavatar
Abraham54
Berichten: 753
Lid geworden op: 08 aug 2013, 14:51
Contacteer:

Re: Geupdated naar phpBB 3.1.9

Bericht door Abraham54 » 20 apr 2016, 10:37

We wachten af.
Want een heel andee vraag behelst de versiesprong naar 3.2.
Logisch is dat nu we 3.1.9 hebben bereikt dat dit de volgende sprong is.

En ik hoop niet dat dit weer gepaard gaat met rare problemen zoals ik die met 3.1.1 heb meegemaakt.
Maar nogmaals, dat zit allemaal nog in toekomst verborgen.
Lid van Unite against malware en ASAP - Alliance of Security Analysis Professionals

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Re: Geupdated naar phpBB 3.1.9

Bericht door Ger » 20 apr 2016, 11:09

Abraham54 schreef: Want een heel andee vraag behelst de versiesprong naar 3.2.
Logisch is dat nu we 3.1.9 hebben bereikt dat dit de volgende sprong is.
Nee hoor, dat heeft weinig met elkaar te maken. ;)
3.1 kan nog meerdere nieuwe versies krijgen terwijl 3.2 al uit is. Er is ook een 3.0.14 terwijl 3.1 ook uit is. De sprong van 3.1 naar 3.2 betekent gewoon dat er aan de back-end gesleuteld is en er nieuwe features bij zijn gekomen, terwijl de sprong van 3.1.8 naar 3.1.9 betekent dat er bugs zijn opgelost.
Abraham54 schreef: En ik hoop niet dat dit weer gepaard gaat met rare problemen zoals ik die met 3.1.1 heb meegemaakt.
Die kans is een stuk kleiner bij de overgang van 3.1 naar 3.2. Sowieso zijn de verschillen kleiner; in plaats van dat er 7 jaar aan is gewerkt, praat je geloof ik over 2 jaar ontwikkeltijd. Scheelt nogal. ;)
Verder borduurt 3.2 voort op 3.1 qua architectuur en richting, terwijl voor 3.1 heel veel onderliggende code onderhanden is genomen die nog van heel lang geleden stamde. Dat is nu niet het geval. Ook hoef je weinig problemen te verwachten uit de hoek van extensies, terwijl de update naar 3.1 voor forums met veel modificaties wel een uitdaging vormde. Extensies voor 3.1 zullen veelal zonder problemen in 3.2 gewoon werken.

Gebruikersavatar
Abraham54
Berichten: 753
Lid geworden op: 08 aug 2013, 14:51
Contacteer:

Re: Geupdated naar phpBB 3.1.9

Bericht door Abraham54 » 20 apr 2016, 12:23

Van mij mag de phpBB basis geheel vernieuwd worden om aan de moderne tijd te voldoen.
Alleen is dat een wens die niet realiseerbaar zal zijn.

Dat is een van de redenen geworden om over te gaan op een gekocht thema, dat mede HTML 5 ondersteunt.
Lid van Unite against malware en ASAP - Alliance of Security Analysis Professionals

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Re: Geupdated naar phpBB 3.1.9

Bericht door Ger » 20 apr 2016, 12:50

Eh?
phpBB 3.1 heeft standaard al een HTML5 skin. Verder zijn er in phpBB 3.1 en phpBB 3.2 al ENORME stappen genomen om te moderniseren. De backend van 3.2 is op heel veel vlakken anders dan die van 3.1 en voldoet aan wat men "modern" pleegt te noemen. Mede daardoor kan er nu met extensies gewerkt worden ipv modificaties.

Voor wat de vormgeving betreft: dat is natuurlijk een kwestie van smaak. De standaard stijl is niet meer dan dat: iets wat werkt en alles weergeeft zoals het hoort. Dat het gros van de gebruikers de standaard stijl niets vind is natuurlijk logisch, net zoals er tigmiljoentriljard kleuren verf en behangetjes zijn, zijn er ook genoeg verschillende stijlen beschikbaar om het iedereen naar zijn zin te maken. Waarvan de meesten overigens nog steeds prosilver als basis hebben.
phpBB is gelukkig zo modern dat je eenvoudig een totaal andere vormgeving kunt maken zonder van alles opnieuw in te moeten richten. :)

Gebruikersavatar
Abraham54
Berichten: 753
Lid geworden op: 08 aug 2013, 14:51
Contacteer:

Re: Geupdated naar phpBB 3.1.9

Bericht door Abraham54 » 20 apr 2016, 13:52

Zelf vind ik https://www.phpbb.de/ de mooiste hulp phpBB site.

Geen flauw idee wie daar achter dat thema zit, maar ik vind het bijzonder mooi gedaan.
Ook zeer rustig voor de ogen.

Wat je schrijft over 3.2 lijkt mij very hopefull!
Lid van Unite against malware en ASAP - Alliance of Security Analysis Professionals

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20297
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Geupdated naar phpBB 3.1.9

Bericht door Paul » 20 apr 2016, 13:57

phpBB.de gebruikt de standaard prosilver style, welke iets is aangepast ;).

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Re: Geupdated naar phpBB 3.1.9

Bericht door Ger » 20 apr 2016, 13:57

Abraham54 schreef:Zelf vind ik https://www.phpbb.de/ de mooiste hulp phpBB site.

Geen flauw idee wie daar achter dat thema zit, maar ik vind het bijzonder mooi gedaan.
Ook zeer rustig voor de ogen.
Zij draaien op phpBB 3.0.x met een aangepaste prosilver stijl.

Gebruikersavatar
Abraham54
Berichten: 753
Lid geworden op: 08 aug 2013, 14:51
Contacteer:

Re: Geupdated naar phpBB 3.1.9

Bericht door Abraham54 » 20 apr 2016, 15:04

Dat het ook nog 3.0 is, had ik allang gezien - dat verschil in ProSilver is maatgevend.
Neemt niet weg dat het thema zelf op mij als echt professioneel en rustig voor de ogen overkomt.
En dan nu maar op 3.2 wachten, waar ik ik zelf al langer veel van verwacht.
Lid van Unite against malware en ASAP - Alliance of Security Analysis Professionals

toska
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 jul 2013, 16:48
Locatie: oost-vlaanderen

Re: Geupdated naar phpBB 3.1.9

Bericht door toska » 20 apr 2016, 16:19

3.1.9 is er maar pas en jij spreekt al over 3.2 :lol: :lol: :lol:
Die link werkt maar versta geen duits :o

Gebruikersavatar
David
Berichten: 5093
Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:00
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Geupdated naar phpBB 3.1.9

Bericht door David » 20 apr 2016, 18:04

toska schreef:3.1.9 is er maar pas en jij spreekt al over 3.2 :lol: :lol: :lol:
Snap niet waarom je daar om moet lachen, want een release van 3.2 is op zich best realistische. Je moet de 3.1.x en 3.2.x versies los van elkaar zien.

Als je kijkt naar de phpBB Tracker dan wordt er gewerkt aan de eerste RC voor 3.2, die zou in theorie morgen uitgegeven kunnen worden. Een week of twee weken later, zou 3.2 al final kunnen zijn. Ik schets hier slechts een scenario, ik zeg niet dat het zo is ;)

Het is maar om aan te geven dat het niet zo gek is, dat er over 3.2 wordt gesproken.
Op zoek naar een vertaling voor je extensie? vertalingen

toska
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 jul 2013, 16:48
Locatie: oost-vlaanderen

Re: Geupdated naar phpBB 3.1.9

Bericht door toska » 20 apr 2016, 18:14

Maar vind je ook niet dat de updates te rap naar elkaar opvolgen david? als er nu een tijd tussen zit zo ik dat nog normaal vinden, maar wat als er 3.2 er is chapeau voor de makers daar niet van maar nog geen 2 maand later is er dan 3.2.1 versie? er zijn mensen die dat zelf kunnen, maar ook niet vergeten dat er mensen zijn die dat moeten laten doen, door hun support of door een vertrouwde persoon en dit is niet gratis? als je dit bij een support moet laat doen dan spreek ik wel over mijn ex hosting die vroegen 58 euro per uur per 2 uren aangerekend daar nog btw 21% bij kan je rekenen?
ik kan daar ook niets van maar ik ben werkzaam en als ik s,avonds thuis kom heb ik geen zin meer omdat allemaal nog te doen,ook zou ik het wel kunnen.Als ik de hele dag moest thuis zitten dan zou ik me daar wel mee bezig houden om de tijd te verslijten.
Dus ik lach daar zeker niet mee david, maar vind het toch komiek hoor
Als ik in mijn pensioen ben ga ik me daar mee bezig houden

Mvg

Mid
Berichten: 961
Lid geworden op: 03 mei 2008, 23:22

Re: Geupdated naar phpBB 3.1.9

Bericht door Mid » 20 apr 2016, 18:28

toska schreef:Maar vind je ook niet dat de updates te rap naar elkaar opvolgen
Ik vind het een grote prestatie, dat deze vrijwilligers er zo veel tijd in steken om de forum-software steeds verder te verbeteren! Pet af daarvoor! En je eens goed verdiepen in de materie kan de kennis opleveren om het updaten zelf te doen, eventueel in het weekend.

En de vrijwilligers op dit forum verdienen ook een grote pluim voor HUN werk, want dat vergt ook veel vrije tijd, naast hun eigen werk! Waarvan akte!

Gebruikersavatar
BennyBernaer
Berichten: 412
Lid geworden op: 05 jan 2008, 17:02
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Geupdated naar phpBB 3.1.9

Bericht door BennyBernaer » 20 apr 2016, 18:35

In de 3.0 lijn moest m'n gemiddeld 6-9 maanden wachten voordat m'n met een update kwam. Maar sinds 3.1 en er gebruik wordt gemaakt van extensies is het een gemiddelde van drie maanden. Maar in die update zitten niet enkel opgeloste bugs maar worden ook heel vaak nieuwe events toegevoegd. Die events zijn noodzakelijk voor extensie locaties. Moest m'n per jaar maar een update uitbrengen zou m'n langer moeten wachten op bugfixes en zouden bepaalde extensies niet bruikbaar zijn zonder core wijzigingen.
Laatst gewijzigd door BennyBernaer op 20 apr 2016, 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.

toska
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 jul 2013, 16:48
Locatie: oost-vlaanderen

Re: Geupdated naar phpBB 3.1.9

Bericht door toska » 20 apr 2016, 18:39

Mid schreef:
toska schreef:Maar vind je ook niet dat de updates te rap naar elkaar opvolgen
Ik vind het een grote prestatie, dat deze vrijwilligers er zo veel tijd in steken om de forum-software steeds verder te verbeteren! Pet af daarvoor! En je eens goed verdiepen in de materie kan de kennis opleveren om het updaten zelf te doen, eventueel in het weekend.

En de vrijwilligers op dit forum verdienen ook een grote pluim voor HUN werk, want dat vergt ook veel vrije tijd, naast hun eigen werk! Waarvan akte!
Ik zeg toch niet dat ik dat niet waardeer ? nogmaals chapeau voor hun werk, en mij verdiepen hoe zou ik dat moeten doen in de weekend? seg hee heb wel 2 huizen te onderhouden hee een van 8 are en een van 12 are
dus nog tijd te kort en dan zou je willen dat ik mij verdiep in phpbb
en ook voor alle leden hier chapeau voor hun kennis die ze geven voor andere te helpen, enfin voor mij houd het dit hier op.

Gebruikersavatar
David
Berichten: 5093
Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:00
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Geupdated naar phpBB 3.1.9

Bericht door David » 20 apr 2016, 18:45

Weetje, iedereen denkt er anders over. Ik vind het fijn om te zien dat het ontwikkelingsteam meer structuur heeft in de ontwikkeling van phpBB en met regelmaat zorgt voor updates. Dat betekend dat kleine foutjes soms merkbaar maar ook heel vaak niet merkbaar worden opgelost. Je krijgt in mijn ogen dus stabielere versies en er wordt harder gewerkt aan het onderhoud van deze forumsoftware. Als je ziet hoeveel er veranderd is aan het ontwikkelingsproces en hoe men probeert met regelmaat de software te verbeteren... dan ben ik erg trots op het team :)

Een update kost maar tussen de 5 a 15 minuten, het is de moeite waard om te leren hoe het moet. Want als je dat eenmaal doorhebt, is het een eitje! Dat updates iedere keer geld kosten is erg vervelend, maar in principe ook je eigen keuze. Je kan ook eens rondkijken voor phpBB liefhebbers die het voor minder willen doen.

Als 3.2 uit wordt gebracht hoef je niet meteen te updaten, zoals ik net al zei moet je de versies los van elkaar zien. Je kan best even wachten en kijken hoe 3.2 zich staande houd. Je loopt dan misschien wel twee versies achter, maar dat is dan nog maar een 20 tot 30 minuten werk ;)

Maar goed, ik heb makkelijk praten. Snap best dat het voor iemand met wat minder ervaring en kennis moeilijk en vervelend is. Maar helaas kunnen wij daar niet aan doen voor je.
Op zoek naar een vertaling voor je extensie? vertalingen

toska
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 jul 2013, 16:48
Locatie: oost-vlaanderen

Re: Geupdated naar phpBB 3.1.9

Bericht door toska » 20 apr 2016, 18:55

bedankt david
ik ga me wel eens verdiepen als ik iemand vind die me daarmee zou helpen, indien nodig met screenshots

mvg
toska

Plaats reactie