Activiteit op je forum verhogen

Discussieer hier over alles rondom phpBB.
Forumregels
LEES: Algemene Voorwaarden. Dit forum is niet voor technische vragen!
Plaats reactie
SatusNovus
Berichten: 141
Lid geworden op: 02 jan 2012, 23:30

Activiteit op je forum verhogen

Bericht door SatusNovus » 07 apr 2015, 11:57

Ik ben benieuwd wie er goede tips heeft om de activiteit op het forum op peil te houden. Misschien is het interessant om ideeën met elkaar te wisselen want ik heb een beetje de indruk dat het typisch het Facebooktijdperk is waar mensen vooral veel op zich willen laten afkomen maar zelf steeds minder willen bijdragen aan een community. Als voorbeeld neem ik mijn forum, wel meer bezoekers door de jaren heen maar wel langzaam een aflopend aantal berichten per dag dat geplaatst wordt. Van mezelf weet ik al één ding dat een succes is geworden maar wat ten koste gaat van het aantal berichten op mijn forum en dat is een chatbox.

toska
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 jul 2013, 16:48
Locatie: oost-vlaanderen

Re: Activiteit op je forum verhogen

Bericht door toska » 09 apr 2015, 18:36

Vele forums gaat in dalende lijn bekijk nu de forums die computerhulp aanbieden, als je eens googelt kom je er een pak tegen onbegrijpelijk,als je vanaf het begin en dan spreek ik enkele jaren terug zou beginnen
met een computerhulpforum dan is dat een succes geweest.En dit is nu met ook het geval met allerlei andere foras? het enige wat ik kan bedenken is iets vinden dat nog niet lang uit is, waar de bezoekers geintresseerd voor zijn?

mvg

valkenier
Berichten: 51
Lid geworden op: 08 mei 2015, 17:37

Re: Activiteit op je forum verhogen

Bericht door valkenier » 06 jun 2015, 23:50

SatusNovus schreef:Ik ben benieuwd wie er goede tips heeft om de activiteit op het forum op peil te houden. Misschien is het interessant om ideeën met elkaar te wisselen want ik heb een beetje de indruk dat het typisch het Facebooktijdperk is waar mensen vooral veel op zich willen laten afkomen maar zelf steeds minder willen bijdragen aan een community. Als voorbeeld neem ik mijn forum, wel meer bezoekers door de jaren heen maar wel langzaam een aflopend aantal berichten per dag dat geplaatst wordt. Van mezelf weet ik al één ding dat een succes is geworden maar wat ten koste gaat van het aantal berichten op mijn forum en dat is een chatbox.
Ik heb het zelfde idee erover.
Ik run zelf een forum en merk ook dat mensen steeds minder moeite doen om iets te posten.
Nu het is wel belangrijk dat een forum gebruiksvriendelijk is.
Momenteel gaat het plaatsen van filmpjes en foto's erg stroef en veel leden laten het dan voor wat het is.
Facebook neemt wel veel over, maar inhoudelijk vind je weinig terug.
Op een forum kan je jaren terug lezen en zaken herlezen, de andere berichten van een bepaalde auteur lezen etc.
Op facebook zie je gewoon de hits van de dag zeg maar.
Veel tekst verschijnt er ook al niet; meestal een foto , twee lijntjes tekst en daarna tien reacties van 1 zin ?
Aangevuld met 30 vind-ik-leuks.
Daarnaast heb je het feit dat (niet beledigend bedoeld want ik heb zelf twee pubers) jongeren echt geen zinnen meer schrijven. Het is het KPN tijdperk , een sms met ' yooo ' of ok is wat ik het meeste ontvang.
De tijd van opstellen te schrijven is voorbij. Ik merk het aan mijn studerende zonen : huistaak bestaat uit multiple choice vragen(op een voorgedrukt blad) en/of computertaken.
Veel van die computer taken is dan gewoon het juiste woord in de juiste zin 'slepen' met de muis.
Nu hopelijk is de tijd van forums nog niet voorbij want ik liet net mijn forum bekijken en updaten.
Waarvoor alvast dank voor de moeite die The Riddler voor me deed, ongelooflijk wat hij al presteerde.
Daar zat ik al uren en weken aan te werken en zonder resultaat.

Wat een forum op peil houdt, ik zou het niet weten, je moet het vooral van de forumleden hebben, vrees ik.
Als je gaat overmodereren en zelf te vlug antwoorden, dan boeit het niemand nog.
Daarentegen is het frustrerend als het " dood " is, maar dan moet je ook niet vaak aanpassen.
Ik merk het bij collega's waar soms een maand of meer niks meer verschijnt dan 'troep' of een enkeling die zich registreert en een vraag stelt op het forum.
Eens geholpen, logt die maanden niet meer in of nooit meer zelfs.

My 2 cents.

toska
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 jul 2013, 16:48
Locatie: oost-vlaanderen

Re: Activiteit op je forum verhogen

Bericht door toska » 07 jun 2015, 07:30

Zelfs op fb beginnen ze met groepen zoals pc hulp, tweedehands verkoop en noem maar op, vraag me echter af of dit toegestaan is? Maar raad je toch wel aan om dagelijks iets te posten op je forum zelf, ook al word er niet op gereageerd of komen er geen leden bij, toch zullen de zoekbots blijven langskomen, dat vind ik toch een van de belangrijkste kenmerken van een forum.Als er niets word gepost en dit enkele dagen dan vrees ik wel echter dat de bots meer en meer afwezig zullen zijn, en het is door die bots dat je forum word gevonden door niet gasten.Verder kan het een jaar of 2 duren voor je forum bekend staat.

mvg

Gebruikersavatar
Hartenheer
Berichten: 669
Lid geworden op: 16 jan 2015, 11:49
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Re: Activiteit op je forum verhogen

Bericht door Hartenheer » 07 jun 2015, 16:41

toska schreef:Zelfs op fb beginnen ze met groepen zoals pc hulp, tweedehands verkoop en noem maar op, vraag me echter af of dit toegestaan is? Maar raad je toch wel aan om dagelijks iets te posten op je forum zelf, ook al word er niet op gereageerd of komen er geen leden bij, toch zullen de zoekbots blijven langskomen, dat vind ik toch een van de belangrijkste kenmerken van een forum.Als er niets word gepost en dit enkele dagen dan vrees ik wel echter dat de bots meer en meer afwezig zullen zijn, en het is door die bots dat je forum word gevonden door niet gasten.Verder kan het een jaar of 2 duren voor je forum bekend staat.

mvg
Zeewater fora storten ook in elkaar door de FB groepen.
Blijkbaar zien ze liever een rommeltje van berichten dat georganiseerd.
Groeten,
Willem
Afbeelding

SatusNovus
Berichten: 141
Lid geworden op: 02 jan 2012, 23:30

Re: Activiteit op je forum verhogen

Bericht door SatusNovus » 07 jun 2015, 18:51

Even weer terugkomen op dit topic, ik merk vooral dat de wat oudere bezoekers ook de trouwe bezoekers zijn. De jongere bezoekers zitten meer op de chat dan dat ze iets op het forum plaatsen (helaas). De mod mchat is wel iets wat mensen meer heeft verbonden met mijn forum maar wat moet er meer zijn om bezoekers te binden? Nadelen van Facebook vind ik dat sommige onderwerpen soms iets te prive zijn om openlijk te bespreken (zoals financiën) en dat kan op een forum prima.

De enkele groep die ik bekijk op Facebook vind ik alles behalve overzichtelijk en ik moet er niet veel van hebben. Buiten dat volgt Facebook al je surfgedrag zowel op Facebook als daarbuiten en of dat wenselijk is weet ik niet.

valkenier
Berichten: 51
Lid geworden op: 08 mei 2015, 17:37

Re: Activiteit op je forum verhogen

Bericht door valkenier » 08 jun 2015, 00:06

Vandaag is het hele forum aangepast door dit forum ( The Riddler ) leverde enorme prestaties.
Dingen waarvan ik zelfs niet wist dat het kon.
Duidt al goed aan wat een leek ik wel ben...
Nu dit terzijde, ik hoop echt dat de activiteit op mijn forum weer verhoogt.
Ten slotte zit je dagelijks wel even te controleren en steek je als forumbeheer ook wel wat tijd in het plaatsen en aanpassen van zaken. En je hebt je hostingkosten etc etc.

Dus zoals je zegt de ouderen posten, de mensen met ervaring , wat inzicht en sommigen zijn ook helemaal niet gek van facebook.
Wat doet er nog schade bijv = de gratisforums met bergen reclame...
Ik had een aantal leden die niet tevreden waren met bepaalde uitspraken en die starten dan een eigen gratis actiefforum en leuteren wat onder mekaar.
Ze zenden dan via mijn forum een mail aan alle leden met de vraag hun daar te registreren.
Uiteindelijk is de proefperiode gratis om, en ...moet er betaald en plots is dat teveel?
Dus doekt men het forum op en schakelt over naar facebook , waar men een gesloten groep start.
'Ons kent ons' en zo mag je erbij . of lekker niet.
Als je de vraag stelt " is een forum nog nodig voor de leden of volstaat facebook " dan krijg je gelijk ja maar een gebruiksvriendelijk forum en gekoppeld aan facebook.
Fotos plaatsen moet makkelijk gaan, etc etc.
Het is echt niet evident om een forum 'actief' en interessant te houden hoor.
Op dat vlak ben je afhankelijk van een 'kerngroep', die ook nog eens iets wil posten , en liefst wat plaatjes erbij.
Maar nu het volgende, ik heb 2 zonen. Paar jaar terug zaten die dagelijks uren op facebook.
Soms zelfs zo erg dat ze 'snachts nog op de gsm facebook lazen.
Die hype merk ik is ondertussen veel verminderd en ook bij hun vrienden.
Of dat het forum ten goede komt dat men facebook precies beu raakt , geen idee.
Maar een vraagstelling op facebook krijgt zelden antwoord ; terwijl dat op een forum meestal wel zo is.
Ik ben erg tevreden dat het forum er nu wat nieuwer uit ziet en dat (heel belangrijk) de oude berichten overgezet konden met de leden erbij.
Had ik met een leeg nieuw forum moeten starten dan kon het twee kanten op.
Of enthousiastelingen namen de draad weer op of ... er start niemand met schrijven ( mijn grootste zorg).
Ik let er ook op dat collega's met een forum het vaak na twee jaar opgeven, vaak is de tijd er niet of de motivatie of wordt er wat prietpraat verkocht en dan loont het ook niet meer.
Het is dus allesbehalve simpel als facebook, twitter etc alle aandacht trekken.
En ook de toegankelijkheid van facebook en de vind ik leuk knops.
Deel filmpje of foto met al je vrienden en noem maar op.
Het lijkt wel een monopoly te worden :D
Nu af en toe iets nieuws plaatsen in je vak of hobby moet toch kunnen ?
Verder volg ik dit topic op de voet, want het is nou niet dat ik " The Riddler " en dit forum ga vergeten.
Je moet al goed onderlegd zijn in de materie en de zin erin hebben om iemand te helpen.
En ergens vind ik dat het " team " hier wel eens in de verf mag gezet worden en serieus bedankt.
Voor mij persoonlijk scheelde het maanden werk ( ik ging trouwens proberen om alles handmatig over te zetten :? ) .
Nu je forum moet je passie wel zijn , anders investeer je die tijd er niet in en misschien is het van dit team de passie om fora en beheerders een duwtje in de rug te geven ?
Ik doe ook enorm veel voor mijn forumleden als het om de hobby gaat, kan ik dagen/weken mee bezig zijn.
Maar als ik programma's moet uploaden etc , krijg ik het al warm.
Ik ben echt wel benieuwd naar het verloop van zowel dit topic als van jullie fora.
En ik duim :D
Grtn

Gebruikersavatar
Hartenheer
Berichten: 669
Lid geworden op: 16 jan 2015, 11:49
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Re: Activiteit op je forum verhogen

Bericht door Hartenheer » 08 jun 2015, 08:32

Je kan er ook gebruik van maken om via FB je forum bekend te maken.
Ik heb zo al verschillende leden gekregen.
Wat op het forum geplaatst wordt, komt automatisch op FB en Twitter, ook al is FB onbetrouwbaarder.

http://www.aquarium-zeewaterforum.info/
https://www.facebook.com/koralenzeewaterforum
https://twitter.com/zeewater_forum
Groeten,
Willem
Afbeelding

Gebruikersavatar
Theriddler
Berichten: 1103
Lid geworden op: 20 apr 2012, 07:47
Contacteer:

Re: Activiteit op je forum verhogen

Bericht door Theriddler » 08 jun 2015, 10:23

Hartenheer schreef:Wat op het forum geplaatst wordt, komt automatisch op FB en Twitter
Correct

Goed bij deze een uitleg voor andere gebruikers hoe je te werk kunt gaan.

Je kunt gebruik maken van http://twitterfeed.com dat is een service die elke feed kan publiceren naar een facebook page en ook naar twitter.

Het bestand feed.php aanpassen zodat alleen de titel word weergegeven (https://www.phpbb.com/community/viewtop ... #p12810197).

en met nog een modificatie (https://www.phpbb.com/community/viewtop ... &t=2218256) zorg je ervoor dat het de tekst uit het 1e bericht met evt een afbeelding geplaatst worden op facebook.

Stel je hebt een forum 'nieuws'
De groep BOTS geef je dan 'lezen toegang' voor dat forum.
De feed instellingen aanpassen zodat alleen dat forum wordt meegenomen, controleer dit door zelf naar de feed te gaan.

De twitterfeed bot toevoegen aan de spiders/robots
- Bot naam: TwitterFeed [Bot]
- overeenkomst: TwitterFeed
- Actief: Ja

Op deze manier heb je en alles wat facebook,twitter (social media) te bieden hebben en heb je een directe link voor facebook volgers naar het forum.

valkenier
Berichten: 51
Lid geworden op: 08 mei 2015, 17:37

Re: Activiteit op je forum verhogen

Bericht door valkenier » 08 jun 2015, 10:36

Dan moet je wel eerst een facebook-account hebben ?

Ik ben er al jaren bewust van weggebleven ( ook op advies van een zogezegde kenner) die me zei als je facebook linkt aan je forum dan trek je als het ware een " virusvijver" naar je forum toe?

Excuse me if I'm wrong , ik ben een totale leek ( hou daar aub wat rekening mee :D )

mvg

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4177
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Activiteit op je forum verhogen

Bericht door El torro » 08 jun 2015, 10:44

Ik weet niet wat die kenner bedoelt, maar de bovenstaande manier is 100% veilig, je gebruikt de bestaande feed functie van phpbb om berichten op facebook te zetten, het is niet zo dat je facebook je berichten van je forum laat halen.

Gebruikersavatar
Theriddler
Berichten: 1103
Lid geworden op: 20 apr 2012, 07:47
Contacteer:

Re: Activiteit op je forum verhogen

Bericht door Theriddler » 08 jun 2015, 10:49

valkenier schreef:Dan moet je wel eerst een facebook-account hebben ?
Uiteraard ;) en daarna maak je een pagina aan voor bedrijf of community
Ik ben er al jaren bewust van weggebleven ( ook op advies van een zogezegde kenner) die me zei als je facebook linkt aan je forum dan trek je als het ware een " virusvijver" naar je forum toe?
Ja en nee, ja omdat er zeker mensen bij zullen zitten die zich dan registreren en vervolgens nooit wat gaan plaatsen, maar zodra iemand zijn interesse is gewekt zal men zeker wat gaan plaatsen en hoe meer aanbod er op de website/forum staat qua nieuws of interesante onderwerpen zal men vaak dagelijks wel eens een kijkje komen nemen of zo enthousiast is dat men zelf een bericht op het forum gaat plaatsen.

en nee omdat je wel leden aantrekt aangezien het op social media makkelijker is om iets te delen met vrienden/family of openbaar ect... dan bijv mond op mond reclame. ;)

Ik ben dan ook van mening dat facebook naast twitter zeker enige bekendheid zal opleveren.

valkenier
Berichten: 51
Lid geworden op: 08 mei 2015, 17:37

Re: Activiteit op je forum verhogen

Bericht door valkenier » 09 jun 2015, 09:20

El torro schreef:Ik weet niet wat die kenner bedoelt, maar de bovenstaande manier is 100% veilig, je gebruikt de bestaande feed functie van phpbb om berichten op facebook te zetten, het is niet zo dat je facebook je berichten van je forum laat halen.
Die " kenner " ( die me trouwens heel wat euro's lichter gemaakt heeft), beweerde wel meer zaken.
Nu, dat vertelde ik aan The Riddler privé.
Zoals ik al zei het is makkelijk een complete leek alles wijs te maken.
Destijds vroeg ik hem aan het forum te werken, diezelfde avond gaf hij mij een link (van een domeinnaam die hij aan mij wou verkopen).
Toen ik erop klikte verscheen mijn forum daar. Hij was ermee bezig op een andere locatie zei hij en had een kopie geplaatst waar hij de 'scripts' aan het bewerken was. Heel intensief werk, zei hij.
Indien ik die dag nog een 'aanbetaling' kon overschrijven van 250 euro, kwam alles voor het weekeinde nog goed ( tenzij er grote problemen opdoken).
Ik dus snel overgeboekt en een printscreen in bijlage ( naïef als ik was).
Blijkt dat ie gewoon op een eigen domeinnaam van 9 euro een " doorverwijzing" naar mijn forum had geplaatst. En er dus geen poot aan uit stak !
Harde les voor me !

Back on topic : ik overweeg dat facebook linken wel maar zoals The Riddler weet, ben ik momenteel huiverig om iets aan te passen of bij te voegen :oops:
Maar ik leer...
Daarnaast willen de leden ook wel dat het forum "levendiger" wordt , maar dat ligt vooral aan hen.
Nu er zijn tal van zaken verbeterd dankzij de hulp hier.
1 nieuwe registraties kunnen weer, wat 1 jaar lang niet kon.
2 foto's plaatsen kan nu ook vlotter.
3 de oude versie is prachtig bijgewerkt ,waarvoor mijn dank.
4 een werkende chat , zowel op het portaal ( wat ik eerst vreemd vond omdat 'meelezers' niet geweten zijn)als op het forum zelf.

Hopelijk motiveert het jongere leden om te schrijven ( als ze tenminste niet enkel komen chatten).
Hopelijk vinden oudere leden de funkties terug want een vertrouwde omgeving veranderen kan 2 kanten op.

Afwachten dus :)

mvg

SatusNovus
Berichten: 141
Lid geworden op: 02 jan 2012, 23:30

Re: Activiteit op je forum verhogen

Bericht door SatusNovus » 09 jun 2015, 15:56

Die twitterfeed.com gebruikte ik wel voor Twitter maar niet voor Facebook... snel eens zien hoe dat moet :)

Gebruikersavatar
Hartenheer
Berichten: 669
Lid geworden op: 16 jan 2015, 11:49
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Re: Activiteit op je forum verhogen

Bericht door Hartenheer » 09 jun 2015, 16:15

SatusNovus schreef:Die twitterfeed.com gebruikte ik wel voor Twitter maar niet voor Facebook... snel eens zien hoe dat moet :)
Het zelfde als Twitter, je moet alleen een ''zakelijke'' FB maken.
Dan kan je het op de zelfde manier instellen via twitterfeed.
Groeten,
Willem
Afbeelding

SatusNovus
Berichten: 141
Lid geworden op: 02 jan 2012, 23:30

Re: Activiteit op je forum verhogen

Bericht door SatusNovus » 09 jun 2015, 21:19

Inmiddels aan de praat gekregen en ik merkte met de Twitterfeed dat er wat ontvolgers waren maar ze net zo snel werden vervangen door meer nieuwe volgers. Verder vind ik dlvr.it fijner werken.

TWEagle
Berichten: 782
Lid geworden op: 18 nov 2005, 19:45
Locatie: Peer
Contacteer:

Re: Activiteit op je forum verhogen

Bericht door TWEagle » 23 jun 2015, 21:07

SatusNovus schreef: De enkele groep die ik bekijk op Facebook vind ik alles behalve overzichtelijk en ik moet er niet veel van hebben. Buiten dat volgt Facebook al je surfgedrag zowel op Facebook als daarbuiten en of dat wenselijk is weet ik niet.
maar google weet toch ook alles wat je doet en dat is wel wenselijk?
Afbeelding
To see or to hear

smartphone24
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 okt 2015, 10:14
Locatie: webdesigner
Contacteer:

Re: Activiteit op je forum verhogen

Bericht door smartphone24 » 11 okt 2015, 10:26

Ik zou zorgen voor een soort blog gedeelde op je forum. Waar jij zelf stukjes post die relevant zijn aan je forum. Hierdoor genereer je meer traffic van google.. en dat zorgt uiteindelijk weer voor meer reacties.
http://www.smartphone24.nl Smartphone reviews, previews en testverslagen

Plaats reactie