phpBB 3.1 Ascraeus komt eraan

Discussieer hier over alles rondom phpBB.
Forumregels
LEES: Algemene Voorwaarden. Dit forum is niet voor technische vragen!
Gebruikersavatar
David
Berichten: 5093
Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:00
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contacteer:

phpBB 3.1 Ascraeus komt eraan

Bericht door David » 22 okt 2014, 13:42

Dit is het discussieonderwerp voor de mededeling:
phpBB 3.1 Ascraeus komt eraan
Op zoek naar een vertaling voor je extensie? vertalingen

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4177
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: phpBB 3.1 Ascraeus komt eraan

Bericht door El torro » 22 okt 2014, 19:09

Vol verwachting klopt ons hart :lol:

Gebruikersavatar
soraxroxas
Berichten: 78
Lid geworden op: 21 apr 2011, 12:06
Locatie: Weert, Limburg
Contacteer:

Re: phpBB 3.1 Ascraeus komt eraan

Bericht door soraxroxas » 23 okt 2014, 12:11

Nog 5 dagen op het moment van schrijven

CD130
Berichten: 169
Lid geworden op: 04 jul 2012, 10:12

Re: phpBB 3.1 Ascraeus komt eraan

Bericht door CD130 » 23 okt 2014, 20:01

Top nieuws! Is de NL vertaling ook al helemaal klaar? Ik wacht even de update van mijn huidige style af en dan ga ik gelijk over :) Hierbij wil ik ook gelijk iedereen bedanken die betrokken is bij het uitrollen van deze mooie update.

Gebruikersavatar
David
Berichten: 5093
Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:00
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contacteer:

Re: phpBB 3.1 Ascraeus komt eraan

Bericht door David » 23 okt 2014, 20:13

Samen met phpBBservice.nl hebben wij aan de vertaling gewerkt, je kan de vertaling eventueel al downloaden via Githib, Rotsblok heeft hem regelmatig bij gehouden tijdens de RC's die zijn uitgebracht dus hij is zo goed als af. Misschien dat er wat verbeterpuntjes zijn, maar dat horen wij graag van onze gebruikers zodat wij dat kunnen aanpassen.

Als het goed is, zijn de taalpakketten tegen de tijd dat 3.1 is uitgegeven hier te downloaden via onze download pagina.
Wijziging: Toevoeging
Toch nog even een kleine correctie het uiteindelijke 3.1 pakket is nog steeds in ontwikkeling, ik heb begrepen dat er nog wat wijzigingen in de registratie voorwaarden komen, misschien nog een kleine wijzigingen door een patch die nog samengevoegd moet worden. Het is dus zoals ik al zei "zo goed als af" maar niet af af. Maar je mag het vertaalde pakket al wel volop gebruiken en testen ;)
Op zoek naar een vertaling voor je extensie? vertalingen

Gebruikersavatar
nl1sms
Berichten: 822
Lid geworden op: 12 mei 2005, 16:11
Locatie: Zaanstad

Re: phpBB 3.1 Ascraeus komt eraan

Bericht door nl1sms » 25 okt 2014, 09:48

Goed nieuws al sta ik er altijd dubbel in. Nieuwe versie installeren is niet altijd even makkelijk. Lees dat er nu extensies gebruikt gaan worden ipv mods ?!?! Hoe zit dat met oude geinstalleerde mods? ik mag aannemen en hopen dat de install van 3.1 hier wel rekening mee houdt? Worden oude mods verwijderd ofzo ? Hoe moet ik dat zien? Kan iemand hier meer over vertellen?

Gebruikersavatar
David
Berichten: 5093
Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:00
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contacteer:

Re: phpBB 3.1 Ascraeus komt eraan

Bericht door David » 25 okt 2014, 10:00

Geïnstalleerde modificaties zullen hoogstwaarschijnlijk niet meer werken als je gaat updaten naar 3.1. Ik zou zelf adviseren om je modificaties eerst te verwijderen, voordat je überhaupt gaat updaten naar 3.1. Dit kan heel simpel door alle forumbestanden te verwijderen, BEHALVE:
  • config.php
  • de map images
  • de map files
  • de map store
De database wijzigingen zou ik laten staan, sommige extensie die ter vervanging van je modificatie worden gemaakt, kunnen je database tabellen bijwerken. Zo kan je alle instellingen en gegevens van je modificatie meenemen/overzetten naar je extensie zonder dat gegevens verloren gaan.

Je hoeft overigens niet meteen te updaten als 3.1 wordt uitgebracht, je mag/kan hier best even mee wachten. Zeker als je forum meerdere modificaties heeft, het kan namelijk eventjes duren voordat al die modificaties als extensie zijn uitgebracht.
Op zoek naar een vertaling voor je extensie? vertalingen

Gebruikersavatar
nl1sms
Berichten: 822
Lid geworden op: 12 mei 2005, 16:11
Locatie: Zaanstad

Re: phpBB 3.1 Ascraeus komt eraan

Bericht door nl1sms » 25 okt 2014, 10:05

Bedankt voor je reactie David. Ik heb alleen de sortables captcha mod geinstalleerd. Moet ik deze verwijderen of is er al een extensie van? Hoe moet ik hem überhaupt verwijderen?

Gebruikersavatar
David
Berichten: 5093
Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:00
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contacteer:

Re: phpBB 3.1 Ascraeus komt eraan

Bericht door David » 25 okt 2014, 10:18

nl1sms schreef:Bedankt voor je reactie David. Ik heb alleen de sortables captcha mod geinstalleerd. Moet ik deze verwijderen of is er al een extensie van? Hoe moet ik hem überhaupt verwijderen?
Derky is bezig om zijn sortables captcha om te zetten naar een extensie. Als dat de enigste modificatie is die je hebt zou updaten geen probleem moeten zijn, ik zou alleen wel alle bestanden van zijn 3.0.12 versie handmatig verwijderen.

Dit kan zoals ik hier boven aangaf, helemaal opnieuw beginnen met een schoon installatie pakket. Heb overigens niet alle stappen beschreven, moet t.z.t nog even alle stappen op een rijtje zetten. Op phpbb.com staat al een uitleg hoe je stap voor stap kan updaten.
Op zoek naar een vertaling voor je extensie? vertalingen

Gebruikersavatar
nl1sms
Berichten: 822
Lid geworden op: 12 mei 2005, 16:11
Locatie: Zaanstad

Re: phpBB 3.1 Ascraeus komt eraan

Bericht door nl1sms » 25 okt 2014, 10:27

Ziet de install van 3.1 automatisch dat ik de sortables mod heb geinstalleerd en installeerd hij dan zelf de extensie? Waarschijnlijk niet he? Dus eerst installen en daarna de sortables extensie handmatig installeren zeker? Ik heb nog een kleine mod gedaan om de quickreply aan te zetten ook. (Dat je direct het tik scherm onderaan je post ziet!) Ik neem aan dat dat het probleem niet mag zijn? Ik hou echt me hart vast, ben ook niet van plan direct te gaan updaten. Ik vind phpBB een prachtpakket maar dit soort momenten baal ik dat ik geen expert ben.

Gebruikersavatar
David
Berichten: 5093
Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:00
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contacteer:

Re: phpBB 3.1 Ascraeus komt eraan

Bericht door David » 25 okt 2014, 11:07

nl1sms schreef:Ziet de install van 3.1 automatisch dat ik de sortables mod heb geinstalleerd en installeerd hij dan zelf de extensie? Waarschijnlijk niet he? Dus eerst installen en daarna de sortables extensie handmatig installeren zeker?
Nee, 3.1 ziet niet automatische dat jij Sortables Captcha hebt geïnstalleerd, je moet zelf de Sortables Captcha Extensie toevoegen en inschakelen. Als de extensie eenmaal is toegelaten tot de extensie database van phpbb.com dan zal dit een kwestie van uploaden zijn.
nl1sms schreef:Ik heb nog een kleine mod gedaan om de quickreply aan te zetten ook. (Dat je direct het tik scherm onderaan je post ziet!) Ik neem aan dat dat het probleem niet mag zijn? Ik hou echt me hart vast, ben ook niet van plan direct te gaan updaten. Ik vind phpBB een prachtpakket maar dit soort momenten baal ik dat ik geen expert ben.
Om welke modificatie gaat het precies? Heb je een naam en een link, of één van de twee?

Maak je geen zorgen, het is niet verplicht direct te updaten als 3.1 is uitgebracht. Als je het echt niet ziet zitten heb je als tijd het support team nog of als dat niet werkt het service team. Je hoeft dus geen phpbb expert te zijn, er zijn hier genoeg experts in huis ;)
Op zoek naar een vertaling voor je extensie? vertalingen

Gebruikersavatar
nl1sms
Berichten: 822
Lid geworden op: 12 mei 2005, 16:11
Locatie: Zaanstad

Re: phpBB 3.1 Ascraeus komt eraan

Bericht door nl1sms » 25 okt 2014, 11:15

David schreef:Om welke modificatie gaat het precies? Heb je een naam en een link, of één van de twee?
https://www.phpbb.com/kb/article/displa ... prosilver/

that's it...... zal geen probleem zijn toch?

thanx voor de geruststelling. Ik draai op php 5.4 en jnos staat enabled. Moet goedkomen denk ik dan. Kortom handmatig alles verwijderen dus op die paar mappen en config.php na en dan installen maar. Alleen mocht het niet werken of fout gaan dan kan ik altijd nog phpbb 3.012 backup terugzetten toch? Of krijg ik dan een conflict als de database dan al geupdate is door 3.1? Vragen vragen. ik weet het, ben een n00b sorry.

Gebruikersavatar
David
Berichten: 5093
Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:00
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contacteer:

Re: phpBB 3.1 Ascraeus komt eraan

Bericht door David » 25 okt 2014, 12:22

Vandaag de dag lijkt die wijziging mij een onnodige toevoeging, zowel in 3.0.12 als in 3.1 kun je de 'snel reageren' functie via het Beheerderspaneel in één keer inschakelen voor alle forumonderdelen.

Als er zich problemen en/of foutmeldingen voordoen maak dan eerst even een support onderwerp aan, voordat je met back-up aan de slag gaat. Je moet sowieso zorgen dat je bestanden en je database geback-upt zijn. Dan kun je altijd veilig terug mocht er iets onherstelbaar verkeerd gegaan zijn.
Op zoek naar een vertaling voor je extensie? vertalingen

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4177
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: phpBB 3.1 Ascraeus komt eraan

Bericht door El torro » 25 okt 2014, 13:23

Je moet sowieso zorgen dat je bestanden en je database geback-upt zijn. Dan kun je altijd veilig terug mocht er iets onherstelbaar verkeerd gegaan zijn.
Ik doe het andersom, ik kopieer eerst het forum in een testmap.
Kopieer de database via myadmin
pas in config.php aan dat het test forum naar de nieuwe database verwijst.

Daarna kun je naar hartenlust testen met je test forum

Gebruikersavatar
nl1sms
Berichten: 822
Lid geworden op: 12 mei 2005, 16:11
Locatie: Zaanstad

Re: phpBB 3.1 Ascraeus komt eraan

Bericht door nl1sms » 25 okt 2014, 14:19

Onthoudt 3.1 wel al je settings en configuratie van 3.012? Image Header en banners etc?

Gebruikersavatar
David
Berichten: 5093
Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:00
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contacteer:

Re: phpBB 3.1 Ascraeus komt eraan

Bericht door David » 25 okt 2014, 14:30

nl1sms schreef:Onthoudt 3.1 wel al je settings en configuratie van 3.012? Image Header en banners etc?
Instellingen zoals foruminstellingen, permissies, berichten, profielinstellingen enz worden gewoon onthouden. De afbeelding in je header waarschijnlijk niet omdat die stijlgerelateerd is. Over wat voor banners heb je het precies, of bedoel je dan het zelfde als header, want ook dat zal je opnieuw moeten instellen. Maar dat zijn van die kleine details, dat is zo opgelost.
Op zoek naar een vertaling voor je extensie? vertalingen

Gebruikersavatar
nl1sms
Berichten: 822
Lid geworden op: 12 mei 2005, 16:11
Locatie: Zaanstad

Re: phpBB 3.1 Ascraeus komt eraan

Bericht door nl1sms » 25 okt 2014, 14:41

ok duidelijk. Maar hoe je board is ingedeeld met sections met topics etc blijft ook gehanteerd? Ik hoef hem niet helemaal opnieuw in te delen?

met banners bedoel ik reclame banners die ik in overall_footer heb geplaatst..... is voor mij wel belangrijk dat ik dat kan blijven doen....... ?!!?

store map is overigens bij mij leeg. files zit een hoop acradabra bestanden in, waar zijn die voor? images is alleen avatars etc..... gaat weinig over dan zonder de styles map.

Gebruikersavatar
David
Berichten: 5093
Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:00
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contacteer:

Re: phpBB 3.1 Ascraeus komt eraan

Bericht door David » 25 okt 2014, 15:38

nl1sms schreef:ok duidelijk. Maar hoe je board is ingedeeld met sections met topics etc blijft ook gehanteerd? Ik hoef hem niet helemaal opnieuw in te delen?
Nee hoor, je forumindeling blijft gewoon staan.
nl1sms schreef:met banners bedoel ik reclame banners die ik in overall_footer heb geplaatst..... is voor mij wel belangrijk dat ik dat kan blijven doen....... ?!!?
Die gaan tijdens de update verloren, maar je zou ze eventueel met behulp van een extensie weer kunnen toevoegen. Zo voorkom je dat je zelf de broncode moet gaan aanpassen.
nl1sms schreef:store map is overigens bij mij leeg. files zit een hoop acradabra bestanden in, waar zijn die voor? images is alleen avatars etc..... gaat weinig over dan zonder de styles map.
In de map store worden bijvoorbeeld back-ups opgeslagen die je via de back-up module van je forum hebt gemaakt. Ook AutoMOD maakt gebruik van deze map, durf niet precies te zeggen wat daar nog allemaal wordt opgeslagen.

In map files worden alle bijlages die op je forum staan opgeslagen. De abracadabra codes worden netjes opgeslagen in je database en gelinkt aan het bestand of de afbeelding op je forum.

De mappen die je moet bewaren zijn op één of andere manier belangrijk, anders zou er niet gezegd worden dat je ze moet bewaren. Niet alle inhoud is super belangrijk, maar sommige inhoud wel en daarom moet je deze mappen bewaren ;)
Op zoek naar een vertaling voor je extensie? vertalingen

Gebruikersavatar
nl1sms
Berichten: 822
Lid geworden op: 12 mei 2005, 16:11
Locatie: Zaanstad

Re: phpBB 3.1 Ascraeus komt eraan

Bericht door nl1sms » 26 okt 2014, 07:19

Dus overall_footer.html blijft wel bestaan? Dan kan ik zelf de code weer aanpassen.

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4177
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: phpBB 3.1 Ascraeus komt eraan

Bericht door El torro » 26 okt 2014, 08:03

nl1sms schreef:Dus overall_footer.html blijft wel bestaan? Dan kan ik zelf de code weer aanpassen.
Ja die blijft bestaan.

Gesloten