Forum alleen op dedicated server?

Discussieer hier over alles rondom phpBB.
Forumregels
LEES: Algemene Voorwaarden. Dit forum is niet voor technische vragen!
Plaats reactie
Kelly001
Berichten: 236
Lid geworden op: 23 feb 2004, 20:30
Contacteer:

Forum alleen op dedicated server?

Bericht door Kelly001 » 20 dec 2010, 20:25

Ik hoop dat ik mijn vraag hier goed neerzet maar ik weet niet zo goed waar ik het dan moest plaatsen.

Sinds jaren heb ik mijn forum gedraaid op een dedicated server zonder problemen. Die server heeft het begeven en sinds een maand zitten we nu op een reseller.
Het forum werd sinds een paar dagen erg traag en ik heb vanmiddag de hoster gemaild. Deze heeft het forum eruit per direct geknikkerd en ik kreeg het volgende mail als antwoord op de vraag of ze iets aan de traagheid konden doen:
===========================

Je klacht nemen we serieus, zowel alle vorige keren als deze keren staan XXXXXforum en pspforum in de top 5 waarbij pspforum er 2 keer instaat.
Zodra er ook andere klanten klagen wat niet altijd gebeurd als jij klaagt (maar vandaag wel) moeten wij actie ondernemen.

In een shared hosting omgeving deel je resources van Fora is bekend dat ze resource intensief zijn en bovendien onregelmatig zijn omdat bezoekers af en aan komen maar nog belangrijker zoekmachines geen rekening houden met fora (tenzij robots.txt goed is ingesteld) en fora gaan indexeren daarvan wordt mysql volop belaagd en loopt load op.

Fora dien je niet in een shated hosting omgeving te draaien, omdat je bij actieve fora een dag taak hebt aan het beheer.

Het enige advies wat ik je kan geven is om een module te maken die de sites statisch maakt en niet meer gebruik laat maken van Mysql en periodiek gegevens wegschrijft en ophaalt dat is de enige manier om load om laag te krijgen.

==================

Is het idd. zo dat een phpbb forum alleen goed draait op een dedicated? Vroeger toen we het forum pas begonnen (zo'n 8 jaar geleden) werd het ook regelmatig traag totdat ik die dedicated aanschaftte. Maar dat kan toch niet de opzet zijn van phpbb om deze fora alleen goed te laten functioneren op een dedicated?

Weet iemand hier een oplossing voor of een hosting die een flink forum aankan zonder problemen? Verhuizen is geen pretje dus ik wil graag op zeker gaan en hoop dat iemand hier ervaring mee heeft?

Of kan ik nog iets met de tips die ze in de mail hebben aangegeven?
Groetjes
Kelly

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 2376
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:24
Locatie: memberlist.php

Re: Forum alleen op dedicated server?

Bericht door Johan » 20 dec 2010, 20:31

Het verbruik hangt af van de activiteit. Een klein forum zou prima op mijn eigen computer via XAMPP kunnen draaien, voor een iets groter forum heb je waarschijnlijk een echte webhost nodig, maar volgens mij is het niet zo dat phpBB snel een dedicated server nodig heeft. Grote forums als bokt.nl zullen op een eigen (of meerdere) servers draaien, maar normale forums hebben dit niet nodig.
Voormalig Support Teamlid

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20298
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Forum alleen op dedicated server?

Bericht door Paul » 20 dec 2010, 20:38

Dat is onzin, echter heeft je host wel deels gelijk. Je kan een groter forum niet zomaar op een standaard shared hosting pakket draaien. Dit komt niet doordat het forum slecht geschreven is, of groot is, maar omdat je host de server zo vol zet dat grotere fora gewoon problemen hebben. Wat betekend dit? Je zal iets meer moeten betalen als je op shared hosting wilt blijven als een normaal hosting pakketje wilt, of je zal over moeten gaan inderdaad op een VPS of dedicated server.

Fora kan je perfect dus in een shared hosting omgeving draaien, maar niet in een flinke oversellde omgeving, wat veel hosts hebben.

Kelly001
Berichten: 236
Lid geworden op: 23 feb 2004, 20:30
Contacteer:

Re: Forum alleen op dedicated server?

Bericht door Kelly001 » 20 dec 2010, 22:57

Bedankt vast voor de antwoorden.

Ik heb dus zelf de reseller waarop het forum draait en daarbij gebruik in in totaal met een paar hostingpakketjes die ik verhuur, nog niet de helft van de traffic en diskspace die ik mag gebruiken. Míjn gedeelte staat dus nog niet voor de helft vol. Het zou dan dus te vol staan bij de hoster??

Zou het niet aan de database of iets dergelijks kunnen liggen dan? Hetzelfde probleem had ik nl. jaren geleden ook voordat ik dedicated ging. In het begin lekker snel en naar mate ik langer draaide werd hij trager en trager.
Maar, de dedicated moest ik ook ongeveer 1x per maand rebooten omdat hij anders traag werd. Dat was geen probleem omdat ik daar zelf bijkon maar de hoster waar nu de reseller staat, knikkert dan gelijk de 'probleemgevallen' eraf.
Die database is al die jaren meegenomen en is nu bijna 9 jaar oud. Ik optimaliseer hem wel regelmatig als dat nog van belang zou zijn.

Het forum zelf heeft per uur gemiddeld zo'n 60 bezoekers en alle afbeeldingen komen vanaf photobucket of iets dergelijks. Het is dus hoofdzakelijk tekst wat geplaatst wordt.
Database is 120 Mb groot.
Groetjes
Kelly

Gebruikersavatar
marian0810
Berichten: 1974
Lid geworden op: 09 apr 2007, 10:24
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Forum alleen op dedicated server?

Bericht door marian0810 » 20 dec 2010, 23:34

Kelly001 schreef:Database is 120 Mb groot.
Dat is best klein, zijn dat 60 unieke bezoekers per uur en zijn het allemaal leden? Hoeveel leden zijn er in totaal en hoeveel berichten? En welke versie van phpBB gebruik je?
Het klinkt eigenlijk alsof je beter een andere host zou kunnen zoeken.

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20298
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Forum alleen op dedicated server?

Bericht door Paul » 20 dec 2010, 23:35

Nee, het hoeft niet persee aan de host te liggen, het kan in sommige gevallen wel.

Met zo'n klein forum moet bijna iedere shared hosting bijna voldoende zijn, een dedicated server ervoor is gewoonweg verpesten van het milieu.

Kelly001
Berichten: 236
Lid geworden op: 23 feb 2004, 20:30
Contacteer:

Re: Forum alleen op dedicated server?

Bericht door Kelly001 » 21 dec 2010, 12:25

Er staan nog 142644 berichten op (we hebben al eens een grote schoonmaak gehad tijdens de overgang van 2 naar 3) en we hebben 1360 geregistreerde leden.
Versie 3.08 is helemaal vers geinstalleerd een maand geleden ongeveer.
Groetjes
Kelly

Gebruikersavatar
Tazmanian
Berichten: 293
Lid geworden op: 16 aug 2007, 15:19
Locatie: Hamme - Belgie
Contacteer:

Re: Forum alleen op dedicated server?

Bericht door Tazmanian » 21 dec 2010, 15:33

Als je de server enkele malen moest herbooten ligt dit aan een slecht geconfigureerde server.
Het is niet de bedoeling om problemen proberen op te lossen via een reboot.

En het is niet omdat je een dedicated server hebt dat deze krachtiger is dan een goed shared of VPS pakket.

Ik zit sinds 4 jaar op een VPS en sinds augustus bij een nieuwe host. Heb zo'n 70-80 bezoekers per dag en alles verloopt er heel vlot, zowel qua snelheid als service.

Kelly001
Berichten: 236
Lid geworden op: 23 feb 2004, 20:30
Contacteer:

Re: Forum alleen op dedicated server?

Bericht door Kelly001 » 24 dec 2010, 15:11

Deze is opgelost. We zijn inmiddels verhuisd en hebben zo te zien nog 1 probleempje wat ik ff in support ga zetten. :D
Groetjes
Kelly

Plaats reactie