Index.php met lengte van nul bytes

Discussieer hier over alles rondom phpBB.
Forumregels
LEES: Algemene Voorwaarden. Dit forum is niet voor technische vragen!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Egbert Zijlema
Berichten: 106
Lid geworden op: 07 aug 2009, 09:55
Locatie: Haren
Contacteer:

Index.php met lengte van nul bytes

Bericht door Egbert Zijlema » 11 mei 2010, 17:18

Als een programma goed loopt ben ik altijd huiverig om het te upgraden/updaten. Die afwachtende politiek heb ik recentelijk ook in de praktijk gebracht met de phpBB foruminstallatie. Ik had versie 3.05 goed aan de praat en waarom zou ik mij dan toestanden op de hals halen met een nieuwere versie? Aan de buitenkant ziet misschien alleen een enkele ingewijde dat je een oudere versie gebruikt; het gemiddelde forumlid zal het vierkant worst wezen zolang alles maar werkt.

Maar goed, niks is veranderlijker dan de mens. Toen ik gisteren wat aan het rondneuzen was in DirectAdmin, het beheerderspaneel van mijn webhost, zag ik dat ik de jongste versie ook gewoon daar kon installeren, min of meer 'rechtstreeks' dus, via Installatron. Dus: back-up gemaakt van de draaiende versie en versie 3.07-PL1 geïnstalleerd. Ging prima. Uiteraard (en gelukkig) werden alleen de bestanden voor de Engelstalige versie vervangen; zo bleven enkele Nederlandse vertalingen die ik in de loop van de afgelopen maanden zelf had gewijzigd bestaan.

Maar ja, er verschenen ineens wel veel Engelse kreten op het scherm, vooral in het beheerderspaneel. Ze stonden tussen accollades; het waren, met andere woorden, variabelen voor nieuwe functionaliteit. Ik heb toen alsnog het Nederlandse taalpakket (dus niet de volledige NL-installatie) gedownload en de relevante bestanden vervangen. Had ik nooit moeten doen! In dat pakket zit nota bene een bestand index.php dat leeg is (0 bytes)! Met andere woorden: de voorpagina van het forum was niet meer aan te roepen.

Ik heb, dat begrijp je, ijlings de backup teruggezet, waarna ik de Installatron-installatie nog een keer heb gedaan. Vervolgens ben ik zelf de Engelse variabelen gaan vertalen. Ik heb daartoe met de zoekfunctie van Notepad++ uitgezocht in welke Engelstalige bestanden ze thuishoren. Daarna heb ik deze variabelen in de Nederlandse versies van die bestanden overgenomen, met eigen vertalingen.

Het is, dat moet ik zeggen, wat werk geweest, maar het voordeel is dat de eerder door mezelf in versie 3.05 gemaakte wijzigingen in tact zijn gebleven. Het nadeel is natuurlijk dat ik nu wel verplicht ben deze methode ook in de toekomst te hanteren, want mijn vertaalbestanden komen natuurlijk steeds verder af te staan van de "officiële".
Gegroet,
Egbert Zijlema

Homo sapiens non urinat in ventum

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20298
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Index.php met lengte van nul bytes

Bericht door Paul » 11 mei 2010, 17:40

Plus je krijgt nu geen support meer in principe vanuit phpBB.nl en phpBB.com omdat de bestanden welke je gebruikt aangepast zijn. Wij geven enkel support op orginele installaties en voor support zul je nu bij je host moeten zijn.

Verder zorgt het gebruik van dit soort installaties over het algemeen voor grote problemen door verkeerde installaties.

Gebruikersavatar
Egbert Zijlema
Berichten: 106
Lid geworden op: 07 aug 2009, 09:55
Locatie: Haren
Contacteer:

Re: Index.php met lengte van nul bytes

Bericht door Egbert Zijlema » 11 mei 2010, 18:06

paul schreef:(...)Verder zorgt het gebruik van dit soort installaties over het algemeen voor grote problemen door verkeerde installaties.
Dat is een veronderstelling die volgens mij nergens op gebaseerd is. In elk geval gebruikten ze geen index-bestand van nul bytes lengte!
Gegroet,
Egbert Zijlema

Homo sapiens non urinat in ventum

Gebruikersavatar
Derky
Berichten: 4466
Lid geworden op: 07 apr 2005, 16:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Index.php met lengte van nul bytes

Bericht door Derky » 11 mei 2010, 18:06

Als je gaat updaten, doe het dan met de daarvoor gemaakte update paketten. ;)
paul schreef:Plus je krijgt nu geen support meer in principe vanuit phpBB.nl en phpBB.com omdat de bestanden welke je gebruikt aangepast zijn. Wij geven enkel support op orginele installaties en voor support zul je nu bij je host moeten zijn.
Even verduidelijken, dit gaat dus om de installatron bestanden, niet omdat je zelf bestanden aanpast.
Egbert Zijlema schreef:Maar ja, er verschenen ineens wel veel Engelse kreten op het scherm, vooral in het beheerderspaneel. Ze stonden tussen accollades; het waren, met andere woorden, variabelen voor nieuwe functionaliteit. Ik heb toen alsnog het Nederlandse taalpakket (dus niet de volledige NL-installatie) gedownload en de relevante bestanden vervangen. Had ik nooit moeten doen! In dat pakket zit nota bene een bestand index.php dat leeg is (0 bytes)! Met andere woorden: de voorpagina van het forum was niet meer aan te roepen.
En waar heb je dit taalpakket gevonden dan? Ik heb ze nog eens nagekeken hier op phpBB.nl bij de downloads en bij phpBB.com/languages maar daar klopt het gewoon.
Waar heb je dat pakket dus vandaan?
Wijziging:
Egbert Zijlema schreef:
paul schreef:(...)Verder zorgt het gebruik van dit soort installaties over het algemeen voor grote problemen door verkeerde installaties.
Dat is een veronderstelling die volgens mij nergens op gebaseerd is. In elk geval gebruikten ze geen index-bestand van nul bytes lengte!
Ik kan je verzekeren dat als je met (het door mij samengestelde) update pakket had geüpdate, je dit probleem niet had gekregen. ;)

AlbertPool
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 feb 2010, 14:24

Re: Index.php met lengte van nul bytes

Bericht door AlbertPool » 11 mei 2010, 18:45

Je moet het taalpakket niet in de root van phpBB uploaden, maar in de map Languages. Dit is waarschijnlijk wat je fout hebt gedaan.

Gebruikersavatar
Egbert Zijlema
Berichten: 106
Lid geworden op: 07 aug 2009, 09:55
Locatie: Haren
Contacteer:

Re: Index.php met lengte van nul bytes

Bericht door Egbert Zijlema » 11 mei 2010, 19:11

Derky schreef:Even verduidelijken, dit gaat dus om de installatron bestanden, niet omdat je zelf bestanden aanpast.
Ik begrijp dat je zelf wel bestanden mag aanpassen; anders zou je immers ook de op dit forum aangeboden mods niet kunnen gebruiken. Maar Installatron-bestanden heb ik niet! Installatron is alleen een tool dat de officiële phpBB-bestanden installeert en (als het goed is) er niks eigens aan toevoegt. Zo kan je ook wel beweren dat een Windows-applicatie geïnstalleerd vanuit een InnoSetup-shell geen Windows applicatie meer is.
Gegroet,
Egbert Zijlema

Homo sapiens non urinat in ventum

Gebruikersavatar
Egbert Zijlema
Berichten: 106
Lid geworden op: 07 aug 2009, 09:55
Locatie: Haren
Contacteer:

Re: Index.php met lengte van nul bytes

Bericht door Egbert Zijlema » 11 mei 2010, 19:51

@Albert Pool: Je hebt waarschijnlijk gelijk. Ik kan het niet meer reproduceren, maar zo is het waarschijnlijk gegaan.

@Derky: Ik snap er niks van. Ik had inderdaad een 0-bytes indexbestand na het uitpakken van de NL-versie dan wel het taalpakket (ik weet ineens niet zeker meer welke van de twee het was). Ik heb ze beide nog een keer gedownload en uitgepakt en nu is dat lege bestand er niet bij. Geen idee dus hoe dat de eerste keer veroorzaakt is; waarschijlijk een fout van mij of een hick-up van WinZip. Met oprechte excuses voor mijn kennelijk onterechte kritiek.

Je beweert verder dat je mij kan garanderen (je durft wel!) dat het met jouw pakket goed zou zijn gegaan. Punt 1: ik zie nergens een update van 3.05 naar 3.07-PL1. (Ik draaide dus nog met 3.05, zoals ik in mijn startbericht meldde).
Punt 2: ik weet zeker dat ik dan de door mij zelf aangebrachte wijzigingen in enkele bestanden van 3.05 kwijt was geweest. Had ik dat allemaal opnieuw moeten doen.

Overigens zaten de niet-vertaalde variabelen vooral in het beheerderspaneel. Daar hebben de "klanten" van het forum dus geen last van. Je zou ze wat dat betreft ook onvertaald kunnen laten, want de beheerder is de enige die dat te zien krijgt.
Gegroet,
Egbert Zijlema

Homo sapiens non urinat in ventum

Gebruikersavatar
Kevin
Berichten: 1684
Lid geworden op: 06 nov 2007, 17:22
Locatie: Brabants schoon
Contacteer:

Re: Index.php met lengte van nul bytes

Bericht door Kevin » 11 mei 2010, 20:51

Egbert Zijlema schreef:Punt 2: ik weet zeker dat ik dan de door mij zelf aangebrachte wijzigingen in enkele bestanden van 3.05 kwijt was geweest. Had ik dat allemaal opnieuw moeten doen.
Dat zou ik niet te hard roepen Egbert, ik heb al zoveel forums geupdate met automatisch updater waarbij ook veel verschillende aanpassingen in zijn gedaan en die blijven allemaal behouden. Tja je moet dan wel op de juist manier updaten, vaak ben je in 10 minuten helemaal klaar en dat is inclusief het vooraf backupen van bestanden en database.
Afbeelding
ForumHulp.nl kan u helpen met: Technisch onderhoud, Extensies installaties/aanpassingen en Webdesign.

Teammember op Afbeelding phpBBservice.nl Afbeelding , Winnaar in de phpBB awards 2009, 2010 en 2012 met AquaforA

Gebruikersavatar
Egbert Zijlema
Berichten: 106
Lid geworden op: 07 aug 2009, 09:55
Locatie: Haren
Contacteer:

Re: Index.php met lengte van nul bytes

Bericht door Egbert Zijlema » 11 mei 2010, 22:28

kevin1979 schreef:Dat zou ik niet te hard roepen Egbert, ik heb al zoveel forums geupdate met automatisch updater waarbij ook veel verschillende aanpassingen in zijn gedaan en die blijven allemaal behouden. Tja je moet dan wel op de juist manier updaten, vaak ben je in 10 minuten helemaal klaar en dat is inclusief het vooraf backupen van bestanden en database.
Hoe gaat dat dan? Ik bedoel: als ik in het bestand phpBB3\language\nl\acp\common.php - ik zeg maar even wat geks - aan de variabele BACK de foutieve waarde "rugdekking" toeken en de update zet er vervolgens de nieuwe common.php van jou neer dan is mijn "vertaling" toch verdwenen? Of kijkt de updater ook naar de inhoud van de bestanden? Dat zou wel heel bijzonder zijn, nietwaar?
Gegroet,
Egbert Zijlema

Homo sapiens non urinat in ventum

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 2487
Lid geworden op: 24 jan 2006, 17:04
Locatie: Houtvenne (BE)
Contacteer:

Re: Index.php met lengte van nul bytes

Bericht door Tom V » 11 mei 2010, 23:43

De updater vervangt dan ook geen bestanden.
De updater UPDATE wel degelijk bestanden dmv de wijzigingen te bekijken en toe te passen op de bestanden.

Als er trouwens iets "misloopt", moet je dit ook zelf oplossen (althans, kiezen tussen: zelf oplossen, eigen bestand gebruiken, nieuw bestand gebruiken)

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20298
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Index.php met lengte van nul bytes

Bericht door Paul » 12 mei 2010, 12:22

Egbert Zijlema schreef:
paul schreef:(...)Verder zorgt het gebruik van dit soort installaties over het algemeen voor grote problemen door verkeerde installaties.
Dat is een veronderstelling die volgens mij nergens op gebaseerd is. In elk geval gebruikten ze geen index-bestand van nul bytes lengte!
Je moet het zelf weten, ik spreek echter uit een ervaring van 5+ jaar, waarin iedere keer blijkt dat deze installaties corrupte databases, files enz hebben. Dit komt mede door een verkeerde installatie methode van hun, maar ook door aangepaste files.

Plaats reactie