Herinnering / massa-email

Discussieer hier over alles rondom phpBB.
Forumregels
LEES: Algemene Voorwaarden. Dit forum is niet voor technische vragen!
Plaats reactie
brononi
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 okt 2006, 08:14
Contacteer:

Herinnering / massa-email

Bericht door brononi » 19 jan 2010, 09:51

Hey,

Wat vinden jullie van die massa-emails dat sommige forums sturen?
Zo met van die meldingen: 'Hey, long time that you visit our forum? Come back...'

Heb zopas ons forum van phpbb2 naar phpbb3 gezet met nieuwe layouts ed. En was eraan aan het denken om zo'n massa mailtje te sturen.

Maar wou het beperken tot 1 mail. Om de mensen er niet teveel met te storen.
Ik aanzie dit meestal als een soort spam.

Welke mening hebben jullie hierover?

Gebruikersavatar
joept
Berichten: 452
Lid geworden op: 17 apr 2008, 08:22
Contacteer:

Re: Herinnering / massa-email

Bericht door joept » 20 jan 2010, 10:22

brononi schreef:Hey,

Wat vinden jullie van die massa-emails dat sommige forums sturen?
Zo met van die meldingen: 'Hey, long time that you visit our forum? Come back...'

Heb zopas ons forum van phpbb2 naar phpbb3 gezet met nieuwe layouts ed. En was eraan aan het denken om zo'n massa mailtje te sturen.

Maar wou het beperken tot 1 mail. Om de mensen er niet teveel met te storen.
Ik aanzie dit meestal als een soort spam.

Welke mening hebben jullie hierover?
Ik denk daar ook precies hetzelfde over, heeel soms stuur ik een massa-email, maar dan gaat het inderdaad om bijv. het forum overzetten van phpBB2 naar phpBB3. Voor de rest val ik er geen leden mee lastig.

Sterker nog als ik zo'n mail krijg van een forum, dan heb ik altijd zo iets van, daar kom ik dus niet meer!

Joep

Gebruikersavatar
odil
Berichten: 710
Lid geworden op: 26 jan 2009, 19:23
Locatie: belgië
Contacteer:

Re: Herinnering / massa-email

Bericht door odil » 22 jan 2010, 19:57

Ikzelf gebruik die functie als nieuwsbrief en probeer 1x per maand een mail te sturen met nieuws over het forum, zo zie ik soms leden terug die lange tijd zijn weggebleven.
Als iemand dit niet wil ontvangen dan kan hij dit uitschakelen dus spam?
Laatst gewijzigd door odil op 14 feb 2010, 19:48, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Re: Herinnering / massa-email

Bericht door Ger » 23 jan 2010, 09:30

Geen spam. Zowel bij de registratie als in je gebruikerspaneel kun je uitzetten dat je mail van het beheer (ofwel: massa-mail) niet wil ontvangen.

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20299
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Herinnering / massa-email

Bericht door Paul » 23 jan 2010, 11:00

En dan is het geen spam? Ik zie standaard geen opt-out link, in de email, welke wel verplicht is. En dus valt het al snel wel onder spam.

Rotsblok
Berichten: 114
Lid geworden op: 02 sep 2007, 22:32
Locatie: 52.8932631º 4.8051718º
Contacteer:

Re: Herinnering / massa-email

Bericht door Rotsblok » 24 jan 2010, 23:50

spam..Als ik er niet om vraag wil ik het ook niet ontvangen...
Vragen je gebruikers erom? Nee dan zou ik het dus zien als spam..
ø = 1.618033988749895... Alles heeft ø in zich
What is the answer to the Ultimate Question of Life, the Universe, and Everything? 42

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Re: Herinnering / massa-email

Bericht door Ger » 25 jan 2010, 09:00

paul schreef:En dan is het geen spam? Ik zie standaard geen opt-out link, in de email, welke wel verplicht is. En dus valt het al snel wel onder spam.
Die kun je natuurlijk zelf toevoegen. Dat het geen standaard onderdeel uitmaakt van een massamail doet daar niets aan af.
Rotsblok schreef:spam..Als ik er niet om vraag wil ik het ook niet ontvangen...
Vragen je gebruikers erom? Nee dan zou ik het dus zien als spam..
Drogredenering. Alle mails die je krijgt waar je niet om gevraagd hebt is spam? Dus als je een mail krijgt van iemand die je wijst op een bepaald probleem op je website, is dat spam? Of als iemand je een e-card stuurt voor weet-ik-veel-wat is dat spam? Etc...
Dat jij ergens misschien niet op zit te wachten is totaal geen indicator voor spam.

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20299
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Herinnering / massa-email

Bericht door Paul » 25 jan 2010, 10:01

Ger schreef:
paul schreef:En dan is het geen spam? Ik zie standaard geen opt-out link, in de email, welke wel verplicht is. En dus valt het al snel wel onder spam.
Die kun je natuurlijk zelf toevoegen. Dat het geen standaard onderdeel uitmaakt van een massamail doet daar niets aan af.
Echter voldoet het dan niet aan de Nederlandse wetgeving, en is het dus spam, het is namelijk verplicht.

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Re: Herinnering / massa-email

Bericht door Ger » 25 jan 2010, 10:49

paul schreef:
Ger schreef:
paul schreef:En dan is het geen spam? Ik zie standaard geen opt-out link, in de email, welke wel verplicht is. En dus valt het al snel wel onder spam.
Die kun je natuurlijk zelf toevoegen. Dat het geen standaard onderdeel uitmaakt van een massamail doet daar niets aan af.
Echter voldoet het dan niet aan de Nederlandse wetgeving, en is het dus spam, het is namelijk verplicht.
Onzin. Het is verplicht om een opt-out link toe te voegen. Of die opt-out link door het systeem of door de beheerder handmatig in de mail geplakt wordt doet er niet toe. Zie Telecommunicatiewet, artikel 11.7, lid 3. Daarin wordt (versimpeld) gesteld dat
  1. De ontvanger expliciet toetstemming moet geven (bij registratie of in het profiel dus)
  2. De ontvanger moet zich kostenloos en simpel kunnen uitschrijven, waarbij de mail vergezeld moet zijn van een mogelijkheid daartoe.

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20299
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Herinnering / massa-email

Bericht door Paul » 25 jan 2010, 12:31

Maar het is er niet, en dus voldoet het niet aan de wetgeving. Dat is wat ik je probeer duidelijk te maken ;).

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Re: Herinnering / massa-email

Bericht door Ger » 25 jan 2010, 12:51

paul schreef:Maar het is er niet, en dus voldoet het niet aan de wetgeving. Dat is wat ik je probeer duidelijk te maken ;).
Waarom "is het er niet"? Zoals gezegd, je kunt het als beheerder simpel toevoegen. Plak een linkje naar jouwboardurl/ucp.php?i=165 met de uitleg wat ze uit moeten vinken, en klaar.

Rotsblok
Berichten: 114
Lid geworden op: 02 sep 2007, 22:32
Locatie: 52.8932631º 4.8051718º
Contacteer:

Re: Herinnering / massa-email

Bericht door Rotsblok » 25 jan 2010, 15:52

Ger schreef:
Rotsblok schreef:spam..Als ik er niet om vraag wil ik het ook niet ontvangen...
Vragen je gebruikers erom? Nee dan zou ik het dus zien als spam..
Drogredenering. Alle mails die je krijgt waar je niet om gevraagd hebt is spam? Dus als je een mail krijgt van iemand die je wijst op een bepaald probleem op je website, is dat spam? Of als iemand je een e-card stuurt voor weet-ik-veel-wat is dat spam? Etc...
Dat jij ergens misschien niet op zit te wachten is totaal geen indicator voor spam.
Waarom niet... Als ik jou eens 500 emails stuur (je hebt er niet omgevraagd) met allemaal het zelfde bericht van hallo Ger alles goed.. Denk je niet dat het spam is dan?
En idd zie ik e-cards als spam.

En hoe krijg je mail van een user als er een fout is opgetreden.. Precies via de neem contact op met de beheerder etc... en dus heb ik er om gevraagd..
ø = 1.618033988749895... Alles heeft ø in zich
What is the answer to the Ultimate Question of Life, the Universe, and Everything? 42

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Re: Herinnering / massa-email

Bericht door Ger » 25 jan 2010, 16:07

Rotsblok schreef:Waarom niet... Als ik jou eens 500 emails stuur (je hebt er niet omgevraagd) met allemaal het zelfde bericht van hallo Ger alles goed.. Denk je niet dat het spam is dan?
Inderdaad. Ik vind het vervelend en zou je berichten waarschijnlijk filteren (aka automatisch naar de prullenbak verwijzen), maar het is geen spam in de zin van de Telecommunicatiewet. En dat is waar het om gaat. De "vervelendheidsfactor" is geen enkele indicator voor spam.
Rotsblok schreef: En idd zie ik e-cards als spam.
Ook daarvoor geldt: je vind ze misschien vervelend en voor jouw persoonlijke definities is het misschien spam, volgens de Telecommunicatiewet niet.
Rotsblok schreef: En hoe krijg je mail van een user als er een fout is opgetreden.. Precies via de neem contact op met de beheerder etc... en dus heb ik er om gevraagd..
Als er een foutmelding optreedt wel. Maar als er door wat brakke HTML iets lelijk wordt weergegeven, dan wil een welwillende gebruiker misschien wel even contact met je opnemen. Als jij op de site in kwestie daar geen oproep voor hebt geplaatst maar je krijgt toch een mailtje, is die gebruiker dan een spammer? Misschien volgens jou wel, maar wederom volgens de Telecommunicatiewet niet.

Het is overigens niet dat ik me wil verschuilen achter de Telecommunicatiewet, maar als de vraag gesteld wordt of iets spam is, dan lijkt me ook wel dat we een nationaal geaccepteerde definitie voor spam moeten hanteren. Als iedereen zijn eigen definities hanteert, dan wordt het lastig communiceren.
Spoiler: bekijk
Terzijde: ik noem geadresseerde reclame in mijn brievenbus ook wel eens spam. Volgens de Tw is het dat niet. ;)

Gebruikersavatar
Derky
Berichten: 4466
Lid geworden op: 07 apr 2005, 16:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Herinnering / massa-email

Bericht door Derky » 25 jan 2010, 22:50

Ger & Telecommunicatiewet schreef:De ontvanger expliciet toetstemming moet geven (bij registratie of in het profiel dus)
Ger schreef:Geen spam. Zowel bij de registratie als in je gebruikerspaneel kun je uitzetten dat je mail van het beheer (ofwel: massa-mail) niet wil ontvangen.
Standaard staat deze optie in het profiel op Aan. Dan is er dus geen expliciete toestemming gegeven en is het dus niet toegestaan officieel. (als ik het goed begrijp :P )

Gebruikersavatar
joept
Berichten: 452
Lid geworden op: 17 apr 2008, 08:22
Contacteer:

Re: Herinnering / massa-email

Bericht door joept » 27 jan 2010, 14:35

Derky schreef:
Ger & Telecommunicatiewet schreef:De ontvanger expliciet toetstemming moet geven (bij registratie of in het profiel dus)
Ger schreef:Geen spam. Zowel bij de registratie als in je gebruikerspaneel kun je uitzetten dat je mail van het beheer (ofwel: massa-mail) niet wil ontvangen.
Standaard staat deze optie in het profiel op Aan. Dan is er dus geen expliciete toestemming gegeven en is het dus niet toegestaan officieel. (als ik het goed begrijp :P )
Volgens mij moet het eigenlijk zo zijn dat zoiets standaard op: 'Nee' staat.

Gebruikersavatar
Derky
Berichten: 4466
Lid geworden op: 07 apr 2005, 16:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Herinnering / massa-email

Bericht door Derky » 27 jan 2010, 19:31

Ja volgens mij ook. :P

Rotsblok
Berichten: 114
Lid geworden op: 02 sep 2007, 22:32
Locatie: 52.8932631º 4.8051718º
Contacteer:

Re: Herinnering / massa-email

Bericht door Rotsblok » 28 jan 2010, 16:16

Ger schreef:
Rotsblok schreef:Waarom niet... Als ik jou eens 500 emails stuur (je hebt er niet omgevraagd) met allemaal het zelfde bericht van hallo Ger alles goed.. Denk je niet dat het spam is dan?
Inderdaad. Ik vind het vervelend en zou je berichten waarschijnlijk filteren (aka automatisch naar de prullenbak verwijzen), maar het is geen spam in de zin van de Telecommunicatiewet. En dat is waar het om gaat. De "vervelendheidsfactor" is geen enkele indicator voor spam.
Erm jawel hoor... volgens de van dale woordenboek: spam [spem] de; m ongevraagde e-mails of sms’jes, vaak met reclame

Ërgo dus als ik er niet omvraag is het spam..ziue ongevraagde e-mails in de betekenis van spam.. Namelijk zodra je begint met het filteren van mijn 500 emails beschouw je mijn emails dus als spam..
Ger schreef:Als er een foutmelding optreedt wel. Maar als er door wat brakke HTML iets lelijk wordt weergegeven, dan wil een welwillende gebruiker misschien wel even contact met je opnemen. Als jij op de site in kwestie daar geen oproep voor hebt geplaatst maar je krijgt toch een mailtje, is die gebruiker dan een spammer? Misschien volgens jou wel, maar wederom volgens de Telecommunicatiewet niet.

Het is overigens niet dat ik me wil verschuilen achter de Telecommunicatiewet, maar als de vraag gesteld wordt of iets spam is, dan lijkt me ook wel dat we een nationaal geaccepteerde definitie voor spam moeten hanteren. Als iedereen zijn eigen definities hanteert, dan wordt het lastig communiceren.
Als die gene een fout ontdekt, dan is daar of A) het forum voor of B) een privéberichten systeem voor.
Maar jou volgende opmerking al terzijde te leggen. Als het nou opeens voorkomt dat het priveberichten systeem juist de foutmelding geeft of het forum.. Indien a niet mogelijk is, is daar B. Is b niet mogelijk dan is er A. Mochten beide niet mogelijk zijn.. Ja dan heb ik waarschijnlijk allang in de gaten en heb ik al een tijdelijk scherm online gebracht met de melding tijdelijk offline ivm technische problemen. Mocht dat zelfs niet zichtbaar kunnen zijn op een of ander onverklaarbare wijze.. Dan moet ik toch echt een andere host zoeken (maar aangezien ik gehost wordt door een bekende van mij zal indien dat geval zich voordoen wel op de hoogte gebracht worden.)
ø = 1.618033988749895... Alles heeft ø in zich
What is the answer to the Ultimate Question of Life, the Universe, and Everything? 42

vinimal
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 nov 2007, 15:28

Re: Herinnering / massa-email

Bericht door vinimal » 11 feb 2010, 16:58

Hoe wordt dat eigenlijk bijgehouden?
Want ik heb ooit 1 keer een nieuwsbrief er uit gedaan
en kreeg toen bericht van de provider dat die server
op een of andere blacklist stond. Maar niet meer gedaan dus.

Gebruikersavatar
Imense
Berichten: 794
Lid geworden op: 22 apr 2006, 19:50
Contacteer:

Re: Herinnering / massa-email

Bericht door Imense » 22 feb 2010, 16:50

Ik ben lid van nogal wat fora's. Sommige fora's (De meesten draaien nog op 2.0 :roll: ) sturen dagelijsk bakken met spam. Wanneer er een show is, wanneer er een ditje is, een datje..nieuw topic en weet ik wat voor onzin.

Ik ervaar dit als pure spam, en heb dit zelfs aangemeld bij een site waar ze dit gaan onderzoeken.
Dus besef je dat er mensen zijn die hier niet op zitten te wachten en mss zelfs een hekel aan je site kunnen krijgen, dat wil je natuurlijk niet.

Gerda
Berichten: 157
Lid geworden op: 24 jul 2005, 18:17
Contacteer:

Re: Herinnering / massa-email

Bericht door Gerda » 22 feb 2010, 23:48

ik verstuur 1x per maand een nieuws email
- dit heb ik aangekondigd in de registratie voorwaarden.
*(als men geen email wenst te ontvangen, geven ze dat bij mij aan en haal ik ze uit de lijst)

Dit doe om ' slapende ' leden, weer wakker te maken
en om de belangrijkste lopende zaken aan te kondigen of af te kondigen.

Plaats reactie