Europa legt cookies aan banden!

Discussieer hier over alles rondom phpBB.
Forumregels
LEES: Algemene Voorwaarden. Dit forum is niet voor technische vragen!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
joept
Berichten: 452
Lid geworden op: 17 apr 2008, 08:22
Contacteer:

Europa legt cookies aan banden!

Bericht door joept » 17 nov 2009, 16:06

Volgens dit nieuwsbericht: http://webwereld.nl/nieuws/64304/europa ... ource=head , moet je toestemming gaan vragen aan je bezoekers, of die persoon wel cookies van jouw website op zijn computer wil hebben.
Geldt dit ook voor phpBB forum?

Mocht het zo zijn, dan moet die EU zich is wat minder gaan bemoeien met dit soort zaken.
Er zijn genoeg mogelijkheden om te zorgen dat je browser het vraat als er cookies op worden geïnstalleerd.

Joep

Gebruikersavatar
Derky
Berichten: 4466
Lid geworden op: 07 apr 2005, 16:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Europa legt cookies aan banden!

Bericht door Derky » 17 nov 2009, 16:10

Je huidige sessie wordt bijgehouden in een cookie, dit kan ook zonder en dan staat er achter iedere (interne) URL &sid=.......

Jim
Berichten: 3900
Lid geworden op: 21 feb 2007, 14:53
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Europa legt cookies aan banden!

Bericht door Jim » 17 nov 2009, 16:52

Derky schreef:Je huidige sessie wordt bijgehouden in een cookie, dit kan ook zonder en dan staat er achter iedere (interne) URL &sid=.......
Nadeel hiervan is wel dat je niet de "Auto-login" functie kan gebruiken. ;)
Jim Mossing Holsteyn - Beheerder
Documentatie | Algemene voorwaarden | Wiki

Heb je suggesties over het verbeteren van phpBB.nl of andere site-gerelateerde vragen? Stuur me een PB!

Gebruikersavatar
joept
Berichten: 452
Lid geworden op: 17 apr 2008, 08:22
Contacteer:

Re: Europa legt cookies aan banden!

Bericht door joept » 17 nov 2009, 17:59

Misschien is het al genoeg als je er tussen haakjes bijzet: (maakt gebruik van cookies)

Joep

Rotsblok
Berichten: 114
Lid geworden op: 02 sep 2007, 22:32
Locatie: 52.8932631º 4.8051718º
Contacteer:

Re: Europa legt cookies aan banden!

Bericht door Rotsblok » 23 nov 2009, 12:19

Nou ja dan maar eerst een html pagina maken met dikke letters "Mag ik koekjes op je computer zetten? Nee? Klik dan hier. Mag het? Mooi, ga dan maar verder..." Misschien met mooie javascript timer om auto door te sturen na bepaald aantal secondes (met mooi regeltje: bij geen reactie gaan we verder naar de site :P )
ø = 1.618033988749895... Alles heeft ø in zich
What is the answer to the Ultimate Question of Life, the Universe, and Everything? 42

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3639
Lid geworden op: 10 mei 2008, 21:22

Re: Europa legt cookies aan banden!

Bericht door Jeroen » 23 nov 2009, 15:52

Rotsblok schreef:Nou ja dan maar eerst een html pagina maken met dikke letters "Mag ik koekjes op je computer zetten? Nee? Klik dan hier. Mag het? Mooi, ga dan maar verder..." Misschien met mooie javascript timer om auto door te sturen na bepaald aantal secondes (met mooi regeltje: bij geen reactie gaan we verder naar de site :P )
Dan kan je net zo goed in de algemene voorwaarden van je forum een regeltje zetten :)
Of word er op die pagina ook al gebruik gemaakt van koekjes?
Jeroen

Gebruikersavatar
DoubleJ
Berichten: 502
Lid geworden op: 22 jan 2005, 17:20
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Europa legt cookies aan banden!

Bericht door DoubleJ » 23 nov 2009, 16:09

Pietje15 schreef:
Rotsblok schreef:Nou ja dan maar eerst een html pagina maken met dikke letters "Mag ik koekjes op je computer zetten? Nee? Klik dan hier. Mag het? Mooi, ga dan maar verder..." Misschien met mooie javascript timer om auto door te sturen na bepaald aantal secondes (met mooi regeltje: bij geen reactie gaan we verder naar de site :P )
Dan kan je net zo goed in de algemene voorwaarden van je forum een regeltje zetten :)
Of word er op die pagina ook al gebruik gemaakt van koekjes?
Zodra je een phpBB pagina bezoekt wordt er een Guest session voor je opgezet -> dus een cookie.

Ik weet niet echt wat ik hier van moet vinden, dan zou ik alle software die ik op mijn site plaats eerste moeten doorspitten of er cookies meegestuurd worden, om dan vervolgens een waarschuwing te plaatsen.

Ik denk dat heel veel mensen niet eens doorhebbn dat het systeem dat ze gebruiken, cookies gebruikt, laat staan dat de meeste mensen weten wat het is.

Ik snap natuurlijk wel dat ze hiermee de spam enzo willen tegen gaan, maar als je kijkt naar websites, welke website gebruikt geen cookies om wat voor data dan ook op je PC te zetten: -> sessions/formulier gegevens in comments/contacts/etc. etc.
DoubleJ - "Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan."

Gebruikersavatar
joept
Berichten: 452
Lid geworden op: 17 apr 2008, 08:22
Contacteer:

Re: Europa legt cookies aan banden!

Bericht door joept » 24 nov 2009, 10:01

Inderdaad, vraag ik mij dat ook af, want de gemiddelde computer gebruiker, weet echt niet welke website cookies gebruikt. Het schikt juist mensen af denk ik.

Rotsblok
Berichten: 114
Lid geworden op: 02 sep 2007, 22:32
Locatie: 52.8932631º 4.8051718º
Contacteer:

Re: Europa legt cookies aan banden!

Bericht door Rotsblok » 29 nov 2009, 20:57

joept schreef:Inderdaad, vraag ik mij dat ook af, want de gemiddelde computer gebruiker, weet echt niet welke website cookies gebruikt. Het schikt juist mensen af denk ik.
Ach ik denk dat dat wel weer mee valt. Zolang je maar goed uitlegt waarvoor het gebruikt wordt..
ø = 1.618033988749895... Alles heeft ø in zich
What is the answer to the Ultimate Question of Life, the Universe, and Everything? 42

Gebruikersavatar
joept
Berichten: 452
Lid geworden op: 17 apr 2008, 08:22
Contacteer:

Re: Europa legt cookies aan banden!

Bericht door joept » 30 nov 2009, 17:05

Rotsblok schreef:
joept schreef:Inderdaad, vraag ik mij dat ook af, want de gemiddelde computer gebruiker, weet echt niet welke website cookies gebruikt. Het schikt juist mensen af denk ik.
Ach ik denk dat dat wel weer mee valt. Zolang je maar goed uitlegt waarvoor het gebruikt wordt..
Vraag het mij Oma die ook een computer heeft, maar die weet het echt niet hoor. :roll:

svenn
Berichten: 5001
Lid geworden op: 14 jul 2004, 13:00
Locatie: Kortrijk
Contacteer:

Re: Europa legt cookies aan banden!

Bericht door svenn » 30 nov 2009, 17:17

De vraag is niet zozeer of de meerderheid van de gebruikers weet wat het is, maar weet welk gevaar het inhoud ? Ik denk dat het voornamelijk een privé probleem wordt, aangezien internet beetje bij beetje in elke huiskamer komt, en hierbij toch heel wat privé issues met zich meebreng.

Verder denk ik niet dat er een cookie-brigade gaat komen maar dat het wel een handig juridisch speeltje zal zijn.

Rotsblok
Berichten: 114
Lid geworden op: 02 sep 2007, 22:32
Locatie: 52.8932631º 4.8051718º
Contacteer:

Re: Europa legt cookies aan banden!

Bericht door Rotsblok » 03 dec 2009, 09:24

joept schreef:
Rotsblok schreef:
joept schreef:Inderdaad, vraag ik mij dat ook af, want de gemiddelde computer gebruiker, weet echt niet welke website cookies gebruikt. Het schikt juist mensen af denk ik.
Ach ik denk dat dat wel weer mee valt. Zolang je maar goed uitlegt waarvoor het gebruikt wordt..
Vraag het mij Oma die ook een computer heeft, maar die weet het echt niet hoor. :roll:
Ik zeg niet dat je je oma moet vragen. Ik zeg (zoals te lezen is in het bericht) dat je het goed moet uitleggen waarvoor het gebruikt wordt...

Je kan toch ook tegen je oma zeggen waarvoor de magnetron dient.. en welke gevaren dat zich met de magnetron mee brengt.. Je vraagt dan toch niet hoe de magnetron werkt aan je oma :roll:
ø = 1.618033988749895... Alles heeft ø in zich
What is the answer to the Ultimate Question of Life, the Universe, and Everything? 42

Gebruikersavatar
joept
Berichten: 452
Lid geworden op: 17 apr 2008, 08:22
Contacteer:

Re: Europa legt cookies aan banden!

Bericht door joept » 12 dec 2009, 11:31

Ja, ik snap hem.

pheter
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jan 2010, 05:51

Re: Europa legt cookies aan banden!

Bericht door pheter » 19 jan 2010, 06:04

Kookie-monster - een autodelete die na x dagen de kookies verwijderd
volgens een door de gebruiker in te stellen regel(s)

bijvoorbeeld: login cookie voor (in een lijst opgenomen) websites niet
tracking cookies wel..

Wellicht bestaat het al.. mijn koekje bij deze..

Plaats reactie