PM modificaties zijn strafbaar?

Discussieer hier over alles rondom phpBB.
Forumregels
LEES: Algemene Voorwaarden. Dit forum is niet voor technische vragen!
Gebruikersavatar
mosymuis
Berichten: 6940
Lid geworden op: 05 feb 2003, 14:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: PM modificaties zijn strafbaar?

Bericht door mosymuis » 18 feb 2009, 22:56

svenn schreef:Over het topic is de modificatie illegaal, nee, deze geeft gewoon de admin toegang tot de info die al beschikbaar is via de database.
Zo simpel is het dus niet; dat blijkt uit de discussie. Het gaat erom dat er in jouw database informatie wordt opgeslagen door bezoekers, die niet voor jouw ogen bestemd is. Of je het mag inzien is dus de juridische en morele vraag hier.

Gebruikersavatar
Emiel-vR
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jan 2007, 15:56
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: PM modificaties zijn strafbaar?

Bericht door Emiel-vR » 18 feb 2009, 23:33

svenn schreef:Over het topic is de modificatie illegaal, nee, deze geeft gewoon de admin toegang tot de info die al beschikbaar is via de database.
De modificatie is wellicht niet illegaal, maar het daadwerkelijk inzien van de PM's wel, maar dat is het ook als je het via phpmyadmin inziet.

Gebruikersavatar
mosymuis
Berichten: 6940
Lid geworden op: 05 feb 2003, 14:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: PM modificaties zijn strafbaar?

Bericht door mosymuis » 18 feb 2009, 23:35

Emiel-vR schreef:
svenn schreef:Over het topic is de modificatie illegaal, nee, deze geeft gewoon de admin toegang tot de info die al beschikbaar is via de database.
De modificatie is wellicht niet illegaal, maar het daadwerkelijk inzien van de PM's wel, maar dat is het ook als je het via phpmyadmin inziet.
I stand corrected ;)

Gebruikersavatar
Lucas
Berichten: 1630
Lid geworden op: 19 feb 2007, 10:52
Locatie: R´dam

Re: PM modificaties zijn strafbaar?

Bericht door Lucas » 19 feb 2009, 10:01

Emiel-vR schreef:De modificatie is wellicht niet illegaal, maar het daadwerkelijk inzien van de PM's wel, maar dat is het ook als je het via phpmyadmin inziet.
Dat is dus maar net even de vraag. Is het illegaal of niet? Het CBP lijkt duidelijk, maar is het niet. Zoals zoveel regels op het internet bevinden sommige dingen zich in een soort van grijs gebied.

Gebruikersavatar
Emiel-vR
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jan 2007, 15:56
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: PM modificaties zijn strafbaar?

Bericht door Emiel-vR » 19 feb 2009, 13:23

Lucas schreef:
Emiel-vR schreef:De modificatie is wellicht niet illegaal, maar het daadwerkelijk inzien van de PM's wel, maar dat is het ook als je het via phpmyadmin inziet.
Dat is dus maar net even de vraag. Is het illegaal of niet? Het CBP lijkt duidelijk, maar is het niet. Zoals zoveel regels op het internet bevinden sommige dingen zich in een soort van grijs gebied.
Wellicht dat je een rechter hierover zou moeten laten buigen om uitsluitsel te krijgen. Ik weet niet of hier verder jurisprudentie over is?

Ook wel grappig is om de volgende soap te lezen over prive berichten die op fok zijn gelezen:
http://www.geenstijl.nl/archives/images/pmpm.png (heeel lang plaatje)
http://frontpage.fok.nl/column/7481/1/- ... lezen.html

Het is vrij duidelijk dat het niet toegestaan is om daadwerkelijk prive berichten te lezen. Volgende punt (wat Lucas zich afvraagt) is of de mod an zich installeren wel of niet legaal is.

Ik denk dat je hier redelijk de volgende vergelijking kan trekken:

Met phpmyadmin kan je vanalles doen in je database.
Met die zelfde phpmyadmin kan je ook pm's lezen.

Met een Mes kan je groente en vlees snijden.
Met dat zelfde mes kan je iemand doodsteken,

Met de mod kan je HEEL makkelijk iemands pm's lezen, sterker nog, hij is er voor.

Met een Pistool kan je HEEL makkelijk iemand doodmaken, sterker nog het is er voor.

Dat in elk land de wetgeving omtrent wapenbezit anders is, illustreert mooi dat dit geen zwart wit maar meer een grijs verhaal is.

Gebruikersavatar
Lucas
Berichten: 1630
Lid geworden op: 19 feb 2007, 10:52
Locatie: R´dam

Re: PM modificaties zijn strafbaar?

Bericht door Lucas » 20 feb 2009, 10:09

Emiel-vR schreef:
Lucas schreef:Dat is dus maar net even de vraag. Is het illegaal of niet? Het CBP lijkt duidelijk, maar is het niet. Zoals zoveel regels op het internet bevinden sommige dingen zich in een soort van grijs gebied.
Wellicht dat je een rechter hierover zou moeten laten buigen om uitsluitsel te krijgen. Ik weet niet of hier verder jurisprudentie over is?
Dat zal waarschijnlijk moeten gebeuren, of duidelijke wetgeving moeten zijn. Gezien ik dat eerste eerder zie gebeuren weet ik niet zeker of we hier ooit echt uitsluitsel over krijgen.

Gebruikersavatar
marian0810
Berichten: 1974
Lid geworden op: 09 apr 2007, 10:24
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: PM modificaties zijn strafbaar?

Bericht door marian0810 » 24 feb 2009, 12:44

Interessant stukje geworden. Hij heeft wel een deurtje opengelaten, jammer...

Deze is trouwens ook leuk :D
http://blog.iusmentis.com/2007/11/19/fo ... ng-ouders/

Voor hoeveel leden van hier zou dat gelden? Ik denk wel minstens de helft :lol:

Gebruikersavatar
Lucas
Berichten: 1630
Lid geworden op: 19 feb 2007, 10:52
Locatie: R´dam

Re: PM modificaties zijn strafbaar?

Bericht door Lucas » 24 feb 2009, 13:55

Het antwoord is nog niet helemaal gegeven...

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Re: PM modificaties zijn strafbaar?

Bericht door Ger » 24 feb 2009, 13:57

paul schreef:Verder heb ik van de week contact opgenomen met Arnoud Engelfriet, met betrekking tot dit onderwerp. Hij vond dit onderwerp zeer interessant en zal later deze week een blog hieraan wijden op zijn blog: http://blog.iusmentis.com/
Check http://blog.iusmentis.com/2009/02/24/wa ... ums-lezen/

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 2376
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:24
Locatie: memberlist.php

Re: PM modificaties zijn strafbaar?

Bericht door Johan » 24 feb 2009, 15:08

Iets toevoegen boven het schrijfvenster is dus het beste. Natuurlijk kan elke beheerder dit op zijn forum doen, maar.. het zal er niet standaard in komen. phpBB.com heeft geen bericht aan de Nederlandse wetgeving en gaat het dus vast niet in het standaard pakket verwerken toch?
Voormalig Support Teamlid

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Re: PM modificaties zijn strafbaar?

Bericht door Ger » 24 feb 2009, 16:36

Nu ja, in principe hoeft dat ook niet, aangezien bij een standaardinstallatie van phpBB geen PB's te bekijken zijn. Kan natuurlijk wel met phpMyAdmin, maar daar heeft phpBB niets mee van doen. Pas bij een modificatie kan je met phpBB de PB's bekijken. Dan lijkt het me dus de taak van een mod-auteur om dat in de template- en taalbestanden op te nemen. Of ze dat zullen doen is natuurlijk een tweede, maar als beheerder van een forum heb je natuurlijk ook zelf de verantwoordelijkheid om aan Wet- en regelgeving.

svenn
Berichten: 5001
Lid geworden op: 14 jul 2004, 13:00
Locatie: Kortrijk
Contacteer:

Re: PM modificaties zijn strafbaar?

Bericht door svenn » 27 feb 2009, 13:50

mosymuis schreef:
svenn schreef:Over het topic is de modificatie illegaal, nee, deze geeft gewoon de admin toegang tot de info die al beschikbaar is via de database.
Zo simpel is het dus niet; dat blijkt uit de discussie. Het gaat erom dat er in jouw database informatie wordt opgeslagen door bezoekers, die niet voor jouw ogen bestemd is. Of je het mag inzien is dus de juridische en morele vraag hier.
Ik ging af op de topic titel, "PM modificaties zijn strafbaar?". Eerder dan op de discussie, ik ben van mening dat zolang er geen reden is om er in te kijken, je het ook niet hoort te doen. Overigens moet de gebruiker er van bewust zijn dat alles wat je op het internet plaatst een deel van hun privacy weggeven is. Maargoed, ik ben geen jurist en die is dan ook de enige die hier een zinnig antwoord op zal kunnen geven.

Even over die link;
De spelbreker hier is namelijk de artikel 5 van de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Bij registratie op een forum geef je namelijk persoonsgegevens aan de site. Daarvoor is toestemming van de ouders nodig als de minderjarige de leeftijd van zestien jaren nog niet heeft bereikt.
Bij een normale registratie is enkel een paswoord, username en e-mail verplicht. Het forum verplicht niemand om zich te identificeren, maw is anoniem. Ik denk dus niet dat deze wet van toepassing is. Als hij evenwel juist is, staat hier inderdaad een fout in : http://wiki.phpbb.nl/COPPA_uitschakelen
Laatst gewijzigd door svenn op 27 feb 2009, 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mosymuis
Berichten: 6940
Lid geworden op: 05 feb 2003, 14:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: PM modificaties zijn strafbaar?

Bericht door mosymuis » 27 feb 2009, 13:52

svenn schreef:Overigens moet de gebruiker er van bewust zijn dat alles wat je op het internet plaatst een deel van hun privacy weggeven is.
Dat vind ik niet gelden voor prive berichten en email. Mijn internetprovider, emailprovider of bijvoorbeeld sites als Hyves kunnen in principe ook alles meelezen. Dat dat niet gebeurt is deels vanwege de schaal waarop zij informatie verwerken, maar ik vertrouw er ook op dat ze het ook niet willekeurig of gericht doen.

svenn
Berichten: 5001
Lid geworden op: 14 jul 2004, 13:00
Locatie: Kortrijk
Contacteer:

Re: PM modificaties zijn strafbaar?

Bericht door svenn » 27 feb 2009, 14:03

Gmail leest mee, de ads zijn aangepast aan de content van je e-mail. Er is geen goed denkbare reden waarom ze geen informatie zouden 'pikken' uit je berichten. Er zijn tal van denkbare redenen om het wel te doen. De kwestie is wat je met die informatie gaat doen.

Erik Frèrejean
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 apr 2008, 19:29

Re: PM modificaties zijn strafbaar?

Bericht door Erik Frèrejean » 27 feb 2009, 14:07

Misschien is dit al genoemd maar.
Lucas schreef:BartVB bezit namelijk over elk van jullie berichten het auteursrecht. Stel je voor dat hij dat niet had...
Zoals ik het begrepen heb is dit niet het geval. Als je een bericht plaatst hier geef je de forum eigenaar toestemming om je bericht te plaatsen. Het auteursrecht van de post blijft bij de oorspronkelijke poster.
Dit kwam naar voren in een discussie over het maken van een boek van forum posts. Dit zou kunnen, maar dan zou er aan iedere poster voor iedere post expliciet toestemming gevraagd worden om de inhoud van die post te verspreiden.
Lucas schreef:dan mochten we geen enkel bericht aanpassen of verplaatsen.
Tijdens registratie geef je hier expliciet toestemming voor
Registration terms schreef:You agree that “phpBB.com” have the right to remove, edit, move, close or put on moderation queue any topic at any time should we see fit based on the site wide rules as well as forum specific rules (published within the specific forums).
Proud member of the phpBB Afbeelding

Raimon
Berichten: 4397
Lid geworden op: 27 aug 2005, 12:59
Contacteer:

Re: PM modificaties zijn strafbaar?

Bericht door Raimon » 27 feb 2009, 14:17

De laatste uitspraak wat een rechter uitsprak over een forumbeheerder mbt geplaatste berichten was dat de forumbeheerder aansprakelijk is voor de content en dat hij niet de auteursrechten bezit, dat is nooit het geval.

@Erik Frèrejean je quote nu voorwaarden die niet te vinden zijn in een standaard installatie van phpBB, die van phpbb.com zijn aangepast.

Erik Frèrejean
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 apr 2008, 19:29

Re: PM modificaties zijn strafbaar?

Bericht door Erik Frèrejean » 27 feb 2009, 14:20

Ah ik zie, die van .com zijn uitgebreid met een verwijzing naar de forum rules. Daar heb je gelijk.
You agree that “%1$s” have the right to remove, edit, move or close any topic at any time should we see fit.
Dit is de variant die wordt geleverd met een schone 3.0.4 installatie, hier is %1$s de naam van de site.
Proud member of the phpBB Afbeelding

Gebruikersavatar
mosymuis
Berichten: 6940
Lid geworden op: 05 feb 2003, 14:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: PM modificaties zijn strafbaar?

Bericht door mosymuis » 27 feb 2009, 14:22

svenn schreef:Gmail leest mee, de ads zijn aangepast aan de content van je e-mail.
Nee, ze scannen je bericht met geautomatiseerde filters op keywords die gelinkt kunnen worden aan advertentiecampagnes. Dat is wat ze vertellen en dat geloof ik ook wel, want het lijkt me sterk dat ze een redactie hebben zitten op het doosrpitten van miljarden emails ;)

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20297
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: PM modificaties zijn strafbaar?

Bericht door Paul » 27 feb 2009, 14:52

BartVB bezit namelijk over elk van jullie berichten het auteursrecht.
Ik mag hopen dat dit niet zo is, want dan zou het hele systeem van auteursrechten niet echt goed in elkaar zetten. bart is ten slotten niet de schrijver (==auteur) van dit bericht, en kan dus nooit en ten nimmer de autheursrechten erover hebben ;). En dan zou ik dus geen enkel recht over dit bericht hebben.

svenn
Berichten: 5001
Lid geworden op: 14 jul 2004, 13:00
Locatie: Kortrijk
Contacteer:

Re: PM modificaties zijn strafbaar?

Bericht door svenn » 28 feb 2009, 16:26

mosymuis schreef:
svenn schreef:Gmail leest mee, de ads zijn aangepast aan de content van je e-mail.
Nee, ze scannen je bericht met geautomatiseerde filters op keywords die gelinkt kunnen worden aan advertentiecampagnes. Dat is wat ze vertellen en dat geloof ik ook wel, want het lijkt me sterk dat ze een redactie hebben zitten op het doosrpitten van miljarden emails ;)
Dat is net mijn punt, het is gewoon belangrijk wat je met info doet. Zij voegen er reclame toe. Simpelweg omdat die miljarden e-mails niet persoonlijk te bekijken zijn maar zoals jij het nu stelt zou een administrator zelf geen commentaar mogen toevoegen maar als dat automatisch is gegenereerd dan wel ?

Plaats reactie