backup auto. cronjob

Discussieer hier over alles rondom phpBB.
Forumregels
LEES: Algemene Voorwaarden. Dit forum is niet voor technische vragen!
Dmeijer13

backup auto. cronjob

Bericht door Dmeijer13 » 27 dec 2008, 17:11

Hallo,

Ik heb ergens gelezen dat het via cronjobs mogelijk is een backup te maken van je databases. Maar dan vraag ik mij af welk commando ik dan moet invoeren want als ik naar mijn cpanel ga, en dan cronjobs moet ik een commando nvoeren.

En dna nog een vraag, als ik dat via cronjobs ergens in de nacht laat doen, dan komt de backup gewoon op mijn ingegegevn mail adres aan neem ik aan, maar is de titel dan ook zo in te stellen zoals ik wil, bijv backup database... {datum} en is het mogelijk dit in te stellen voor meerdere databasen.

Ik hoor het wel, graag wel van mensne met kennis hiervan, anders heb ik er vrij weinig aan. :)

Bedankt alvast!
Oude gebruikersnaam: Splashing Mudkip

Helpt graag bij support maar geeft geen support via MSN of PM
Domme vragen bestaan niet, dus zul je niet dom zijn als je vraagt, je bent dom als je niet vraagt
http://www.forums.jongerenblogs.nl

Mid

Re: backup auto. cronjob

Bericht door Mid » 27 dec 2008, 20:31

Welke provider heb je? Antagonist? Je kunt zelf opgeven in zo'n script, welke naam het krijgt. En 's nachts draaien kan zonder meer.

Dmeijer13

Bericht door Dmeijer13 » 27 dec 2008, 20:47

Mid schreef:Welke provider heb je? Antagonist? Je kunt zelf opgeven in zo'n script, welke naam het krijgt. En 's nachts draaien kan zonder meer.
Ik gebruik voor 1 forum wel Antagonis ja. Maar op mijn eigen forum heb ik een hele andere host, lilhosty

Maar ik neem aan dat zo'n script wel werkt. Maar mijn vraag is dan dus hoe dat nou precies werkt welk script ik moet invullen, zodat er daadwerkelijk een backup gemaakt word van, het lieftse vershcillende databasen, (heb er 2/3) en als het zou kunnen elke database 1 email, en een eigen titel voor de mail.

Domme vragen bestaan niet, dus zul je niet dom zijn als je vraagt, je bent dom als je niet vraagt

Mid

Bericht door Mid » 27 dec 2008, 20:58

Zie de Wiki voor het script, dat je per database kunt aanmaken/invullen en dus per database via een cronjob kunt laten binnenkomen: http://wiki.phpbb.nl/Automatische_backup

De cronjob zal wel overal ongeveer op dezelfde manier moeten worden opgegeven, maar dat vergt aanpassingen in het pad. Voor Antagonist kan het op deze manier:

/usr/local/bin/php -q -f /home/debxxxxx/domains/jedomeinnaam.nl/public_html/mysql-backup.php

- Denk om de spatie achter -f
- Er mogen geen opties staan achter de bestandsnaam; dit betekent, dat het script even moet worden aangepast om "?exec=1" als optie niet te hoeven gebruiken
- jedomeinnaam.nl: geen www. ervoor zetten

Dmeijer13

Bericht door Dmeijer13 » 27 dec 2008, 21:17

Klinkt ingewikkeld om het goed te krijgen... maar denk als ik alle stappen gewoon goed volg en eenmaal ene keertje gedaan heb, het wel moet ulkken.

Ga het v/d week direct proberen.

Mid

Bericht door Mid » 27 dec 2008, 22:18

Mid schreef:- Er mogen geen opties staan achter de bestandsnaam; dit betekent, dat het script even moet worden aangepast om "?exec=1" als optie niet te hoeven gebruiken
Om dit te bereiken, zoek en verwijder:

Code: Selecteer alles

//    You have to add ?exec=1 behind the name of the script to start it.
    //    For example, it should be sqlbackup.php?exec=1 to execute it.
en ook zoek en verwijder:

Code: Selecteer alles

// CHECK IF ACCES IS ALLOWED:
    if (!isset($_GET['exec']))
    {
       die("hacking attempt");
    }

// CHECK IF ACCES IS ALLOWED:
    if (!isset($_GET['exec']))
    {
       die("hacking attempt");
    }
Gewoon stap-voor-stap uitvoeren voor 1 database en testen. Als het werkt, dan kun je simpel de boel aanpassen voor de andere databases. Het is niet zo ingewikkeld als het lijkt. Succes ermee!

Dmeijer13

Bericht door Dmeijer13 » 27 dec 2008, 22:49

Hey.

Het SCRIPT werkt! Handmatig dan.

Ik heb in het script nog niks verwijderd.

Ff 1 vraag voor af, is het nou ook mogelijk dat de titel anders word, omdat ik merdere databasen heb, is het anders als ik vooraan in de titel al direct zie hoe de database heet, bijv RPG, Forum, Site of wta dan ook vooraan in de titel. --Al gevonden, staat bij het language deel zodat je de titel wijzigen kan--

Nog iets, Nu heb ik hem handmatig maar ik wil hem dus automatisch laten doen (antagonist nu) Maar hoe krijg ik hem nu automatisch, van dat deel snap ik namelijk weinig nu. :oops:

Mn bestand staat btw in zo op de server;

public_html/sqlbackup/sqlbackup.php

En voor het automatiseren moet ik het mapje in dezelfde directory zetten als dat public_html staat bijv?

Mid

Bericht door Mid » 27 dec 2008, 23:42

Je kunt het bestand in public_html zetten. In DirectAdmin moet je dan de cronjob zetten, die er zo uit kan zien:

/usr/local/bin/php -q -f /home/debxxxxx/domains/jedomeinnaam.nl/public_html/sqlbackup.php

Vul wel even je deb-nummer goed in door de xxxxx te vervangen door het juiste nummer en vul je domeinnaam goed in. Vergeet niet om de aanpassingen in het script aan te brengen. De cronjob moet je verder goed invullen voor de dagen en tijden. Voor elke dag, elke maand, elk jaar kun je een ster (*) zetten in de cronjob; als tijd zou je kunnen invullen: 00:33 (neem geen "mooie" tijd, want dan kunnen er veel cronjobs tegelijk draaien).

Dmeijer13

Bericht door Dmeijer13 » 28 dec 2008, 00:17

Heb niet echt het idee dat de backup komen wil...

Heb die 2 stukjes code die je in 1 van je vorige posts zei uit het script gehaald. En heb bij cronjob het volgende ingevuld;

Command; /usr/local/bin/php -q -f /home/deb11993/domains/rabbitsworld.nl/public_html/sqlbackup/sqlbackup.php

Minute; 13
Hour; 00
Day of Mont *
Month *
Day of week *

Doe ik zelf iets verkeerd of...?

=====
Het is al gelukt! Ik mag maar 1 0, keek ik toevallig overheen. Heb mijn backup netjes ontvangen =) eens kijken of het op mijn eigen forum ook gaat lukken.

Wel nog ff iets, is het niet verstandiger dan om het mapje met sqlbackup.php in dezelfde map te zetten als public_html, want nu kunnen buitenstaanders er ook bij komen indien ze de url weten, ofzo, niet?

Mid

Bericht door Mid » 28 dec 2008, 00:26

Zo te zien heb je alles goed ingevuld, als er ook die spatie staat na: -f. Kijk eventueel de rechten van de map sqlbackup en van het bestand sqlbackup.php na, want die moeten 644 zijn.

Dmeijer13

Bericht door Dmeijer13 » 28 dec 2008, 00:51

Het is gelukt.

Op mijn eigen forum heb ik CPanel. weet jijw aa rik in cpanel het exacte pad voor het commando vind, wat voor public_html moet komen?

Mid

Bericht door Mid » 28 dec 2008, 10:27

Je zult, aan de hand van het pad bij Antagonist, het juiste pad bij de andere host moeten zien af te leiden; het kan per host anders zijn.

Paul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Paul » 28 dec 2008, 10:31

Ik raad je af dit soort bestanden in een publiekelijk toegangelijke webdirectory te zetten, waarbij iedere willikeurige bezoeker gewoon de file kan aanroepen, en jouw een backup stuurt. Wat denk je dat als iemand de file 100 keer aanroep gebeurt? :)

Je moet hem buiten public_html zetten (Dus in de root van de FTP bijvoorbeeld), en niet in je public_html.

Dmeijer13

Bericht door Dmeijer13 » 28 dec 2008, 13:25

Mid schreef:Je zult, aan de hand van het pad bij Antagonist, het juiste pad bij de andere host moeten zien af te leiden; het kan per host anders zijn.
Okay.

paul schreef:Ik raad je af dit soort bestanden in een publiekelijk toegangelijke webdirectory te zetten, waarbij iedere willikeurige bezoeker gewoon de file kan aanroepen, en jouw een backup stuurt. Wat denk je dat als iemand de file 100 keer aanroep gebeurt? :)

Je moet hem buiten public_html zetten (Dus in de root van de FTP bijvoorbeeld), en niet in je public_html.
Dus gewoon zoals ik dan al zei in de map root/
Das dus dezelfde map als waar public_html staat, public_ftp, etc (hoger kan ik ook niet komen)

Dmeijer13

Bericht door Dmeijer13 » 29 dec 2008, 15:05

Heb nog 'n vraag.

Het voglende commando zou voor mijn forum moeten werken;
/usr/local/bin/php -q -f /home/pokeplac/public_html/sqlbackup/sqlbackup.php

Maar zowiezo krijg ik de mail een uur later pas, vind ik nog niet erg. Maar wel dat ik ee file toegezonden krijg wat leeg is (0 kb) en alsk het download niet eens te openen of beschadigd is.

Het forum waarvan ik dan nu dit pad heb, staat op een subdomein. het sql bestand staat echter wel goed zoals in dat pad.

De instellingen in het bestand zelf zijn wel goed, want handmatig doet hij het ook. De 2 dingen die eruit meosten heb ik ook verwijderd. Doe ik zelf nou wat verkeerd, volgen degene die mij host is deze info gewoon goed.

Mid

Bericht door Mid » 29 dec 2008, 18:03

Een leeg bestand kan betekenen, dat het pad niet goed staat, OF dat de rechten niet goed staan van het bestand en/of in het pad van dat bestand; dus kijk even vanaf het bestand en omhoog naar de juiste rechten.

Dmeijer13

Bericht door Dmeijer13 » 29 dec 2008, 19:27

Mid schreef:Een leeg bestand kan betekenen, dat het pad niet goed staat, OF dat de rechten niet goed staan van het bestand en/of in het pad van dat bestand; dus kijk even vanaf het bestand en omhoog naar de juiste rechten.
Het pad is gewoon goed. Vanaf wat diegen van m'n host zei zei die, en het bestand. Hoe kan ik die rechten controleren dan?

Mid

Bericht door Mid » 29 dec 2008, 21:46

Net zoals je bij Antagonist hebt gedaan: bestand en bovenliggende mappen (minstens) op 644 zetten.

Dmeijer13

Bericht door Dmeijer13 » 30 dec 2008, 00:14

Als ik op mijn FTP inlog kom ik op / uit zeg maar. En dan kan ik public_html in. Inde log bij het accessen zeg maar zie ik dit;

CWD /access-logs
CWD /www
CWD /

Moet ik vóór public html dan www/ neetzetten of..? Want dat zou het verkeerde pat mss verklaren. De rechten staan bij de mappen & bestanden op 777 Public_html op 750

Ik krijg nu, zoals het nu staat wéér een bestand dat leeg is en uiteraard ook weer niet geopend kan worden. Het path naar het sql bestand staat ook goed, kan er eventueel zonodig een screen van maken. :)

Mid

Bericht door Mid » 30 dec 2008, 00:30

Als public_html onder www staat, dan moet de www er inderdaad nog vóór komen. Gewoon even proberen.

Je kunt public_html eventueel op 755 zetten om te kijken, of dat wel werkt; normaal is 750 goed. Lees eventueel dit: http://wiki.phpbb.nl/CHMOD:_hoe_zit_dat

Plaats reactie