De laatste plannen met phpBB 2.0

Discussieer hier over alles rondom phpBB.
Forumregels
LEES: Algemene Voorwaarden. Dit forum is niet voor technische vragen!
Gebruikersavatar
Lucas
Berichten: 1630
Lid geworden op: 19 feb 2007, 10:52
Locatie: R´dam

De laatste plannen met phpBB 2.0

Bericht door Lucas » 16 apr 2008, 16:16

Vandaag heeft Neothermic meegedeeld dat de phpBB Group eerder stopt met het supporten van phpBB 2.0.x.

De reden voor deze vervroegde stop: de phpBB group stopt met het supporten van php4, waar phpBB 2.0.x grotendeels uit bestaat. Vanaf Oktober zal phpBB 2.0.x alleen maar te downloaden zijn vanaf sourceforge.net, en op nieuwjaarsdag stopt phpBB.com met het supporten van 2.0.x.

Is dit een goed idee, of een slecht idee?

De announcement op phpBB.com

http://www.phpbb.com/community/viewtopi ... 4&t=900655

BetaDevil
Berichten: 2810
Lid geworden op: 28 mei 2006, 15:27

Re: De laatste plannen met phpBB 2.0

Bericht door BetaDevil » 16 apr 2008, 16:41

Lucas schreef:De reden voor deze vervroegde stop: de phpBB group stopt met het gebruik van php4, waar phpBB 2.0.x grotendeels uit bestaat.
De PHP groep stopt met het support geven aan PHP4, en omdat phpBB 2.0.x daarvoor gemaakt is (en ook niet officieel werkt op PHP5+) stoppen ze met phpBB 2.

Jim
Berichten: 3900
Lid geworden op: 21 feb 2007, 14:53
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: De laatste plannen met phpBB 2.0

Bericht door Jim » 16 apr 2008, 19:09

Gaat phpBB.nl dan ook stoppen met de support voor phpBB 2?
Ikzelf gebruik liever 3.0 maar ik ken genoeg mensen die nog prima werken met 2.0 en voorlopig niet over willen stappen.
Jim Mossing Holsteyn - Beheerder
Documentatie | Algemene voorwaarden | Wiki

Heb je suggesties over het verbeteren van phpBB.nl of andere site-gerelateerde vragen? Stuur me een PB!

Raimon
Berichten: 4397
Lid geworden op: 27 aug 2005, 12:59
Contacteer:

Re: De laatste plannen met phpBB 2.0

Bericht door Raimon » 16 apr 2008, 19:29

bbjimbb schreef:Gaat phpBB.nl dan ook stoppen met de support voor phpBB 2?
Ikzelf gebruik liever 3.0 maar ik ken genoeg mensen die nog prima werken met 2.0 en voorlopig niet over willen stappen.
Dat is nog geen reden waarom het slecht of goed is dat ze stoppen.
En opzich is de reden heel erg duidelijk, en te snappen als je er een beetje in gaat verdiepen, maar dit was al bekend dat er een pensioen aan zat te komen.

Gebruikersavatar
Lucas
Berichten: 1630
Lid geworden op: 19 feb 2007, 10:52
Locatie: R´dam

Re: De laatste plannen met phpBB 2.0

Bericht door Lucas » 16 apr 2008, 20:20

bbjimbb schreef:Gaat phpBB.nl dan ook stoppen met de support voor phpBB 2?
phpBB.nl zal, net als phpBB.com, stoppen met de support op nieuwjaarsdag.

lifeguard
Berichten: 2861
Lid geworden op: 05 jul 2005, 08:20
Locatie: Dakloos
Contacteer:

Re: De laatste plannen met phpBB 2.0

Bericht door lifeguard » 16 apr 2008, 20:36

Er zullen daarna wel sites blijven bestaan die support geven. phpb.nl is niet het enigste platform.
Verder ben je ook niet verplicht up te graden naar phpbb3 :P

Ik vraag me af, of mensen met een flink gemodificeerd phpbb 2 forum niet in de problemen raken aangezien spambots steeds hardnekkiger worden.
Doenwenu.nl Een site over van alles ... zeg maar

Raimon
Berichten: 4397
Lid geworden op: 27 aug 2005, 12:59
Contacteer:

Re: De laatste plannen met phpBB 2.0

Bericht door Raimon » 16 apr 2008, 20:40

Idd, je kan wel iedereen aanmoedigen te updaten, maar niet verplichten, er zijn genoeg mensen die zelfs phpBB 1.0.3 nog hebben.
Een basis support kan je nog wel hebben erna, alleen het wordt heel moeilijk om het te ondersteunen, aangezien php4 EOL is, en php5 officeel niet ondersteunt wordt op phpBB2.
Enige wat je nu kan doen is mensen aanmoedigen om de phpBB3 versie te gebruiken/testen en hun te waarschuwen op het EOL verhaal.
En hierbij moet je gewoon eens a + b bijelkaar optellen kwa support, ik geloof dat de 2.0.x support vragen ook steeds minder worden op .com .

Gebruikersavatar
marian0810
Berichten: 1974
Lid geworden op: 09 apr 2007, 10:24
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: De laatste plannen met phpBB 2.0

Bericht door marian0810 » 17 apr 2008, 09:22

Raimon schreef:en hun te waarschuwen op het EOL verhaal.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat dat betekent of waar het over gaat.
Wat ik wel weet is dat ik bijna 150 mods op mijn forum heb die ik geen van alle meer zou willen missen en zolang die niet stuk voor stuk allemaal voor phpBB3 beschikbaar zijn heb ik geen enkele belangstelling om over te stappen. Wat mij betreft kan ik nog jaren vooruit zoals het nu draait.
Van spambots hebben we nauwelijks last, als we er 1 per maand hebben is het veel en de meeste activeren niet eens.

lifeguard
Berichten: 2861
Lid geworden op: 05 jul 2005, 08:20
Locatie: Dakloos
Contacteer:

Re: De laatste plannen met phpBB 2.0

Bericht door lifeguard » 17 apr 2008, 09:28

Je weet nooit hoe de ontwikkelingen zich voortplanten van de spambots.
STel dat ze over een jaar beter zijn geworden of slimmer.... en er wordt geen support meer gegeven?

Dan sta je er mooi op wanneer je geen kennis hebt van php....

Met EOL, bedoeld Raimon End Of Life, dus helemaal over.
Met jou kunnen er nog veel m eer mensen vooruit met het forum wat ze nu draaien, maar aan alles komt een eind.
Doenwenu.nl Een site over van alles ... zeg maar

Gebruikersavatar
marian0810
Berichten: 1974
Lid geworden op: 09 apr 2007, 10:24
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: De laatste plannen met phpBB 2.0

Bericht door marian0810 » 17 apr 2008, 09:42

O, ik heb ook zeker niet de illusie dat het nooit zal gebeuren, maar het water moet ons wel erg aan de lippen staan voor het zover is. En dat duurt hopelijk nog héél lang!

lifeguard
Berichten: 2861
Lid geworden op: 05 jul 2005, 08:20
Locatie: Dakloos
Contacteer:

Re: De laatste plannen met phpBB 2.0

Bericht door lifeguard » 17 apr 2008, 10:44

marian0810 schreef:O, ik heb ook zeker niet de illusie dat het nooit zal gebeuren, maar het water moet ons wel erg aan de lippen staan voor het zover is. En dat duurt hopelijk nog héél lang!
Kan het me voorstellen.
Zoals mijn vrienden, kennisen weten heb ik de meeste forumsoftware geprobeerd. Maar blijf terug komen op phpbb. Momenteel ben ik weer terug naar phpbb2, met in het achterhoofd dat ook ik vandaag of morgen moet updaten naar phpbb3 :mrgreen:

Stilstaan is achteruitgang, Marian.

PS welk forum heeft 150 mods?
Doenwenu.nl Een site over van alles ... zeg maar

Gebruikersavatar
marian0810
Berichten: 1974
Lid geworden op: 09 apr 2007, 10:24
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: De laatste plannen met phpBB 2.0

Bericht door marian0810 » 17 apr 2008, 10:54

lifeguard schreef:PS welk forum heeft 150 mods?
Bijna :roll: En het zijn natuurlijk niet allemaal grote dingen, een kleine wijziging kan soms al veel verbeteren.

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 2376
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:24
Locatie: memberlist.php

Re: De laatste plannen met phpBB 2.0

Bericht door Johan » 17 apr 2008, 15:17

Jammer, het wordt een soort verplichting om te converteren, als je support wilt krijgen.
Voormalig Support Teamlid

lifeguard
Berichten: 2861
Lid geworden op: 05 jul 2005, 08:20
Locatie: Dakloos
Contacteer:

Re: De laatste plannen met phpBB 2.0

Bericht door lifeguard » 17 apr 2008, 15:30

JohanG schreef:Jammer, het wordt een soort verplichting om te converteren, als je support wilt krijgen.
Nee hoor, zijn ook andere sites waar je om support kan vragen.
phpbb.nl en .com zijn niet de enigste.
Doenwenu.nl Een site over van alles ... zeg maar

Raimon
Berichten: 4397
Lid geworden op: 27 aug 2005, 12:59
Contacteer:

Re: De laatste plannen met phpBB 2.0

Bericht door Raimon » 17 apr 2008, 17:40

@marian0810, dat bedoelde ik mbt tot "verplichten" je kan altijd kennis maken met phpBB3.
Alleen wordt het een stuk lastiger om phpBB2 in 2009 te gebruiken, aangezien er dan geen veiligheids fixes worden opgelost voor 2.0.x line.
Je kan het als een verplichting zien, maar persoonlijk snap ik het phpBB team wel over deze beslissing.
A) PHP 4 waar de code is op geschreven, zal een ongesuporte PHP versie zijn.
B) PHP 5 is officieel niet ontwikkeld voor PHP5 , dus dat vraagt problemen.

En nu kunnen ze zich ook meer richten op de 3.2 line.
Natuurlijk willen de meeste niet naar phpBB3 , omwille de MODs, stijlen etc, maar daarom moet je phpBB3 nog beter introduceren naar dat publiek toe, zo dat ze "meer" kennis maken met phpBB3, en zien wat je kan doen, en wat je zelfs kan "uitzetten" ("uitschakelen") .
En de code is leesbaar als je het vergelijkt met phpBB 3, en er is veel mogelijk dankzei het hooks systeem (makkelijk koppelen met cms software).
En het belangrijkste mensen moeten zin hebben om kennis te maken met phpBB3, allang dat is soms niet het geval.
Daarom is introductie en gebruikers te "motiveren"in het gebruik van phpBB3 belangrijk , om de meeste mensen goed en veilig op weg te helpen ook na 2009 , en ze laten inzien wat de eventuele gevaren kunnen zijn van EOL van phpBB 2.0.x :)

Support zal er zijn voor phpBB 2.0.x in 2010 alleen op een laag niveau denk ik persoonlijk.
En natuurlijk de gebruikers te motiveren om de 3.0.x reeks te gebruiken, en de ze handige kneepjes te laten verkennen van phpBB3.

svenn
Berichten: 5001
Lid geworden op: 14 jul 2004, 13:00
Locatie: Kortrijk
Contacteer:

Re: De laatste plannen met phpBB 2.0

Bericht door svenn » 17 apr 2008, 19:16

Ik vind het een groot verschil; ondersteunen & supporten. Als je de downloads weghaalt, gaan nieuwe gebruikers sneller met 3.X starten. Support leveren echter, vind ik, blijft een belangrijk deel, uiteindelijk was het net verre van zo goed ontwikkeld als dat is met 2X dus je kunt 1X -> 2X niet vergelijken met 2X->3X. Als je van vandaag op morgen support stil legt op alle "officiële" sites kom je volgens mij met veel foutieve topics.

Overigens vrees ik dat phpBB3 toch wat ruimte laat aan andere forum systemen met deze zet. Niet te min was het inderdaad wel te verwachten dat er iets moest gebeuren na de "PHP 4 end of life announcement".

Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 9080
Lid geworden op: 04 jun 2003, 20:47

Re: De laatste plannen met phpBB 2.0

Bericht door Stef » 20 apr 2008, 11:25

lifeguard schreef:Ik vraag me af, of mensen met een flink gemodificeerd phpbb 2 forum niet in de problemen raken aangezien spambots steeds hardnekkiger worden.
Klopt, zij zullen hiermee dus verplicht worden om te upgraden of naar ander systeem te zoeken. Maar phpBB2 heeft weinig toekomst meer.
Raimon schreef:En hierbij moet je gewoon eens a + b bijelkaar optellen kwa support, ik geloof dat de 2.0.x support vragen ook steeds minder worden op .com .
Inderdaad, het eerste wat mij op viel zowel op phpBB.com als phpBB.nl, dat er een hele groep nieuwe gebruikers er is gekomen om support te krijgen voor phpBB3, phpBB2 nam direct af.
svenn schreef:Overigens vrees ik dat phpBB3 toch wat ruimte laat aan andere forum systemen met deze zet. Niet te min was het inderdaad wel te verwachten dat er iets moest gebeuren na de "PHP 4 end of life announcement".
True.

lifeguard
Berichten: 2861
Lid geworden op: 05 jul 2005, 08:20
Locatie: Dakloos
Contacteer:

Re: De laatste plannen met phpBB 2.0

Bericht door lifeguard » 20 apr 2008, 13:00

Stef schreef:
lifeguard schreef:Ik vraag me af, of mensen met een flink gemodificeerd phpbb 2 forum niet in de problemen raken aangezien spambots steeds hardnekkiger worden.
Klopt, zij zullen hiermee dus verplicht worden om te upgraden of naar ander systeem te zoeken. Maar phpBB2 heeft weinig toekomst meer.
Raimon schreef:En hierbij moet je gewoon eens a + b bijelkaar optellen kwa support, ik geloof dat de 2.0.x support vragen ook steeds minder worden op .com .
Inderdaad, het eerste wat mij op viel zowel op phpBB.com als phpBB.nl, dat er een hele groep nieuwe gebruikers er is gekomen om support te krijgen voor phpBB3, phpBB2 nam direct af.
svenn schreef:Overigens vrees ik dat phpBB3 toch wat ruimte laat aan andere forum systemen met deze zet. Niet te min was het inderdaad wel te verwachten dat er iets moest gebeuren na de "PHP 4 end of life announcement".
True.
Inderdaad.
Veel mensen die opzoek zijn naar een bridge van [insert foru name] --> phpbb3.
Kortom, phpbb3 heeft veel mensen gelokt, niet voor niets natuurlijk.
Teken van waardering.
Doenwenu.nl Een site over van alles ... zeg maar

Gebruikersavatar
ukkepuk
Berichten: 324
Lid geworden op: 22 jan 2005, 19:36
Locatie: België
Contacteer:

Re: De laatste plannen met phpBB 2.0

Bericht door ukkepuk » 20 apr 2008, 16:18

toch blijf ook ik met de gigantische drempel zitten dat mijn forum nu volledig naar wens (door de zeer vele mod's).
Als ik zou overgaan naar versie 3 dan ben ik zeker dat dit door onze leden niet in dank wordt afgenomen.
Er zullen een hoop functionaliteiten weg vallen.
Wat ik niet begrijp is dat er na nieuwjaar niet een poortje open kan blijven.
Zo te horen blijven er veel gebruikers op versie 2 draaien.
Deze mensen samen hebben best wel wat kennis om elkaar te helpen in geval van nood.
Dit is toch trouwens de sterke van dit forum hier.
Ik hoop toch nog wel lang ondersteuning te kunnen krijgen, indien nodig.
Ofwel dat de mod's (die nu allemaal voorhande zijn voor phpbb 2.0.x ook voor phphbb 3.0.x beschikbaar worden.
Zal dan wel weer een hels karwei worden om over te gaan, en daar zie ik in ieder geval enorm tegen op (net zoals de grote meederheid denk ik)

Gebruikersavatar
Lucas
Berichten: 1630
Lid geworden op: 19 feb 2007, 10:52
Locatie: R´dam

Re: De laatste plannen met phpBB 2.0

Bericht door Lucas » 21 apr 2008, 07:43

phpBB 2.0.x loopt echt tegen het eind aan. De PHP4-stekker wordt er ook uitgetrokken, en officieel wordt PHP5 niet ondersteund voor phpBB 2.0.x

Er is ook al aan gedacht, en zoals je in mijn eerste post kan lezen deed ik daar geen uitspraken over wat phpBB.nl zou gaan doen. Op phpBB.com krijgen MOD-makers de kans hun mods over te zetten naar phpBB 3.0.x, en je kan uiteraard zelf ook eraan gaan denken. Niemand zal je verplichten, maar aan veel dingen komt nou eenmaal een eind. We zullen deze discussie ook vast gaan voeren over phpBB 3.0.x, ooit..

Plaats reactie