Op weg naar phpBB3: Release Candidate 1

Discussieer hier over alles rondom phpBB.
Forumregels
LEES: Algemene Voorwaarden. Dit forum is niet voor technische vragen!
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 9080
Lid geworden op: 04 jun 2003, 20:47

Op weg naar phpBB3: Release Candidate 1

Bericht door Stef » 17 jun 2006, 23:00

phpBB's Olympus op weg naar phpBB3

Voor diegene die zaten te wachten de volgende versie van phpBB3, hij is er dan phpBB3 BETA 5 is zojuist vrijgegeven. Zoals de aankondiging beschrijft is dit de laatste bèta die we van phpBB3 kunnen verwachten hierna krijgen we dus eindelijk de Release Candidate. Wat weer een hoop leuks met zich meebrengt. Niettemin is de vijfde beta iets om even goed naar te kijken.

Hoewel we heel dichtbij zijn, betekent dit niet dat we phpBB3 "live" kunnen gaan gebruiken, hiervoor is de kans op grote bugs nog te groot. Wat je wel kunt doen is alvast alles uit testen.

Wat is phpBB3?
phpBB3 is de opvolger van phpBB2, de volgende grote stap van de forumsoftware phpBB. Waarin phpBB2 te kort schiet maakt phpBB3 alles goed. Met flinke veranderingen als een uitgebreid permissie systeem, subforums, meldingsysteem en veel meer. De complete lijst vind je hier.

Testversies
Voordat phpBB3 helemaal uitgebracht kan worden, geeft men testversies vrij, deze worden onderverdeeld in BETA en Release Candidates. BETA is om te testen voor diegene die er bekend mee zijn. En de Release Candidates krijg je als hij bijna klaar is en eigenlijk door iedereen gebruikt mag worden.

Sinds 17 juli 2006 zitten we in het BETA-stadium, dat betekent voor de gebruikers die erg bekend zijn met phpBB en dus weten hoe het technisch in elkaar zit. Zij geven de makers van phpBB feedback en melden fouten in het script.

Doordat er nog zeker fouten in kunnen zitten wordt het afgeraden deze dan ook zelf te gebruiken. Er kunnen veiligheidsfouten zitten en de kans is groot dat je straks niet naar de volgende versie kan upgraden.

Sinds BETA 5 is er aangekondigt dat de volgende versie ons in een nieuw stadium brengt namelijk de "Release Candidates". Het is dan een mogelijke "final" versie Er kunnen enkele verbeteringen en foutjes opgelost worden. Maar er zijn dan naar alle waarschijnlijkheid geen grote veranderingen meer.

phpBB 2.0.22 naar phpBB 3.0.B5
Inprincipe zou je nu kunnen convteren naar phpBB3 beta 5, hoewel de converter enkel is bijgesloten om te testen. Hiervoor is dus geen support, mocht je dit toch doen is dit ook geheel op eigen risico.

Zelf gebruiken en hulp
Omdat de phpBB Groep het afraad om het live te gebruiken en er zelf minimale ondersteuning voor te geven. Hebben we besloten hiermee ook te wachten. Wij geven geen technische ondersteuning aan phpBB3 forums. Enkel willen we het testen wel aanmoedigen voor niet technische vragen kun je hier terecht.

Eisen voor het gebruik van phpBB3
phpBB3 hoewel het erg toegankelijk is toch enkele eisen waaraan je moet voldoen om het te kunnen testen.
  • Een webserver of webhosting onder elk besturingssysteem dat PHP ondersteund.
  • Een SQL database systeem, als..
    • MySQL 3.23 of daarboven (MySQLi ondersteund)
    • PostgreSQL 7.3+
    • SQLite 2.8.2+
    • Firebird 2.0+
    • MS SQL Server 2000 of daarboven (direct of via ODBC)
    • Oracle
  • PHP 4.3.3 of daarboven met ondersteuning voor het database systeem dat je wilt gebruiken.
  • Deze optionele modules zorgen voor extra's bij je phpBB3, niet persé nodig. Toch leuk!
    • zlib Compression support
    • Remote FTP support
    • XML support
    • Imagemagick support
    • GD Support
Wat doet phpBB.nl met phpBB3
Op phpBB.nl geven we vanaf de 1e Release Candidate ondersteuning voor phpBB3, dit zal eerst nog via één forum gebeuren. Zodra phpBB.nl klaar is voor phpBB3 zullen we dit vanzelf uitbreiden.

Nederlandse vertaling
Het vertaalteam van phpBB.nl is druk bezig met het vertalen van phpBB3 echter houden wij onze vertaling nog even 'in' om dubbele exemplaren te voorkomen. Zelf hoef je dus niet te gaan vertalen, dat doet uiteraard phpBB.nl voor je. Ook hebben wij voldoende leden aanmelden hiervoor is dus niet nodig.

Meer informatie...
:arrow: phpBB.com Development sectie Voor informatie en de laatste download.
:arrow: Area51 Om phpBB3 live te zien draaien!
:arrow: phpBB.com Support Voor support van phpBB3
:arrow: phpBB.nl's phpBB3 topic
Laatst gewijzigd door Stef op 28 jan 2007, 20:47, 7 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20297
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Paul » 18 jun 2006, 08:20

Mhhhhh, tien minuten te vroeg gaan slapen, was nog wel zon discussie gisteravond :(

Gebruikersavatar
Wout -- w00t
Berichten: 815
Lid geworden op: 07 jan 2005, 12:57
Locatie: Eindhoven, NL

Bericht door Wout -- w00t » 18 jun 2006, 08:36

Ik ga hem denk ik wel even testen. ;)
Geeft geen support aan fora´s zonder copyright

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20297
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Paul » 18 jun 2006, 08:37

Wout -- w00t schreef:Ik ga hem denk ik wel even testen. ;)
Ik gebruik zowiezo cvs al enige tijd, en blijf daarmee doorgaan. Ik ga nu niet over op de beta, cvs heeft dan altijd meer fixes, en gebruik het toch al. Alleen wel ff me versie nummer aanpassen 8) :lol:

Gebruikersavatar
Wout -- w00t
Berichten: 815
Lid geworden op: 07 jan 2005, 12:57
Locatie: Eindhoven, NL

Bericht door Wout -- w00t » 18 jun 2006, 08:42

Het is net MSN: je moet gewoon wachten tot de echte release. :P
Geeft geen support aan fora´s zonder copyright

ElbertF
Berichten: 5803
Lid geworden op: 12 okt 2004, 08:34
Contacteer:

Bericht door ElbertF » 18 jun 2006, 11:04

Ik draai bijna altijd beta's; Internet Explorer 7, Bon Echo (FireFox) 2 en phpBB 3 heb ik al maanden draaien. :) Het is m'n hobby/werk om hierop voor te lopen, ik raad iedereen eigenlijk aan om gewoon te wachten.

Wordt hier wel een Beta Support Forum geopend zoals op phpBB?

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20297
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Paul » 18 jun 2006, 11:13

Spambot schreef:Ik draai bijna altijd beta's; Internet Explorer 7, Bon Echo (FireFox) 2 en phpBB 3 heb ik al maanden draaien. :) Het is m'n hobby/werk om hierop voor te lopen, ik raad iedereen eigenlijk aan om gewoon te wachten.

Wordt hier wel een Beta Support Forum geopend zoals op phpBB?
(Lees mededeling :)). Tja, ik gebruik ook beta's, draai vista, IE7, MSN8 enz. Draai 3 nu op 1 forum ruim 1.5 en ander sinds begin deze maand. Je merkt gewoon hoe meer je het gaat gebruiken, hoe meer bugs je vind, maar wel hoe stabieler het wordt.

svenn
Berichten: 5001
Lid geworden op: 14 jul 2004, 13:00
Locatie: Kortrijk
Contacteer:

Bericht door svenn » 18 jun 2006, 14:56

Ik heb hem laatst gerunt ik vind hem veeeeeeel te groot... veel te veel opties om eerlijk te zijn. Ik moest een 15 minuten zoeken om alle rechten van iedereen correct te zetten.

Er zijn ook heel wat goede dingen aan zoals heel wat mods zijn ingebouwd (nouwja attachment mod is ook een mod.).

De keuze tussen een leeg/'standaart' forum of een gemod forum valt een beetje weg ... das wel jammer.

Nietemin is het een leuk speeltje phpBB 3 maar iets te veel speelgoed aan.


grt svenn

Nymphy
Berichten: 1504
Lid geworden op: 28 mar 2003, 18:00
Locatie: Grevenbicht

Bericht door Nymphy » 18 jun 2006, 15:31

ik kan het niet meer met je eens zijn svennson..

ik heb de beta ook maar weer eens geinstalleerd maar vind er te veel aan gedaan.. een 'beetje' overdone..

Gebruikersavatar
Bee
Berichten: 13403
Lid geworden op: 29 aug 2004, 10:30

Bericht door Bee » 18 jun 2006, 15:50

svennson schreef:Ik heb hem laatst gerunt ik vind hem veeeeeeel te groot... veel te veel opties om eerlijk te zijn. Ik moest een 15 minuten zoeken om alle rechten van iedereen correct te zetten.

Er zijn ook heel wat goede dingen aan zoals heel wat mods zijn ingebouwd (nouwja attachment mod is ook een mod.).

De keuze tussen een leeg/'standaart' forum of een gemod forum valt een beetje weg ... das wel jammer.

Nietemin is het een leuk speeltje phpBB 3 maar iets te veel speelgoed aan.


grt svenn
Je hebt nog steeds niet door dat het geen MODs zijn, maar dat het gewoon standaardonderdelen van phpBB 3.0.0 zijn. Geen enkele regel code zal overeenkomen met een regel die een mod aan phpBB 2.0.0 toevoegd.

En net zoals 2.0.x heeft 3.0.0 ook een administratiepaneel, en daarin kan je de dingen die je niet wil gewoon uitschakelen. Een stuk gebruikersvriendelijker dan de functies eerst moeten inbouwen en er weer uit moet halen als je ze toch niet wil gebruiken.

En volgens het oorspronkelijke plan zou 2.0.x al een Attachment functie hebben, ga maar eens rondkijken in een phpBB 2.0.x database of in sommige bestanden, dan zal je er nog resten van zien (vooral met betrekking tot permissies)

En dan nog, meer functies is in dit geval niet langzamer. Sterker nog, 3.0.0 gebruikt minder queries per page dan bij 2.0.x
... Maar ik modereer (nog) niet.

Nymphy
Berichten: 1504
Lid geworden op: 28 mar 2003, 18:00
Locatie: Grevenbicht

Bericht door Nymphy » 18 jun 2006, 15:52

wat ik me dan weer afvraag is het user control panel ook uit te zetten ??

kga toch eens ff kijk wat er allemaal uit te zetten valt dan..

Gebruikersavatar
Bee
Berichten: 13403
Lid geworden op: 29 aug 2004, 10:30

Bericht door Bee » 18 jun 2006, 15:55

Onderdelen zijn uit te schakelen, niet alles. Priveberichten kunnen wel uit, maar standaard dingen zoals profiel bewerken weer niet.
... Maar ik modereer (nog) niet.

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20297
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Paul » 18 jun 2006, 16:01

Bee schreef:Onderdelen zijn uit te schakelen, niet alles. Priveberichten kunnen wel uit, maar standaard dingen zoals profiel bewerken weer niet.
Ehm, volgens mij vallen ook die uit te zetten. Ga naar ACP, system, Module management, User Control Panel. Daar valt heel veel uittezetten :)

Gebruikersavatar
Bee
Berichten: 13403
Lid geworden op: 29 aug 2004, 10:30

Bericht door Bee » 18 jun 2006, 16:03

Hmm, ik had priveberichten al wel gevonden, maar profiel bewerken niet. Lijkt mij opzich wel kansloos als je uitzet.
... Maar ik modereer (nog) niet.

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20297
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Paul » 18 jun 2006, 16:05

Bee schreef:Hmm, ik had priveberichten al wel gevonden, maar profiel bewerken niet. Lijkt mij opzich wel kansloos als je uitzet.
Soms kan het handig zijn, maar op een normaal forum niet. Maar theoretische gezien zou je daar iedere optie uit ACP/UCP/MCP uit kunnen zetten. en eventueel kan je ook nog met permissies gaan spelen, door ze geen toegang tot UCP ofzo te geven :P

Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 9080
Lid geworden op: 04 jun 2003, 20:47

Bericht door Stef » 18 jun 2006, 16:05

svennson schreef:Ik heb hem laatst gerunt ik vind hem veeeeeeel te groot... veel te veel opties om eerlijk te zijn. Ik moest een 15 minuten zoeken om alle rechten van iedereen correct te zetten.
Dit heeft ermee te maken dat alles ook een andere benaming heeft. De permissies "ALL", "REG", "MOD" e.d. die worden vervangen door de Roles die je nu nog specifieker kan instellen. :-)

Nymphy
Berichten: 1504
Lid geworden op: 28 mar 2003, 18:00
Locatie: Grevenbicht

Bericht door Nymphy » 18 jun 2006, 16:07

paul schreef:
Bee schreef:Hmm, ik had priveberichten al wel gevonden, maar profiel bewerken niet. Lijkt mij opzich wel kansloos als je uitzet.
Soms kan het handig zijn, maar op een normaal forum niet. Maar theoretische gezien zou je daar iedere optie uit ACP/UCP/MCP uit kunnen zetten. en eventueel kan je ook nog met permissies gaan spelen, door ze geen toegang tot UCP ofzo te geven :P
hmm dat is dan idd wel beter ja :)
Stef schreef:
svennson schreef:Ik heb hem laatst gerunt ik vind hem veeeeeeel te groot... veel te veel opties om eerlijk te zijn. Ik moest een 15 minuten zoeken om alle rechten van iedereen correct te zetten.
Dit heeft ermee te maken dat alles ook een andere benaming heeft. De permissies "ALL", "REG", "MOD" e.d. die worden vervangen door de Roles die je nu nog specifieker kan instellen. :-)
ik ga geloof ik me maar eens door de handleiding worstelen :lol:

Gebruikersavatar
Bee
Berichten: 13403
Lid geworden op: 29 aug 2004, 10:30

Bericht door Bee » 18 jun 2006, 16:08

Tot nu toe is alleen de Quick Guide klaar, bij de rest staat telkens TO DO :(
... Maar ik modereer (nog) niet.

Nymphy
Berichten: 1504
Lid geworden op: 28 mar 2003, 18:00
Locatie: Grevenbicht

Bericht door Nymphy » 18 jun 2006, 16:11

ga ik eens ff zoeken waar die staat...


is er trouwens eigenlijk al een nederlande vertaling voor phpbb3 ?

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20297
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Paul » 18 jun 2006, 16:12

Volgens mij was stef of carlo met vertaling ooit bezig, maar nooit wat van gekomen. Raimon was er ook aan begonnen nog.

Gesloten