De laatste plannen met phpBB 2.0

Discussieer hier over alles rondom phpBB.
Forumregels
LEES: Algemene Voorwaarden. Dit forum is niet voor technische vragen!
Paul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Re: De laatste plannen met phpBB 2.0

Bericht door Paul » 07 jun 2008, 16:06

Aquarezz schreef:Ahja, er zullen wel forums zijn die nog support zullen geven voor phpBB2 al zijn die niet phpbb-gerelateerd (toch niet helemaal ;) )
Naast phpBB.nl zijn er nog andere nederlandse phpBB sites, die mischien ook nog wel support blijven geven ;).

Coen

Bericht door Coen » 13 jun 2008, 09:28

paul schreef:
Aquarezz schreef:Ahja, er zullen wel forums zijn die nog support zullen geven voor phpBB2 al zijn die niet phpbb-gerelateerd (toch niet helemaal ;) )
Naast phpBB.nl zijn er nog andere nederlandse phpBB sites, die mischien ook nog wel support blijven geven ;).
Dat klopt. Die zullen er zeker zijn. Maar het is nog altijd in mijn beleving beter om langzaam af te gaan bouwen. Zijn jullie van plan om voor altijd support te geven voor 2.x?

Bee

Bericht door Bee » 13 jun 2008, 09:54

Er zijn ook nog steeds plekken die ondersteuning geven voor Windows 98. Dus het zou opzich best kunnen. Maar ja, net zoals het niet wordt aangeraden nu nog met Windows 98 te werken zoals een van mijn vriendinnen nog doet, zo raad ik niet aan om in 2012 nog met phpBB 2.0.x te werken :P
... Maar ik modereer (nog) niet.

Paul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Paul » 14 jun 2008, 10:17

Coen schreef:
paul schreef:
Dat klopt. Die zullen er zeker zijn. Maar het is nog altijd in mijn beleving beter om langzaam af te gaan bouwen. Zijn jullie van plan om voor altijd support te geven voor 2.x?
Ik maak die beslissingen niet. Ik weet dat er plannen zijn om in ieder geval nog een tijdje door te gaan met het supporten van 2.

pcexpert

Bericht door pcexpert » 15 jun 2008, 16:49

phpbb.com is al gestopt met phpbb2 ! :o
hier de link van het forum waarover ik het heb...

Paul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Paul » 15 jun 2008, 16:53

pcexpert schreef:phpbb.com is al gestopt met phpbb2 ! :o
Nee hoor, pas vanaf oktober kan je hem niet meer downloaden.

Jim
Contacteer:

Bericht door Jim » 15 jun 2008, 18:21

paul schreef:
pcexpert schreef:phpbb.com is al gestopt met phpbb2 ! :o
Nee hoor, pas vanaf oktober kan je hem niet meer downloaden.
En ook de 2.0 Supportforums zijn nog tot 1 januari beschikbaar. :D
Jim Mossing Holsteyn - Beheerder
Documentatie | Algemene voorwaarden | Wiki

Heb je suggesties over het verbeteren van phpBB.nl of andere site-gerelateerde vragen? Stuur me een PB!

danny1969
Contacteer:

Bericht door danny1969 » 28 jul 2008, 06:00

Hey,

Ben er een tijdje tussen uit geweest door de enorme drukte in mijn leven (ben ondertussen in het huwelijksbootje gestapt). Ook ik vindt het jammer dit nieuws te vernemen en zo zijn er zeker velen met dezelfde mening. We hebben een goed lopend phpbb2 forum waar we veel tijd en energie (sommigen veel geld) in gestoken hebben om te verkrijgen wat we nu hebben. En zo gaat dit in de digitale wereld eens je de zaken een beetje onder de knie hebt veranderd alles. Nu ja voorlopig blijf ook ik nog bij phpbb2 al heb ik een phpbb3 staan om wat met te knoeien en dat is het zeker knoeien. Jammer ontbreekt me de tijd om de grote verschillen onder de knie te krijgen dus afwachten maar. Wie weet vind ik ondertussen wel hulp om mijn forum te laten groeien en evolueren naar phpbb3. En zoals ik hier al ergens eerder gelezen heb sta ons bij om het duidelijk te maken aan onze oudere gebruikers die nu al om het minste in panniek slaan als er iets wijzigt aan ons phpbb2 forum.

Groetjes, Danny ;)

Pske: Proficiat Tom met je beheerderschap op phpbb.nl :bier:

remcoboy1479
Contacteer:

Bericht door remcoboy1479 » 28 jul 2008, 09:28

Ik vind het zelf wel goed want ik gebruik het zelf niet en ik vind 3.0.2 ook handiger.
Msn : Afbeelding

Jim
Contacteer:

Bericht door Jim » 28 jul 2008, 09:37

Ikzelf vind dat wel erg egoistisch gedacht. Iedereen heeft een mening over wat er moet gebeuren. Er zijn heel veel mensen die phpBB3 gewoon nog niet gewent zijn en die vinden het helemaal niet goed.

Ikzelf vind het ook niet helemaal nodig maar ik begrijp het besluit van de phpBB Group ook wel aangezien PHP4 EOL is en ze anders 3 versie's zouden moeten updaten. phpBB2 bestaat inmiddels al meer dan 6 jaar dus er zou sowieso een keer een einde aan komen en dat einde is nu in zicht. :(
Jim Mossing Holsteyn - Beheerder
Documentatie | Algemene voorwaarden | Wiki

Heb je suggesties over het verbeteren van phpBB.nl of andere site-gerelateerde vragen? Stuur me een PB!

svenn
Contacteer:

Bericht door svenn » 28 jul 2008, 11:06

Ik vind phpBB 2 gewoon veel netter, hoewel er sommige fouten (in de zin van tekortkomingen) zijn, vind ik phpBB 3 een beetje te veel opties om alles goed te houden. Als je dat systeem moet beheren kun je letterlijk zoveel dingen ermee dat het te veel wordt. Daarom ben ik fan van phpBB 2 omdat het gewoon een forum is, zonder birthday gedoe en al die andere voor mij nutteloze tools. Als ik met zo'n ingewikkeld forum aankom bij een noob-internet gebruikers community kan de helft niet meer ermee werken.
Dan denk je dat valt wel mee? ik kreeg op 1 forum 8 berichten van mensen die maar niet door de registratie raakte door het captcha. btw het standaard captcha. :|

Trouwens volg ik je mening van hierboven, ik begrijp niet waarom support niet word doorgedaan, als je de download minder makkelijk vindbaar maakt, krijg je sowieso een vernieuwing, en een overgangsfase, zo zie ik dat phpBB 3 hier ook veel actiever en meer topics heeft. Op den duur zou phpBB 2 helemaal weg kunnen, maar zonder overgang zone ga je problemen krijgen, wat doe je met vragen over phpBB 2 na nieuwjaar ? sluiten ?

Niet de beste optie lijkt me. Het blijft toch een phpBB - product... vergelijken met phpBB 1 vind ik een beetje belabberd, want toen was phpBB verre van zo'n community.

marian0810
Contacteer:

Bericht door marian0810 » 28 jul 2008, 11:26

svenn schreef:Dan denk je dat valt wel mee? ik kreeg op 1 forum 8 berichten van mensen die maar niet door de registratie raakte door het captcha. btw het standaard captcha. :|
Dat kun je toch ook makkelijker leesbaar maken of zelfs uitschakelen? Ik ben nu alleen nog maar een beetje aan het spelen met een phpBB3 testforum, maar volgens mij is het heel goed mogelijk om phpBB3 zo te maken dat de gebruikers niet of nauwelijks verschil merken. De grootste verschillen zijn alleen voor admins zichtbaar.

svenn
Contacteer:

Bericht door svenn » 28 jul 2008, 11:38

Tjah, uitschakelen zat er met spambots niet in. Wat voor veel mensen normaal lijkt is het helemaal niet. Het feit dat je met phpBB 3 zit te spelen bewijst dat je al een bepaalde graad met pc's kunt werken. Voor sommige is dat het geval nu eenmaal niet. Zo'n mensen hebben een naam hoor :p iets als analfabeet maar dan voor computer :)

Het is zo dat 2X captcha heel duidelijk is, er zijn maar weinig bots die daar een probleem mee hebben. Toen ik het vervangen heb met tel de rode blokjes in een vlak (met andere kleuren erin) waren er meer registratie fails dan ooit ervoor. Nadat het terug de oude was, was de tijdelijke stijging terug weg.

marian0810
Contacteer:

Bericht door marian0810 » 28 jul 2008, 11:48

Wat doe je dan nu tegen spambots?

svenn
Contacteer:

Bericht door svenn » 28 jul 2008, 13:12

Een dubbele unique hash mod met kleine aanpassing en een persoonlijke aanpassing en omdat het eigen gemaakt is en niet een halve community het heeft zijn er maar heel weinig bot's die het zullen/zouden aanpassen waardoor ze terug kunnen spammen. Zonder captcha dus.

BetaDevil

Bericht door BetaDevil » 28 jul 2008, 19:07

Ik snap niet waarom er zoveel mensen iets tegen deze beslissing van phpBB.com heeft. Er wordt nergens gezegd dat je geen phpBB2-forum meer mag draaien, en als je zo'n forum al een paar jaar hebt dan heb je meestal genoeg kennis om deze nog te blijven draaien als er nog kleine foutjes zijn. Ik weet wel zeker dat er nog steeds support gegeven zal worden voor phpBB2 volgend jaar, maar dan wel niet op phpBB.com of phpBB.nl.

Toch moet ik zeggen dat ik een andere oplossing op phpBB.nl beter zou vinden dan helemaal afsluiten al snap ik wel waarom deze beslissing is gemaakt.

Verder moet ik er toch bij zeggen dat het niet nodig is dat er zoveel ophef over is. Het wordt bijna 9 maanden van te voren aangegeven zodat iedereen support kan vragen voor het updaten naar phpBB3, en als je deze kans niet aan wilt nemen, dan moet je niet gaan zeuren als je volgend jaar geen support meer krijgt. Bij vBulletin werd de support zonder enige aankondiging afgesloten bij de nieuwe release, iets waar veel mensen toch blij om mogen zijn dat het hier niet zo gebeurt.

Bee

Bericht door Bee » 28 jul 2008, 19:20

Het verhaal van jouw kant klopt niet helemaal, vBulletin heeft twee grote versies in de tussentijd uitgegeven bij de laatste EOL procedure en ze geven ook mededelingen over toekomstige EOL's.

De oplossing die ze daar gekozen hebben, forums naar read-only maar wel behouden lijken mij een betere oplossing voor die paar mensen die echt weigeren naar 3.0 te gaan, zoals Svenn.
... Maar ik modereer (nog) niet.

danny1969
Contacteer:

Bericht door danny1969 » 28 jul 2008, 20:40

Hallo again,

nog een laatste woordje van mij in dit onderwerp. Ik begrijp phpbb.nl en com heel goed je kunt niet blijven stil staan bij oude zaken want dan zaten we nog allemaal achter een typmachine :D .

Ik denk dat de meeste mensen wel willen overschakelen naar phpbb3, maar (ik spreek nu voor mezelf)het is zo uitgebreid dat het mij wat afschrikt. Ik ben maar laat begonnen met een computer zo een 8 jaar geleden en ik ben er nu 38. computerlessen heb ik nooit gehad zelfs nergens een PC gezien op school. Maar het boeit me wel en ben dan ook leergierig, ik zal nooit een expert worden maar trek toch al goed mijn plan en kan soms anderen helpen die nog verder van af staan.

Zoals zovelen heb ik een drukke job en een gezin dus blijft er weinig tijd over om me naast mijn forum nog te verdiepen in phpbb3. Maar zodra de kans zich voordoet zal ik deze zeker grijpen, maar om nu al over te schakelen zonder echt te weten hoe ik phpbb3 moet beheren lijkt me niet echt verstandig.

phpbb2 kan zeker nog na 2008 perfect blijven draaien, daar ben ik zeker van. En ondertussen oefenen we zeker met z'n allen op phpbb3. Ik hoop alleen dat als we denken er klaar voor te zijn er nog mensen zullen zijn die onze phpbb2 helpen overzetten naar phpbb3. Anders hoop ik dat ik mijn been breek zo heb ik tijd in overvloed om me te verdiepen in phpbb3 ( :roll: grapje)

Nu ik kan alleen maar zeggen dat ik phpbb in het algemeen dankbaar ben. Door hen heb ik een knap forum dat dan nog eens gratis is. Ook de hulp is hier uitstekend, dat mag ook eens gezegd worden. Dat programa's vernieuwen en verbeteren hoort er dan ook bij. En mms zijn we over X aantal jaren ook zo bezig over phpbb3 ...

Groetjes,Danny ;)

Ger
Contacteer:

Bericht door Ger » 29 jul 2008, 09:54

svenn schreef:Het feit dat je met phpBB 3 zit te spelen bewijst dat je al een bepaalde graad met pc's kunt werken.
Ik denk eigenlijk dat dit allemaal wel meevalt. Ik ben met mijn zwaardenforum rond de jaarwisseling overgestapt naar 3 en het werkt goed. Veel gebruikers daar zijn van middelbare leeftijd, velen niet echt computer-geeks maar wel tradtiemensen (en nog een groot aandeel IE6) maar ik heb geen negatief woord gehad over de overstap. De meesten vinden de extra mogelijkheden juist wel prettig.

Belangrijkste is denk ik dat je aankondigt dat je gaat overstappen, wijst op de dingen die anders worden en mensen die moeite hebben met de nieuwe software goed uitleg geven.

Lucas

Bericht door Lucas » 29 jul 2008, 11:53

Er zijn al veel gebruikers overgestapt naar phpBB 3.0. De mensen die 2.0 fijn vinden weten inmiddels wel hoe de vork in de steel zit van het programma. phpBB 3.0 heeft enige gewenning nodig, maar uiteindelijk zijn de mogelijkheden een stuk uitgebreider. Hij werkt uit zichzelf prima, maar je kan er altijd mee spelen om de volledige potentie uit de software te halen. Hetzelfde geldt voor 2.0, als je er echt alles uit wilt halen, zal je toch een beetje moeten spelen. phpBB 3.0 is ontzettend makkelijk, maar alleen even wennen.

PHP4 is binnenkort EOL, veel applicaties werken op PHP5, er is een vervanger dat volgens de ontwikkelaars werkt op PHP5...ik zie ook niet waarom phpBB 2.0 door zou moeten gaan.

Plaats reactie