Mass mail strafbaar?

Discussieer hier over alles rondom phpBB.
Forumregels
LEES: Algemene Voorwaarden. Dit forum is niet voor technische vragen!
Plaats reactie
Dmeijer13

Mass mail strafbaar?

Bericht door Dmeijer13 » 28 apr 2008, 14:22

Hallo.

Ik heb een gast op mijn forum, die best irritand aan het doen is, en nu ook gebannen is.
Hij ging namelijk schelden met mongolen, etc etc.

Wij sturen af en toe , een massa mail, om veel te laten weten, zeker nu we er best veel uitliggen wegens wat updates enzo, en aantal vernieuwingen.

Die gene die word gek van Massa Mail, en kan begrijpen dat het soms bes tirritand is, maar het is niet continu, dus...

Maar nu zegt ie dat het strafbaa ris massamails te verzenden etc
Heb hem eerde rook tips gegeven, door de mail eventueel te laten omleiden ofzo, naar een ander map.

Maar in hoeverre zou het voor diegene nut hebben juridische stappen te ondernemen, in hoe verre is het uberhaupt strafbaar om vanaf je eigen forum een massamail te verzenden?

In mijn weten is dit niet strafbaar, en zou het ook niet als een stafbaar feit gezien mogen worden, weet iemand hier meer van? avast bedankt.
Oude gebruikersnaam: Splashing Mudkip

Helpt graag bij support maar geeft geen support via MSN of PM
Domme vragen bestaan niet, dus zul je niet dom zijn als je vraagt, je bent dom als je niet vraagt
http://www.forums.jongerenblogs.nl

Johan

Re: Mass mail strafbaar?

Bericht door Johan » 28 apr 2008, 14:29

Als hij akkoord gaat met de registratievoorwaarden, en als hij zijn e-mailadres vrijwillig in het registratieformulier invult, is het legaal.
Voormalig Support Teamlid

Dmeijer13

Bericht door Dmeijer13 » 28 apr 2008, 14:30

Hij heeft zichzelf geregistreerd dus... En is dus ook akkoord gegaan met de voorwaarden.

Domme vragen bestaan niet, dus zul je niet dom zijn als je vraagt, je bent dom als je niet vraagt

BetaDevil

Bericht door BetaDevil » 28 apr 2008, 14:52

JohanG schreef:Als hij akkoord gaat met de registratievoorwaarden, en als hij zijn e-mailadres vrijwillig in het registratieformulier invult, is het legaal.
Eigenlijk staat er niets over in de registratievoorwaarden, alleen dat de gebruiker toestaat dat de gegevens in een database opgeslagen worden. Hoe dan ook, hij heeft zelf z'n e-mail opgegeven, waardoor hij er eigenlijk gewoon automatisch toestemming voor heeft gegeven. (Als ik nu iemand e-mail die z'n e-mailadres aan me heeft gegeven is het toch ook niet strafbaar) :ugeek:

Dmeijer13

Bericht door Dmeijer13 » 28 apr 2008, 15:26

OK. Bedankt voor jullie reacties ;)

Lucas

Bericht door Lucas » 28 apr 2008, 15:44

Splashing Mudkip schreef:Maar in hoeverre zou het voor diegene nut hebben juridische stappen te ondernemen, in hoe verre is het uberhaupt strafbaar om vanaf je eigen forum een massamail te verzenden?
Geen, de gebruiker heeft zijn gegevens persoonlijk aan jou bekend gemaakt. Hetgeen dat hij kan doen is een ander e-mail adres opgeven, maar een e-mail adres moet nou eenmaal ingevuld zijn. Een oplossing zou zijn om een opt-out functie te maken. Leden kunnen naar een beheerder mailen en/of PM'en en worden dan in een aparte groep gezet. Ik weet niet hoe groot je forum is, maar anders kan je een onzichtbare groep maken waar alle gebruikers lid van zijn met als titel: "Mail-ontvangers", als ze het niet willen kan je ze in een onzichtbare groep: "Niet-mail-ontvangers" zetten. En dan de mails naar alle "mail-ontvangers" sturen.

Johan

Bericht door Johan » 28 apr 2008, 15:46

En dan met Auto Groups MOD zorgen dat ze eerst allemaal standaard in de 'mail-groep' komen :D
Voormalig Support Teamlid

Tazmanian
Contacteer:

Bericht door Tazmanian » 28 apr 2008, 16:12

Je kan toch in je gebruikerspaneel invullen dat je geen mails van de beheerders wilt ontvangen? :idea:

BetaDevil

Bericht door BetaDevil » 28 apr 2008, 16:51

Klopt.

Bas
Contacteer:

Bericht door Bas » 28 apr 2008, 16:51

Een opt-out is volgens de Nederlandse wet zelfs verplicht. :-)

Dmeijer13

Bericht door Dmeijer13 » 28 apr 2008, 20:48

Kheb diegene een EMail gestuurd, en heb de oplossing uitgelegt, heb op me eigen account getest, en als ik in forum instellingen Nee zet bij "beheerders mogen mij mailen" krijg ik geen massa mail, bij massa mail herkent hij mn account dan niet eens zeg maar.

Dus hoop dat dat bij deze dan is opgelost met diegene.

Toch bedankt voor jullie reacties!

Verwijderd16199

Bericht door Verwijderd16199 » 02 mei 2008, 21:48

Lijkt me sterk.
Heb hier ook wel eens mee te maken gehad, maar volgens mij bluffen ze gewoon.
Ze ha(a)t(t)en je, en daarom willen ze je bang maken zodat je misschien wel met je forum stopt.

Ik zou me geen zorgen maken, want iemand aanklagen is ook een heel erg gedoe he, en ik denk niet dat iemand een aanklacht gaat indienen (waar je soms wel 1 uur mee bezig bent) om een update mailtje om de zoveel tijd.

Paul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Paul » 02 mei 2008, 21:56

1 uur is niet echt veel tijd om een aanklacht in te dienen, zeker niet als het je een hoop geld gekost heeft ;).

Verder kan ook je provider je hosting nog uitschakelen. Er zijn hosters die zeggen dat je aan die regels moet voldoen, en je voldoet er niet aan en je stuurt toch dan kunnen ze je account suspenden. Ook dan heb je een best probleem.

Kaza
Contacteer:

Bericht door Kaza » 10 mei 2008, 21:27

Ik heb het ook via een nieuwsbrief groep, Als ze geen gebruik willen maken van een nieuwsbrief, kunnen ze zich afmelden. Deze link zet ik altijd onderaan in de nieuwsbrief. Sommige melden zich af en heb je verder geen problemen meer.
Last edited by Kazango on Sat sep 23, 2004 6:35 am; edited 458 times in total

pandarichie
Contacteer:

Bericht door pandarichie » 17 mei 2008, 12:50

Volgens het wetboek is het VERBODEN om ONGEWENST mail te zenden, maar als er een optie is om uit te zetten dat je géén mail wil ontvangen is er dus geen probleem.
Je zou ook in je taal bestanden de voorwaarden kunnen veranderen en je eigen tekst erbij zetten...

Ik ben nu een forum aan het maken en edit zowat alles op het gebier van verklaringen etc. Dan sta je sterker... want misschien gebeuren er wel dingen op je forum waar phpBB niks over heeft geschreven? Als je het veranderd en je site staat offline zou ik de tekst van je nieuwe verklaring wel even in een nieuwsberichtje posten ter info.

ElbertF
Contacteer:

Bericht door ElbertF » 17 mei 2008, 14:28

pandarichie schreef:Volgens het wetboek is het VERBODEN om ONGEWENST mail te zenden
Onzin, als jij me een mailtje stuurt heb ik daar toch ook niet om gewenst? :)

john007

Bericht door john007 » 16 nov 2008, 10:42

Een bedrijf (website) dat van een klant (geregistreerde gebruiker) een emailadres heeft gekregen, mag deze klant gewoon mailingen sturen.

Wel moet de opt out mogelijkheid geboden worden, maar in beginsel is het NIET strafbaar om een gebruiker van je forum te mailen. Zelfs niet als deze email een commercieel karakter draagt.

Dat was het 'bedrijf-scenario', nu het particuliere scenario:

Een particulier mag de andere particulier emails sturen, volgens de OPTA is dit gewoon toegestaan. Mits deze emails geen commercieel karakter dragen. Voor een forummededeling dat de site weer in de lucht is, lijkt me dat geen commercieel karakter. Het wordt anders als je reclame meestuurt in deze email.

Natuurlijk moet je ervoor waken dat je irritante emails stuurt of zelfs zeer ongewenste emails, maar als de frequentie waarmee je deze hebt verzonden niet absurd is, hoef je je niet al te druk te maken. Zeker als hij de enige is die een spamklacht indient of een advocaat in de arm neemt.

john007

Bericht door john007 » 21 nov 2008, 18:35

sorry! had het te laat gezien.

Hans Kamp

Bericht door Hans Kamp » 05 dec 2008, 09:44

Ik stuur bijna nooit mass-mail vanuit mijn forum. Aankondigingen doe ik op informatieve topics. Ik verwacht van de gebruikers dat zij dat soort topics lezen. Als ik belangrijke informatie heb en het forum is door een storing onbereikbaar of beperkt bereikbaar, stuur ik wel een mass-mail. Mijn forum bestaat al ettelijke jaren, maar ik heb in al die tijd maar 2 of 3 mass-mails gestuurd.

Plaats reactie