Eigen Style: Class problemen

Hulp nodig bij een stijl? Voor zowel XHTML/CSS als grafische vragen uiteraard gerelateerd aan phpBB2. Support wordt helaas niet meer verleend.
Forumregels

Sinds 1 januari 2009 wordt phpBB2 niet meer ondersteund.
Onderstaande informatie is verouderd en dient uitsluitend als archief.
phpBB2.0.x
Gesloten
Inspiration

Eigen Style: Class problemen

Bericht door Inspiration » 04 mar 2004, 20:24

Hoi

Ik ben bezig met een eigen style aan het maken, bij de text loop ik echter al vast! :oops: Ben nu al uren bezig met het ontdekken waarom het volgende niet wil lukken.

Ik heb de volgende style code:

Code: Selecteer alles

/* Font types and colors etc */
.abtext1 { color : #000000; font-size : 11px; font-family: Verdana }
.abtext2 { color : #FFFFFF; font-size : 11px; font-family: Verdana }
.abtext3 { color : #C0D5E6; font-size : 11px; font-family: Verdana }

abtext1:link, abtext1:active, abtext1:visited { color : #000000; text-decoration: underline; }
abtext2:link, abtext2:active, abtext2:visited { color : #FFFFFF; text-decoration: underline; }
abtext3:link, abtext3:active, abtext3:visited { color : #C0D5E6; text-decoration: underline; }

abtext1:hover { color : #7E93B1; text-decoration: underline; }
abtext2:hover { color : #C0D5E6; text-decoration: underline; }
abtext3:hover { color : #FFFFFF; text-decoration: underline; }
Je ziet dat er 3 verschillende soorten text zijn, met verschillende kleuren EN verschillende link/hover kleuren. Het probleem is echter dat de link / active / visited / hover kleuren NIET werken bij het testen.

Zie online test

Wat zie ik over het hoofd en hoe kan ik die hover/link kleuren wel laten werken? BVD!

mosymuis
Contacteer:

Bericht door mosymuis » 04 mar 2004, 20:30

Probeer het eens door
voor de link classes te plaatsen. ;) Zo dus:

a.abtext1:link, a.abtext1:active, a.abtext1:visited { color : #000000; text-decoration: underline; }
//edit
En in de anchor tag nog naar de class verwijzen, mocht het niet direct werken met je span tag.

Inspiration

Bericht door Inspiration » 04 mar 2004, 20:36

Dat mag helaas niet baten, bekijk de source eens van de demo.
Dan kan je zelf een beetje rondvogelen 8)

EDIT: de fout is ontdekt dankzij mosymuis! Ik was vergeten in de demo de span class ook in de anchor tag :wink: te vermelden. Stom!

Mag dit topic nog wel open blijven zodat ik hier eventuele volgende n00b achtige vragen mag stellen? 8)

Donny_nl
Contacteer:

Bericht door Donny_nl » 04 mar 2004, 20:39

je moet ook in de link naar de class verwijzen:

<a class="abtext1" href=".....etc">tekst</a>

//edit
ik was te traag...
Wil je Poker leren spelen?
SQL leren?

Inspiration

Bericht door Inspiration » 07 mar 2004, 16:08

Even een nieuwe vraag:

Op de forum index heb je de kolom "last post" (of laatste bericht)

Hieronder staat dan per categorie wie die last post gemaakt heeft.

In het template bestand is dit stuk het volgende:

<span class="abtext1small">{catrow.forumrow.LAST_POST}</span> 
Hiermee krijg ik dan de text van die last post in de juiste textformaat/kleur/etc nu is mijn vraag echter, hoe krijg ik de link die daar staat ook in de juiste span class?

Hierboven heb ik geleerd dat er dan ergens

<a class="abtext1small"> 
moet komen te staan, maar dat kan ik nergens toevoegen omdat er bij phpBB code alleen het volgende in staat:

{catrow.forumrow.LAST_POST}
Hier is geen anchor class in te vinden. Waar kan ik deze link dan toch naar mijn eigen kleur/textformaat wijzigen?

mosymuis
Contacteer:

Bericht door mosymuis » 08 mar 2004, 08:00

Open
index.php

Zoek

<a href="' . append_sid("profile.$phpEx?mode=viewprofile&" . POST_USERS_URL . '='  . $forum_data[$j]['user_id']) . '">
Voeg toe

class=""

Inspiration

Bericht door Inspiration » 09 mar 2004, 22:19

Bedankt Mosymuis, dat was het inderdaad!

Met jouw tip kon ik verder ook nog een heleboel dingen aanpassen.

Het volgende lukt me echter niet!

Je weet dat wanneer je met phpBB een bericht post, dat je dan een informatie scherm krijgt met "Je bericht is gepost".
Hieronder staan 2 links. Deze links krijg ik maar niet in mijn eigen class style! :(

De text van deze informatie staat gewoon in lang_main.php, maar hier kan je alleen de text aanpassen, niet de link zelf. Tenminste, als ik er

<a class="text1"> link </a>
inzet, gebeurd er niks. Ook als ik alle links opzoek volgens mosymuis die deze lang file gebruiken (het gaat hier om iets als [return_to_topic] ofzo) en overal die juiste class voor zet, krijg ik nog niet het gewenste effect :(

Of ik moet totaal verkeerd zoeken of iets anders fouts doen.

Weet iemand waar je die anchor class kan veranderen?

Bij voorbaat dank!

mosymuis
Contacteer:

Bericht door mosymuis » 09 mar 2004, 22:25

De link van het "klik hier om je bericht te bekijken" schermpje hebben ze verstopt in posting.php, rond regel #512:

$message .=  '<br /><br />' . sprintf($lang['Click_view_message'], '<a href="' . append_sid("viewtopic.$phpEx?" . POST_TOPIC_URL . "=$topic_id") . '">', '</a>');

Inspiration

Bericht door Inspiration » 09 mar 2004, 23:34

Helaas bij het toevoegen van een class daar werkt het nog steeds niet :(

Ik neem aan dat je deze bedoelde:

$message .=  '<br /><br />' . sprintf($lang['Click_view_message'], '<a class="abtext1" href="' . append_sid("viewtopic.$phpEx?" . POST_TOPIC_URL . "=$topic_id") . '">', '</a>');
Deze stond bij mij rond line 515

Zoals je ziet heb ik hier de class al toegevoegd.

Inspiration

Bericht door Inspiration » 10 mar 2004, 01:33

Ik weet nu dat deze link kleuren bepaald worden door het volgende stuk text uit de subsilver style sheet.:

/* General font families for common tags */
font,th,td,p 			{ font-family: Verdana; }
a:link,a:active,a:visited 	{ color : #FEBBFF; }
a:hover				{ text-decoration: underline; color : #D48E06; }

Deze code zit mij nu best dwars. Op de plekken waar ik niet een anchor class kan toevoegen zoals ik in mijn vorige posts bedoelde, geldt de kleur die ik hier (in stuk code hierboven) instel.
Het nadeel van dit instellen is dat dit bepalend is voor ALLE links op de hele site, ook al zijn die ingesteld met een andere style class :(

Hoe kan ik op de volgende plekken dan toch een link kleur instellen van een bepaalde style class?
Het gaat om de volgende plekken:
  • De links in de messagebody.tpl
  • De navigation bars van topics en fora
  • Het "Goto page: 1, 2 " stuk
  • En vast nog meer
Wat opvalt is dat al deze stukken dus niet direct in een language file of template file staan, maar dat deze gecreerd worden uit verschillende stukken code.

Code zoals dus

<a href="' . append_sid("profile.$phpEx?mode=viewprofile&" . POST_USERS_URL . '='  . $forum_data[$j]['user_id']) . '">
Is hier een oplossing voor, of is dit gewoon een gebrek in phpBB?

Voor mij werkt dit best complex, hoop dat er echte style pro's zijn die me hier toch mee kunnen helpen! :thumb:

mosymuis
Contacteer:

Bericht door mosymuis » 10 mar 2004, 08:35

Inspiration schreef:Deze code zit mij nu best dwars. Op de plekken waar ik niet een anchor class kan toevoegen zoals ik in mijn vorige posts bedoelde, geldt de kleur die ik hier (in stuk code hierboven) instel.
Het nadeel van dit instellen is dat dit bepalend is voor ALLE links op de hele site, ook al zijn die ingesteld met een andere style class :(
In de topicpost^^ was je er toch al uit hoe je dit kunt oplossen? Je kunt wel degelijk de links apart indelen per klasse, zonder dat de algemene kleur wordt gebruikt uit de stylesheet.

Inspiration schreef:Wat opvalt is dat al deze stukken dus niet direct in een language file of template file staan, maar dat deze gecreerd worden uit verschillende stukken code.
Dit is geen gebrek in phpBB, hier is waarschijnlijk voor gekozen omdat die links op zich niet nuttig zijn om aan te passen en omdat ze elke keer weer anders zijn (het session_id word eraan toegevoegd en de links worden gemaakt aan de hand van post en user_id's ed). Dit maakt echter maar weinig uit, als je ze weet te vinden in de *.php files kan je net zoveel aanpassen als wanneer ze in een *.tpl zouden staan. :)

Inspiration

Bericht door Inspiration » 10 mar 2004, 18:15

mosymuis schreef:Dit is geen gebrek in phpBB, hier is waarschijnlijk voor gekozen omdat die links op zich niet nuttig zijn om aan te passen en omdat ze elke keer weer anders zijn (het session_id word eraan toegevoegd en de links worden gemaakt aan de hand van post en user_id's ed). Dit maakt echter maar weinig uit, als je ze weet te vinden in de *.php files kan je net zoveel aanpassen als wanneer ze in een *.tpl zouden staan.
Ik vind dat juist wel een gebrek. Die laatstgenoemde links die samengesteld worden uit een stuk php, tpl en een stuk database, kan je simpelweg niet een aparte class geven.

De tip die je gaf door dit te doen:

$message .=  '<br /><br />' . sprintf($lang['Click_view_message'], '<a href="' . append_sid("viewtopic.$phpEx?" . POST_TOPIC_URL . "=$topic_id") . '">', '</a>');
Werkt simpelweg niet. Hiervoor is blijkbaar die "general fonts" style uitgevonden om dit te compenseren, maar als je dus totaal eigen style classes maakt, en hier van te voren geen rekening mee had gehouden, ben je dus wel een beetje de *beep* :(

mosymuis
Contacteer:

Bericht door mosymuis » 10 mar 2004, 18:17

Het is onzin dat het niet zou kunnen werken, het maakt voor de browser immers niets uit of een stuk HTML door een template of door PHP gegenereerd is. Geef me het URL eens waar het zich afspeelt? Waarschijnlijk gaat er toch iets mis met die classes/stijlen.

Inspiration

Bericht door Inspiration » 10 mar 2004, 18:23

Ik zal nog een voorbeeld geven.

Ik heb zelf de volgende style gemaakt:

/* Used for the "add reply / new topic" and "previous/next topic" */
.nav2					{ font-family: Verdana; font-size: 12px; color : #7E93B1;}
a.nav2					{ text-decoration: none; color : #7E93B1; }
a.nav2:link				{ text-decoration: none; color : #7E93B1; }
a.nav2:hover				{ text-decoration: none; color : #7E93B1; }
En als ik deze nu gebruik in het volgende stuk tpl:

<tr> 
          <td class="abrow2" align="left" height="28">&nbsp;<span class="nav2"><a href="{U_POST_NEW_TOPIC}" class="nav2">New 
            Topic</a> :: <a href="{U_POST_REPLY_TOPIC}" class="nav2">Add Reply</a></span></td>
          <td class="abrow2" align="right" height="28"><span class="nav2"><a href="{U_VIEW_OLDER_TOPIC}" class="nav2">{L_VIEW_PREVIOUS_TOPIC}</a> 
            :: <a href="{U_VIEW_NEWER_TOPIC}" class="nav2">{L_VIEW_NEXT_TOPIC}</a> 
            &nbsp;</span></td>
        </tr>
Dan krijg ik bij de eerste TD niet de juiste kleuren.
Dan krijg ik bij de tweede TD wel de juiste kleuren.

Dit komt omdat de achtergrond van deze row abrow2 namelijk zwart is.
De general font settings staat ook op zwart i.v.m. de forumtitels en navigatie.

Is toch belachelijk of niet? Zelfde verwijzing naar dezelfde class, resultaat is toch anders...

Inspiration

Bericht door Inspiration » 10 mar 2004, 19:03

Even een melding dat ik een paar minor breakthroughs heb gehad op het gebied van CSS code. Hoewel ik nog steeds het phpBB systeem niet echt handig vind qua het opvangen van sommige stukken text in de .php files, zal je mij er niet meer over horen omdat ik gevonden heb hoe dit te compenseren.

Reageren op mijn vragen is dus niet echt meer nodig!

Gesloten