Pagina 1 van 2

hulp gezocht (Ervaren Scripters graag)

Geplaatst: 01 apr 2004, 12:52
door Carlo Claessen
what i need is a MOD preferable with admin but not a pre, what i need is a kind off system that works this way, you will get a poll like idea with a question,

EXAMPLE

Code: Selecteer alles

You are in a room, you look around and see north a door which is open south there is window which is open and on the east site there is a fake door drawn on the wall

what do you want to do

a) walk north
b) walk south
c) walk east
when people made a choice, they cant resubmit but are redirected to a new question

EXAMPLE

Code: Selecteer alles

if answer a) 

so you walked out the door, you look and you noticed you are in the hallway with your sisters room on the north, your parents room on the south where strange sounds are coming from and a stairs which is blocked with a childs lock

a) walk north and annoy your sister
b) walk south and look what you parents are doing
c) try to open the lock

Code: Selecteer alles

if answer b)

Splat, you falled out the windows on the spiked fence there is, only thing left now is a spike which bungeed out off your eyeball, you lost all your live points and you must revive to go further, sorry, you didnt finished this quest

click here to return to the quest page

Code: Selecteer alles

if answer c)

Bump, you damned fool you walked against a wall that will cost you a bloody nose and also you loose 25 livepoints

you walked now through the door and ended up there in the hallway, you look and you noticed you are in the hallway with your sisters room on the north, your parents room on the south where strange sounds are coming from and a stairs which is blocked with a childs lock

a) walk north and annoy your sister
b) walk south and look what you parents are doing
c) try to open the lock
click here to return to the quest page
each question round and sequence can only done once so no retry or going back

After this sequence they get a nw sequens etc....

what i need is a basic script that will do the work, i am looking for an help with this and preferable someone which has experience with RPG

thx hope i explained it a bit well
ik zoek hier mensen voor, de voorkeur geniet ervaren gebruikers en coders, echter ik probeer het een open discussie te houden zodat de newbies en NOOBS mee kunnen lezen en hopelijk wat mee kunnen leren
Carlo

Geplaatst: 01 apr 2004, 14:23
door chris
een soort quiz mod? Afbeelding

Geplaatst: 01 apr 2004, 14:36
door Carlo Claessen
als jij het Quiz wilt noemen mij goed, maar het is geen Quiz mod, het wordt een quest die ik via admin wil instellen de story line, als het een Quiz zou zijn dan zou ik voor de Quiz mod kiezen en die bestaat al, dus om eerlijk antwoord te geven, nee het is geen Quiz

Geplaatst: 01 apr 2004, 14:48
door Hans Kamp
Volgens mij kun je dit doen met een vragentabel:

- vraagnummer;
- vraagtekst;
- alternatief_a_tekst;
- alternatief_a_verwijzing;
- alternatief_b_tekst;
- alternatief_b_verwijzing;
- alternatief_c_tekst;
- alternatief_d_verwijzing.

Het voorbeeld zou zijn:

Vraagnummer: 1
Vraagtekst: You are in a room, you look around and see north a door which is open south there is window which is open and on the east site there is a fake door drawn on the wall

what do you want to do

Alternatief_a_tekst: walk north
Alternatief_a_verwijzing: 2
Alternatief_b_tekst: walk south
Alternatief_b_verwijzing: 3
Alternatief_c_tekst: walk east
Alternatief_c_verwijzing: 4

Vraagnummer: 2
Vraagtekst: so you walked out the door, you look and you noticed you are in the hallway with your sisters room on the north, your parents room on the south where strange sounds are coming from and a stairs which is blocked with a childs lock
Alternatief_a_tekst: walk north and annoy your sister
Alternatief_a_verwijzing: 5
Alternatief_b_tekst: walk south and look what you parents are doing
Alternatief_b_verwijzing: 6
Alternatief_c_tekst: try to open the lock
Alternatief_c_verwijzing: 7

Vraagnummer: 3
Vraagtekst: Splat, you falled out the windows on the spiked fence there is, only thing left now is a spike which bungeed out off your eyeball, you lost all your live points and you must revive to go further, sorry, you didnt finished this quest
Alternatief_a_tekst: click here to return to the quest page
Alternatief_a_verwijzing: 1
Alternatief_b_tekst:
Alternatief_b_verwijzing: 0
Alternatief_c_tekst:
Alternatief_c_verwijzing: 0

Vraagnummer: 4
Vraagtekst: Bump, you damned fool you walked against a wall that will cost you a bloody nose and also you loose 25 livepoints

you walked now through the door and ended up there in the hallway, you look and you noticed you are in the hallway with your sisters room on the north, your parents room on the south where strange sounds are coming from and a stairs which is blocked with a childs lock

Alternatief_a_tekst: walk north and annoy your sister
Alternatief_a_verwijzing: 8
Alternatief_b_tekst: walk south and look what you parents are doing
Alternatief_b_verwijzing: 9
Alternatief_c_tekst: try to open the lock
Alternatief_c_verwijzing: 10

Zoiets?

Geplaatst: 01 apr 2004, 15:09
door Carlo Claessen
nu komen we ergens, dit lijkt er inderdaad op, omdat we met eenlange loop werken een oneindigde is het waarschijnlijk beter om er een sessie id aan te hangen en een vraag id

zoiets dus

vraag_nummer_antwoord_sessie_sessie2_itemvereist_puntenacties_redirect

je krijgt dus een tabel waar meerdere ros in staan dat wordt zoiets

vraag: hoe heet je
nummer: 1 (deze moet autoincremen zijn)

antwoord: antwoord moet een var worden die wordt aangemaakt via de admin dus als je vier antwoordn hebt vier vars zoals antwoord_vraagnummer_antwoordnummer

sessie: dit wordt 1 of 0 1 = al gedaan door naar de volgnde geen herkansing dus, 0 wordt niet gehad dus laat de vraag zien

sessie2: deze staan ten opzichte van sessie allemaal tegengesteld en wordt gebruikt om cheeters tegen te gaanvoor mensen die via sessie id browsen en 3 verhogen naar 4 bijvoorbeld

itemvereist: dit wordt de naam van het item dat is vereist, als hier niks staat is het auto NULL dus en wordt die geskipt

puntenacties: spreekt voor zich als je punten extra krijgt of verliest dan staat dat in deze, deze is ook auto NULL, geen warde ingevoerd skip

redirect: hier wordt de redirect bepaald

antwoord_vraagnummer_antwoordnummer

uitgelegd in het kort

antwoord: is het antwoord opties

vraagnummer: vraagnummer

antwoordnummer: is de antwoorden en de koppeling aan de andere table

zoiets effe als grove opzet

Geplaatst: 01 apr 2004, 15:40
door -=|Rik|=-
Even gewoon informatie, er is al een quest mod onder constructie.
Deze werkt wel alleen met de battle mod van moogie maar goed.

Denk zeg het even :)

Geplaatst: 01 apr 2004, 15:43
door Carlo Claessen
interesse om te kijken wel ja, echter ik wil een standalone maken met ondersteuning voor andere mods, de mod opzicht heeft wel nut maar ook voor de wat proffsionelere sites heeft hij nut dan

denk eens aan een enqeute formulier wat je zo krijgt gekoppeld aan phpBB

Geplaatst: 01 apr 2004, 16:07
door Carlo Claessen
kleine aanvulling op dit alls, ik wil op deze manier jullie ook laten meekijken hoe een mod ontstaat en hoe een mod wordt afgewerkt, misschien dat jullie zo wat leren en denken he, dat valt wel mee en gaan jullie ook aan het modden

verder weer ontopic

Geplaatst: 01 apr 2004, 17:54
door -=|Rik|=-
http://mods.best-dev.com/ftopic161-0-asc-0.php

Hier is ie te vinden.
Heb vandaag nog met de auteur gesproken, deze week komt de final release als alles goed gaat :)

Geplaatst: 01 apr 2004, 19:00
door Carlo Claessen
heb er na gekeken, het idee is wel zoals ik wil, echter er zit way to much hardcoded verhaal in en dat wil ik dus niet, als je hem actief zou hebben en je zou rechtermuizen dan kom je in de broncode en dan kan je in principe de gehele broncode doornemen en de weg lezen

Geplaatst: 01 apr 2004, 19:41
door -=|Rik|=-
Ja, ik heb gehoord dat dat bij de full release opgelost zou moeten zijn :)

Geplaatst: 02 apr 2004, 07:54
door Hans Kamp
{Reagerend op bericht van Do Apr 01, 2004 16:09}

Kun je het voorbeeld in het eerste bericht verwerken zoals ik dat heb gedaan?

Geplaatst: 02 apr 2004, 10:08
door Carlo Claessen
ik volg je niet helemaal???

Geplaatst: 02 apr 2004, 10:25
door -=|Rik|=-
Nee, en volgens de functie zoeken is er geen bericht op dat tijdstip....

Geplaatst: 02 apr 2004, 10:46
door Hans Kamp
Rik,

Scroll verder naar boven en dan zie je het bericht van Carloclaessen met die tijd.

Carlo,

Je stelde een structuur voor die mij niet geheel duidelijk was. Misschien wordt het duidelijker als je de tabel vulde met (Engelstalige) gegevens uit je eerste bericht.

Wat ik tot nog toe begrepen heb is dat elke vraag een variabel aantal antwoorden had. Die antwoorden zouden dan in een apart tabel staan.

Even kijken of ik het zelf snap:

Hoofd-quest-tabel

Vraag: You are in a room, you look around and see north a door which is open south there is window which is open and on the east site there is a fake door drawn on the wall

what do you want to do

Nummer (key): 1
Antwoord: 1
Sessie: 0
Sessie2: ? (onduidelijk)
Itemvereist: 0
Puntenacties: 0
Redirect: ? (onduidelijk)

Vraag/antwoordtabel
Antwoord: walk north
Vraagnummer (key): 1
Antwoordnummer (key): 1

Antwoord: walk south
Vraagnummer (key): 1
Antwoordnummer (key): ...

Dit ontgaat mij enigszins... :?

Als je de antwoorden in een aparte tabel wil hebben, zou ik het misschien zo doen:

Vragentabel:
- vraagnummer (key);
- vraagtekst;
- (andere gegevens).

Antwoordentabel:
- antwoordnummer (key): uniek antwoord-id;
- vraagnummer (key): id van de vraag waarop het antwoord betrekking heeft;
- antwoordtekst: de tekst van het antwoord;
- verwijzing: id van de volgende vraag als de gebruiker dat antwoord kiest.

Dus je voorbeeld wordt dan:

Vragentabel:
vraagnummer: 1
vraagtekst: You are in a room, you look around and see north a door which is open south there is window which is open and on the east site there is a fake door drawn on the wall

what do you want to do

vraagnummer: 2
vraagtekst: so you walked out the door, you look and you noticed you are in the hallway with your sisters room on the north, your parents room on the south where strange sounds are coming from and a stairs which is blocked with a childs lock

vraagnummer: 3
vraagtekst: Splat, you falled out the windows on the spiked fence there is, only thing left now is a spike which bungeed out off your eyeball, you lost all your live points and you must revive to go further, sorry, you didnt finished this quest

vraagnummer: 4
vraagtekst: Bump, you damned fool you walked against a wall that will cost you a bloody nose and also you loose 25 livepoints

you walked now through the door and ended up there in the hallway, you look and you noticed you are in the hallway with your sisters room on the north, your parents room on the south where strange sounds are coming from and a stairs which is blocked with a childs lock


Antwoordentabel:
antwoordnummer: 1
vraagnummer: 1
antwoordtekst: walk north
verwijzing: 2

antwoordnummer: 2
vraagnummer: 1
antwoordtekst: walk south
verwijzing: 3

antwoordnummer: 3
vraagnummer: 1
antwoordtekst: walk east
verwijzing: 4

antwoordnummer: 4
vraagnummer: 2
antwoordtekst: walk north and annoy your sister
verwijzing: 5

antwoordnummer: 5
vraagnummer: 2
antwoordtekst: walk south and look what you parents are doing
verwijzing: 6

antwoordnummer: 6
vraagnummer: 2
antwoordtekst: try to open the lock
verwijzing: 7

antwoordnummer: 7
vraagnummer: 3
antwoordtekst: click here to return to the quest page
verwijzing: 1

antwoordnummer: 8
vraagnummer: 4
antwoordtekst: walk north and annoy your sister
verwijzing: 8

antwoordnummer: 9
vraagnummer: 4
antwoordtekst: walk south and look what you parents are doing
verwijzing: 9

antwoordnummer: 10
vraagnummer: 4
antwoordtekst: try to open the lock
verwijzing: 10

Dit bovenstaande is misschien omslachtig, maar het voordeel is dat je het aantal mogelijke antwoorden kunt varieren.

Geplaatst: 02 apr 2004, 14:08
door Hans Kamp
Ik denk - achteraf gezien - dat wij volgens mij bijna dezelfde ideeen hebben voor het tabellensysteem met vragen en mogelijke antwoorden.

Geplaatst: 02 apr 2004, 14:55
door mosymuis
Ik volg weinig van jullie voorgaande posts maar heb het voor mezelf opgeschreven in SQL tabellen;

Code: Selecteer alles

CREATE TABLE phpbb_enquete_desc (
  enquete_id mediumint(8) NOT NULL auto_increment,,
  title varchar(255) NOT NULL default '',
  auth tinyint(2) NOT NULL default '0',
  PRIMARY KEY  (enquete_id)
) TYPE=MyISAM;
enquete_id: - Primaire sleutel, hiermee begint alles. Elke enquete draagt 1 nummer.
title: - De titel die wordt weergegeven bij het kiezen van een enquete.
auth: - Zelfde structuur als bij de forums, om de enquete beschikbaar te maken voor leden, moderators, groepen of admins.

Code: Selecteer alles

CREATE TABLE phpbb_enquete_questions (
  question_id mediumint(8) NOT NULL auto_increment,
  enquete_id mediumint(8) NOT NULL default '0',
  text varchar(255) NOT NULL default '',
  PRIMARY KEY  (question_id)
) TYPE=MyISAM;
question_id: - Primaire sleutel, aan elke set met vragen & antwoorden hangt 1 nummer. enquete_id's en question_id's hebben een 1 op veel relatie.
enquete_id: - Vreemde sleutel, de koppeling aan een enquete.
text: - De vraag.

Code: Selecteer alles

CREATE TABLE phpbb_enquete_answers (
  answer_id mediumint(8) NOT NULL auto_increment,
  current_question_id mediumint(8) NOT NULL default '0',
  next_question_id mediumint(8) NOT NULL default '0',
  text varchar(255) NOT NULL default '',
  points tinyint(2) NOT NULL default '0',
  PRIMARY KEY  (answer_id)
) TYPE=MyISAM;
answer_id: - Primaire sleutel, hiermee worden de vragen herkend in admincp.
current_question_id: - Vreemde sleutel; hiermee worden de antwoorden gekoppeld aan een vraag.
next_question_id: - Vreemde sleutel; elk antwoord verwijst naar een andere vraag.
text: - Het antwoord zelf.
points: - Een getal tussen 0 en 100, welke worden verleend als dat antwoord wordt gekozen.

Code: Selecteer alles

CREATE TABLE phpbb_enquete_users (
  enquete_session_id mediumint(8) NOT NULL auto_increment,
  enquete_id mediumint(8) NOT NULL default '0',
  question_id mediumint(8) NOT NULL default '0',
  user_id mediumint(8) NOT NULL default '0',
  enquete_points smallint(3) NOT NULL default '0',
  finished tinyint(1) NOT NULL default '0',
  PRIMARY KEY  (enquete_session_id)
) TYPE=MyISAM;
enquete_session_id: - Primaire sleutel, elke tabel moet er eentje hebben.
enquete_id: - Aan welke enquete iemand heeft deelgenomen.
question_id: - Wat de laatste vraag was die die persoon heeft doorlopen.
user_id: - Over wie hebben we het?
enquete_points: - Het totaal aantal punten dat er voor deze enquete is verdiend door het kiezen van antwoorden.
finished: - Heeft deze persoon de enquete volbracht?

--

Met deze structuur zijn meerdere enquetes mogelijk, kan je ze als overzicht tonen aan de hand van auth en title en zijn onbeperkte vragen en antwoorden mogelijk. Punten worden toebedeeld aan bepaalde antwoorden, leden kunnen maar 1 keer aan een enquete meedoen en ook niet terugkomen op hun antwoorden dmv last_question_id. Deze aanpak is volgens mij het meest effectiefst, met deze eisen kan je niet met minder dan 4 tabellen uit de voeten.

Geplaatst: 02 apr 2004, 15:14
door Hans Kamp
Inderdaad, met dien verstande dat phpbb_enquete_questions en phpbb_enquete_answers en hun opbouw erg lijken op datgene wat ik voorstelde:
Vragentabel:
- vraagnummer (key);
- vraagtekst;
- (andere gegevens).
en
Antwoordentabel:
- antwoordnummer (key): uniek antwoord-id;
- vraagnummer (key): id van de vraag waarop het antwoord betrekking heeft;
- antwoordtekst: de tekst van het antwoord;
- verwijzing: id van de volgende vraag als de gebruiker dat antwoord kiest.
Alleen is het systeem van Mosymuis uitgebreider.

Geplaatst: 03 apr 2004, 22:30
door Hans Kamp
Heeft deze overigens interessante discussie nog een vervolg?

Geplaatst: 03 apr 2004, 22:34
door mosymuis
Ik heb Carlo al verteld dat ik de mod voorlopig iig niet zal gaan maken, ik heb er nog een hoop te doen en zit zoieso niet echt ruim in mijn tijd. Wat mij betreft is iemand anders dus welkom om de hierboven genoemde database structur te gebruiken voor het realiseren van dit idee. :bier: