Mobiel vriendelijk

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit? Probeer phpBB3! Problemen lossen we samen met je op.
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Forumregels
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Gebruikersavatar
zoef
Berichten: 207
Lid geworden op: 10 jan 2013, 17:30

Mobiel vriendelijk

Bericht door zoef » 12 jul 2015, 19:48

Ik heb twijfel of mijn vraag op dit forum past, maar ik waag het er op.
Ons forum heb ik een keer laten beoordelen op gebruiksvriendelijkheid en vindbaarheid. Wat vooral duidelijk werd was dat ons forum niet gebruiksvriendelijk was voor mobieltjes wat formaatweergave betrof.
Op welke manier kan dat worden verbeterd of aangepast?, of past deze vraag hier echt niet?

Toch al vast bedankt voor het lezen :)

Folkert
Het is niet eenvoudig om het geluk in jezelf te vinden, maar ergens anders vind je het zeker niet

Gebruikersavatar
David
Berichten: 5093
Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:00
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Mobiel vriendelijk

Bericht door David » 12 jul 2015, 20:48

PhpBB 3.1 heeft een responsive stijl en zou daarmee mobiel vriendelijk moeten zijn. Voor 3.0.x zou jij bijvoorbeeld een aparte stijl kunnen installeren: https://www.phpbb.com/customise/db/styl ... er_mobile/ maar deze stijl werkt niet voor je modificaties.
Op zoek naar een vertaling voor je extensie? vertalingen

Gebruikersavatar
zoef
Berichten: 207
Lid geworden op: 10 jan 2013, 17:30

Re: Mobiel vriendelijk

Bericht door zoef » 13 jul 2015, 10:49

David, bedankt voor je reactie.
Ik krijg nu een beetje de indruk dat de "beoordeling" van ons forum misschien ook een poging kan zijn om bij die instelling om hulp te vragen, en dat is dan natuurlijk niet gratis :)
Net zoiets als wanneer je een reclame krijgt te zien om je computer gratis te laten scannen en dat het resultaat dan is dat er massa's fouten zijn ontdekt die uiteraard niet gratis zijn te verwijderen :D

Ik laat de boel dus eerst maar mooi zoals die is.

Vr. groet,
Folkert
Het is niet eenvoudig om het geluk in jezelf te vinden, maar ergens anders vind je het zeker niet

Gebruikersavatar
Theriddler
Berichten: 1103
Lid geworden op: 20 apr 2012, 07:47
Contacteer:

Re: Mobiel vriendelijk

Bericht door Theriddler » 13 jul 2015, 11:17

David schreef:maar deze stijl werkt niet voor je modificaties.
Dat klopt daarom is het ook mobiel vriendelijk :) het vergroot de leesbaarheid en snelheid aangezien er maar minimaal aan afbeeldingen geladen worden, geen banner ect en geen onnodige scripts.
Zelf hebben we op het forum wat ik onderhoud ook diezelfde stijl voor draagbare apparaten en werkt prima tot we hopelijk ooit eens overgaan naar 3.1.x en tot die tijd hebben we in ieder geval iets voor onze mobiele gebruikers ;)

Ik zou zeggen probeer het mocht je nog op 3.0.x willen blijven, of updaten naar 3.1.x dan is zoals David al reeds vermelde de stijl al mobiel vriendelijk vanwege de responsive stijl.

Gebruikersavatar
zoef
Berichten: 207
Lid geworden op: 10 jan 2013, 17:30

Re: Mobiel vriendelijk

Bericht door zoef » 13 jul 2015, 11:28

Updaten naar 3.1.x, daar zie ik nog tegen op, omdat een aantal Mods dan niet meer werken.
Ik hoop stiekem dat dit probleem een keer wordt opgelost, zodat je zonder verlies van Mods kunt updaten van 3.0.x naar 3.1.x.
Ik weet nu in ieder geval wel wat er mogelijk is en daar ben ik al blij mee.
Bedankt voor je reactie Theriddler :)

Vr. groet,
Folkert
Het is niet eenvoudig om het geluk in jezelf te vinden, maar ergens anders vind je het zeker niet

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4178
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Mobiel vriendelijk

Bericht door El torro » 13 jul 2015, 12:42

Over welke mods heb je het dan?
Er zijn er inmiddels al redelijk wat voor 3.1


En voor info over mobiele sites moet je altijd de bron raadplegen ;)
https://www.google.com/webmasters/tools ... -friendly/

Gebruikersavatar
zoef
Berichten: 207
Lid geworden op: 10 jan 2013, 17:30

Re: Mobiel vriendelijk

Bericht door zoef » 13 jul 2015, 13:56

El torro schreef:Over welke mods heb je het dan?
Er zijn er inmiddels al redelijk wat voor 3.1
In dit bericht las ik dat je verschillende zaken (o.a modificaties) verloor als je ging updaten naar 3.1
Welke mods dat zijn werd niet gezegd.
En omdat ik heb gelezen dat een behoorlijk aantal mensen toch problemen ondervonden bij updaten van 3.0 naar 3.1 (en ik zelf niet zo'n held ben op PC gebied) wacht ik liever nog eventjes :)

Bedankt voor de link die je in je bericht meestuurde!! :)

Vr. groet,
Folkert
Het is niet eenvoudig om het geluk in jezelf te vinden, maar ergens anders vind je het zeker niet

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4178
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Mobiel vriendelijk

Bericht door El torro » 13 jul 2015, 14:59

Dus je wacht liever , maar weet eigenlijk niet waarop je wacht ;)

Gebruikersavatar
zoef
Berichten: 207
Lid geworden op: 10 jan 2013, 17:30

Re: Mobiel vriendelijk

Bericht door zoef » 13 jul 2015, 15:16

El torro schreef:Dus je wacht liever , maar weet eigenlijk niet waarop je wacht ;)
Het antwoord op die vraag stond al hier te lezen :)
Het is niet eenvoudig om het geluk in jezelf te vinden, maar ergens anders vind je het zeker niet

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4178
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Mobiel vriendelijk

Bericht door El torro » 13 jul 2015, 16:24

zoef schreef:
El torro schreef:Dus je wacht liever , maar weet eigenlijk niet waarop je wacht ;)
Het antwoord op die vraag stond al hier te lezen :)
Dat had ik al gelezen, maar je weet niet om welke mods het gaat , dus weet je ook niet waarop je wacht.
Misschien kun je al perfect overschakelen.

Gebruikersavatar
zoef
Berichten: 207
Lid geworden op: 10 jan 2013, 17:30

Re: Mobiel vriendelijk

Bericht door zoef » 13 jul 2015, 16:32

Het klopt dat ik niet weet om welke Mods het gaat. Die zijn namelijk nergens genoemd (tenminste ik heb ze niet kunnen vinden)
En zo lang hier geen duidelijkheid over bestaat, ga ik nog niet overschakelen naar 3.1
Ons forum draait prima op de nog geldige versie die we nu hanteren. Het feit dat het forum in de huidige versie (3.0.14) wellicht wat minder mobiel vriendelijk zou zijn, neem ik dan maar eerst voor lief. :)


-------------------------------------
Even een toevoeging nog

Ik neem aan dat de aanwezige Mods op ons forum te vinden zijn bij tabblad Mods in het beheerderspaneel. Daar staat alleen MChat als MOD genoteerd.
Ben ik dat dan kwijt als er ge-update gaat worden naar 3.1?
En is het bekend wat ik dan precies nog meer kwijt raak?
Het is niet eenvoudig om het geluk in jezelf te vinden, maar ergens anders vind je het zeker niet

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4178
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Mobiel vriendelijk

Bericht door El torro » 13 jul 2015, 17:50

Aan Mchat wordt nog hard gewerkt
https://www.phpbb.com/community/viewtop ... &t=2281451
Dus misschien beter nog even wachten.

Persoonlijk zou ik al wel een testforum (laten) opstarten/updaten van/naar 3.1.5
Dan kan je zelf zien wat er mogelijk is en al wat testen met andere extensies.

Beter nu al wat testen dan over een paar maanden noodgedwongen en hals over kop een update te moeten doen.

Gebruikersavatar
David
Berichten: 5093
Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:00
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Mobiel vriendelijk

Bericht door David » 13 jul 2015, 18:06

zoef schreef:Updaten naar 3.1.x, daar zie ik nog tegen op, omdat een aantal Mods dan niet meer werken.
Ik hoop stiekem dat dit probleem een keer wordt opgelost, zodat je zonder verlies van Mods kunt updaten van 3.0.x naar 3.1.x.
Ik weet nu in ieder geval wel wat er mogelijk is en daar ben ik al blij mee.
Bedankt voor je reactie Theriddler :)

Vr. groet,
Folkert
Ik wil hier graag even op reageren, want ik acht de kans heel erg klein... ik durf zelfs te zeggen dat het helemaal niet gaat gebeuren. Als je naar 3.1 gaat, wat ooit zou moeten! Dan raak je je modificaties kwijt, omdat modificaties worden vervangen door extensies. Als je een aantal belangrijke modificaties hebt, met belangrijke gegevens dan is dat behoorlijk balen :( Of content (inhoud) kan worden meegenomen is nog vaag... maar zo te lezen is dat bij jouw forum eigenlijk niet van toepassing. Als Mchat je enigste modificatie is dan zie ik geen problemen, aangezien extensies veel makkelijker zijn en je eigenlijk weinig kwijtraakt bij een update ;) Wat wel jammer is, is dat Mchat nog in ontwikkeling is en nog niet geschikt is voor een live forum.

Om antwoord te geven op je vraag, de meeste modificatie vind je onder de .Mods tabblad. Maar, er zijn modificaties die elders modules hebben. Je zou dus in sommige gevallen iets dieper moeten zoeken, bijvoorbeeld in je taalbestanden. Misschien een tip, maak een lijstje in bijvoorbeeld excel met al je modificaties.

Ik heb zelf een excel bestand met alle Modificaties die ik op mijn forum heb, met de huidige versie nummer, het nieuwste versie nummer en of er een update nodig is of niet. Zo weet ik altijd welke modificaties ik heb en welke versie. Ik heb zelfs een lijstje met verwijderde Mods en de datum waarop ze zijn verwijderd. Wel zo handig als je 20+ Mods hebt dan heb je tenminste overzicht ;)
Op zoek naar een vertaling voor je extensie? vertalingen

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4178
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Mobiel vriendelijk

Bericht door El torro » 13 jul 2015, 18:34

Ik hou ook een logbook bij van alle extensies aanpassingen en updates.

Zo kwam ik er heel snel achter dat in de laatste versie een bug zat.

Veel fouten in errorlog, naar de datum gekeken, en was begonnen na update naar 3.1.5
Dan naar phpbb.com gegaan en inderdaad daar was het al gemeld

Gebruikersavatar
zoef
Berichten: 207
Lid geworden op: 10 jan 2013, 17:30

Re: Mobiel vriendelijk

Bericht door zoef » 13 jul 2015, 21:14

Oeffff, bedankt voor jullie tijd en reacties!!
David schreef:.....de meeste modificatie vind je onder de .Mods tabblad. Maar, er zijn modificaties die elders modules hebben. Je zou dus in sommige gevallen iets dieper moeten zoeken, bijvoorbeeld in je taalbestanden. Misschien een tip, maak een lijstje in bijvoorbeeld excel met al je modificaties.
Hier begint het al weer, ik heb geen idee welke modificaties die elders modules hebben er in ons forum staan.
Ik weet niet eens wat ik me voor moet stellen bij "modificaties die elders modules hebben" :shock: , laat staan waar ik dan moet zoeken/kijken.
Hoe kan ik bij taal bestanden bijv. zien of daar een mod of module in zit? :?
Sorry voor m'n vraag.
Het is niet eenvoudig om het geluk in jezelf te vinden, maar ergens anders vind je het zeker niet

Gebruikersavatar
David
Berichten: 5093
Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:00
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Mobiel vriendelijk

Bericht door David » 13 jul 2015, 21:32

Je hoeft je niet te verontschuldigen hoor ;) Als jij een vraag hebt, dan mag je die gewoon stellen. Daarvoor is een support forum bedoelt ene domme vragen bestaan niet alleen domme antwoorden.

Je zou in je taal bestanden kunnen kijken, bijvoorbeeld in de mappen language/nl/mods en language/nl/mods. Modificaties die taalbestanden hebben zetten deze bestanden meestal in deze mappen, maar er zijn ook uitzonderingen. Taalvariabelen kunnen ook in je language/common.php zitten, je moet wel de nodige kennis hebben om het via deze weg uit te vogelen. Dat moet ik eerlijk toegeven ;)

Er zijn meerdere methodes, maar ook daarvoor moet je wat meer kennis hebben van de standaard phpBB pakketten. Als je het echt wilt weten en het zelf niet ziet zitten, dan wil ik wel eventjes naar je forum en bestanden kijken. Dan kan ik je misschien wel vertellen welke modificaties je hebt, dan schrijven wij ze meteen op samen met de huidige versie nummers. Dan heb je een overzicht voor wanneer je support nodig hebt of naar 3.1 wilt overstappen.
Op zoek naar een vertaling voor je extensie? vertalingen

Gebruikersavatar
zoef
Berichten: 207
Lid geworden op: 10 jan 2013, 17:30

Re: Mobiel vriendelijk

Bericht door zoef » 13 jul 2015, 21:49

Wat heb je van mij nodig om ons forum te kunnen bekijken op zoek naar die (verborgen) modules?

Bedankt voor je reactie en geduld :)
Het is niet eenvoudig om het geluk in jezelf te vinden, maar ergens anders vind je het zeker niet

Gebruikersavatar
David
Berichten: 5093
Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:00
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Mobiel vriendelijk

Bericht door David » 13 jul 2015, 21:51

Stuur mij even een privébericht, als ik in je beheerderspaneel en in je bestanden kan kijken (via FTP). Dan kom ik al een heel eind. Vandaag gaat dat niet meer gebeuren, maar morgen heb ik daar waarschijnlijk wel even tijd voor ;)
Op zoek naar een vertaling voor je extensie? vertalingen

Gebruikersavatar
zoef
Berichten: 207
Lid geworden op: 10 jan 2013, 17:30

Re: Mobiel vriendelijk

Bericht door zoef » 14 jul 2015, 10:24

PB bericht is verzonden :)
Het is niet eenvoudig om het geluk in jezelf te vinden, maar ergens anders vind je het zeker niet

Gebruikersavatar
zoef
Berichten: 207
Lid geworden op: 10 jan 2013, 17:30

Re: Mobiel vriendelijk

Bericht door zoef » 14 jul 2015, 12:42

Bedankt voor de tijd die je in ons forum stopte David!

Ik moet Mchat dus updaten :)
Hoe dat moet weet ik nog niet, maar daarover open ik wel een nieuw topic.

Bedankt voor alles! :)

Folkert
Het is niet eenvoudig om het geluk in jezelf te vinden, maar ergens anders vind je het zeker niet

Gesloten