Trojan gevonden

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit? Probeer phpBB3! Problemen lossen we samen met je op.
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Forumregels
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Gesloten
Achatina
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 jul 2012, 22:35

Trojan gevonden

Bericht door Achatina » 26 mar 2014, 17:13

  • Adres van je forum: n.v.t (offline)
    Event. modificaties op je forum: n.v.t.
    Wanneer ontstond het probleem? Een paar dagen terug
    phpBB versie: 3.0.11


    Heb je onlangs iets veranderd aan je forum? Nee
    Wat is het probleem?
Ik ben zojuist geschorst door mijn host, omdat er malware is gevonden. Een Trojan om precies te zijn. Hoe kan ik dit verwijderen van mijn forum? Het is er waarschijnlijk gekomen door geüploade files van gebruikers, dus als ik mijn forum schoon krijg gaat dat er gelijk uit. Helaas blijkt mijn back-up ook besmet, dus back-up erover werkt helaas niet..

Gebruikersavatar
PhilipvD
Berichten: 1690
Lid geworden op: 23 feb 2008, 20:06

Re: Trojan gevonden

Bericht door PhilipvD » 26 mar 2014, 18:10

Wat is nu precies de relatie met phpBB betreft het probleem wat je beschrijft? Als ik je goed begrijp wil je alle bijlagen verwijderen, dat doe je door via je FTP programma de map /files/ te legen. Die map vind je tussen alle andere bestanden van je forum, waar o.a. ook config.php en .htaccess te vinden zijn.

Achatina
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 jul 2012, 22:35

Re: Trojan gevonden

Bericht door Achatina » 26 mar 2014, 19:08

PhilipvD schreef:Wat is nu precies de relatie met phpBB betreft het probleem wat je beschrijft? Als ik je goed begrijp wil je alle bijlagen verwijderen, dat doe je door via je FTP programma de map /files/ te legen. Die map vind je tussen alle andere bestanden van je forum, waar o.a. ook config.php en .htaccess te vinden zijn.
Nee, een trojan is binnengeslopen in mijn forum, en heeft dus bestanden geïnfecteerd. Ik vermoed dat het via de bijlagen binnen is gekomen, en zich vanuit daar een weg heeft gevonden binnen mijn systeem. Maar ik moet dus die trojan binnen 24 uur wegwerken, anders word ik permanent geschorst van de host..

Achatina
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 jul 2012, 22:35

Re: Trojan gevonden

Bericht door Achatina » 28 mar 2014, 17:57

Blijkbaar is dit een zeldzame situatie.

Als het goed is, is het nu opgelost. Ik heb eerst het volledige forum verwijderd, om mij meer tijd te gunnen voordat mijn host opnieuw mijn forum blokkeerde. Vervolgens heb ik geüpdatet naar versie 3.0.12, waarmee de geïnfecteerde bestanden werden aangepakt, en uitgeschakeld dat bijlagen geüpload kunnen worden. Dit om als maatregel te dienen tegen een herhaling.

Gesloten