Berichten en gebruikers verplaatsen naar andere database

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit? Probeer phpBB3! Problemen lossen we samen met je op.
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Forumregels
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
niels doomernik
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 apr 2011, 23:14

Berichten en gebruikers verplaatsen naar andere database

Bericht door niels doomernik » 13 nov 2012, 14:50

Op dit moment ben ik bezig om mijn forum een nieuw uiterlijk te geven en diverse modificaties te installeren. Dit lukt aardig en over enkele weken moet wil ik het nieuwe forum ook daadwerkelijk in gebruik gaan nemen.

Voor het nieuwe forum ben ik begonnen met een nieuwe phpBB installatie. Dit heb ik onder andere gedaan omdat de versie waar mijn forum nu op draait erg verouderd is. Deze draait nu op 3.0.1. Mijn testwebsite draait nu op 3.0.11.

Wat ik nu graag zou willen is:
- Gebruikers overzetten
- Alle forums, topics en berichten overzetten
- Bijlagen overzetten
- Privéberichten overzetten

Dus eigenlijk alle zaken die ooit gepost zijn, zowel openbare berichten als privéberichten. Het probleem is dat ik geen idee heb hoe ik dit aan moet pakken. De hele database kopiëren heeft geen zin omdat dan wijzigingen in de database van recent geïnstalleerde modificaties en bijbehorende permissies overschreven worden. Ik heb wel in de wiki al het een en ander bestudeerd welke tabellen ik zou moeten vervangen (https://wiki.phpbb.com/Tables). Het uitproberen hiervan was helaas geen succes.

Mijn vraag is dus: heeft iemand dit al eerder gedaan en, zo ja, hoe??

niels doomernik
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 apr 2011, 23:14

Re: Berichten en gebruikers verplaatsen naar andere database

Bericht door niels doomernik » 13 nov 2012, 16:10

Ik heb het idee dat ik eerst mijn oude forum moet updaten naar de meest recente versie van phpbb. In de updatepakketten zie ik namelijk ook dat de database steeds aangepast wordt. Stel dat dit inderdaad zo is en ik alle updates doorlopen heb van 3.0.1. naar 3.0.11., dan is dit een hele klus. Rechtstreeks aan de oude database, die dan weer up to date is, koppelen lukt dan niet wegens de modificaties die ik op het nieuwe forum geïnstalleerd heb.

Daarom vraag ik me af of de tabellen die nodig zijn om de dingen die ik wil overplaatsen op te slaan wel veranderd zijn. Zou het bijvoorbeeld ook mogelijk zijn om alleen deze tabellen te wijzigen naar een nieuwe indeling zodat de inhoud behouden blijft?

In dat geval blijft de belangrijkste vraag: welke tabellen moet ik wel overzetten en welke niet.

Gebruikersavatar
Fridge
Berichten: 1028
Lid geworden op: 25 sep 2006, 19:22
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Berichten en gebruikers verplaatsen naar andere database

Bericht door Fridge » 13 nov 2012, 16:55

Je bent eigenlijk verkeerd begonnen....
Beste was geweest om je oude database in stand te houden en je bestanden allemaal te vervangen door nieuwe uit 3.0.11, bestanden die tot modificaties behoren natuurlijk ook verwijderen. Vervolgens de database updaten naar 3.0.11 en met de toolkit opschonen, zodat alle niet standaard tabellen e.d. worden verwijderd.
Vanuit die situatie weer modificaties installeren en verdere aanpassingen maken aan je forum bestanden en database.
Bovenstaande heb ik het uitgevoerd om mijn 3.0.4 te updaten naar 3.0.11 ;)

2 databases in elkaar voegen lijkt me vrij complex, weet ook niet of dit wel (eenvoudig) te realiseren is...

niels doomernik
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 apr 2011, 23:14

Re: Berichten en gebruikers verplaatsen naar andere database

Bericht door niels doomernik » 13 nov 2012, 17:20

Dat zou inderdaad een optie zijn, alleen alle modificaties installeren en styles aanpassen doe ik niet op één dag. Dat zou dus betekenen dat het forum minstens een paar dagen offline is en dat heb ik liever niet.

Lijkt mij dat er ook een achteraf manier moet zijn toch? Ik zal de tabellen eens met elkaar vergelijken. Kan me voorstellen dat ik alle permissies in een usertabel bijvoorbeeld op standaard moet zetten, m.u.v. de administrator wegens de aanwezige rangen in de nieuwe database.

Gebruikersavatar
Pola
Berichten: 1495
Lid geworden op: 19 jan 2012, 14:40
Contacteer:

Re: Berichten en gebruikers verplaatsen naar andere database

Bericht door Pola » 13 nov 2012, 17:37

Ik kan helemaal instemmen met Fridge.

Het hangt er ook helemaal vanaf welke MOD's je nu hebt geinstalleerd op het nieuwe forum en welke database wijzigingen dat met zich meegebracht heeft.

Het is eigenlijk niet te doen om slechts een beperkt aantal tabellen te importeren omdat de meeste tabellen aan elkaar gekoppeld zijn.

Een stijl aanpassen/ontwikkelen kan wel onafhankelijk van een draaiend forum.
Modificaties alleen als ze geen database wijzigingen met zich meebrengen. Het is goed mogelijk dat de database wijzigingen achteraf nog aan te brengen zijn, maar dan moet wel exact bekend zijn om welke MOD's het gaat.
HGN op phpbb.com

niels doomernik
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 apr 2011, 23:14

Re: Berichten en gebruikers verplaatsen naar andere database

Bericht door niels doomernik » 13 nov 2012, 17:55

Ik heb alle mods nog gewoon op mijn computer staan, dus weet precies wat ik geïnstalleerd heb.

Het beste zou dus zijn:
1. Het huidige forum naar 3.0.11 te updaten
2. Daarna het huidige forum opschonen en zoveel mogelijk wederom standaard maken
3. Een nieuwe stijl aanmaken en hierin de modificaties verwerken

Niet wat ik had gehoopt, maar het zou wel een oplossing kunnen zijn.

@ Fridge: heb je met het updaten van 3.0.4 naar 3.0.11 alle updates stap voor stap uitgevoerd? Dus eerst naar 5, 6, 7, 8, 9, 10 en toen pas 11?

Welke toolkit wordt bedoeld om de database op te schonen? Dit weekend wil ik dan de eerste stappen zetten om het huidige forum gebruiksklaar te maken.

Gebruikersavatar
Fridge
Berichten: 1028
Lid geworden op: 25 sep 2006, 19:22
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Berichten en gebruikers verplaatsen naar andere database

Bericht door Fridge » 13 nov 2012, 18:02

Je hoeft je forum helemaal niet offline te halen, ik heb alles ook in een tijdsbestek van 2 weken gedaan, als de basis werkt kan je forum gewoon open blijven.
Maar wel een 2e forum aan dat draait op een kopie van je huidige database, deze kan je gebruiken als testforum en de mods eerst daar testen voordat je ze online zet op je live forum ;)

Edit: Ik had het eerst geprobeerd om direct te updaten van 3.04 naar huidige versie maar dat liep een paar keer vast dus heb de database inderdaad in stappen ge-update.

phpBB Suppert Toolkit

Gebruikersavatar
Pola
Berichten: 1495
Lid geworden op: 19 jan 2012, 14:40
Contacteer:

Re: Berichten en gebruikers verplaatsen naar andere database

Bericht door Pola » 13 nov 2012, 18:09

niels doomernik schreef:@ Fridge: heb je met het updaten van 3.0.4 naar 3.0.11 alle updates stap voor stap uitgevoerd? Dus eerst naar 5, 6, 7, 8, 9, 10 en toen pas 11?
3.0.6 heeft een aantal wat grotere wijzigingen. In de praktijk blijkt het goed te werken om eerst de database te upgraden naar 3.0.6 en dan van 3.0.6 naar 3.0.11.
Zorg altijd voor een export van database en een back-up van de bestanden, zodat je snel weer terug kunt naar de vorige werkende status.
HGN op phpbb.com

niels doomernik
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 apr 2011, 23:14

Re: Berichten en gebruikers verplaatsen naar andere database

Bericht door niels doomernik » 13 nov 2012, 18:22

Oké, bedankt voor de tips tot nu toe! Heb hier heel veel aan. Is het aan te raden om in mijn geval de automatische updater te gebruiken of kan ik dit beter handmatig doen?

Daarnaast vraag ik me af of ik de database direct op moet schonen of dit beter pas kan doen als 3.0.11 geìnstalleerd is?

Het zou namelijk fijner zijn als ik eerst het forum tot versie 11 kan updaten terwijl alle huidige opties op mijn huidige forum werkend blijven. Als de database opschonen daarna plaats kan vinden zitten de forumgebruikers maar een kleine periode zonder de modificaties die nu geïnstalleerd zijn.

Gebruikersavatar
Pola
Berichten: 1495
Lid geworden op: 19 jan 2012, 14:40
Contacteer:

Re: Berichten en gebruikers verplaatsen naar andere database

Bericht door Pola » 13 nov 2012, 18:43

niels doomernik schreef:Oké, bedankt voor de tips tot nu toe! Heb hier heel veel aan. Is het aan te raden om in mijn geval de automatische updater te gebruiken of kan ik dit beter handmatig doen?
De automatische updater is bedoeld voor forums met modificaties, dus die zou ik zeker gebruiken. Handmatig geeft normaal gesproken toch wat meer kans op foutjes.
niels doomernik schreef:Daarnaast vraag ik me af of ik de database direct op moet schonen of dit beter pas kan doen als 3.0.11 geìnstalleerd is?

Het zou namelijk fijner zijn als ik eerst het forum tot versie 11 kan updaten terwijl alle huidige opties op mijn huidige forum werkend blijven. Als de database opschonen daarna plaats kan vinden zitten de forumgebruikers maar een kleine periode zonder de modificaties die nu geïnstalleerd zijn.
Als je de laatste versie van de Support Toolkit gebruikt (oudere versies zijn ook nog wel te downloaden) moet je zelfs eerst je forum updaten. Het is dus geen bezwaar om pas op te schonen als je op 3.0.11 zit.
HGN op phpbb.com

niels doomernik
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 apr 2011, 23:14

Re: Berichten en gebruikers verplaatsen naar andere database

Bericht door niels doomernik » 13 nov 2012, 22:48

Oké, dan ga ik morgenavond de eerste update naar .2 uitproberen. Voor de zekerheid ga ik dan wel in stapjes naar .11. Beetje zonde om werk in de testsite te steken als data overzetten geen optie is. Ik hou jullie op de hoogte. Wat zijn trouwens de beperkingen van MySQL qua berichtaantallen? Met andere woorden hoeveel data kan zo'n database aan?

John Leeuwis
Berichten: 174
Lid geworden op: 21 mei 2009, 19:24
Locatie: Nijeveen
Contacteer:

Re: Berichten en gebruikers verplaatsen naar andere database

Bericht door John Leeuwis » 13 nov 2012, 23:09

Mijn database heeft op het moment van schrijven:
  • 105 tabellen,
    2.326.259 regels
    en is 591.8 MB groot.
Ik denk dat een database gelimiteerd wordt door de potentie van de server waar hij op draait.
Of bijvoorbeeld een dbase van 1TB met 200.000.000 regels ook mogelijk is en soepel draait???
Wordt wel moeilijk verhuizen :cry:

Gebruikersavatar
Pola
Berichten: 1495
Lid geworden op: 19 jan 2012, 14:40
Contacteer:

Re: Berichten en gebruikers verplaatsen naar andere database

Bericht door Pola » 13 nov 2012, 23:26

Het hangt inderdaad af van de capaciteit van de (database) server. De database van phpbb.com is bijvoorbeeld 5.62 GiB.
HGN op phpbb.com

niels doomernik
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 apr 2011, 23:14

Re: Berichten en gebruikers verplaatsen naar andere database

Bericht door niels doomernik » 14 nov 2012, 09:13

Duidelijk! Die van mij is "pas" 250 mb en werkt prima, maar was hier even benieuwd naar.

Nog een andere vraag naar aanleiding van de update... Op dit moment staat het forum op mijn huidige site in de map "forum". Op dit moment wordt je in de root dus opgevangen door een homepage die geen onderdeel is van het forum en nu nog actief is, maar straks verdwijnt.

Straks wil ik dat je in de root direct op de portal komt zodat het forum in de map "forum" kan blijven staan. Iemand een idee hoe ik hiervoor kan zorgen? Uiteraard kan ik ook een automatische redirect maken voor mijn domein naar de map forum, maar dat vind ik er minder netjes uit zien.

Dus... Kan ik mijn forum in de map forum laten staan en de portal in mijn root installeren?

Gebruikersavatar
Pola
Berichten: 1495
Lid geworden op: 19 jan 2012, 14:40
Contacteer:

Re: Berichten en gebruikers verplaatsen naar andere database

Bericht door Pola » 14 nov 2012, 09:45

niels doomernik schreef:Dus... Kan ik mijn forum in de map forum laten staan en de portal in mijn root installeren?
Dat moet wel kunnen. Ik weet alleen niet hoeveel werk dat kost (of dat het alleen een instelling is). Welk portal heb je of wil je gebruiken?
HGN op phpbb.com

niels doomernik
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 apr 2011, 23:14

Re: Berichten en gebruikers verplaatsen naar andere database

Bericht door niels doomernik » 14 nov 2012, 09:49

Ik gebruik de portal van Board3. Heb zelf het idee dat het gewoon een kwestie is van portal.php veranderen en iets in de includes map...

niels doomernik
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 apr 2011, 23:14

Re: Berichten en gebruikers verplaatsen naar andere database

Bericht door niels doomernik » 14 nov 2012, 20:42

Ondertussen draait die op 3.0.11. Dat is dus gelukt! Heb het wel update voor update gedaan, maar het werkt nu. Alleen de mod "calendar" heeft de updates op de een of andere manier niet overleefd. Dat is geen ramp, maar wel vreemd omdat juist het automatisch updaten voor forums met mods is.

Gebruikersavatar
Pola
Berichten: 1495
Lid geworden op: 19 jan 2012, 14:40
Contacteer:

Re: Berichten en gebruikers verplaatsen naar andere database

Bericht door Pola » 14 nov 2012, 23:16

niels doomernik schreef:Ik gebruik de portal van Board3. Heb zelf het idee dat het gewoon een kwestie is van portal.php veranderen en iets in de includes map...
Ik heb geinformeerd bij de bouwer van Board3 Portal. Hij gaf mij het volgende antwoord:
Marc schreef:Hi,

basically it works this way:
You'll have to change the $phpbb_root_path in portal.php:

Code: Selecteer alles

$phpbb_root_path = (defined('PHPBB_ROOT_PATH')) ? PHPBB_ROOT_PATH : './forum/';
If the rest of your forum is in /forum/.

Then you'll have to change every link to portal.php, i.e. in includes/functions.php:

Code: Selecteer alles

{$phpbb_root_path}portal.$phpEx
To:

Code: Selecteer alles

../{$phpbb_root_path}portal.$phpEx
You'll have to do that in every portal file that links to portal.php, too.
Those files should be:

Code: Selecteer alles

root\portal\modules\portal_announcements.php
root\portal\modules\portal_calendar.php
root\portal\modules\portal_news.php
root\portal\modules\portal_poll.php
root\portal\modules\portal_stylechanger.php
root\portal\modules\portal_user_menu.php
Regards,

Marc
Mijn vertaling:

Het werkt als volgt:
In portal.php moet je $phpbb_root_path aanpassen. Als het portal in de root staat en het forum in /forum/:

Code: Selecteer alles

$phpbb_root_path = (defined('PHPBB_ROOT_PATH')) ? PHPBB_ROOT_PATH : './forum/';
Vervolgens moet je elke link naar portal.php aanpassen, bijvoorbeeld in includes/functions.php:

Code: Selecteer alles

{$phpbb_root_path}portal.$phpEx
Veranderen in:

Code: Selecteer alles

../{$phpbb_root_path}portal.$phpEx
Dat moet ook gedaan worden in elke portal file die naar portal.php linkt.
Dat zouden de volgende bestanden moeten zijn:

Code: Selecteer alles

root\portal\modules\portal_announcements.php
root\portal\modules\portal_calendar.php
root\portal\modules\portal_news.php
root\portal\modules\portal_poll.php
root\portal\modules\portal_stylechanger.php
root\portal\modules\portal_user_menu.php
HGN op phpbb.com

niels doomernik
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 apr 2011, 23:14

Re: Berichten en gebruikers verplaatsen naar andere database

Bericht door niels doomernik » 15 nov 2012, 08:06

Wooow! Bedankt voor de info. Nu moet het lukken! Ik ga morgenavond beginnen met het stap voor stap installeren van de modificaties (is een hele waslijst), dus ben er nog wel een aantal avonden zoet mee.

Gebruikersavatar
Pola
Berichten: 1495
Lid geworden op: 19 jan 2012, 14:40
Contacteer:

Re: Berichten en gebruikers verplaatsen naar andere database

Bericht door Pola » 16 nov 2012, 00:24

Als je het portal op die manier aangepast en geinstalleerd hebt, wil je het me dan laten weten of het gelukt is met de aanwijzingen of dat er nog andere aanpassingen gemaakt moesten worden?
HGN op phpbb.com

Gesloten