Diverse errors, foutmeldingen, vreemde problemen met subfora

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit? Probeer phpBB3! Problemen lossen we samen met je op.
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Forumregels
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Gebruikersavatar
Mendel
Berichten: 311
Lid geworden op: 15 okt 2009, 17:26
Locatie: Schagen
Contacteer:

Re: Diverse errors, foutmeldingen, vreemde problemen met sub

Bericht door Mendel » 04 jul 2012, 19:37

Pola heeft op beide vragen al eerder in dit topic antwoord gegeven.

Een grotere databaseserver zal geen verlichting brengen, het is een beperking van de software. Het enorme aantal topics van 4649 :roll: heeft geen invloed op de snelheid van je forum.

DanielFr
Berichten: 107
Lid geworden op: 17 jul 2011, 14:50

Re: Diverse errors, foutmeldingen, vreemde problemen met sub

Bericht door DanielFr » 04 jul 2012, 19:42

Die kan ik niet vinden hoor.

En 'n andere, betere software dan...?

Ik vraag het me toch gewoon af; mag het? - En waarom de :roll: ? :?

Gebruikersavatar
marian0810
Berichten: 1974
Lid geworden op: 09 apr 2007, 10:24
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Diverse errors, vreemde foutmeldingen, zeer langzaam for

Bericht door marian0810 » 04 jul 2012, 20:40

DanielFr schreef:1. Bestaat er gewoon geen enige mogelijkheid dat we een grotere database voor ons forum kunnen aankopen, die dit 'gewicht' wél goed aan kan, waardoor dat limiet van 'n maximum aantal van ongeveer 1500 subfora, zonder verdere problemen of moeite / extra last voor het systeem overschreden kán en mág worden...? - Waardoor die limiet zeg maar in feite (deels) vervalt...?
Nee. Al heb je het beste en duurste hostingpakket ter wereld, dat heeft er niks mee te maken. Het is een beperking van phpBB. En elke andere forumsoftware zal dezelfde beperking hebben, of je nou SMF of IPB of wat dan ook probeert. Voor zoveel subforums is een forum simpelweg niet bedoeld.
2. Weten jullie heel zeker dat het enorme aantal topics wat we hebben; dus echt totaal géen invloed kan hebben, zoals dus wel het aantal subfora invloed heeft, op het functioneren van de site...?
Ja dat weten we zeker.
DanielFr schreef:Ik vraag het me toch gewoon af; mag het?
Natuurlijk mag het, niemand zal je tegenhouden. Het zal alleen niks helpen.
DanielFr schreef:En waarom de :roll: ? :?
Omdat dat helemaal niet veel topics zijn. Een beetje gemiddeld forum heeft er veel meer en zonder problemen.

DanielFr
Berichten: 107
Lid geworden op: 17 jul 2011, 14:50

Re: Diverse errors, foutmeldingen, vreemde problemen met sub

Bericht door DanielFr » 05 jul 2012, 02:07

Dank Marian; dit vind ik pas echt duidelijk! Nu weet ik genoeg. :)

Oké, dat is in ieder geval wel heel erg jammer, frustrerend en teleurstellend dan... zonde. :|

En heeft iemand misschien nog enige tips of suggesties voor een andere "soort" site, die misschien veel beter aan onze wensen en eisen kan voldoen, zoals Ger hier eerder in 't topic aanhaalde, en waar onder ik in 2 reacties gereageerd heb: viewtopic.php?f=40&t=57527&start=40#p440804

Dat een Forum misschien niet een goed geschikt medium is voor de uitgebreide site die wij voor ogen hebben (en dus ook niet graag nu willen gaan indammen en verkleinen omdat de software het simpelweg niet aan kan - waar we dus vanaf het begin ook nooit bij stil hebben gestaan, omdat we er totaal geen weet van hadden)


Sorry hoor; ik ben gewoon 'n onzeker persoon en vraag altijd de dingen 2 (of 3) keer voor de zekerheid nóg eens extra na, omdat ik heel graag 100% zekerheid wil hebben. - Ik trek jullie professionele kennis absoluut niet in twijfel ofzo, het heeft puur en alleen met m'n eigen aarzelingen en "ontevredenheid"' te maken; als het om zoiets belangrijks gaat (en die leden op het forum verwachten natuurlijk ook heel wat van me dat ik het allemaal goed regel, navraag en maar zorg dat het opgelost wordt) - en daarom vraag ik het altijd graag heel duidelijk na, en wil ik alles zo precies met 200% zekerheid weten.


Oh, nou , sorry hoor; ook dat wist ik dus niet. - Omdat wij dus namelijk íeder boek in 'n apart topic zetten, meende ik dus gewoon echt te denken dat ons aantal topics ook gewoon HEEL VEEL was. - En we zijn nog niet eens op 1/5 met het toevoegen van ALLE boeken van ALLE auteurs, dus dat ver-vijf-voudigd nog wel in de komende tijd. :roll:

En ik heb regelmatig herhaald dat ik 'n complete leek ben op dit hele goe gebied van al dat PHPBB-forumgebeuren, en dus net als met die limiet van maximaal 1500 subfora, had ik dus w ook werleijk geen idee welk hoog aantal topics als "heel veel" beschouwd wordt. ;)


Bedankt voor de hulp en heldere uitleg!

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20297
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Diverse errors, foutmeldingen, vreemde problemen met sub

Bericht door Paul » 05 jul 2012, 08:06

De enige manier waarop het aantal fora mogelijk verhoogd kan worden dat gebruikt wordt is de permissies op zo'n manier instellen dat er een minimaal aantal rijen in de permissie tabellen staan.

Om dit voor elkaar te krijg moet je gebruik maken van roles, en die enkel en alleen instellen op usergroups. Je moet geen gebruik maken van de mogelijkheid om losse permissies voor een specifiek forum voor een specifieke groep te maken, wanneer je dit toch wilt moet je een nieuwe role maken en die toewijzen.

DanielFr
Berichten: 107
Lid geworden op: 17 jul 2011, 14:50

Re: Diverse errors, foutmeldingen, vreemde problemen met sub

Bericht door DanielFr » 05 jul 2012, 12:28

@Paul: Bedank voor je bericht!

Als ik het goed begrijp, bedoel je dan, iedere keer als we een nieuw subforum aanmaken, in het Beheerderspaneel, daar waar dan bovenaan staat:
Kopieer permissies van:
Eenmaal aangemaakt, heeft het forum dezelfde permissies als het forum dat je geselecteerd hebt. Als er geen forum geselecteerd is, wordt het nieuwe forum niet zichtbaar totdat de permissies ingesteld zijn.
Dat we daar dus (bij ALLE subfora? - want dan moeten we dat bij eerder aangemaakt ook gaan wijzigen) moeten instellen "Kopieer de permissies niet"?

Gebruikersavatar
Pola
Berichten: 1495
Lid geworden op: 19 jan 2012, 14:40
Contacteer:

Re: Diverse errors, foutmeldingen, vreemde problemen met sub

Bericht door Pola » 05 jul 2012, 22:42

Nee, dat heeft in feite niets te maken met "Kopieer permissies". Dat is namelijk een eenmalig actie waarbij de permissies van betreffend forum precies gelijk ingesteld worden als het gekozen forum.

Het gaat er om dat je de permissies van alle forums toekent aan de groepen die je hebt, via forumrollen (zoals "Volledige toegang", "Standaard toegang + polls", enz.) en niet door de permissies in te stellen via "Geavanceerde permissies".

Paul zit wat dieper in de phpBB code dan ik. Ik ga er daarom vanuit dat hij gelijk heeft dat het gebruik van forumrollen de belasting lager maakt. Ik durf echter geen garanties te geven over het aantal fora dat dan gebruikt zou kunnen worden.
HGN op phpbb.com

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20297
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Diverse errors, foutmeldingen, vreemde problemen met sub

Bericht door Paul » 06 jul 2012, 11:12

Inderdaad wat Pola zegt, het zijn de rollen zoals "standaard toegang" ed. Je kan onder forum rollen nieuwe aanmaken met de voor jouw juiste permissies. Hierna kan je die ook kiezen bij forum permissies.

DanielFr
Berichten: 107
Lid geworden op: 17 jul 2011, 14:50

Re: Diverse errors, foutmeldingen, vreemde problemen met sub

Bericht door DanielFr » 07 jul 2012, 18:04

Oké... Uhmm...

Maar zo kunnen de permissies dus niet meer verschillen? Want je stelt dus per subforum maar één soort permissie in en dan verschilt het dus niet voor 'n beheerder of 'n gast...? Ik snap het echt niet.

En moet ik dus bij íeder subforum die nieuwe rol die ik dan aanmaak, bijv. "Gewone gebruikers" gaan instellen als permissie-rol ... En dat dus werkelijk bij ALLE 1600 :roll: subfora gaan wijzigen?

En alle rollen die er momenteel al zijn:
Geen toegang
Kan het forum niet zien en inzien.
Alleen-lezen toegang
Kan het forum lezen, maar geen nieuwe berichten of onderwerpen plaatsen of hierop reageren.
Gelimiteerde toegang
Kan sommige forumfuncties gebruiken, maar kan geen bestanden bijvoegen of post-iconen gebruiken.
Gelimiteerde toegang + polls
Hetzelfde als gelimiteerde toegang, maar kan ook polls starten.
Standaard toegang
Kan de meeste forumfuncties gebruiken, inclusief bijlagen en eigen berichten verwijderen. Maar kan eigen berichten niet sluiten en kan geen polls starten.
Standaard toegang + polls
Hetzelfde als standaardtoegang, maar kan ook polls starten.
Volledige toegang
Kan alle forumfuncties gebruiken, inclusief het plaatsen van mededelingen en stickies. Kan ook de flood-limiet negeren.
Niet aan te raden voor gewone gebruikers.
Op moderatiewachtrij
Kan sommige forumfuncties gebruiken, inclusief bijlagen. Maar berichten en onderwerpen moeten goedgekeurd worden door een moderator.
Bot toegang
Deze rol is aan te raden voor bots en zoekspiders.
Nieuw geregistreerde gebruiker


Kan ik die dus gewoon allemaal verwijderen nu?


Nogmaals bedankt namens een compleet onwetende leek.

Gebruikersavatar
Pola
Berichten: 1495
Lid geworden op: 19 jan 2012, 14:40
Contacteer:

Re: Diverse errors, foutmeldingen, vreemde problemen met sub

Bericht door Pola » 07 jul 2012, 19:08

Nee:
Pola schreef:Het gaat er om dat je de permissies van alle forums toekent aan de groepen die je hebt, via forumrollen (zoals "Volledige toegang", "Standaard toegang + polls", enz.) en niet door de permissies in te stellen via "Geavanceerde permissies".
Dus je stelt per groep een rol in per forum. Dat kunnen op hetzelfde forum dus verschillende rollen zijn voor verschillende groepen én dat kunnen voor verschillende forums dus verschillende rollen zijn per groep.
HGN op phpbb.com

DanielFr
Berichten: 107
Lid geworden op: 17 jul 2011, 14:50

Re: Diverse errors, foutmeldingen, vreemde problemen met sub

Bericht door DanielFr » 08 jul 2012, 03:51

Sorry, ik snap het nog steeds niet. - Dus per groep; één voor één, voor AL die 1600 subfora, één voor één die (verschillende?) rol instellen? Daar ben ik volgens mij wel 'n maand mee bezig dan...! :?
En waar moet ik dit instellen? Hoe? Waar in het Beheerderspaneel; ik kan het niet vinden namelijk.

En wat moet ik dan doen als ik een nieuw subforum aan maak (en dus for that matter, bij ALLE al aangemaakte subfora) als je dat via Forumbeheer doet; waar je dus kunt instellen voor zoals Snel Reageren, 'n forumbeschrijving, Forum-afbeelding, wel of niet zichtbaar als subforum, e.d. - enz. enz.
Wat moet ik daar dan instellen?
én dat kunnen voor verschillende forums dus verschillende rollen zijn per groep.

Oké het is midden in de nacht, en ik kraak m'n hersens, maar deze zin snap ik al helemaal niet. :P

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Re: Diverse errors, foutmeldingen, vreemde problemen met sub

Bericht door Ger » 08 jul 2012, 08:41

Het is redelijk simpel hoor, maar neem even de tijd om goed te lezen wat er staat. Anders kun je nog zoveel hulp krijgen, maar dat zal dan maar weinig effect hebben.
  1. Voor vrijwel alle forums zal gelden dat je een van de rollen wil gebruiken die al zijn gedefinieerd. Kijk gewoon eens in het beheerderspaneel, tabblad permissies, forumrollen.
  2. Ken nu middels die rollen de permissies toe in een van je forum. Dus bijvoorbeeld Alleen lezen toegang voor Gasten, Bot-toegang voor bots, Standaard toegang voor gewone gebruikers en Volledige toegang voor beheerders en moderators.
  3. Ga nu naar de optie Kopieer forumpermissies en selecteer bij kopieer permissies van het forum waar je in stap 2 de permissies voor hebt ingesteld. Selecteer in het blokje daaronder de forums waar je die permissies ook voor wil laten gelden. Met Ctrl en Shift kun je meerdere forums tegelijk selecteren.
  4. Nu heb je waarschijnlijk voor vrijwel alle forums de permissies al goed ingesteld. Je hoeft nu alleen nog maar specifieke instellingen (wederom via de rollen) voor eventuele verborgen teamforums of mededelingforums e.d. in te stellen.
5 minuten werk als je dit zo uitvoert.

Gebruikersavatar
AarClay
Berichten: 772
Lid geworden op: 10 feb 2005, 17:12

Re: Diverse errors, foutmeldingen, vreemde problemen met sub

Bericht door AarClay » 08 jul 2012, 18:18

DanielFr schreef:Sorry, ik snap het nog steeds niet. - Dus per groep; één voor één, voor AL die 1600 subfora,
De vraag is en blijft waarom je echt per boek een forum aan wilt maken? Maak zoals eerder is gezegd gewoon genres aan als forum, en daarin plaats je voor elk boek een eigen topic. Veel efficienter...

Geen idee wat je wilt bereiken, maar ga ook eens na of een forum hier wel voor bedoeld is? Een catalogus-systeen zou meer in de buurt komen i.p.v. een forum.
DanielFr schreef: @Aarclay: Sorry, ik weet niet hoe dat moet. - De enige manier die ik zelf kan bedenken is via Versio 'n nieuw domein bestellen en aanmaken (en dus ook daarvoor betalen); PHPBB daarop installeren; en dan dus die back-up daar via "importeren".
Kan je geen subdomein aanmaken? Zoiets als: http://test.JOUW_DOMEIN.nl ? ;) Dat ondersteunen ook hoor.

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20297
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Diverse errors, foutmeldingen, vreemde problemen met sub

Bericht door Paul » 09 jul 2012, 09:28

DanielFr schreef:Sorry, ik snap het nog steeds niet. - Dus per groep; één voor één, voor AL die 1600 subfora, één voor één die (verschillende?) rol instellen? Daar ben ik volgens mij wel 'n maand mee bezig dan...! :?
En waar moet ik dit instellen? Hoe? Waar in het Beheerderspaneel; ik kan het niet vinden namelijk.
Sorry? Je hebt zelf de keuze gemaakt om die hoeveelheid fora aan te maken, deze manier van permissies instellen is sowieso in alle gevallen al de aangeraden manier om ze in te stellen. Jij komt hier met een probleem (Forum is te traag), wij met een mogelijke oplossing. Als jij die niet wilt uitvoeren, dan houdt het op een gegeven moment ook op om support te kunnen geven. phpBB is niet gemaakt voor dit soort dingen, en met zulke grote hoeveelheid fora zal het nooit snel worden.

Gebruikersavatar
AarClay
Berichten: 772
Lid geworden op: 10 feb 2005, 17:12

Re: Diverse errors, foutmeldingen, vreemde problemen met sub

Bericht door AarClay » 11 jul 2012, 01:14

De beste is optie is om flink in je forums te snoeien, zoals al eerder gezegd is, of overstappen op iets anders dan een forum..

maar goed, ik val geloof ik in herhaling :P

DanielFr
Berichten: 107
Lid geworden op: 17 jul 2011, 14:50

Re: Diverse errors, foutmeldingen, vreemde problemen met sub

Bericht door DanielFr » 14 jul 2012, 16:21

@Aarclay; Precies. ;)

We zijn inderdaad druk bezig andere oplossingen voor de forum-indeling van de boeken en auteurs te bedenken, om dat zo het aantal subfora drastisch te kunnen verminderen. - Dat kunnen wij zeker zelf, en daar komen we ook zonder problemen uit, en zal hoogstwaarschijnlijk ook gelukkig geen verdere support meer voor nodig zijn. -

In ieder geval uiteraard ontzettend bedankt voor alle uitgebreide en goeie hulp die door iedereen hier geboden is; dat waarderen we enorm! :D


@Ger; Sorry voor de late reactie maar jij ook nog heel erg bedankt voor die heldere korte handleiding; ik zal dat zeker eens gaan proberen nadat we definitief klaar zijn met de hele forumindeling te her-ordenen, en dan kijken of me dat lukt het zo in te stellen met de permissies. :)

DanielFr
Berichten: 107
Lid geworden op: 17 jul 2011, 14:50

Re: Diverse errors, foutmeldingen, vreemde problemen met sub

Bericht door DanielFr » 14 aug 2012, 16:31

Aangezien het nog steeds aansluit bij / een gevolg is van, bovenstaande discussie in dit topic, plaats ik het vervolgens hier:

Ik zie opeens bij alle berichten en topics op ons forum nergens meer de symbooltjes van "Edit" - "Reply" - "Quote" - "!" - "X (delete)" staan...
En ook niet de"Share"-knoppen van Facebook, Twtitter, en MySpace.

Gebruikersavatar
David
Berichten: 5093
Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:00
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Diverse errors, foutmeldingen, vreemde problemen met sub

Bericht door David » 14 aug 2012, 16:43

Heb je recent iets veranderd aan de taal en/of stijl van je forum? Heb je het in iedere browser?

Lijkt me sterk als dat van de één op de andere dag opeens weg is, vernieuw anders eens je browser met ctrl/F5

De knoppen staan namelijk wel gewoon op je server ;)
Op zoek naar een vertaling voor je extensie? vertalingen

DanielFr
Berichten: 107
Lid geworden op: 17 jul 2011, 14:50

Re: Diverse errors, foutmeldingen, vreemde problemen met sub

Bericht door DanielFr » 14 aug 2012, 23:24

Hey David!

nee, we hebben niets belangrijks veranderd ofzo, maar gelukkig goed nieuws: ik zie ze nu ook weer gewoon staan. :) Hmmm... Was misschien even 'n tijdelijke storing ofzo?

Hoewel m'n computer straks ook weer 'n beetje raar, dus misschien lag het wel gewoon daar aan... - Maar daarentegen, op het forum hier van phpbb.nl, zag ik wel gewoon alle knoppen zichtbaar in de topics en bij de berichten.

---------------------------------------------
Maar dan nu het slechte nieuws: ik kom erachter dat we er weer iets anders "vreemds" aan de hand is op het Forum, waar we onze hersenen over kunnen gaan kraken. ;)

Naar aanleiding van de vele duidelijke berichten en waarschuwingen in dit topic, over de ve diverse e fproblemen en errors die we hadden, naar volgens die volgens velene, hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt werden door het té grote aantal subfora die we op ons Forum hadden. - Absolute maximum is 1500 - wij zaten al over de 1700.

Ondertussen heb ik dus al veel werk gedaan en een heleboel van de overtollige auteurs-subfora verwijderd... Zeker rond de 400, minstens, en volgens mijn berekening zou het totaal aantal subfora dan nu rond een kleine 1300 moeten liggen.

Maar ik check het net weer even, en ik zie dat er alleen nog meer bijgekomen zijn, en het totaal nu ligt op 1774: viewforum.php?f=1774 :?

Dus blijkbaar telt het Forum-systeem wel de subfora erbij die nieuw aangemaakt zijn onderaan het Forum, (vanwege de nieuwe categorieën van Romans en Kinder- & Jeugdboeken waar we dus de oude topics naar verplaatst hebben voor de noodzakelijke her-indeling), maar telt ie niet de ongeveer 400 oude auteurs-subfora die ik ondertussen al verwijderd heb er van áf... :|

Gebruikersavatar
Pola
Berichten: 1495
Lid geworden op: 19 jan 2012, 14:40
Contacteer:

Re: Diverse errors, foutmeldingen, vreemde problemen met sub

Bericht door Pola » 14 aug 2012, 23:29

Het forumnummer 1774 zegt niets over het huidige aantal fora. Het is een identificatienummer die bij het aanmaken van elk nieuw forum met 1 opgehoogt wordt.
Als je fora verwijdert, verdwijnt het identificatienummer van die fora dus uit de lijst, maar bij het aanmaken van een nieuw forum wordt een nummer aangemaakt die verder telt vanaf het laatst aangemaakte forum ID.
HGN op phpbb.com

Gesloten