foutmelding na overplaatsing forum

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit? Probeer phpBB3! Problemen lossen we samen met je op.
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Forumregels
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Gesloten
WoSHaulin
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 jan 2012, 17:47

foutmelding na overplaatsing forum

Bericht door WoSHaulin » 19 jan 2012, 17:55

  • Adres van je forum: http://haulin.net23.net en/of http://haulin.vipfree.us
    Event. modificaties op je forum: ???
    Wanneer ontstond het probleem? toen ik het forum wou overplaatsen op nieuw domein.
    phpBB versie: 3.0.10


    Heb je onlangs iets veranderd aan je forum? nee.
    Wat is het probleem?
Ik heb een forum op http://haulin.net23.net, en ik wou hem graag overplaatsen naar een betere host. Dat heb ik vervolgens gedaan. Voordat ik hem ging overplaatsen met Filezilla, heb ik eerst config.php aangepast naar de goede databasegegevens. Toen heb ik hem overgeplaatst, maar toen ik mijn nieuwe site (haulin.vipfree.us) opende, ging het fout. Ik kreeg de onderstaande melding:

General Error
SQL ERROR [ mysql4 ]
Table 'u907323050_haul.phpbb_config' doesn't exist [1146]
An sql error occurred while fetching this page. Please contact an administrator if this problem persists.

Weet iemand wat dit is en hoe ik dit kan oplossen?
Alvast hartelijk bedankt!

Mvg, Robbert Kuiper

Gebruikersavatar
Pola
Berichten: 1495
Lid geworden op: 19 jan 2012, 14:40
Contacteer:

Re: foutmelding na overplaatsing forum

Bericht door Pola » 19 jan 2012, 19:35

Heb je de oude database geexporteerd bij je oude host en weer geimporteerd bij je nieuwe host?
Zie het Wiki artikel over het forum verhuizen: http://wiki.phpbb.nl/3.x/Forum_verhuizen
HGN op phpbb.com

WoSHaulin
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 jan 2012, 17:47

Re: foutmelding na overplaatsing forum

Bericht door WoSHaulin » 19 jan 2012, 22:09

Ik snap het eigenlijk niet zo goed. Moet de databasenaam hetzelfde zijn als bij de oude host? Want ik heb config.php aangepast naar de databasegegevens van de nieuwe host en alle bestanden geimporteerd met filezilla. Wat moet ik dan nog doen?

Gebruikersavatar
Pola
Berichten: 1495
Lid geworden op: 19 jan 2012, 14:40
Contacteer:

Re: foutmelding na overplaatsing forum

Bericht door Pola » 19 jan 2012, 22:34

Laten we het stap voor stap nalopen.
Heb je een export van de database op het oude forum? Ik ga er vanuit dat je alle berichten, gebruikers, enz. wilt behouden die daar waren.

Zie het onderdeel "Backup maken" in het wiki artikel waarnaar ik verwees. Heb je dat gedaan of heb je daar vragen over, laat het dan weten.
HGN op phpbb.com

Gebruikersavatar
FreakyBlue
Berichten: 1607
Lid geworden op: 29 okt 2007, 22:15
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: foutmelding na overplaatsing forum

Bericht door FreakyBlue » 20 jan 2012, 10:26

Je hebt nog maar één stap voltooid >> verhuizen bestanden. Nu moet nog de database verhuisd worden ;)

Het gaat als volgt:
- backup maken van de database van phpBB (bij je oude host)
- nieuwe database aanmaken bij nieuwe host
- config.php bestand aanpassen (gegevens nieuwe host invoeren)
- database backup importeren in de database bij je nieuwe host

Dat laatste heb je dus nog niet gedaan.
Importeren kan via phpMyAdmin (maar is vaak gelimiteerd tot een bepaalde grootte) of via het programmaatje bigdump (even googlelen, vind je zo).
My music and tutorials -> https://youtube.com/gh0stwrit3rMusic/
Former phpBB Style and Mod Author -> https://www.phpbb.com/customise/db/auth ... tributions

WoSHaulin
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 jan 2012, 17:47

Re: foutmelding na overplaatsing forum

Bericht door WoSHaulin » 20 jan 2012, 17:06

oh zo! Als ik de database wil importeren vraagt de host om een .sql of een .sql.gz, maar waar kan ik die vinden?

Gebruikersavatar
Kevin
Berichten: 1684
Lid geworden op: 06 nov 2007, 17:22
Locatie: Brabants schoon
Contacteer:

Re: foutmelding na overplaatsing forum

Bericht door Kevin » 20 jan 2012, 17:37

Dat is je bestand (backup) die je maakt in de database die je wil verhuizen.

Dus inloggen in de database en via het tabblad exporteren alle tabellen exporteren, dat bestand (.sql) kun je dan in je lege database importeren.
Afbeelding
ForumHulp.nl kan u helpen met: Technisch onderhoud, Extensies installaties/aanpassingen en Webdesign.

Teammember op Afbeelding phpBBservice.nl Afbeelding , Winnaar in de phpBB awards 2009, 2010 en 2012 met AquaforA

WoSHaulin
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 jan 2012, 17:47

Re: foutmelding na overplaatsing forum

Bericht door WoSHaulin » 20 jan 2012, 17:52

misschien een domme vraag, maar hoe moet ik inloggen in de database? ik ben een leek in dit :)

Gebruikersavatar
Pola
Berichten: 1495
Lid geworden op: 19 jan 2012, 14:40
Contacteer:

Re: foutmelding na overplaatsing forum

Bericht door Pola » 20 jan 2012, 22:09

Heb je het wiki artikel waar ik naar verwees ook bekeken? Daar staat iets in over het maken van een backup van je database.
Pola schreef:Zie het Wiki artikel over het forum verhuizen: http://wiki.phpbb.nl/3.x/Forum_verhuizen
WoSHaulin schreef:maar hoe moet ik inloggen in de database?
De beste manier is via het control paneel van je webhost. Daar vindt je normaal gesproken een programma voor het beheren van je database. Je bereikt dat op dezelfde manier als waarop je ook je nieuwe database gemaakt hebt. Normaal gesproken klik je op de database en vervolgens op Webadmin (of iets dergelijks). Dan opent als het goed is een applicatie phpMyAdmin. Daarmee kun je een export van je database maken.

Een alternatief is via het Beheerderspaneel van je forum (ACP). Bij de tab Onderhoud kun je Back-up kiezen. Dan moet je een volledige backup kiezen, alle tabellen selecteren en het bestand downloaden. De kans bestaat dat het backuppen van de database via het beheerderspaneel niet altijd goed werkt.

Als je de engelse taal machtig bent, dan kun je op phpBB.com ook een artikel vinden, waar in uitgelegd wordt hoe het back-uppen van een database in zijn werk gaat: Knowledge Base - Transferring Your Board to a New Host or Domain.
HGN op phpbb.com

WoSHaulin
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 jan 2012, 17:47

Re: foutmelding na overplaatsing forum

Bericht door WoSHaulin » 21 jan 2012, 12:19

ok, ik heb de database geïmporteerd, maar nu kwam ik er achter dat de databasenamen hetzelfde moeten zijn achter '_', maar bij de nieuwe host kan dat niet. want als ik 'haulin' intype, dan gaat hij niet verder dan 'haul'. Is er ook een optie om de databasegegevens te wijzigen in phpbb3?

Gebruikersavatar
Pola
Berichten: 1495
Lid geworden op: 19 jan 2012, 14:40
Contacteer:

Re: foutmelding na overplaatsing forum

Bericht door Pola » 21 jan 2012, 22:52

Ja hoor! In de roorfolder van je forum staat een bestand config.php. Daarin staan de gegevens om verbinding te maken met je database. Je kunt dus zelf een databasenaam kiezen en die invoeren op de volgende regel uit config.php.

Code: Selecteer alles

$dbname = '<jouw database naam>';
Het is me niet 100% duidelijk wat je bedoeld met "achter'_',". De tabellen in de database bestaan standaard uit een vaste tabelnaam en een op te geven prefix. Standaard is die prefix phpbb_. Desgewenst kun je die prefix aanpassen bij de eerste installatie, maar in jouw geval zal dat niet van toepassing zijn, omdat je data importeert uit een bestaande database waarin de tabellen al een naam hebben.
HGN op phpbb.com

WoSHaulin
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 jan 2012, 17:47

Re: foutmelding na overplaatsing forum

Bericht door WoSHaulin » 22 jan 2012, 13:58

ik heb config.php aangepast in mijn oude host en de database geïmporteerd van mijn oude host. Daarna heb ik de database geëxporteerd in de nieuwe host en hij doet het!!!!

Hartelijk bedankt voor jullie hulp!

Gesloten