vooral domme vragen
Geplaatst: 07 apr 2011, 11:37
Hallo, ik kom hier net binnenvallen, en voel mij met de minuut dommer worden.
Ik wil graag een forum opzetten voor een klein besloten groepje, om met elkaar ideeën uit te wisselen en samen een aantal teksten op te stellen, aanpassen, bekommentariën etc.
Het opzetten is in principe wel gelukt, ik hoefde niet eens iets te downloaden want mijn hostprovider Webreus had phpBB3 al klaarstaan, ik kon het eenvoudig installeren.
Maar.
1. De Nederlandse gebruiksaanwijzing (waar trouwens wel eens een redacteur even doorheen zou mogen lopen, het staat vol met verwarrende vertaalfouten en on-affe zinnen) ziet er redelijk gebruiksvriendelijk uit, en toch raak ik in de war bij de begrippen Forum, Hoofdforum, Categorie, Topic, Post.
Ik dacht dat ik gewoon één forum had geïnstalleerd, maar nu blijken er in dat forum categoriën te zijn waar weer allerlei fora onder vallen. Of nee, ergens wordt gezegd dat er in phpBB3 geen categoriën zijn (iets lager op die pagina moet je dan toch voor een categorie kiezen). Dan zijn er ineens weer Hoofd-fora en Sub-fora.
Een simpel tekeningetje waarin de onderschikking duidelijk wordt vind ik niet.
Wel een zin als:
Forum type - Dit kan gezet worden op "Categorie", "Forum" of "Link". Het type categorie wat zorgt ervoor dat er in dit forum geen berichten kunnen worden geplaatst. Categorieën worden gebruikt om forums in te zetten zodat een bepaalde groep forums kan worden aangeduid met een bepaalde naam. Forums zijn plaatsen waarin, mits de juiste permissies, berichten in geplaatst en gelezen kunnen worden.
Ik heb die zin echt 10 x doorgelezen. Voor iemand die alles al weet klinkt het misschien logisch, bij mij gaat het steeds meer schemeren...
2. Mijn forum staat op een eigen web-site, waar verder overigens helemaal niets op staat, althans niet van mijn hand. Als anderen erop willen inloggen dan moeten ze intypen: http://www.mijndomein.nl/phpBB .
Het leek me logischer dat in plaats van dat laatste phpBB, de naam van het forum zou staan (tenminste, als er sprake is van één forum, met een eigen naam).
3. Bestaat er een speciale mogelijkheid binnen of naast het forum om een database aan te leggen van geleidelijk groeiende tekstmodules waar leden van de groep bijdragen aan kunnen leveren - een soort eigen Wikipedia dus?
Ik heb nog wel meer beginnersvragen, maar ik durf eerst niet verder te gaan.
Ik wil graag een forum opzetten voor een klein besloten groepje, om met elkaar ideeën uit te wisselen en samen een aantal teksten op te stellen, aanpassen, bekommentariën etc.
Het opzetten is in principe wel gelukt, ik hoefde niet eens iets te downloaden want mijn hostprovider Webreus had phpBB3 al klaarstaan, ik kon het eenvoudig installeren.
Maar.
1. De Nederlandse gebruiksaanwijzing (waar trouwens wel eens een redacteur even doorheen zou mogen lopen, het staat vol met verwarrende vertaalfouten en on-affe zinnen) ziet er redelijk gebruiksvriendelijk uit, en toch raak ik in de war bij de begrippen Forum, Hoofdforum, Categorie, Topic, Post.
Ik dacht dat ik gewoon één forum had geïnstalleerd, maar nu blijken er in dat forum categoriën te zijn waar weer allerlei fora onder vallen. Of nee, ergens wordt gezegd dat er in phpBB3 geen categoriën zijn (iets lager op die pagina moet je dan toch voor een categorie kiezen). Dan zijn er ineens weer Hoofd-fora en Sub-fora.
Een simpel tekeningetje waarin de onderschikking duidelijk wordt vind ik niet.
Wel een zin als:
Forum type - Dit kan gezet worden op "Categorie", "Forum" of "Link". Het type categorie wat zorgt ervoor dat er in dit forum geen berichten kunnen worden geplaatst. Categorieën worden gebruikt om forums in te zetten zodat een bepaalde groep forums kan worden aangeduid met een bepaalde naam. Forums zijn plaatsen waarin, mits de juiste permissies, berichten in geplaatst en gelezen kunnen worden.
Ik heb die zin echt 10 x doorgelezen. Voor iemand die alles al weet klinkt het misschien logisch, bij mij gaat het steeds meer schemeren...
2. Mijn forum staat op een eigen web-site, waar verder overigens helemaal niets op staat, althans niet van mijn hand. Als anderen erop willen inloggen dan moeten ze intypen: http://www.mijndomein.nl/phpBB .
Het leek me logischer dat in plaats van dat laatste phpBB, de naam van het forum zou staan (tenminste, als er sprake is van één forum, met een eigen naam).
3. Bestaat er een speciale mogelijkheid binnen of naast het forum om een database aan te leggen van geleidelijk groeiende tekstmodules waar leden van de groep bijdragen aan kunnen leveren - een soort eigen Wikipedia dus?
Ik heb nog wel meer beginnersvragen, maar ik durf eerst niet verder te gaan.