Spam voorkomen in phpBB

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit? Probeer phpBB3! Problemen lossen we samen met je op.
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Forumregels
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Gebruikersavatar
Pola
Berichten: 1495
Lid geworden op: 19 jan 2012, 14:40
Contacteer:

Re: Spam voorkomen in phpBB

Bericht door Pola » 24 nov 2012, 22:53

Standaard is dat in ieder geval niet mogelijk.
Je moet ook oppassen dat je mogelijke leden van je forum niet irriteert doordat ze te veel zaken moeten invullen bij het registreren.
HGN op phpbb.com

kawaminator
Berichten: 57
Lid geworden op: 16 nov 2012, 22:39

Re: Spam voorkomen in phpBB

Bericht door kawaminator » 25 nov 2012, 02:15

dat is ook wel waar natuurlijk.
Ik vraag me trouwens af wat het doel van spambots is.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat er mensen zijn die het soort "reclame" dat die bots maken ook effectie gaan bekijken en op die links enzo klikken.

Gebruikersavatar
marian0810
Berichten: 1974
Lid geworden op: 09 apr 2007, 10:24
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Spam voorkomen in phpBB

Bericht door marian0810 » 25 nov 2012, 10:34

De links worden ook gezien door Google, de gedachte erachter is Googles beleid dat hoe meer er naar een site gelinkt wordt hoe hoger die in de zoekresultaten komt te staan.

mhkamp
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 jan 2013, 12:57
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Spam voorkomen in phpBB

Bericht door mhkamp » 21 jan 2013, 13:02

Hoe zit het met de beveiliging in PHPBB?

Spambots kunnen bij mij spammen, maar de gebruikersnaam is zwart, dus kan ik het niet aanklikken. Ik heb wel tips en tricks geprobeerd zowel van de NL PHPBB forum als van de Engelse, maar helpt niet.

Wordt er wel wat flauw van.

Gebruikersavatar
David
Berichten: 5093
Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:00
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Spam voorkomen in phpBB

Bericht door David » 21 jan 2013, 13:09

mhkamp schreef:Hoe zit het met de beveiliging in PHPBB?

Spambots kunnen bij mij spammen, maar de gebruikersnaam is zwart, dus kan ik het niet aanklikken. Ik heb wel tips en tricks geprobeerd zowel van de NL PHPBB forum als van de Engelse, maar helpt niet.

Wordt er wel wat flauw van.
Welkom op phpbb.nl :)

Ik durf gerust te zeggen dat met de juiste instellingen je forum 100% spamvrij kan zijn. Als de gebruikersnaam zwart is zou het kunnen zijn dat gasten kunnen posten, omdat te checken zou een link naar je forum handig zijn.
Op zoek naar een vertaling voor je extensie? vertalingen

Gebruikersavatar
Pola
Berichten: 1495
Lid geworden op: 19 jan 2012, 14:40
Contacteer:

Re: Spam voorkomen in phpBB

Bericht door Pola » 21 jan 2013, 13:52

Heb je het eerste bericht van dit topic ook gelezen? De captcha die jij hebt ingesteld bij registratie is lang geleden gebroken door de spambots. Het is voor hen geen enkel probleem om de teksten op die plaatjes te lezen. Je kunt het beste de Vraag en Antwoord catcha gebruiken, met een unieke vraag voor jouw forum (dus niet "Welke kleur heeft de lucht?").

Je hebt inderdaad gasten de permissies gegeven om berichten te plaatsen. Doordat de captcha zo eenvoudig is, kunnen ze dus zonder moeite berichten plaatsen. Verstandiger is het om gast posten niet toe te staan, of in ieder geval de Vraag en Antwoord captcha toe te passen.
HGN op phpbb.com

mhkamp
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 jan 2013, 12:57
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Spam voorkomen in phpBB

Bericht door mhkamp » 21 jan 2013, 17:47

David schreef:Welkom op phpbb.nl :)
Dank je!
Pola schreef:Je hebt inderdaad gasten de permissies gegeven om berichten te plaatsen.
Hee, dat had ik dus nog niet gezien! Dank er voor. We hebben hier aan gewerkt en hopelijk is het probleem over.

tom17
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 feb 2013, 11:41

Re: Spam voorkomen in phpBB

Bericht door tom17 » 18 feb 2013, 12:05

Hallo,

Ook ons Forum heeft veel last van nep-registraties.
Het is al ingesteld dat we aangemelde gebruikers met de hand goedkeuren.

Ik zit dus nu te zoeken naar een betere Captha-achtig iets.

Ik heb me net aangemeld voor dit Forum en vind de vraag waarbij je de antwoorden naar het juiste vakje moet schuiven erg leuk en ook goed toepasbaar voor ons publiek: Nederlanders en Belgen.

Waar kan ik deze plugin bemachtigen?
Alvast dank!

Grtz
Tom

Gebruikersavatar
Pola
Berichten: 1495
Lid geworden op: 19 jan 2012, 14:40
Contacteer:

Re: Spam voorkomen in phpBB

Bericht door Pola » 18 feb 2013, 12:19

Je kunt beginnen met het instellen van de Vraag en Antwoord captcha, die standaard beschikbaar is in phpBB. Ik zie namelijk op je forum dat je een oude visuele captcha hebt ingesteld. Deze zijn geruime tijd geleden al gebroken door de spambots.
De procedure staat al eerder in dit topic, maar hierbij nogmaals:

Instellen van V&A
  1. Beheerderspaneel > Spambotpreventie > Geïnstalleerde plug-ins: > klik op de dropdown box en kies V&A (het is dan "uitgegrijsd")
  2. Klik op de Configureren knop en daarna op Toevoegen.
  3. Voeg je vraag en antwoord toe (je moet een V&A instellen voor elke taal die geinstalleerd is op het forum) en klik op bevestig. (Voordat je op Bevestig klikt, kun je "Strikte controle" op Ja zetten, zodat er ook gecontroleerd wordt op juist gebruik van hoofdletters en kleine letters.)
  4. Klik "Terug naar de vorige pagina." en daarna op "« Terug" (rechts boven)
  5. Kies V&A in de dropdown (opnieuw!)
  6. Klik onderaan de pagina op "Bevestig".
  7. Klaar.
Gebruik een vraag en antwoord die zo uniek als mogelijk is (voor je site). Het antwoord mag niet te logisch te beredeneren zijn of makkelijk met google te vinden.

De captcha die op dit forum gebruikt wordt is een modificatie, die je hier kunt vinden: https://www.phpbb.com/customise/db/mod/ ... ha_plugin/
HGN op phpbb.com

tom17
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 feb 2013, 11:41

Re: Spam voorkomen in phpBB

Bericht door tom17 » 22 feb 2013, 12:19

Dank je wel Pola,
Ik hoop echt dat we hierdoor minder last krijgen van de spammers!!

gerjan12234
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 feb 2013, 22:20

Re: Spam voorkomen in phpBB

Bericht door gerjan12234 » 01 mar 2013, 17:33

ik heb de V&A plugin in mij forum gebwoudt,maar krijg als nog de volgende error

Afbeelding

hoe los ik dit probleem op

Gebruikersavatar
David
Berichten: 5093
Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:00
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Spam voorkomen in phpBB

Bericht door David » 01 mar 2013, 18:43

De foutmelding verteld dat de tabel phpbb_confirm is gecrasht(beschadigt).Je kunt de database tabel die is gecrasht zelf proberen te herstellen via phpmyadmin:
  • Ga naar phpmyadmin
  • Klik op de database waar je phpBB3 tabellen staan!
  • Zoek dan naar de tabel phpbb_confirm en, zet het vinkje aan!
  • Scroll dan naar onderen, daar staat als het goed is een dropdown menu!
  • Selecteer in het dropdown menu Repareer tabel
Met een beetje geluk is je tabel dan weer herstelt, maak voor alle zekerheid een back-up van die tabel!
Op zoek naar een vertaling voor je extensie? vertalingen

gerjan12234
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 feb 2013, 22:20

Re: Spam voorkomen in phpBB

Bericht door gerjan12234 » 01 mar 2013, 18:56

is er geen makelijker optie

Gebruikersavatar
David
Berichten: 5093
Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:00
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Spam voorkomen in phpBB

Bericht door David » 01 mar 2013, 19:02

gerjan12234 schreef:is er geen makelijker optie
Ik vind dit een vrij makkelijke optie ;)
Op zoek naar een vertaling voor je extensie? vertalingen

Gebruikersavatar
Pola
Berichten: 1495
Lid geworden op: 19 jan 2012, 14:40
Contacteer:

Re: Spam voorkomen in phpBB

Bericht door Pola » 01 mar 2013, 23:05

gerjan12234 schreef:is er geen makelijker optie
We zijn hier echt niet om de moeilijkste manier te bedenken voor problemen die hier geplaatst worden.

We kijken wat het probleem is, proberen waar nodig te achterhalen waardoor het probleem veroorzaakt is, en geven dan de beste - en zo mogelijk eenvoudigste - oplossing voor het probleem.

De tabel is kapot zegt de foutmelding. Dus moet de tabel gerepareerd worden. Als je het zelf niet kunt, kun je het ook melden aan je hosting provider en vragen of zij ervoor willen zorgen dat de tabel gerepareerd wordt.
Desnoods mag je mij ook de inloggegevens voor je hosting control panel geven per PB, dan wil ik ook wel voor je kijken of de tabel te repareren is.
HGN op phpbb.com

Gebruikersavatar
soraxroxas
Berichten: 78
Lid geworden op: 21 apr 2011, 12:06
Locatie: Weert, Limburg
Contacteer:

Re: Spam voorkomen in phpBB

Bericht door soraxroxas » 11 jun 2014, 11:53

Is het geen idee om ZBBlock aan het lijstje toe te voegen. Houdt het alles qua spambots tegen.

Link: http://spambotsecurity.com/zbblock.php

Gebruikt de blacklist van stop forum spam, Houdt slechte robots ook tegen
Laatst gewijzigd door soraxroxas op 06 jul 2014, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Re: Spam voorkomen in phpBB

Bericht door Ger » 12 jun 2014, 11:59

Volgens mij is dat toch gewoon een (zoveelste) blacklist?
Zal prima werken hoor, maar met alle voors én tegens van blacklists zoals in de TS vermeld.

peterhv31
Berichten: 48
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:04

Re: Spam voorkomen in phpBB

Bericht door peterhv31 » 23 jun 2014, 18:12

Sinds kort heb ik 'last' van een Russische spammer (IP uit KIEV) terwijl ik Q&A heb ingesteld.
Het valt op dat je deze spammer kunt emailen, privébericht kunt sturen en hij laat een URL achter in het gebruikers overzicht. De vraag bij Q&A is het noemen van de drie middelste letters uit een woord. Denken jullie dat hier spraken kan zijn van een handmatige spammer of is er toch een achterdeurtje in phpBB gevonden?

Peter

Mid
Berichten: 961
Lid geworden op: 03 mei 2008, 23:22

Re: Spam voorkomen in phpBB

Bericht door Mid » 23 jun 2014, 18:59

Een online woordenboek kan veel oplossen voor een spammer... Gewoon IP-adres en email-adres blokkeren en daarna dit forumlid verwijderen.

peterhv31
Berichten: 48
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:04

Re: Spam voorkomen in phpBB

Bericht door peterhv31 » 23 jun 2014, 19:53

Mid schreef:Een online woordenboek kan veel oplossen voor een spammer... Gewoon IP-adres en email-adres blokkeren en daarna dit forumlid verwijderen.
beste Mid, helaas is dat niet zo eenvoudig; zowel email als IP verandert steeds

Gesloten