Hoe domme fout tijdens update phpBB3 rechtzetten?

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit? Probeer phpBB3! Problemen lossen we samen met je op.
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Forumregels
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Gesloten
Bellewaerdeboy
Berichten: 87
Lid geworden op: 28 mar 2006, 10:15
Locatie: Beselare, België

Hoe domme fout tijdens update phpBB3 rechtzetten?

Bericht door Bellewaerdeboy » 27 nov 2010, 19:47

  • Adres van je forum: http://www.bellewaerdefun.be/forum
    Event. modificaties op je forum: geen
    Wanneer ontstond het probleem? gisteren
    phpBB versie: 3.0.7-PL1


    Heb je onlangs iets veranderd aan je forum? Nope
    Wat is het probleem?
Gisteren zag ik op het forum dat er een nieuwe versie was, 3.0.8. Ik besliste meteen om het te installeren, downloade de bestanden om van 3.0.7-PL1 naar 3.0.8. te zetten en probeerde eerst de FTP oplossing uit. Deze bleek niet te werken (zal te maken hebben met de chmod rechten die ik op een bepaalde map niet toekende), dus ging aan de slag om alle bestanden manueel over te zetten. Toen ik zowat aan 1/5 van het uploaden was, besliste ik om het sneller te doen gaan, en hier liep het uiteindelijk ook goed fout.

Ik verwijderde alle 3.0.7-PL1 bestanden, downloade de nieuwe 3.0.8. en uploade deze laatste bestanden naar mijn forum map. De install map hernoemde ik en probeerde daarna het forum te testen... Niets... :|

Heeft iemand een idee hoe ik dit het beste oplos zonder eerst een nieuw forum te moeten installeren? Ik heb gelukkig wel nog m'n volledige database ter beschikking ;)

Thx voor de hulp!

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Re: Hoe domme fout tijdens update phpBB3 rechtzetten?

Bericht door Ger » 27 nov 2010, 19:54

Je hebt nu alleen de nieuwe en aangepaste bestanden, en daar heb je weinig aan zonder de rest. ;)
Als je inderdaad geen modificaties hebt geïnstalleerd, dan kun je het beste een nieuw volledig pakket downloaden en de bestanden daarvan uploaden. Wat je NIET moet uploaden en ook ongewijzigd op je host moet laten staan zijn de bestanden config.php en .htacces en de mappen files, images en store.

Bellewaerdeboy
Berichten: 87
Lid geworden op: 28 mar 2006, 10:15
Locatie: Beselare, België

Re: Hoe domme fout tijdens update phpBB3 rechtzetten?

Bericht door Bellewaerdeboy » 27 nov 2010, 20:08

Ah verdorie, heb echt alles verwijderd vanuit m'n forum map. Die config kan ik eventueel zelf nog aanpassen dacht ik?

Gebruikersavatar
Kevin
Berichten: 1684
Lid geworden op: 06 nov 2007, 17:22
Locatie: Brabants schoon
Contacteer:

Re: Hoe domme fout tijdens update phpBB3 rechtzetten?

Bericht door Kevin » 27 nov 2010, 23:11

Inderdaad in config.php dien je de gegevens van je database in te vullen.
Afbeelding
ForumHulp.nl kan u helpen met: Technisch onderhoud, Extensies installaties/aanpassingen en Webdesign.

Teammember op Afbeelding phpBBservice.nl Afbeelding , Winnaar in de phpBB awards 2009, 2010 en 2012 met AquaforA

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Re: Hoe domme fout tijdens update phpBB3 rechtzetten?

Bericht door Ger » 28 nov 2010, 11:00

Heb je alles verwijderd zonder een backup te maken? :O
Dat is inderdaad niet zo slim. Je krijgt je forum namelijk wel weer werkend, maar eventuele avatars die geüpload waren en alle bijlagen, die ben je dan voor goed kwijt...

John Leeuwis
Berichten: 174
Lid geworden op: 21 mei 2009, 19:24
Locatie: Nijeveen
Contacteer:

Re: Hoe domme fout tijdens update phpBB3 rechtzetten?

Bericht door John Leeuwis » 28 nov 2010, 15:56

Bellewaerdeboy schreef:Heeft iemand een idee hoe ik dit het beste oplos zonder eerst een nieuw forum te moeten installeren?
Kan je host geen backup van een dag of 2 geleden terugzetten?
Ben je in ieder geval niet alles kwijt.

Gebruikersavatar
PhilipvD
Berichten: 1690
Lid geworden op: 23 feb 2008, 20:06

Re: Hoe domme fout tijdens update phpBB3 rechtzetten?

Bericht door PhilipvD » 29 nov 2010, 07:47

John Leeuwis schreef:
Bellewaerdeboy schreef:Heeft iemand een idee hoe ik dit het beste oplos zonder eerst een nieuw forum te moeten installeren?
Kan je host geen backup van een dag of 2 geleden terugzetten?
Ben je in ieder geval niet alles kwijt.
Je kunt er niet vanuit gaan dat je host altijd maar een backup voor je klaar heeft liggen, natuurlijk maak je wel een kans maar je hebt geen zekerheid.

Het is dus echt heel erg belangrijk dat je altijd een backup maakt van je bestanden + database voordat je iets hierin gaat wijzigen. Want zoals je ziet kan het altijd fout gaan en als je dan een backup hebt gemaakt ben je vaak heel snel weer terug bij de oude situatie.

John Leeuwis
Berichten: 174
Lid geworden op: 21 mei 2009, 19:24
Locatie: Nijeveen
Contacteer:

Re: Hoe domme fout tijdens update phpBB3 rechtzetten?

Bericht door John Leeuwis » 29 nov 2010, 09:05

PhilipvD schreef:Je kunt er niet vanuit gaan dat je host altijd maar een backup voor je klaar heeft liggen, natuurlijk maak je wel een kans maar je hebt geen zekerheid.
Het is voor mij wel een criterium voor het kiezen van een host.
En daarnaast, niet geschoten is altijd mis
PhilipvD schreef:Het is dus echt heel erg belangrijk dat je altijd een backup maakt van je bestanden + database voordat je iets hierin gaat wijzigen. Want zoals je ziet kan het altijd fout gaan en als je dan een backup hebt gemaakt ben je vaak heel snel weer terug bij de oude situatie.
Je hebt groot gelijk, maar om de één of andere reden is het maken van een goede backup schijnbaar minder eenvoudig voor de meeste forumbezitter/-beheerder.
Ik vind het nog steeds moeilijk om een goede backup te maken, zodat ik bij wijze van spreken een forum in 5 minuten van niets tot en met alle functionaliteit en mods draaiend heb.

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20297
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe domme fout tijdens update phpBB3 rechtzetten?

Bericht door Paul » 29 nov 2010, 11:32

Veel hosts maken wel backups, maar die zetten die puur en alleen terug wanneer ze een complete server crash hebben.

Gesloten