Overzet e-mail probleem.

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit? Probeer phpBB3! Problemen lossen we samen met je op.
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Forumregels
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Gesloten
svenn
Berichten: 5001
Lid geworden op: 14 jul 2004, 13:00
Locatie: Kortrijk
Contacteer:

Overzet e-mail probleem.

Bericht door svenn » 27 mei 2010, 17:01

Adres van je forum: Niet van belang
Event. modificaties op je forum: advertentie mod
Wanneer ontstond het probleem? bij upgrade
phpBB versie: 3.0.7-PL1

Tijdens overzet van een behoorlijk board (81k posts / 11k users), kregen we klachten van de hoster. De overzet is gebeurt terwijl phpBB 2 uitgeschakeld was voor de gebruikers (dus +/- 0 traffic). De zoekindex is hermaakt tussen 9 uur en 5 uur deze avond, 4 minuten nadat de zoekindex finished was, werd het domein geblockt. Bij navraag zou phpBB duizende mails verstuurd hebben, die rond 5 uur gestopt is. Het lijkt me erg vreemd dat e-mails en zoekindex aan elkaar verbonden zouden zijn. De hoster melde echter dat het probleem (het e-mailen) zich begon voor te doen, vanaf de tijd dat we de overzet zijn begonnen. (rond 20:00 de dag ervoor). De oorzaak zou een proxyserver zijn. Daarna zei de hoster ook dat phpBB sowieso niet veel soeps was. Dit leek me verontrustend nieuws. 8-)

Nu is mijn vraag, in hoeverre klopt dit verhaal, en zoja hoe kunnen we dit blijkbaar onzichtbaar probleem van phpBB oplossen ?

mvg,

Svenn

Gebruikersavatar
PhilipvD
Berichten: 1690
Lid geworden op: 23 feb 2008, 20:06

Re: Overzet e-mail probleem.

Bericht door PhilipvD » 27 mei 2010, 17:09

De overzet is gebeurt terwijl phpBB 2 uitgeschakeld was voor de gebruikers (dus +/- 0 traffic).
Uit deze zin kan ik opmaken dat je phpBB2 gebruikt?

svenn
Berichten: 5001
Lid geworden op: 14 jul 2004, 13:00
Locatie: Kortrijk
Contacteer:

Re: Overzet e-mail probleem.

Bericht door svenn » 27 mei 2010, 17:12

PhilipvD schreef:
De overzet is gebeurt terwijl phpBB 2 uitgeschakeld was voor de gebruikers (dus +/- 0 traffic).
Uit deze zin kan ik opmaken dat je phpBB2 gebruikt?
Ja, sorry idd. Van phpBB 2 naar phpBB 3 conversie.

Gebruikersavatar
PhilipvD
Berichten: 1690
Lid geworden op: 23 feb 2008, 20:06

Re: Overzet e-mail probleem.

Bericht door PhilipvD » 27 mei 2010, 17:23

Ik kan niet precies zeggen hoe dit gebeurd is, maar ik zou eerder denken aan een mailbot die vanaf jouw server mails aan het versturen was. Dat phpBB3 zelf de oorzaak is geweest lijkt me sterk.
Rond 5 uur is dit gestopt, ben je alweer gedeblokkeerd door je host?
Daarna zei de hoster ook dat phpBB sowieso niet veel soeps was.
Dat is nergens op gebaseerd, je gebruikt nu als het goed is de laatste versie van phpBB3 welke gewoon stabiel werkt.

svenn
Berichten: 5001
Lid geworden op: 14 jul 2004, 13:00
Locatie: Kortrijk
Contacteer:

Re: Overzet e-mail probleem.

Bericht door svenn » 27 mei 2010, 17:32

PhilipvD schreef:Ik kan niet precies zeggen hoe dit gebeurd is, maar ik zou eerder denken aan een mailbot die vanaf jouw server mails aan het versturen was. Dat phpBB3 zelf de oorzaak is geweest lijkt me sterk.
Rond 5 uur is dit gestopt, ben je alweer gedeblokkeerd door je host?
Ja, 5-10 min erna waren we terug open. Niet te min vind ik het niet kunnen, eerst waren we een proxyserver, daarna waren we spammers. Kortom, of er lag een probleem bij de server, of er lag een probleem aan de instellingen of bij phpBB. Ik wil weten waar het probleem ligt, en eerlijk gezegd ik geloof niet dat het bij phpBB ligt, noch bij de instellingen van phpBB. Zelf heb ik heel weinig ervaring met mail systemen, dus ik laat alles steeds standaard staan. Ik zou m.a.w. graag iemand horen die kan zeggen, je was verkeerd of je was niet verkeerd.
PhilipvD schreef:
Daarna zei de hoster ook dat phpBB sowieso niet veel soeps was.
Dat is nergens op gebaseerd, je gebruikt nu als het goed is de laatste versie van phpBB3 welke gewoon stabiel werkt.
Ik denk dat zowel phpBB 2 als phpBB 3 deftige code is, zeker als je weet dat we op een shared host zitten, waar ook beginnende programeurs hun scripts testen. Maar dat was de reden waarom ik "boos" werd, duizenden sites, misschien wel meer gebruiken phpBB software. Waar haal je het dan in je hoofd te claimen dat phpBB niet veel soeps is.

Gebruikersavatar
PhilipvD
Berichten: 1690
Lid geworden op: 23 feb 2008, 20:06

Re: Overzet e-mail probleem.

Bericht door PhilipvD » 27 mei 2010, 18:02

Als je gebruik maakt van shared hosting is de kans groter dat dit soort dingen gebeuren dan dat je op een dedicated/vpn server zit.
Meestal deel je dan 1 server met ongeveer 150 personen en dan kan er altijd iemand zijn die een gevaarlijk script gebruikt waardoor het voor spammers makkelijk is om dit te misbruiken.

Ik zou me verder niet druk maken om phpBB. :)

svenn
Berichten: 5001
Lid geworden op: 14 jul 2004, 13:00
Locatie: Kortrijk
Contacteer:

Re: Overzet e-mail probleem.

Bericht door svenn » 27 mei 2010, 18:05

Jah dat besef ik, maar vpn of dedicated is gewoon weg gegooid geld lijkt me. Waar ik wel mee zit is het feit dat de hoster er helemaal niet professioneel mee om gaat.

Bedankt voor de support :)

Gesloten