Virus / upgrade 3.0.2 naar 3.0.6

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit? Probeer phpBB3! Problemen lossen we samen met je op.
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Forumregels
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Gesloten
MeMySelf
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 nov 2009, 22:57

Virus / upgrade 3.0.2 naar 3.0.6

Bericht door MeMySelf » 07 nov 2009, 23:22

  • Adres van je forum: http://debleken.nl
    Event. modificaties op je forum:PHPGallery
    Wanneer ontstond het probleem?eind vorige maand
    phpBB versie: 3.0.2


    Heb je onlangs iets veranderd aan je forum?Nee
    Wat is het probleem?
Virus / update naar 3.0.6 lukt niet.

Sinds eind vorige maand heb ik het probleem dat het forum gehackt oid wordt.
De site is nl niet meer bereikbaar, er verschijnen foutmeldingen als html pagina en heb ook het idee dat er iets van virussen actief wordt. Geen idee hoe dit komt, ook al overlegt met de provider en deze melde me dus dat er iets gachkt was. Ik heb daarom alle password gelijk gewijzigd, ook van ftp gegevens e.d.
Als ik via ftp een kopie maakte naar mijn lokale harddisk gaf McAfee aan dat in ieder bestand dat het woord 'index' bevatte, geinfecteerd was met een virus.

Als eerste wil ik uiteraard zorgen dat ik helemaal up-to-date ben met de phpbb software.
Ik heb de 3.0.6RC4 auto update versie gedownload, via ftp overgezet naar mijn provider, de install/index.php uitgevoerd en de instructies gevolgt.
Op zich gaat dit allemaal goed, ik volg de stappen en kom vervolgens bij een overzicht van bestanden die aangepast gaan worden en met probleem bestanden die aangepast moeten worden (samenvoegen oud/nieuw/niet samenvoegen). Na de installatie werkt het forum niet meer, er verschijnt een foutmelding dat er in sommige bestanden een ' } ' te veel staat. Deze heb ik weggehaald en nogmaals geprobeerd, maar toch blijkt dan niet alles te werken (beheerdersforum bijv.). Ik heb bij het samenvoegen oud/nieuw etc de verschillende opties geprobeerd maar helaas geen positief resultaat.

Nu heb ik de volgende vragen, weet iemand wat de oorzaak kan zijn van dat virus en hoe te voorkomen?
Is het wel mogelijk om rechtstreeks te upgraden van 3.0.2 naar 3.0.6RC4 of moet dit via tussenstappen?
Wat kan de oorzaak zijn waarom mijn forum na de upgrade niet meer werkt?



..

stefantriep
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:18

Re: Virus / upgrade 3.0.2 naar 3.0.6

Bericht door stefantriep » 08 nov 2009, 21:50

Ik zou je altijd willen adviseren niet een RC gebruiken i.v.m. bugs.

In dit geval dus upgraden naar 3.0.5 i.p.v. 3.0.6 de volgende keer

Gebruikersavatar
EelkeB
Berichten: 865
Lid geworden op: 13 mar 2009, 12:35
Locatie: Bussum

Re: Virus / upgrade 3.0.2 naar 3.0.6

Bericht door EelkeB » 09 nov 2009, 08:09

Wat ik niet goed begrijp: je zegt dat er diverse bestanden zijn geïnfecteerd met virussen. Dan lijkt het mij niet heel handig om die bestanden te gaan proberen te updaten d.m.v. de auto-update, toch? :) Sowieso alle bestanden van je server verwijderen en vervangen door een verse upload. Als je geen MODs had, dan is dat simpel, gewoon 3.0.5 downloaden van phpbb.com en die gebruiken. Als je wel MODs had, dan hoop ik voor je dat je de gemodde versie van je forum ergens veilig had staan, zodat je die kunt gebruiken. Anders wordt het de MODs opnieuw installeren.
Dutch Open Projects
Mini Seven Club Nederland - Het grote forum voor het kleine autootje
Geen support via PM of mail

MeMySelf
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 nov 2009, 22:57

Re: Virus / upgrade 3.0.2 naar 3.0.6

Bericht door MeMySelf » 13 nov 2009, 11:13

Bedankt voor jullie reactie.
Toen ik merkte dat er sommige bestand geinfecteerd waren met een virus heb ik via ftp alle bestanden verwijderd en via de tool van de provider een backup terug gezet, daarna heb ik de upgrade pas weer gebeurd.

Ik heb als enige eigenlijk de layout aangepast. Kan ik als ik een hele verse nieuwe installatie van Pphbb uitvoer deze dan ook zo terug krijgen, of is dit ook gewoon een mod?
Of kan ik van 3.0.2 gewoon naar 3.0.5 upgraden?

Zou dit virus probleem, dat om de paar dagen terug komt aan phpbb liggen of aan de provider kant?

Gebruikersavatar
EelkeB
Berichten: 865
Lid geworden op: 13 mar 2009, 12:35
Locatie: Bussum

Re: Virus / upgrade 3.0.2 naar 3.0.6

Bericht door EelkeB » 13 nov 2009, 15:10

Als je de layout op een nette manier hebt aangepast, dan heb je een eigen stijl. Ik begrijp echter uit je formulering dat je een van de standaard stijlen hebt aangepast. Dan is dat "gewoon" een mod, die je kwijt bent als je de standaard bestanden weer terugschrijft.

Maar weet je zeker dat je backup wel virus-vrij was?
Dutch Open Projects
Mini Seven Club Nederland - Het grote forum voor het kleine autootje
Geen support via PM of mail

Gebruikersavatar
Mendel
Berichten: 311
Lid geworden op: 15 okt 2009, 17:26
Locatie: Schagen
Contacteer:

Re: Virus / upgrade 3.0.2 naar 3.0.6

Bericht door Mendel » 13 nov 2009, 21:21

In ieder geval roept mijn scanner nu moord en brand als ik op je site kom...

Loading gif van je lytebox doet de bellen afgaan.

John Leeuwis
Berichten: 174
Lid geworden op: 21 mei 2009, 19:24
Locatie: Nijeveen
Contacteer:

Re: Virus / upgrade 3.0.2 naar 3.0.6

Bericht door John Leeuwis » 14 nov 2009, 08:40

Ik kan nu op je site gaan waar ik wil zonder een waarschuwing.
Probleem opgelost?

Gesloten