Onregelmatige snelheid forum

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit? Probeer phpBB3! Problemen lossen we samen met je op.
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Forumregels
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
HenkR
Contacteer:

Onregelmatige snelheid forum

Bericht door HenkR » 05 okt 2009, 18:15

• Adres van je forum: http://www.spoorforum.eu

Al enige tijd speelt het probleem dat het forum onregelmatig werkt qua snelheid. Navraag bij het hostingbedrijf leert dat er geen onregelmatigeheden zijn in gegevensoverdracht en snelheid. Soms loopt het enige minuten als een speer, weer even later is het niet vooruit te branden; het duurt heel lang voor berichten openen, bij het plaatsen van een bericht, duurt het sóms zo lang voor er respons komt, dat er een time-out volgt omdat de reactie te traag is.
    Deze afwisseling in snelheid lijkt een permanente golf te volgen.

Iemand enig idee waar dit nu aan kan liggen?

Paul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Re: Onregelmatige snelheid forum

Bericht door Paul » 05 okt 2009, 18:21

staat in admin -> security settings Controleer IP in de DNS Blackhole List: op nee?

HenkR
Contacteer:

Bericht door HenkR » 05 okt 2009, 21:14

Deze staat idd op nee.

Paul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Paul » 05 okt 2009, 21:52

Dan ben ik bang dat het toch echt aan je hoster ligt. Welke host gebruik je precies?

HenkR
Contacteer:

Bericht door HenkR » 06 okt 2009, 06:44

one.com

Paul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Paul » 06 okt 2009, 09:23

Dan heb ik het zware vermoeden dat het aan je host ligt, ik heb al meer verhalen gehoort over one.com dat het zo af en toe traag is.

HenkR
Contacteer:

Bericht door HenkR » 06 okt 2009, 11:37

Nou dan moet ik het daar toch nog maar eens neerleggen. En is men niet in staat dit te verbeteren, dan zit er niets anders op om maar te verhuizen, maar daar zitten we ook niet op te wachten natuurlijk. Ik weet wel dat one.com tegenwoordig alles direct dubbel opslaat ipv alles eens per 10 uur te back-uppen zoals in het verleden. Mijn gevoel zegt dat het sinds die tijd een beetje speelt...

Maar zijn er nog meer mensen die bij one.com zitten en dit probleem herkennen? (mag natuurlijk ook via pm)

Vr. gr.

Henk

Paul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Paul » 06 okt 2009, 11:50

Je moet niet vergeten dat je krijgt waarvoor je betaald. Voor 1.25 per maand kan je gewoon niet veel verwachten :)

HenkR
Contacteer:

Bericht door HenkR » 06 okt 2009, 17:06

Dat is waar, ik ben ook niet te beroerd om wat meer te betalen, maar het bevreemd mij dan wel dat one.com in augustus als "beste keus" werd aangemerkt door PC Magazine en ook al enkele awards in de wacht heeft gesleept. Waar dat dan aan verdiend is......

Maar ik dwaal af, bedankt voor de info tot zover. ;)

HenkR
Contacteer:

Bericht door HenkR » 08 okt 2009, 21:07

Nog een aanvullende vraag: ik heb dus een andere style toegepast (milky way red), waarin bovendien nog wat wijzigingen zijn aangebracht. Kan het zijn dat een style niet goed gesynchroniseerd is met phpbb en hierdoor vertraging optreedt?
Nu vind ik namelijk een optie "hercompileer oude stijl componenten", wat houdt dit precies in? En als ik dit doe blijven modificaties en toevoegingen (zoals andere knoppenset, toegevoegde smilies, toegevoegde bericht iconen, andere on/offline iconen etc.) gewoon in tact?

Hoor graag

Gr. Henk

Paul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Paul » 09 okt 2009, 00:19

Dat je een style aanpast moet in principe niet uitmaken.
hercompileer oude stijl componenten moet je op nee hebben staan in principe, dan laad je forum sneller.

Mendel
Contacteer:

Bericht door Mendel » 15 okt 2009, 18:23

One.com inderdaad in de avonduren wat aan de trage kant, is een minpuntje voor ze. Maar moet zeggen dat sommige duurdere shared hosters voor meer geld minder leveren. Vooral op toegang tot de database voor backups en restore.

Zijn dus snellere Hostingbedbrijven in Nederland, die dit probleem van je zullen ondervangen, neem wel van te voren goed door wat de recource's zijn die je tot de database krijgt... ;)

HenkR
Contacteer:

Bericht door HenkR » 15 okt 2009, 20:56

Dank voor de informatie; het is dus een kwestie van een afweging maken tussen de plussen en de minnen van de diverse aanbieders........ (en natuurlijk het bijbehorende kostenplaatje)

Paul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Paul » 15 okt 2009, 21:23

Er wordt niet vaak gezegt dat goedkoop duurkoop is. Ik snap persoonlijk ook niet de mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang gaan zitten. En dat betekent dus voor een euro, of iets meer of minder (Ook die heb je nog) hosting aanschaffen, wat ze een hoop diskspace en dataverkeer (OF onbeperkte dataverkeer) heeft. Dit is gewoonweg onmogelijk. Niet alleen data niks onbeperkt is, maar ook dataverkeer kost geld. En ook servers, medewerkers (Dus ook support), stroom enz kost geld. Je kan dus voor dat bedrag gewoon geen goede hosting verkopen. Dat mensen erin trappen?
Tja, dat is dus het erge. Daarom bestaan dat soort bedrijven. Doordat de meeste sites klein zijn is het vaak geen probleem, maar wordt je site maar een beetje groter als gemiddeld heb je toch echt een probleem. Dan zit je zo aan traagheid, veel support vragen, errors, downtime enzovoort aan. En dan heb je toch er spijt van dat je voor zo'n laag bedrag toch hosting hebt aangeschaft. Als je echt kwaliteits hosting wilt zul je echt iets meer als een euro of 2 per maand moeten betalen.
Ik ga hier verder geen namen noemen, aangezien dit offtopic is, maar als je wat zoekt (Of stuur me een PM), dan kan je veel betere hosting vinden als wat one.com, maar ook andere, aanbieden.

Mendel
Contacteer:

Bericht door Mendel » 15 okt 2009, 21:38

Wou ik je meteen een pb sturen met vervolgvragen, maar heb nog niet genoeg reacties gegeven, zal dus eventjes op zich wachten.

Was namelijk zelf van one.com naar een nederlandse en goede ' dacht ik' , de prijs was er in ieder geval wel naar. Maar daar was ik niet in staat zelfstandig backup's te draaien via phpmyadmin, iets wat ik dus dagelijks doe.

Ben dus snel teruggerend naar one.com, en heb de nieuwe nog kunnen annuleren onder het mom van koop op afstand.

Paul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Paul » 15 okt 2009, 21:53

Op elke regel zijn uiteraard uitzonderingen :). (Ook al moet ik eerlijk zeggen dat ik persoonlijk phpmyadmin niet vertrouw als backup, maar dat is weer een heel ander verhaal).
Voordat je hosting aanschaft moet je uiteraard ten alle tijden ervoor zorgen dat je even op internet rond gekeken hebt naar het bedrijf zelf. Een bedrijf zal op zijn eigen site uiteraard geen negatieve dingen over hem zelf posten, en het heeft dus over het algemeen weinig zin om daar naar referenties te kijken. Deze zullen ten alle tijden positief zijn. Kijk op sites zoals webhosters.nl en ispgids.nl (Uit mijn hoofd), wat er daar op die sites over een bepaald bedrijf staat. Hierdoor krijg je een veel duidelijker beeld van wat een host voor kwaliteit levert. Ook een google zelf levert over het algemeen een veel duidelijker beeld op als de site van de hoster.

Mendel
Contacteer:

Bericht door Mendel » 15 okt 2009, 22:05

En dat had ik nou net gedaan :cry:

Dit bedrijf kwam er ook goed uit, en moet ook zeggen snelheid was er ook naar. Maar zoals gezegd, veel beperkingen op de mysqldatabase:

"exceeded the 'max_questions' resource (current value: 50000)" popte al snel op.

En nu zeg je weer iets engs:
Ook al moet ik eerlijk zeggen dat ik persoonlijk phpmyadmin niet vertrouw als backup, maar dat is weer een heel ander verhaal).
Restore via phpbb zelf is bij grote fora vaak niet mogelijk, vanwege timeout php. Hoor ik daar de letters SSH ofzo...

Dit komt trouwens in de buurt van een topic kapen, dus zal er verder niet over uitwijden, zal dus binnenkort contact met je opnemen voor wat verdere informatie...

Paul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Paul » 15 okt 2009, 22:20

Ja, backups van grotere DBs kunnen het besten via SSH gemaakt worden. Deze backups zijn het meest betrouwbaar, en zijn het best te restoren.

HenkR
Contacteer:

Bericht door HenkR » 20 okt 2009, 22:21

Ben aan het oriënteren hoe je een back-up maakt via phpmyadmin voor een eventuele verhuizing, maar liep (de instructies volgend zoals in de phpbb wiki) tegen de volgende melding aan:

MySQL Server - spoorforum_eu
PMA Database ... Niet Goed[ Documentatie ]
Basis relatie opties Uitgeschakeld

Wat betekent dit, is dit ernstig? Als ik op de link documentatie klik, dan komt er een ellenlange myadmin pagina met allerlei onderwerpen, maar in het Engels waar ik als leek weinig mee kan.

Verder krijg ik vaker meldingen van gebruikers die vaak na tijden wachten op respons, op een witte pagina terechtkomen en daarna hun getypte verhaal kwijt zijn, erg irritant. Ook krijg ik meldingen dat bij het typen van het bericht, waarbij de tekst groter is dan het berichtvenster, men buiten het venster gaat typen, oftewel echt blind, de tekst loopt niet vanzelf door naar boven. Bij het scrollen is het einde van de tekst wel weer te zien, zo gauw je weer begint te typen springt de tekst weer naar het begin en zie je dus weer niks.

Toch een hoop vreemde dingen bij elkaar. Ik vraag me dan ook af of de host wel de grootste boosdoener is. Hoewel er wel schommelingen in de snelheid zitten, vind ik bovenstaande zaken toch wat raar allemaal.
Verder valt het op (ook gebruikers melden dit) dat als het forum erg traag is, de overige pagina's op het domein gewoon snel draaien, inclusief laden van foto's etc. Er bekruipt mij steeds meer het idee dat er iets niet deugt aan de database, alles wat betrekking heeft op de db is alleen maar traag, steeds met een golfbeweging. Ik weet niet of ik zo maar hals over kop van host moet veranderen.....

Graag wil ik weten of iemand wat betreft bovenstaande feiten wat kan betekenen (of bereid is de db en forum instellingen eens voor mij na te lopen).

Gr. Henk

Paul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Paul » 20 okt 2009, 22:32

HenkR schreef:Ben aan het oriënteren hoe je een back-up maakt via phpmyadmin voor een eventuele verhuizing, maar liep (de instructies volgend zoals in de phpbb wiki) tegen de volgende melding aan:

MySQL Server - spoorforum_eu
PMA Database ... Niet Goed[ Documentatie ]
Basis relatie opties Uitgeschakeld
Wat betekent dit, is dit ernstig? Als ik op de link documentatie klik, dan komt er een ellenlange myadmin pagina met allerlei onderwerpen, maar in het Engels waar ik als leek weinig mee kan.
Ik durf het niet met 100% zekerheid te zeggen, doordat ik phpmyadmin zelf niet gebruik meer, maar zover i kweet zijn dit interne phpmyadmin opties, en is dit niet erg
Verder krijg ik vaker meldingen van gebruikers die vaak na tijden wachten op respons, op een witte pagina terechtkomen en daarna hun getypte verhaal kwijt zijn, erg irritant.
Dit betekent dat er een fout bij je host is opgetreden, mogelijk door overbelasting.
Ook krijg ik meldingen dat bij het typen van het bericht, waarbij de tekst groter is dan het berichtvenster, men buiten het venster gaat typen, oftewel echt blind, de tekst loopt niet vanzelf door naar boven. Bij het scrollen is het einde van de tekst wel weer te zien, zo gauw je weer begint te typen springt de tekst weer naar het begin en zie je dus weer niks.
In welke browser is dit?
Toch een hoop vreemde dingen bij elkaar. Ik vraag me dan ook af of de host wel de grootste boosdoener is. Hoewel er wel schommelingen in de snelheid zitten, vind ik bovenstaande zaken toch wat raar allemaal.
Verder valt het op (ook gebruikers melden dit) dat als het forum erg traag is, de overige pagina's op het domein gewoon snel draaien, inclusief laden van foto's etc. Er bekruipt mij steeds meer het idee dat er iets niet deugt aan de database, alles wat betrekking heeft op de db is alleen maar traag, steeds met een golfbeweging. Ik weet niet of ik zo maar hals over kop van host moet veranderen.....
Een forum vereist veel meer van een server end atabase als een normale platte site. Dit kan je niet met elkaar vergelijken, en het is inderdaad heel goed mogelijk dat je normale site sneller is, als je forum. Dit komt dan doordat de mysql connecties die gebruikt worden in het forum bijvoorbeeld een stuk trager zijn.

Gesloten