Hoe te beginnen?

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit? Probeer phpBB3! Problemen lossen we samen met je op.
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Forumregels
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Gebruikersavatar
koolmees
Berichten: 71
Lid geworden op: 12 jul 2009, 12:01
Locatie: Nootdorp

Hoe te beginnen?

Bericht door koolmees » 12 jul 2009, 12:06

  • Adres van je forum: http://www.krsv-vredenburch.nl/phpbb/ucp.php
    Event. modificaties op je forum:n.v.t.
    Wanneer ontstond het probleem?n.v.t.
    phpBB versie: 3.0.5

    Heb je onlangs iets veranderd aan je forum?n.v.t.
    Wat is het probleem?
Heb net via Plesk phpBB automatisch geïnstalleerd. Dat leek mij heel handig, maar daardoor ben ik al direct het zicht kwijt geraakt. Ik kan ook op de server helemaal geen map vinden, waarin Plesk de bestanden heeft neergezet. Had ook graag een Nederlandstalige versie van phpBB gehad, maar weet dus in het geheel niet waar ik dat moet veranderen. Kortom: vóór ik goed en wel begonnen ben, zit ik al vast. Wie wil mij op weg helpen?

..

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3639
Lid geworden op: 10 mei 2008, 21:22

Re: Hoe te beginnen?

Bericht door Jeroen » 12 jul 2009, 12:57

Het lijkt me dan toch dat in de root op je server de map phpbb staat waarin de forum bestanden staan.

Hier kan je het Nederlandse taalpakket downloaden. Het mapje nl zet je dan in je de in de map "language" (die staat dus in de map phpbb). Vervolgens ga je naar het beheerderspaneel en dan naar het tabblad Systeem (SYSTEM). Daar kan je de taalpakketten installeren. Daarna moet je wel in je profiel de taal nog even aanpassen en de standaard taal van het forum op Nederlands zetten.
Jeroen

Gebruikersavatar
koolmees
Berichten: 71
Lid geworden op: 12 jul 2009, 12:01
Locatie: Nootdorp

Re: Hoe te beginnen?

Bericht door koolmees » 12 jul 2009, 13:34

Het duurde anderhalf uur eer deze map op de server stond. Maar ik heb nu de map NL in de map phpbb gezet, maar de volgende stap is dus het beheerderspaneel en die zie ik niet. Als je op de link klikt uit mijn eerste bericht, hoe kom ik dan in het beheerderpaneel?

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3639
Lid geworden op: 10 mei 2008, 21:22

Re: Hoe te beginnen?

Bericht door Jeroen » 12 jul 2009, 13:39

koolmees schreef:Maar ik heb nu de map NL in de map phpbb gezet
Daar gaat het fout. In de map phpbb staat een map die heet language, in die map (language) zet je het mapje nl (waar dus ook het mapje "en" staat).
koolmees schreef:maar de volgende stap is dus het beheerderspaneel en die zie ik niet.
Je moet eerst hier (http://www.krsv-vredenburch.nl/phpbb/ucp.php?mode=login) inloggen met je gebruikersnaam en wachtwoord. Vervolgens staat er helemaal onderaan het forum een link naar het Beheerderspaneel (Administration control panel). Daar klik je op, vervolgens moet je wéér je gebruikersnaam en wachtwoord invullen.
Jeroen

Gebruikersavatar
Pascal
Berichten: 2315
Lid geworden op: 20 feb 2007, 18:55
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Hoe te beginnen?

Bericht door Pascal » 12 jul 2009, 13:49

Er moet onderaan ergens ACP staan, zie je dit?
Keep bleeding, keep, keep bleeding love
I keep bleeding, I keep, keep bleeding love
Keep bleeding, keep, keep bleeding love
You cut me open

Gebruikersavatar
koolmees
Berichten: 71
Lid geworden op: 12 jul 2009, 12:01
Locatie: Nootdorp

Re: Hoe te beginnen?

Bericht door koolmees » 12 jul 2009, 14:11

Ik ben heel aardig op weg nu! Zeer waarschijnlijk mis ik in de handleiding het deel waarin beschreven staat hoe ik het forum zichtbaar op de website krijg (of ik kijk er zwaar overheen). Wil je me daarvan een linkje sturen?

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3639
Lid geworden op: 10 mei 2008, 21:22

Re: Hoe te beginnen?

Bericht door Jeroen » 12 jul 2009, 15:08

Het forum "zichtbaar" maken kan je doen door de permissies per forum zo in te stellen dat ze zichtbaar zijn voor de groepen die je wilt.

Zo te zien is het gelukt met de vertaling enzo :)
Jeroen

Gebruikersavatar
Pascal
Berichten: 2315
Lid geworden op: 20 feb 2007, 18:55
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Hoe te beginnen?

Bericht door Pascal » 12 jul 2009, 15:26

Voor de permissies:

zie dit
Keep bleeding, keep, keep bleeding love
I keep bleeding, I keep, keep bleeding love
Keep bleeding, keep, keep bleeding love
You cut me open

Gebruikersavatar
koolmees
Berichten: 71
Lid geworden op: 12 jul 2009, 12:01
Locatie: Nootdorp

Re: Hoe te beginnen?

Bericht door koolmees » 12 jul 2009, 15:38

Ja, met jullie hulp ben ik een heel eind op weg. Wat ik nu nog wil weten:

Hoe krijg ik het forum op mijn website?
Hoe krijg ik het voor elkaar, dat iemand eerst moet registreren voordat hij een bericht kan plaatsen?
Hoe krijg ik de tijd van plaatsing van de berichten op de juiste tijd (staan nu op dezelfde tijd als de server en dat is twee uur te vroeg).

Alvast hartelijk dank voor jullie hulp! :)
Laatst gewijzigd door koolmees op 12 jul 2009, 16:00, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3639
Lid geworden op: 10 mei 2008, 21:22

Re: Hoe te beginnen?

Bericht door Jeroen » 12 jul 2009, 15:48

koolmees schreef:Hoe krijg ik het forum op mijn website?
Het forum staat toch op je website? :) Je kunt hooguit nog een link op je website naar het forum plaatsen. Of bedoel je wat anders?
koolmees schreef:Hoe krijg ik het voor elkaar, dat iemand eerst moet registreren voordat hij een bericht kan plaatsen?
Dat is ook in te stellen in de permissies. Als je er voor zorgt dat de groep Gasten geen berichten kan plaatsen dan moet men dus eerst registreren voor het plaatsen van een bericht.
koolmees schreef:Hoe krijg ik de tijd van plaatsing van de berichten op de juiste tijd (staan nu op dezelfde tijd als de server en dat is twee uur te vroeg).
Dat is in te stellen via het gebruikerspaneel. Je kan de standaard tijd van je forum instellen via Beheerderspaneel -> Tabblad algemeen -> Instellingen forum.
Jeroen

Gebruikersavatar
koolmees
Berichten: 71
Lid geworden op: 12 jul 2009, 12:01
Locatie: Nootdorp

Re: Hoe te beginnen?

Bericht door koolmees » 12 jul 2009, 16:03

Pietje15 schreef:
koolmees schreef:Hoe krijg ik het forum op mijn website?
Het forum staat toch op je website? :) Je kunt hooguit nog een link op je website naar het forum plaatsen. Of bedoel je wat anders?

Nee, inderdaad, zo simpel is het. ;)
koolmees schreef:Hoe krijg ik het voor elkaar, dat iemand eerst moet registreren voordat hij een bericht kan plaatsen?
Dat is ook in te stellen in de permissies. Als je er voor zorgt dat de groep Gasten geen berichten kan plaatsen dan moet men dus eerst registreren voor het plaatsen van een bericht.
koolmees schreef:Hoe krijg ik de tijd van plaatsing van de berichten op de juiste tijd (staan nu op dezelfde tijd als de server en dat is twee uur te vroeg).
Dat is in te stellen via het gebruikerspaneel. Je kan de standaard tijd van je forum instellen via Beheerderspaneel -> Tabblad algemeen -> Instellingen forum.
Ik heb de tijdzone correct ingesteld, maar kan de klok niet wijzigen in 17.03 uur (staat nu op 15.03 uur).





Ik heb alle permissies gegeven, maar ik zie op het inlogscherm, dat er geen forums beschikbaar zijn. Wat doe ik verkeerd?

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3639
Lid geworden op: 10 mei 2008, 21:22

Re: Hoe te beginnen?

Bericht door Jeroen » 12 jul 2009, 16:08

koolmees schreef:Ik heb de tijdzone correct ingesteld, maar kan de klok niet wijzigen in 17.03 uur (staat nu op 15.03 uur).
Je moet het én in het gebruikerspaneel én in het beheerderspaneel goed zetten.
koolmees schreef:Ik heb alle permissies gegeven, maar ik zie op het inlogscherm, dat er geen forums beschikbaar zijn. Wat doe ik verkeerd?
Heb je al wel forums aangemaakt? (Beheerderspaneel -> Forums)
Als je geen forums hebt aangemaakt is het logisch dat ze ook niet te zien zijn :) Als je ze al wel hebt aangemaakt heb je de forum permissies niet goed staan.
Jeroen

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3639
Lid geworden op: 10 mei 2008, 21:22

Re: Hoe te beginnen?

Bericht door Jeroen » 12 jul 2009, 16:08

Wijziging: Sorry, spastische vinger. Wilde maar 1 keer klikken.
Jeroen

Gebruikersavatar
koolmees
Berichten: 71
Lid geworden op: 12 jul 2009, 12:01
Locatie: Nootdorp

Re: Hoe te beginnen?

Bericht door koolmees » 12 jul 2009, 16:36

Pietje15 schreef:
koolmees schreef:Ik heb de tijdzone correct ingesteld, maar kan de klok niet wijzigen in 17.03 uur (staat nu op 15.03 uur).
Je moet het én in het gebruikerspaneel én in het beheerderspaneel goed zetten.

Gek, in het gebruikersprofiel komt de juiste tijd te staan, maar niet op beheerdersniveau, daar blijft het twee uur te vroeg.
koolmees schreef:Ik heb alle permissies gegeven, maar ik zie op het inlogscherm, dat er geen forums beschikbaar zijn. Wat doe ik verkeerd?
Heb je al wel forums aangemaakt? (Beheerderspaneel -> Forums)
Als je geen forums hebt aangemaakt is het logisch dat ze ook niet te zien zijn :) Als je ze al wel hebt aangemaakt heb je de forum permissies niet goed staan.
Ik heb één forum aangemaakt en vandaaruit de permissies geregeld. Maar dat forum blijft onzichtbaar. Ik heb Gasten op Alleen lezen gezet, dat is toch correct?

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3639
Lid geworden op: 10 mei 2008, 21:22

Re: Hoe te beginnen?

Bericht door Jeroen » 12 jul 2009, 16:45

Je moet ook zorgen dat de catagorie waar dat forum in zit de goede permissies heeft.
Dus als de catagorie op onzichtbaar staat, en het forum daarin wel op zichtbaar staat, is hij alsnog onzichtbaar :)
Jeroen

Gebruikersavatar
koolmees
Berichten: 71
Lid geworden op: 12 jul 2009, 12:01
Locatie: Nootdorp

Re: Hoe te beginnen?

Bericht door koolmees » 12 jul 2009, 16:51

Dan moet het daarin zitten, want ik maak eigenlijk geen gebruik van categorieën. Dit wordt meer een soort gastenboek, waarin nogal wat berichten over en weer gaan, een soort chatten dus. Waar kan ik zo'n categorie definiëren?

Zie net, dat er in versie 3 geen categorieën meer zijn?

Gebruikersavatar
Pascal
Berichten: 2315
Lid geworden op: 20 feb 2007, 18:55
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Hoe te beginnen?

Bericht door Pascal » 12 jul 2009, 17:11

als je een forum aanmaakt kun je kiezen uit: catagorie, forum of link.
Een catagorie blijft onzichtbaar totdat er forums zijn.
Keep bleeding, keep, keep bleeding love
I keep bleeding, I keep, keep bleeding love
Keep bleeding, keep, keep bleeding love
You cut me open

Gebruikersavatar
koolmees
Berichten: 71
Lid geworden op: 12 jul 2009, 12:01
Locatie: Nootdorp

Re: Hoe te beginnen?

Bericht door koolmees » 12 jul 2009, 18:19

Ik heb de categorie gevonden én aangemaakt door domweg het eerder door mij aangemaakte foorum te verwijderen en opnieuw te beginnen. Maar tóch blijft het forum onzichtbaar. Of komt dat doordat ik een "gast" in het geheel geen toegang heb gegeven? Want dat is wel de bedoeling: eerst registreren, dan toegang. Het vreemde is, dat mijn verwijderde forum als enige is te zien in Forumconfiguratie en in Gebruikersbeheer staat het nieuw aangemaakte forum.

Ik ben er bijna, de laatste loodjes wegen het zwaarst. ;)

Gebruikersavatar
Pascal
Berichten: 2315
Lid geworden op: 20 feb 2007, 18:55
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Hoe te beginnen?

Bericht door Pascal » 12 jul 2009, 18:59

catagorie en forum zijn twee aparte onderdelen die toch samen werken, in de catagorie moeten de permissies er staan, en ook in het forum.

Als je de catagorie edit, en hem de permissies van dat forum laat overnemen, moet het goed gaan ;)
Keep bleeding, keep, keep bleeding love
I keep bleeding, I keep, keep bleeding love
Keep bleeding, keep, keep bleeding love
You cut me open

Gebruikersavatar
koolmees
Berichten: 71
Lid geworden op: 12 jul 2009, 12:01
Locatie: Nootdorp

Re: Hoe te beginnen?

Bericht door koolmees » 12 jul 2009, 19:04

Maar dan kom ik toch weer bij het probleem van even hierboven: ik zie nergens een categorie, alleen dat ene forum.
Laatst gewijzigd door koolmees op 14 jul 2009, 19:45, 2 keer totaal gewijzigd.

Gesloten