gevaar data integriteit door verwijderen users?

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit? Probeer phpBB3! Problemen lossen we samen met je op.
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Forumregels
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Gesloten
hanshermus
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:13

gevaar data integriteit door verwijderen users?

Bericht door hanshermus » 18 nov 2008, 23:15

  • Adres van je forum: http://www.vdaprinting.be/forum/
    Event. modificaties op je forum:usertable
    Wanneer ontstond het probleem?nog niet
    phpBB versie: 3.0.?

    Heb je onlangs iets veranderd aan je forum?verwijderen gebruikers uit table
    Wat is het probleem?
We hebben veel last gehad van oneigenlijke gebruikers en spammers op het forum. Daarom heb ik de registratie aangescherpt en oneigenlijke gebruikers verwijderd. Het waren er echter nogal veel en de controlpanel bood me geen mogelijkheid om gebruikers in bulk te verwijderen.
Daarom ben ik direct de database in gedoken en daar de oneigenlijke gebruikers verwijderd.

Er zijn geen posts meer aanwezig van deze gebruikers.

Nu ben ik eigenlijk gaan twijfelen of het wel zo slim was om die rijen zo rigoreus uit de table te verwijderen. is er geen gevaar m.b.t. data integriteit? Welke andere tabellen moet ik nog nakijken om eventuele foreign keys te verwijderen? Weet iemand waar ik een datamodel van de phpBB database kan vinden?

Mid
Berichten: 961
Lid geworden op: 03 mei 2008, 23:22

Re: gevaar data integriteit door verwijderen users?

Bericht door Mid » 18 nov 2008, 23:25

Het is niet verstandig om gebruikers te verwijderen via de database, zeker, als er nog postings aanwezig zijn, die gekoppeld zijn via de user_id.

Gebruikersavatar
Bee
Berichten: 13403
Lid geworden op: 29 aug 2004, 10:30

Re: gevaar data integriteit door verwijderen users?

Bericht door Bee » 19 nov 2008, 00:27

Groepen, permissies, privéberichten...

Oftewel, de volgende keer echt niet meer doen ;)
... Maar ik modereer (nog) niet.

hanshermus
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:13

Re: gevaar data integriteit door verwijderen users?

Bericht door hanshermus » 19 nov 2008, 18:57

Bedankt voor jullie reacties. Ik zal de database eens doorlopen om ongewenste keys te verwijderen. (eerst wel een backupje uiteraard ;-) )
Er waren geen posts meer van deze users, dus wat dat betreft zal het forum zelf er niet veel last van ondervinden.

Toch is het wel onhandig dat je in de controlpanel users één voor één moet verwijderen. Als er een kleine 100 in staan die je moet weghalen is dat best een grote klus.

Anyway... bedankt voor jullie reacties!
edit: ----------------------------------------------------
Ik geloof dat ik iets te voorbarig ben geweest wat het verwijderen van die gebruikers betreft. Er is dus wél een mogelijkheid in de controlpanel om in grote hoeveelheden, users te verwijderen. Ik heb gewoonweg niet goed genoeg gezocht.
Mocht iemand dezelfde domme fout gemaakt hebben als ik en zonder nadenken in de database te zijn gaan wroeten; hierbij een paar queries om te kijken in bepaalde tabellen of daar nog vervuiling is achtergebleven.
Let op: het gebruik hiervan is voor eigen risico en maak vooraf in ieder geval een goede backup.

Code: Selecteer alles

select * from phpbb_user_group where user_id not in (select user_id from phpbb_users)

select * from phpbb_posts where poster_id not in (select user_id from phpbb_users)

select * from phpbb_topics_posted where topic_id not in (select topic_id from phpbb_topics)

select * from phpbb_topics_posted where user_id not in (select user_id from phpbb_users)

Gesloten