Pagina 1 van 3
Wat vragen
Geplaatst: 20 okt 2008, 18:53
door HenkR
Dag,
Ik heb een forum elders, maar dat bevalt niet. Er is nogal eens iets aan de hand, maar de support is slecht of nauwelijks aanwezig.... Het programma en berichten staan allemaal op hun server en zijn moeilijk toegankelijk, behalve een aantal vaste admin-functies.
Daarom ben ik eens bij phpbb aan het rondkijken.
Ik heb een paar vragen:
-Het phpbb-programma staat dus op je eigen webspace, worden de berichten in het forum ook op die eigen webspace opgeslagen, of gaan die naar een phpbb server?
-Indien op eigen webspace: hoe groot moet die zijn? Huidige forum heeft momenteel ca. 6000 berichten en 375 leden, ca. 200 bezoeken per dag en 10-30 postings per dag. Hoeveel dataverkeer zul je met bovenstaande gegevens minimaal hebben?
-Is het mogelijk een compleet ander forum te converteren naar phpbb? (dus inclusief alle rubrieken, subrubrieken en inhoud)
Punt is anders dat je een hoop waardevols van jaren dus kwijt bent....
En dat je al je geregistreerde leden overigens ook maar weer terug moet zien te krijgen....
Een overstap maak je dus niet zomaar, vandaar dat ik graag deze eerste basisinformatie zou krijgen.
Vr. gr. Henk
Re: Wat vragen
Geplaatst: 20 okt 2008, 19:02
door Jim
HenkR schreef:Ik heb een forum elders, maar dat bevalt niet. Er is nogal eens iets aan de hand, maar de support is slecht of nauwelijks aanwezig.... Het programma en berichten staan allemaal op hun server en zijn moeilijk toegankelijk, behalve een aantal vaste admin-functies.
Daarom ben ik eens bij phpbb aan het rondkijken.
Welkom hier, ik hoop dat phpBB je gaat bevallen.
HenkR schreef:Het phpbb-programma staat dus op je eigen webspace, worden de berichten in het forum ook op die eigen webspace opgeslagen, of gaan die naar een phpbb server?
phpBB zelf upload je inderdaad naar je eigen webruimte, en de berichten van phpBB worden opgeslagen in je database, waar je uiteraard ook zelf voor moet zorgen. Het is niet zo dat alle phpBB installatie een grote database hebben waar alle berichten op worden gezet.
HenkR schreef:-Indien op eigen webspace: hoe groot moet die zijn? Huidige forum heeft momenteel ca. 6000 berichten en 375 leden, ca. 200 bezoeken per dag en 10-30 postings per dag. Hoeveel dataverkeer zul je met bovenstaande gegevens minimaal hebben?
Dataverkeer zal als je enkel een forum hebt niet zo veel zijn, daar kan ik helaas niet concreet over zijn, maar erg veel zal het niet zijn. Je hebt trouwens wel minimaal 50MB webruimte nodig om phpBB3 goed te kunnen draaien.
HenkR schreef:Is het mogelijk een compleet ander forum te converteren naar phpbb? (dus inclusief alle rubrieken, subrubrieken en inhoud)
Punt is anders dat je een hoop waardevols van jaren dus kwijt bent....
En dat je al je geregistreerde leden overigens ook maar weer terug moet zien te krijgen....
Ligt eraan welke forumsoftware je nu gebruikt. Maar voor de meeste forumsoftware die er zijn zal al wel convertors gemaakt dus waarschijnlijk kan je al je leden en berichten behouden.

Re: Wat vragen
Geplaatst: 20 okt 2008, 19:36
door HenkR
Hallo Jim,
Je spreekt over het mogelijk converteren van een compleet forum. Dit heeft natuurlijk mijn interesse.....zeker als het ledenbestand gewoon mee kan.
Mijn huidige forum is ondergebracht op:
http://hspoor.suddenlaunch3.com/index.cgi?
En schrik niet, de hoofdpagina is geheel weg en opent al sinds zaterdagmiddag niet meer door onbekende oorzaak. Dit direct gemeld en nog een paar maal, tot er eindelijk een reactie kwam van:"oei, dat zit op de server niet goed. Wel iets raars trouwens. Ik heb geen serverrechten maar zal proberen iemand te vinden die dat wel heeft"
En nu wachten we nóg op (re-)actie, als die al komt. Dat is toch bij de konijnen af? We hebben een zeer actief forum voor treinenliefhebbers die allemaal wachten tot ze weer op het forum kunnen En dit is niet het eerste akkefietje, we zijn het na 4 jaar modderen spuugzat met die gasten daar in de States....
Maar wat eventueel converteren betreft: ik heb dus geen directe toegang tot de server daar; ik zie wat de bezoeker ziet (althans als het er is...) uitgebreid met een aantal instant admin-functies. Ik weet wel dat ik wel eens berichten (de code) uit het suddenlaunch forum gekopieerd heb naar een phpbb forum; er wordt precies hetzelfde weergegeven, inclusief foto's links etc. Wat dat betreft ziet het er goed uit, dacht ik.
Maar bovenal: eerst moet de zaak weer functioneel zijn, anders valt er weinig te converteren denk ik....
Aangezien het suddenlaunch-gebeuren een online instantprogramma is, klapperen mij de oren eerlijk gezegd een beetje bij het lezen van de phpbb installatie-uitleg, maar ook las ik dat je daarbij gelukkig alle hulp kunt krijgen.....
Gr. Henk
Re: Wat vragen
Geplaatst: 20 okt 2008, 20:59
door Bee
De installatie is een kort en (in vergelijking met andere systemen) simpel proces, op het invullen van enkele gegevens over de server (die aangeleverd worden door het bedrijf waar je de website plaatst) en het aanmaken van een profiel voor de beheerder na hoef je eigenlijk alleen maar te klikken.
Het gevoelige punt is dat de berichten die nu op dat forum staan niet op een simpele manier meekunnen. Alles wat je mee wil nemen zal je met de hand van het ene forum naar het andere moeten overzetten. De codes in de berichten zullen wel dezelfde zijn, dat gebeurt vaak op dezelfde manier met BBCode, dat is meer een verhaal wat historisch zo gegroeid is.
Re: Wat vragen
Geplaatst: 22 okt 2008, 20:01
door HenkR
Wel, ik ben aan de slag gegaan en heb alvast wat vragen:
-Kan ik de kleuren (achtergrond, tekst etc,) naar eigen wens aanpassen en hoe?
-Kan ik een banner in de top van het forum plaatsen en hoe?
Re: Wat vragen
Geplaatst: 22 okt 2008, 20:27
door Johan
HenkR schreef:-Kan ik de kleuren (achtergrond, tekst etc,) naar eigen wens aanpassen en hoe?
Ja, dit is voornamelijk te vinden in
./styles/UwStijl/theme/colours.css
. De 'categorie-afbeeldingen' (hier bijvoorbeeld met
Algemeen
,
phpBB 3
, etc.) in
./styles/UwStijl/theme/content.css
en wa afmetingen in
./styles/UwStijl/theme/common.css
.
HenkR schreef:-Kan ik een banner in de top van het forum plaatsen en hoe?
Ja. Dit is te vinden in een aantal van de bovenstaande CSS-bestanden. Iets met
.headerbar

Re: Wat vragen
Geplaatst: 22 okt 2008, 22:31
door HenkR
Ehh ja, maar hoe kom ik daar, kan het niet vinden in het admin-paneel
En nog een vraag: De forums staan nu allemaal op rij binnen een blauw kader. Is het mogelijk meer van die kaders te maken, met daarin een groep forums. Dus een soort van hoofdstukken?
Re: Wat vragen
Geplaatst: 23 okt 2008, 06:42
door Dmeijer13
Bij die bestanden kom je via FTP.
En je vraag, dat kan ja. Als je 1 forum bij acp>forum> forumbeheer> gaat editten moet je het TYPEN op Categorie zetten (of bij het aanmaken het type op categorie zetten) En dan plaats je de boards die je in die categorie wilt, daarin bijv. bij het editten te klikken bij bovenliggend forum, te veranderen.
Re: Wat vragen
Geplaatst: 23 okt 2008, 11:26
door Pascal
HenkR schreef:Ehh ja, maar hoe kom ik daar, kan het niet vinden in het admin-paneel
En nog een vraag: De forums staan nu allemaal op rij binnen een blauw kader. Is het mogelijk meer van die kaders te maken, met daarin een groep forums. Dus een soort van hoofdstukken?
Hoofdstukken worden hier catagorien genoemd

Re: Wat vragen
Geplaatst: 23 okt 2008, 19:54
door HenkR
Dank tot zover. De kleuren en banner ga ik binnenkort mee bezig, ben nu eerst het hele forum aan het opbouwen.
Toch kom ik daar weer wat zaken tegen, waar ik niet uit kom. Ik hoop dat jullie niet moe worden van mijn vragen, maar anderzijds daar is dit forum voor....
1. gebruikersgroepen.
Bij ons forum hebben we een aparte commissie, met een apart "honk" wat alleen voor dié leden toegankelijk moet zijn.
Nu heb ik een gebruikersgroep aangemaakt hiervoor, maar daar staat bij dat iedereen er vrij lid van kan worden en dat is nu net niet de bedoeling. Een lid moet in principe alleen door de beheerder toegevoegd kunnen worden aan de groep. Hoe kan ik dit oplossen? Moet/kan ik een andere (geregistreerde groep) aanmaken net zoals gebruikers, moderators etc.
2. hoe kan ik een lid de status Global Moderator toekennen?
3. hoe kan ik bij een forum aangeven welke moderator daarvoor verantwoordelijk is, of omgekeerd hoe ken ik forums aan moderators toe?
4. Ik heb een testlid-account aangemaakt. Het vreemde is dat dit lid geen topic kan starten in een forum waar nog niets in staat. Klopt dit? Zo nee, waar kan dat aan liggen?
Als er al een topic door de admin ingezet is, dan kan het test lid wel een nieuw topic in dat forum starten. Vind ik vreemd
5. Kan ik een zeker forum met een wachtwoord beveiligen, zo ja hoe?
6. Kan ik een email (geen PM) naar alle leden ineens versturen?
Zo eerst weer genoeg stof, ik hoop dat jullie me weer verder kunnen helpen....
Bvd!
Re: Wat vragen
Geplaatst: 23 okt 2008, 20:09
door Jim
HenkR schreef:Toch kom ik daar weer wat zaken tegen, waar ik niet uit kom. Ik hoop dat jullie niet moe worden van mijn vragen, maar anderzijds daar is dit forum voor....
Je moest eens weten hoeveel er per dag hier binnen komt, wij willen altijd iedereen helpen, dat is geen probleem.
1. Verander even de instellingen van die gebruikersgroep, waar je hem ook aangemaakt hebt, en zet dan bovenaan waar staan: Open, zet je op: Gesloten, dan kan jij of de groepleider enkel gebruikers toevoegen.
2. Ga naar: Beheerderspaneel -> Gebruikers en Groepen -> Beheer groepen. Klik op leden achter de groep Globale Moderator en hier kan je de gebruik toevoegen, zorg dat je wel de groep standaard maakt voor het lid anders krijgt hij het kleurtje niet.
3. Ga naar: Beheerderspaneel -> Permissies -> Forum moderators. Hier kies het forum en de gebruiker. Dan kan je daar de moderatorpermissies toekennen en dan heeft de gebruiker die dus enkel voor dat forum.
4. Zal waarschijnlijk een permissie probleem. Probeer eens: Beheerderspaneel -> Permissies -> Forum permissies groepen -> Geregistreerde gebruikers -> Kies forum -> Zet rol op: Standaard toegang.
5. Ga naar Beheerderspaneel -> Forums. Hier klik op het groene wieltje achter het forum waar je een wachtwoord op wilt en dan kan je het daar invullen in het veld: "Forum wachtwoord"
6. Ja hoor, via de Massa e-mail functie. Die zit hier: Beheerderspaneel -> Systeem -> Massa e-mail
Re: Wat vragen
Geplaatst: 25 okt 2008, 09:04
door HenkR
Dank voor de antwoorden, al weer veel opgelost!
Ik ben nu bezig met de kleuren, maar dat lukt niet. als ik bijvoorbeeld backgroundcolor wijzig en upload css bestand weer, dan is er niets gewijzigd. Maar ik zal wel iets fout doen. Ook de banner plaatsen krijg ik niet voor elkaar. Hier moet ik denk ik even professionele hulp bij hebben. Het is nu zaak na een week offline het nieuwe in de lucht te krijgen, verdere opmaak volgt dan later wel. Het oude forum doet het overigens ook weer, maar daar gaan we echt niet meer mee verder bij zulke slechte en trage support. Houden we als archief om berichten uit over te hevelen....

Re: Wat vragen
Geplaatst: 25 okt 2008, 09:42
door Jim
Als je template bestanden gewijzigd hebt moet je even de templates vernieuwen:
Beheerderspaneel -> Stijlen -> Templates -> Vernieuw
Eveneens met de CSS bestanden, als je ze gewijzigd hebt moet je even je thema's vernieuwen:
Beheerderspaneel -> Stijlen -> Thema's -> Vernieuw
Re: Wat vragen
Geplaatst: 25 okt 2008, 20:16
door HenkR
Kan ik de opties voor berichten bewerken voor moderators ook zelf aanpassen. (een paar verwijderen)
Welke tijd moet ik kiezen? Hij staat nu op West europees maar er zit 2 uur verschil in....
Re: Wat vragen
Geplaatst: 25 okt 2008, 20:37
door Jim
Gewoon de tijdzone UTC +1 kiezen aangezien dat de standaard tijd in Nederland is.

Re: Wat vragen
Geplaatst: 26 okt 2008, 08:39
door HenkR
Ik heb een moderator die ervarener is met allerlei instellingen dan ik, kan ik hem ook op een of andere manier (tijdelijke) toegang geven tot het beheerderspaneel, via zijn eigen account dus anders moet ik mijn login gegevens vrijgeven.
Re: Wat vragen
Geplaatst: 26 okt 2008, 08:50
door Jim
Ja hoor, door heb aan de Beheerdersgroep toe te voegen kan hij ook in het Beheerderspaneel.
Beheerderspaneel -> Gebruikers en groepen -> Groepsbeheer -> Beheerders -> Leden
Re: Wat vragen
Geplaatst: 26 okt 2008, 14:24
door HenkR
Daar was ik weer.....
Op het forum openen links en thumbnails niet in een nieuw venster. Is dit aan te passen?
Kunnen leden tot 2 verschillende gebruikersgroepen behoren?
Re: Wat vragen
Geplaatst: 26 okt 2008, 14:25
door Johan
Re: Wat vragen
Geplaatst: 26 okt 2008, 14:47
door Bee
Leden kunnen in zoveel gebruikersgroepen zitten als je maar wilt. Wanneer er meerderen hiervan een kleurtje hebben, is dat instelbaar per gebruiker.