Wachtwoorden veilig opslaan

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit? Probeer phpBB3! Problemen lossen we samen met je op.
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Forumregels
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Gesloten
remcoboy1479
Contacteer:

Wachtwoorden veilig opslaan

Bericht door remcoboy1479 » 03 aug 2008, 13:03

• Adres van je forum: http:// niet nodig
    Event. modificaties op je forum: geen
    Wanneer ontstond het probleem? niet
    phpBB versie: 3.0.2

Heb je onlangs iets veranderd aan je forum? nee
    Wat is het probleem?
Is het mogelijk om wachtwoorden van leden ( als ze ze maken ) in een bestandje veilig opteslaan ?
Msn : Afbeelding

Bv202

Re: Wachtwoorden veilig opslaan

Bericht door Bv202 » 03 aug 2008, 13:08

Wachtwoorden die gebruikers opgeven horen privé te blijven (is wettelijk verplicht geloof ik), ook voor administrators. Je kan hun wachtwoorden dus niet zomaar ergens leesbaar opslaan :)

remcoboy1479
Contacteer:

Bericht door remcoboy1479 » 03 aug 2008, 13:12

Bv202 schreef:Wachtwoorden die gebruikers opgeven horen privé te blijven (is wettelijk verplicht geloof ik), ook voor administrators. Je kan hun wachtwoorden dus niet zomaar ergens leesbaar opslaan :)
Als het wettelijk is ok maar ik zou het graag hebben.

Bee

Bericht door Bee » 03 aug 2008, 13:22

De wachtwoorden zijn al veilig gecodeerd in de database opgeslagen. Knappe vent als je het lukt te kraken binnen een acceptabele tijd.
... Maar ik modereer (nog) niet.

remcoboy1479
Contacteer:

Bericht door remcoboy1479 » 03 aug 2008, 13:27

Bee schreef:De wachtwoorden zijn al veilig gecodeerd in de database opgeslagen. Knappe vent als je het lukt te kraken binnen een acceptabele tijd.
en waar

Jim
Contacteer:

Bericht door Jim » 03 aug 2008, 13:34

In de database, in de tabel phpbb_users. Maar je krijgt geen wachtwoord te zien hoor, maar gewoon zoiets als dit:

Code: Selecteer alles

$H$9E4gK9EPdx5JhuFx0uq8A7uaDQAWwt0
Dus bespaar je de moeite. ;)
Jim Mossing Holsteyn - Beheerder
Documentatie | Algemene voorwaarden | Wiki

Heb je suggesties over het verbeteren van phpBB.nl of andere site-gerelateerde vragen? Stuur me een PB!

remcoboy1479
Contacteer:

Bericht door remcoboy1479 » 03 aug 2008, 13:37

JimB schreef:In de database, in de tabel phpbb_users. Maar je krijgt geen wachtwoord te zien hoor, maar gewoon zoiets als dit:

Code: Selecteer alles

$H$9E4gK9EPdx5JhuFx0uq8A7uaDQAWwt0
Dus bespaar je de moeite. ;)
Ook bedankt voor jullie typmoeite.
Dus het is niet mogelijk om dat veilig tedoen ?

Bee

Bericht door Bee » 03 aug 2008, 13:45

Eh, waarom zou je ze zelf nog opslaan als ze al zeer veilig worden opgeslagen? Ze zijn gecodeerd en gezouten.
... Maar ik modereer (nog) niet.

remcoboy1479
Contacteer:

Bericht door remcoboy1479 » 03 aug 2008, 13:49

Bee schreef:Eh, waarom zou je ze zelf nog opslaan als ze al zeer veilig worden opgeslagen? Ze zijn gecodeerd en gezouten.
Ja kijk als een admin een wachtwoord nodig heeft dan kan ik niet de gezoutecode gebruiken.

Jim
Contacteer:

Bericht door Jim » 03 aug 2008, 13:54

Ook admins mogen de wachtwoorden van gebruikers niet zien en dit is ook niet mogelijk.
Nu kan je natuurlijk door blijven vragen waarom dat niet mogelijk is en wat er aan te doen valt maar het kan simpel weg NIET.

Heb je suggesties over het verbeteren van phpBB.nl of andere site-gerelateerde vragen? Stuur me een PB!

remcoboy1479
Contacteer:

Bericht door remcoboy1479 » 03 aug 2008, 13:56

JimB schreef:Ook admins mogen de wachtwoorden van gebruikers niet zien en dit is ook niet mogelijk.
Nu kan je natuurlijk door blijven vragen waarom dat niet mogelijk is en wat er aan te doen valt maar het kan simpel weg NIET.
Ok bedankt !

Mid

Bericht door Mid » 03 aug 2008, 17:23

Dan zal ik hier maar niet vertellen, dat ik ergens een MOD heb gezien, waarmee het wachtwoord van een nieuwe gebruiker zichtbaar wordt voor een admin tijdens de registratie... :o

Jim
Contacteer:

Bericht door Jim » 03 aug 2008, 18:56

Omdat die dan nog niet gecodeerd is. Maar als het wachtwoord eenmaal gecodeerd in de database staat kan je er niet meer achter komen hoor. ;)

Mid

Bericht door Mid » 03 aug 2008, 20:36

Ik weet het, maar ik vind het sowieso niet netjes, èn zinloos, om die wachtwoorden binnen te krijgen. Ik weet gelukkig ook niet meer, waar ik hem heb gezien. ;)

Lucas

Bericht door Lucas » 05 aug 2008, 11:21

Dat is volledig aan de administrator.
Wachtwoorden die gebruikers opgeven horen privé te blijven (is wettelijk verplicht geloof ik),
Dat is het niet, ik kan met gemak een programma maken waarin ik de wachtwoorden in de database kan lezen. Ik hoor wel ergens te vermelden of ik de wachtwoorden terug kan lezen of niet. Op dit moment staan ze gefilterd in de database..en dat is eenrichtingsverkeer...het valt dus niet terug te halen. Vandaar dat het veilig is.

Pascal
Contacteer:

Bericht door Pascal » 05 aug 2008, 14:31

Lucas schreef:Dat is volledig aan de administrator.
Wachtwoorden die gebruikers opgeven horen privé te blijven (is wettelijk verplicht geloof ik),
Dat is het niet, ik kan met gemak een programma maken waarin ik de wachtwoorden in de database kan lezen. Ik hoor wel ergens te vermelden of ik de wachtwoorden terug kan lezen of niet. Op dit moment staan ze gefilterd in de database..en dat is eenrichtingsverkeer...het valt dus niet terug te halen. Vandaar dat het veilig is.
En daar hoor je ook niet aan te gaan prutsen, het achterhalen van persoonlijke wachtwoorden, om zo slechte dingen te doen, is wel degelijk strafbaar, ik ga toch ook niet je sleutel jatten om in je huis die mooie pc van je te stelen?
Keep bleeding, keep, keep bleeding love
I keep bleeding, I keep, keep bleeding love
Keep bleeding, keep, keep bleeding love
You cut me open

Lucas

Bericht door Lucas » 05 aug 2008, 15:22

PascalS schreef:En daar hoor je ook niet aan te gaan prutsen, het achterhalen van persoonlijke wachtwoorden, om zo slechte dingen te doen, is wel degelijk strafbaar, ik ga toch ook niet je sleutel jatten om in je huis die mooie pc van je te stelen?
Internet privacy geniet nog niet echt van dezelfde bescherming als andere dingen zoals je bankgegevens en brieven. Als webmaster mag je weldegelijk inzage hebben in de gegevens van je gebruikers. Voor je huis voorbeeld...ik mag zelf de regels bepalen van mijn eigen huis. Het is alleen wel fijn als mijn gasten van tevoren weten dat het niet toegestaan is de keuken te betreden.

Gesloten