Wintertijd

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit? Probeer phpBB3! Problemen lossen we samen met je op.
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Forumregels
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Gebruikersavatar
EelkeB
Berichten: 865
Lid geworden op: 13 mar 2009, 12:35
Locatie: Bussum

Re: Wintertijd

Bericht door EelkeB » 28 okt 2009, 16:58

Het forum rekent intern met GMT-tijden, juist om afhankelijk van de instellingen iedereen zijn of haar lokale tijd te kunnen tonen. Het is hiervoor wel van belang dat de instellingen van de server (dus op besturingssysteem-niveau) juist staan (tijd en tijdzone). Het is gebruikelijk dat een server draait met GTM-tijd (en dat ook reflecteert in de ingestelde tijdzone), hoewel het volgens mij ook juist moet werken als er lokale tijd aangehouden wordt, mits de tijdzone in het besturingssysteem ook juist staat.

Als het fundament vanuit het besturingssysteem niet klopt, dan valt er voor het forum niks meer van te maken, natuurlijk. Dat lijkt me dus iets dat je als eerste moet zien te achterhalen. Misschien is het verstandig om hier een apart topic voor aan te maken?
Dutch Open Projects
Mini Seven Club Nederland - Het grote forum voor het kleine autootje
Geen support via PM of mail

Gebruikersavatar
marian0810
Berichten: 1974
Lid geworden op: 09 apr 2007, 10:24
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Wintertijd

Bericht door marian0810 » 28 okt 2009, 17:01

Je hebt gelijk, bij mij is dat ook zo in mijn kersverse testforum. En dat zijn juist GMT+2 tijden dus dat lijkt me een bug :? Wat gebeurt er als je in datzelfde uitklapmenuutje kiest voor "Standaard"?

Edit: ben nog even aan het testen geweest, die tijden lijken afhankelijk te zijn van wat je in je eigen profiel hebt staan. Dus dan kom ik weer terug op mijn eerste vraag :mrgreen:

Gebruikersavatar
EelkeB
Berichten: 865
Lid geworden op: 13 mar 2009, 12:35
Locatie: Bussum

Re: Wintertijd

Bericht door EelkeB » 28 okt 2009, 17:13

Wat gasten zien wordt voor zover ik weet
marian0810 schreef:Wat gasten zien wordt bepaald in het profiel van de gebruiker 'Anonymous' - dat moet je even apart aanpassen. ACP -> gebruikersbeheer -> kies anonieme gebruiker.
Weet je dat zeker? Volgens mij wordt de tijd die gasten zien bepaald door de algemene instellingen onder foruminstellingen (of hoe dat heet). De anonieme gebruiker heb je in principe nooit wat mee te maken (behalve als je er permissies aan toekent, maar dat zou je op groeps-niveau moeten doen, voor de groep Gasten).
Dutch Open Projects
Mini Seven Club Nederland - Het grote forum voor het kleine autootje
Geen support via PM of mail

Gebruikersavatar
marian0810
Berichten: 1974
Lid geworden op: 09 apr 2007, 10:24
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Wintertijd

Bericht door marian0810 » 28 okt 2009, 17:40

EelkeB schreef:Weet je dat zeker?
Vrij zeker ja :D Zo zet ik ook wel eens een stijl zichtbaar voor gasten terwijl dat niet de standaardstijl is die ze krijgen bij registratie.

Gebruikersavatar
Egbert Zijlema
Berichten: 106
Lid geworden op: 07 aug 2009, 09:55
Locatie: Haren
Contacteer:

Re: Wintertijd

Bericht door Egbert Zijlema » 28 okt 2009, 22:28

Ik vind dit een prachtige discussie, hoor. Maar het lost mijn probleem niet op.
Er zijn dus twee problemen:
  1. overal, ook bij gebruiker Anonymous, is de correcte tijdzone ingesteld: GMT + 1 en staat zomertijd op "uit". Bij Anonymous is desondanks een foute tijd zichtbaar (zomertijd oftewel een uur later)
  2. het forumoverzicht meldt eveneens de verkeerde tijd
Is dit op te lossen? Of moeten we constateren dat de tijd van de server gewoon nog op zomertijd staat? Dan zou ik dus mijn webhosting provider moeten benaderen.
Laatst gewijzigd door Egbert Zijlema op 29 okt 2009, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gegroet,
Egbert Zijlema

Homo sapiens non urinat in ventum

Gebruikersavatar
marian0810
Berichten: 1974
Lid geworden op: 09 apr 2007, 10:24
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Wintertijd

Bericht door marian0810 » 29 okt 2009, 00:32

Ik mis in dit overzicht nog steeds de instellingen van jouw eigen profiel?

Gebruikersavatar
Egbert Zijlema
Berichten: 106
Lid geworden op: 07 aug 2009, 09:55
Locatie: Haren
Contacteer:

Re: Wintertijd

Bericht door Egbert Zijlema » 29 okt 2009, 00:43

marian0810 schreef:Ik mis in dit overzicht nog steeds de instellingen van jouw eigen profiel?
Wat bedoel je daar nou precies mee? Het profiel van de beheerder van het forum? Eerder schreef je dat Anonymous de cruciale "gebruiker" is.
Gegroet,
Egbert Zijlema

Homo sapiens non urinat in ventum

Gebruikersavatar
marian0810
Berichten: 1974
Lid geworden op: 09 apr 2007, 10:24
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Wintertijd

Bericht door marian0810 » 29 okt 2009, 07:09

Maar in jouw profiel wordt bepaald hoe jij de tijd op het forum ziet staan. En dat bepaalt weer hoe de tijd in het uitklapmenuutje van "Mijn datumweergave" bij Anonymous eruit ziet. Dus staat het bij jou fout, staat dat óók fout en komt het dus fout te staan als je uitgelogd bent.

Gebruikersavatar
Egbert Zijlema
Berichten: 106
Lid geworden op: 07 aug 2009, 09:55
Locatie: Haren
Contacteer:

Re: Wintertijd

Bericht door Egbert Zijlema » 29 okt 2009, 10:41

marian0810 schreef:Maar in jouw profiel wordt bepaald hoe jij de tijd op het forum ziet staan. En dat bepaalt weer hoe de tijd in het uitklapmenuutje van "Mijn datumweergave" bij Anonymous eruit ziet. Dus staat het bij jou fout, staat dat óók fout en komt het dus fout te staan als je uitgelogd bent.
Hoi Marian!
Bedankt voor al je pogingen, deze jongen iets aan zijn oude verstand te peuteren. Ik heb vannacht nog wat zitten stoeien met dat forum van me en kreeg de volgende resultaten:
  • Niet aangemeld: zomertijd wordt getoond. Het programma haalt die tijd kennelijk uit gebruiker Anonymous, waar in het uitklapmenuutje, ondanks de setting "zomertijd uit" en de correcte tijdzone (GMT + 1), keihard de zomertijd wordt getoond. Met andere woorden: op de server is de wintertijd niet gezet. Ik zal dit aan mijn hosting provider melden.
  • Als ik ben ingelogd, wordt de tijd getoond volgens de instellingen van de gebruiker, maar die moet dan wel als tijdzone GMT gebruiken, niet GMT + 1, om de juiste tijd te zien.
Kortom, de tijdweergave is niet goed geregeld in phpBB, maar als je eenmaal weet wat er aan de hand is, kun je als beheerder voldoende manipuleren. Hopelijk wordt het in de volgende versie correct geregeld.
Gegroet,
Egbert Zijlema

Homo sapiens non urinat in ventum

Gebruikersavatar
EelkeB
Berichten: 865
Lid geworden op: 13 mar 2009, 12:35
Locatie: Bussum

Re: Wintertijd

Bericht door EelkeB » 29 okt 2009, 11:12

Allereerst, waar ik al mijn twijfels over uitsprak heb ik maar eens gecontroleerd. Om de tijd voor gasten juist weer te geven moet je niet de Anonymous-gebruiker aanpassen, maar de instelling onder "Forum Configuratie > Instellingen forum". Hier staat ook "Zomertijd toepassen". (Dit is wat de tweede update-regel uit de eerste post van dit topic aanpast).

Verder, nogmaals, kun je niks zeggen over de juistheid van de tijdhandling van phpBB als je niet zeker weet dat de tijd-instellingen van de server wel kloppen. Hier moet niet alleen de tijd juist staan, maar ook de tijdzone, zodat het forum in staat is om de GTM-tijd juist te bepalen.
Laatst gewijzigd door EelkeB op 29 okt 2009, 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Dutch Open Projects
Mini Seven Club Nederland - Het grote forum voor het kleine autootje
Geen support via PM of mail

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20297
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wintertijd

Bericht door Paul » 29 okt 2009, 11:13

Eelkeb, als het voor een normale gebruiker wel goed werkt, dan kan je er zeker van zijn dat de servertijd goed staat ;)

Gebruikersavatar
EelkeB
Berichten: 865
Lid geworden op: 13 mar 2009, 12:35
Locatie: Bussum

Re: Wintertijd

Bericht door EelkeB » 29 okt 2009, 11:16

Eens :)
Dutch Open Projects
Mini Seven Club Nederland - Het grote forum voor het kleine autootje
Geen support via PM of mail

Gebruikersavatar
Egbert Zijlema
Berichten: 106
Lid geworden op: 07 aug 2009, 09:55
Locatie: Haren
Contacteer:

Re: Wintertijd

Bericht door Egbert Zijlema » 29 okt 2009, 11:25

paul schreef:Eelkeb, als het voor een normale gebruiker wel goed werkt, dan kan je er zeker van zijn dat de servertijd goed staat ;)
Het werkt dus niet echt goed. Ik moet het forceren. Wij zitten in de tijdzone GMT + 1 uur. Pas als ik die bij de gebruikers fout instel (GMT), wordt de tijd correct weergegeven; even los van 8 minuten verschil tussen de klok van de server en de lokale tijd op mijn pc. Met andere woorden de servertijd staat niet goed. Ik heb mijn provider daarover inmiddels een mailtje gestuurd.
Gegroet,
Egbert Zijlema

Homo sapiens non urinat in ventum

Gebruikersavatar
marian0810
Berichten: 1974
Lid geworden op: 09 apr 2007, 10:24
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Wintertijd

Bericht door marian0810 » 29 okt 2009, 14:56

EelkeB schreef:Om de tijd voor gasten juist weer te geven moet je niet de Anonymous-gebruiker aanpassen,
Meen je dat nou? :shock: Waarom werkt het voor stijlen dan wel zo? :?

Gebruikersavatar
EelkeB
Berichten: 865
Lid geworden op: 13 mar 2009, 12:35
Locatie: Bussum

Re: Wintertijd

Bericht door EelkeB » 29 okt 2009, 15:50

Voor stijlen wordt dacht ik in principe ook de standaard stijl gebruikt, maar dat durf ik niet te zeggen (ik heb geen meerdere stijlen op mijn forum). Anders zou ik inderdaad zeggen, niet logisch.
Dutch Open Projects
Mini Seven Club Nederland - Het grote forum voor het kleine autootje
Geen support via PM of mail

Gebruikersavatar
Egbert Zijlema
Berichten: 106
Lid geworden op: 07 aug 2009, 09:55
Locatie: Haren
Contacteer:

Re: Wintertijd

Bericht door Egbert Zijlema » 29 okt 2009, 16:35

EelkeB schreef:Om de tijd voor gasten juist weer te geven moet je niet de Anonymous-gebruiker aanpassen, maar de instelling onder "Forum Configuratie > Instellingen forum". Hier staat ook "Zomertijd toepassen".
Je hebt volledig gelijk, Eelke.

Ik heb nu het volgende gedaan. Omdat de servertijd (nog?) niet is overgezet naar "wintertijd", zien gasten van mijn forum de zomertijd. Om dat te ondervangen, heb ik in het Beheerderspaneel/Instellingen forum als tijdzone voorlopig GMT geselecteerd (wat dus eigenlijk fout is). Hetzelfde bij de foruminstellingen van de gebruikers. Iedereen - gasten en gebruikers - ziet nu in elk geval de wintertijd.

Blijft de vraag wat dat verhaal van Marian0810 over Anonymous te bekenen heeft. Simpelweg: niks. Welke tijdzone je daar ook selecteert en of je "zomertijd toepassen" nu al dan niet aanzet, in het desbetreffende uitklapmenu van Anonymus wordt de tijd getoond die wordt "berekend" met bovengenoemde instellingen (Beheerderspaneel/Instellingen forum)
Gegroet,
Egbert Zijlema

Homo sapiens non urinat in ventum

Gebruikersavatar
marian0810
Berichten: 1974
Lid geworden op: 09 apr 2007, 10:24
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Wintertijd

Bericht door marian0810 » 29 okt 2009, 17:27

EelkeB schreef:Voor stijlen wordt dacht ik in principe ook de standaard stijl gebruikt, maar dat durf ik niet te zeggen (ik heb geen meerdere stijlen op mijn forum). Anders zou ik inderdaad zeggen, niet logisch.
http://www.phpbb.com/community/viewtopi ... &t=1803225

:?: :?

Nou ja heb ik ook weer wat geleerd :D

Gebruikersavatar
Egbert Zijlema
Berichten: 106
Lid geworden op: 07 aug 2009, 09:55
Locatie: Haren
Contacteer:

Re: Wintertijd

Bericht door Egbert Zijlema » 29 okt 2009, 21:05

Nah, eind goed al goed! Vandaag heeft mijn webhost op mijn verzoek de tijd op de servers aangepast. Alle tijden in het forum (aangemeld of niet) staan nu goed en dat met correcte instellingen, dus: tijdzone GMT + 1 en zomertijd "uit".

Hartelijk dank voor jullie bijdragen. Ik heb er veel van opgestoken.

Ik heb intussen de screenshots van mijn site gehaald en derhalve het bericht hierboven (waarin de internetadressen van die plaatjes stonden) even geredigeerd, opdat niemand probeert plaatjes te bekijken die er niet meer zijn.
Gegroet,
Egbert Zijlema

Homo sapiens non urinat in ventum

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3639
Lid geworden op: 10 mei 2008, 21:22

Re: Wintertijd

Bericht door Jeroen » 26 okt 2010, 20:36

Topic weer bovenaan voor de zomer-wintertijd switch :)
Jeroen

Gebruikersavatar
Carlo Claessen
Berichten: 1280
Lid geworden op: 02 jul 2005, 14:05

Re: Wintertijd

Bericht door Carlo Claessen » 28 okt 2010, 03:26

http://www.phpbb.com/customise/db/mod/guess_timezone_2/

pokeje na een handige addon die ik heb draaien op alle sites

enigste voorwaarde is wel dat je server de juiste tijd moet draaien
''Do not meddle in the affairs of wizards, for they are subtle and quick to anger. '' J.R.R Tolkien

Gesloten