Wintertijd

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit? Probeer phpBB3! Problemen lossen we samen met je op.
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Forumregels
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Gebruikersavatar
EelkeB
Berichten: 865
Lid geworden op: 13 mar 2009, 12:35
Locatie: Bussum

Re: Zomertijd

Bericht door EelkeB » 01 apr 2009, 08:34

Interessante thread over de ondersteuning van Zomertijd in de volgende versie: http://www.phpbb.com/community/viewtopi ... 65&start=0
Dutch Open Projects
Mini Seven Club Nederland - Het grote forum voor het kleine autootje
Geen support via PM of mail

Gebruikersavatar
Tazmanian
Berichten: 293
Lid geworden op: 16 aug 2007, 15:19
Locatie: Hamme - Belgie
Contacteer:

Re: Zomertijd

Bericht door Tazmanian » 24 okt 2009, 10:21

Aangezien dat vannacht de wintertijd weer ingaat kan er hier misschien weer even een sticky van gemaakt worden?
Done. :)
- Jim
Kan iemand mij nog eens de SQL bezorgen om voor de gebruikers die zich in onze tijdszone bevinden de wintertijd in te stellen?

Thanks!

Gebruikersavatar
AirWarrior
Berichten: 724
Lid geworden op: 16 jan 2008, 11:31

Re: Zomertijd

Bericht door AirWarrior » 24 okt 2009, 12:06

Volgens mij zet je met deze query voor alle gebruikers de zomertijd uit.

Code: Selecteer alles

UPDATE `phpbb_users` SET `user_dst` = '0';
Signed by:
AirWarrior
Heb fun in het leven, neem niet alles serieus.

Gebruikersavatar
Tazmanian
Berichten: 293
Lid geworden op: 16 aug 2007, 15:19
Locatie: Hamme - Belgie
Contacteer:

Re: Zomertijd

Bericht door Tazmanian » 24 okt 2009, 12:20

Heb even de eerste post bekeken.
Volgens mij moet dit de correcte SQL zijn:

Code: Selecteer alles

UPDATE `phpbb_users` SET `user_dst` = '0' WHERE `user_timezone` = '1.0.0';
UPDATE `phpbb_config` SET `config_value` = '0' WHERE `config_name` = 'board_dst';

Gebruikersavatar
Pascal
Berichten: 2315
Lid geworden op: 20 feb 2007, 18:55
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Wintertijd

Bericht door Pascal » 25 okt 2009, 03:40

*schopt Tom*
Keep bleeding, keep, keep bleeding love
I keep bleeding, I keep, keep bleeding love
Keep bleeding, keep, keep bleeding love
You cut me open

Gebruikersavatar
Stigter
Berichten: 290
Lid geworden op: 25 jan 2009, 12:38
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Wintertijd

Bericht door Stigter » 25 okt 2009, 10:13

Niek schreef:Ja dat weet ik. ;)
Maar daar maken ze hier geen gebruik van. :P
Veel makkelijker is trouwens de ACP overwrite module. Hiermee kan het simpel via het beheerderspaneel gedaan worden. :P
Wat een heerlijke, eerlijke mod.. Waarom moeilijk doen als het ook gemakkelijk kan!
Afbeelding

André
Berichten: 60
Lid geworden op: 28 okt 2007, 12:14

Re: Wintertijd

Bericht door André » 25 okt 2009, 10:25

Bedankt voor de uitleg, de tijd staat weer goed.

Even een vraag, is het ook mogelijk om daar waar nu staat: Alle tijden zijn GMT + 1 uur
De actuele datum en tijd weer te geven?

Groet,

André

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20297
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wintertijd

Bericht door Paul » 25 okt 2009, 10:29

Stigter schreef:
Niek schreef:Ja dat weet ik. ;)
Maar daar maken ze hier geen gebruik van. :P
Veel makkelijker is trouwens de ACP overwrite module. Hiermee kan het simpel via het beheerderspaneel gedaan worden. :P
Wat een heerlijke, eerlijke mod.. Waarom moeilijk doen als het ook gemakkelijk kan!
Totdat iemand in een ander land woont, maar wel je forum wilt bezoeken ;)

Gebruikersavatar
Stigter
Berichten: 290
Lid geworden op: 25 jan 2009, 12:38
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Wintertijd

Bericht door Stigter » 25 okt 2009, 10:51

Mijn forum is europees gericht met bijna alleen maar nederlanders..
Volgens mij is het laatste trukje van lubbers geweest, overal zomer/wintertijd :lol:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Egbert Zijlema
Berichten: 106
Lid geworden op: 07 aug 2009, 09:55
Locatie: Haren
Contacteer:

Re: Wintertijd

Bericht door Egbert Zijlema » 26 okt 2009, 01:29

Ondanks een correct geredigeerde prefix werkte bij mij in eerste instantie de sql-query niet. Het database-veld "user_timezone" zou niet bestaan. Dat nam ik dan maar klakkeloos aan, want eigenlijk weet ik niets van sql. Nou heeft mijn net begonnen forum nog niet zoveel leden, dus besloot ik het wel even "handmatig" via gebruikersbeheer te doen; dus door het omzetten van "Zomertijd staat aan/uit" in elk afzonderlijk gebruikersprofiel. Later heb ik het toch nog eens geprobeerd en toen zag ik dat ik de query op acl_users moet hebben losgelaten i.p.v. op users. Het werkt dus wel. Waarvoor dank!

Desondanks zou ik willen opmerken dat ik het vreemd vind, dat het zo moet. Dat wil zeggen dat je twee keer per jaar de zomertijd moet aan- dan wel uitschakelen. Als de phpBB-programmeurs eenvoudigweg de tijd van de lokale computer aanhouden, dan ziet elke gebruiker altijd de juiste tijd in zijn/haar regio, aangenomen althans dat de regional settings/landinstellingen op de pc correct zijn ingesteld. Het forum neemt nu blijkbaar de servertijd als uitgangspunt. Nou, bij mijn webhost, bijvoorbeeld, loopt de klok 6 tot 7 minuten achter op de tijd in het systeemvak van Windows. Fraai gezicht voor de Pietjes Precies onder de gebruikers. ;)

Kortom, ik voer een hartstochtelijk pleidooi voor het implementeren van de lokale computertijd, bij voorkeur al vanaf de eerstvolgende versie van de software. Dan komt de verantwoordelijkheid voor een correcte tijdvermelding bij de gebruiker te liggen. Dat het mogelijk is, zie je in het forum van Power Basic (onderaan hun voorpagina): http://www.powerbasic.com/support/pbforums/
Gegroet,
Egbert Zijlema

Homo sapiens non urinat in ventum

Gebruikersavatar
EelkeB
Berichten: 865
Lid geworden op: 13 mar 2009, 12:35
Locatie: Bussum

Re: Wintertijd

Bericht door EelkeB » 26 okt 2009, 08:29

Ik ben het geheel met je eens dat (zeker voor onze situatie, waarbij vrijwel iedereen een forum heeft waar het leeuwendeel van de gebruikers uit dezelfde tijdzone met dezelfde zomertijd-regeling komt) er wel het een en ander schort aan de implementatie. De client-tijd gebruiken (en dan uitsluitend voor weergave, in de database wil je sowieso niet dat de client daar invloed op heeft) lijkt me echter niet de "heilige graal". Waarschijnlijk zal daar een stukje JavaScript voor nodig zijn om de lokale tijd de PHP-code in te krijgen en dus zal phpBB daar ook een fallback voor willen definieren voor het geval JavaScript niet beschikbaar is. Er zal dus sowieso een oplossing moeten zijn die vergelijkbaar is met de huidige.

Persoonlijk ben ik altijd voorstander geweest om het mogelijk te maken dat tijdzone- en zomertijd instellingen uitsluitend boardwide geregeld worden. Geef de beheerder de keuze of zijn publiek zo divers is dat ze zelf moeten aangeven in welke tijdzone ze zitten en of het al dan niet zomertijd is, of dat het acceptabel is om voor alle bezoekers van de site dezelfde tijd weer te geven. Minimum aan aanpassingen aan de code, en ons scheelt het gedoe, twee keer per jaar.

Maar goed, dit is eigenlijk een discussie die op phpbb.com gevoerd moet worden (wat ook al ruimschoots gedaan is). Het staat sowieso op de radar bij het developmentteam, zij zien ook wel dat het niet ideaal is.
Dutch Open Projects
Mini Seven Club Nederland - Het grote forum voor het kleine autootje
Geen support via PM of mail

Gebruikersavatar
Egbert Zijlema
Berichten: 106
Lid geworden op: 07 aug 2009, 09:55
Locatie: Haren
Contacteer:

Re: Wintertijd

Bericht door Egbert Zijlema » 26 okt 2009, 09:28

Vergun me nog 1 opmerking hierover, Eelke.
De forum-site die ik als voorbeeld noemde, is een in Florida gevestigd bedrijf met een grote, internationale schare gebruikers (allemaal programmeurs, amateurs en beroepsmensen). De gebruikte forum-software pakt blijkbaar gewoon de tijdzone die op de pc van de gebruiker staat ingesteld via Landinstellingen; anders zou ik als Nederlander immers de Florida-tijd moeten zien. Ik zal eens proberen uit te zoeken hoe ze dat doen en of ze ook een alternatief hebben voor degenen die Java-script niet aan hebben staan. Ik ben in ieder geval blij met de mededeling dat ze ook bij phpBB weten dat hun tijdmelding beter moet.
Gegroet,
Egbert Zijlema

Homo sapiens non urinat in ventum

Gebruikersavatar
Egbert Zijlema
Berichten: 106
Lid geworden op: 07 aug 2009, 09:55
Locatie: Haren
Contacteer:

Re: Wintertijd

Bericht door Egbert Zijlema » 26 okt 2009, 10:03

Tja, hoe kan dat nou weer?
De sql-query heeft wel bij de gebruikers de zomertijd uitgeschakeld, maar op de voorpagina stond nog steeds de wintertijd, zag ik nu. Heb ik maar even handmatig aangepast in Forum-eigenschappen.
Gegroet,
Egbert Zijlema

Homo sapiens non urinat in ventum

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20297
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wintertijd

Bericht door Paul » 26 okt 2009, 10:43

Egbert Zijlema schreef:Ondanks een correct geredigeerde prefix werkte bij mij in eerste instantie de sql-query niet. Het database-veld "user_timezone" zou niet bestaan. Dat nam ik dan maar klakkeloos aan, want eigenlijk weet ik niets van sql. Nou heeft mijn net begonnen forum nog niet zoveel leden, dus besloot ik het wel even "handmatig" via gebruikersbeheer te doen; dus door het omzetten van "Zomertijd staat aan/uit" in elk afzonderlijk gebruikersprofiel. Later heb ik het toch nog eens geprobeerd en toen zag ik dat ik de query op acl_users moet hebben losgelaten i.p.v. op users. Het werkt dus wel. Waarvoor dank!

Desondanks zou ik willen opmerken dat ik het vreemd vind, dat het zo moet. Dat wil zeggen dat je twee keer per jaar de zomertijd moet aan- dan wel uitschakelen. Als de phpBB-programmeurs eenvoudigweg de tijd van de lokale computer aanhouden, dan ziet elke gebruiker altijd de juiste tijd in zijn/haar regio, aangenomen althans dat de regional settings/landinstellingen op de pc correct z-ijn ingesteld. Het forum neemt nu blijkbaar de servertijd als uitgangspunt. Nou, bij mijn webhost, bijvoorbeeld, loopt de klok 6 tot 7 minuten achter op de tijd in het systeemvak van Windows. Fraai gezicht voor de Pietjes Precies onder de gebruikers. ;)

Kortom, ik voer een hartstochtelijk pleidooi voor het implementeren van de lokale computertijd, bij voorkeur al vanaf de eerstvolgende versie van de software. Dan komt de verantwoordelijkheid voor een correcte tijdvermelding bij de gebruiker te liggen. Dat het mogelijk is, zie je in het forum van Power Basic (onderaan hun voorpagina): http://www.powerbasic.com/support/pbforums/
Was het maar dat dit geheel zo simpel was. Als je kijkt naar wat phpBB momenteel als minimale systeem eisen heeft (Om precies te zijn, php4), dan zal je ondekken dat dit met deze php versie het niet zomaar mogelijk is om dit soort data te verkrijgen.
Je kan ook niet *zomaar* de tijd van de gebruiker van zijn computer halen. Dit is niet zomaar beschikbaar, en de kans dat dit correct wordt teruggegeven is redelijk groot. Je zal altijd een afhankelijkheid hebben van de servertijd, anders kan je geen tijden helemaal meer opslaan.

Rotsblok
Berichten: 114
Lid geworden op: 02 sep 2007, 22:32
Locatie: 52.8932631º 4.8051718º
Contacteer:

Re: Wintertijd

Bericht door Rotsblok » 26 okt 2009, 11:04

Egbert Zijlema schreef:Dat het mogelijk is, zie je in het forum van Power Basic (onderaan hun voorpagina): http://www.powerbasic.com/support/pbforums/
Sorry maar bij mij geeft hij op dit moment 6 uur 's ochtends aan.. Kijkend op mn systemtray naar de tijd is het toch echt 11:04 ;) Lijkt me dus niet echt goed overkomen...
ø = 1.618033988749895... Alles heeft ø in zich
What is the answer to the Ultimate Question of Life, the Universe, and Everything? 42

Gebruikersavatar
Egbert Zijlema
Berichten: 106
Lid geworden op: 07 aug 2009, 09:55
Locatie: Haren
Contacteer:

Re: Wintertijd

Bericht door Egbert Zijlema » 26 okt 2009, 12:36

Rotsblok schreef:Sorry maar bij mij geeft hij op dit moment 6 uur 's ochtends aan.. Kijkend op mn systemtray naar de tijd is het toch echt 11:04 ;) Lijkt me dus niet echt goed overkomen...
Je hebt gelijk, Rotsblok!
Ik heb het even uitgezocht, want het was al zo lang geleden dat ik mijn profiel aldaar invulde. Bezoekers krijgen de servertijd te zien, leden kunnen in hun profiel aangeven in welke tijdzone ze wonen en of de zomertijd ondersteund moet worden. En aangezien ik er vrijwel permanent ingelogd ben, zie ik ook vrijwel altijd de juiste tijd.
Sorry voor de incomplete info, maar mijn verhaal blijft in wezen wel overeind voor aangemelde, tevens ingelogde leden van een phpBB-forum.

NB: Ik zal voor de aardigheid eens uitloggen, want ik wil eigen wel even weten hoe laat het in Florida is. :)
Gegroet,
Egbert Zijlema

Homo sapiens non urinat in ventum

Gebruikersavatar
David
Berichten: 5093
Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:00
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Wintertijd

Bericht door David » 26 okt 2009, 12:55

Heey bedankt, Het is gelukt bij mij. De tijd staat nu precies goed. Thnx voor de tip!!
Op zoek naar een vertaling voor je extensie? vertalingen

Gebruikersavatar
Egbert Zijlema
Berichten: 106
Lid geworden op: 07 aug 2009, 09:55
Locatie: Haren
Contacteer:

Re: Wintertijd

Bericht door Egbert Zijlema » 28 okt 2009, 13:18

Forum: http://www.damsterkraant.nl/damsterforum

Ik snap er eerlijk gezegd nog niks van. In het Beheerderspaneel/Foruminstellingen zie ik bij Datumweergave: de correcte (winter-) tijd staan. De tijdzone is GMT + 1 en zomertijd is uitgeschakeld. Dit is ook het geval in de overzichten van alle forumleden. Niettemin wordt op het Forumoverzicht (in het zinnetje dat afwisselend links- en rechts bovenaan staat: "Het is <datum> <tijd>") nog steeds de zomertijd getoond. Ook de plaatsingstijden van de berichten zijn ontleend aan de zomertijd.

Ik vermoed dat de tijd op de server de oorzaak hiervan is. Als dat vermoeden juist is, dan is mijn vraag waarom we in 's hemelsnaam twee keer per jaar die aanpassing moeten doen. Daar doet de forumsoftware blijkbaar niets mee.
Gegroet,
Egbert Zijlema

Homo sapiens non urinat in ventum

Gebruikersavatar
marian0810
Berichten: 1974
Lid geworden op: 09 apr 2007, 10:24
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Wintertijd

Bericht door marian0810 » 28 okt 2009, 14:34

Egbert Zijlema schreef:Niettemin wordt op het Forumoverzicht (in het zinnetje dat afwisselend links- en rechts bovenaan staat: "Het is <datum> <tijd>") nog steeds de zomertijd getoond. Ook de plaatsingstijden van de berichten zijn ontleend aan de zomertijd.
Staat het in je eigen profiel wel goed? Wat gasten zien wordt bepaald in het profiel van de gebruiker 'Anonymous' - dat moet je even apart aanpassen. ACP -> gebruikersbeheer -> kies anonieme gebruiker. Tenzij je bovenstaande SQL query gebruikt, dan gebeurt dat allemaal in een keer.

Gebruikersavatar
Egbert Zijlema
Berichten: 106
Lid geworden op: 07 aug 2009, 09:55
Locatie: Haren
Contacteer:

Re: Wintertijd

Bericht door Egbert Zijlema » 28 okt 2009, 16:32

marian0810 schreef:Staat het in je eigen profiel wel goed? Wat gasten zien wordt bepaald in het profiel van de gebruiker 'Anonymous' - dat moet je even apart aanpassen. ACP -> gebruikersbeheer -> kies anonieme gebruiker. Tenzij je bovenstaande SQL query gebruikt, dan gebeurt dat allemaal in een keer.
Nou breekt me de klomp! Ik heb de SQL query gedaan. Toch staat deze instelling bij gebruiker Anonymous fout. Dat wil zeggen: "half fout". De tijdzone staat goed (GMT + 1) en zomertijd staat uit. En toch wordt in "Mijn datumweergave:" de zomertijd getoond. Moet ik nu bij Anonymous opzettelijk een verkeerde tijdzone kiezen om het geforceerd recht te breien?
Gegroet,
Egbert Zijlema

Homo sapiens non urinat in ventum

Gesloten