Wintertijd

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit? Probeer phpBB3! Problemen lossen we samen met je op.
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Forumregels
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Gebruikersavatar
EelkeB
Berichten: 865
Lid geworden op: 13 mar 2009, 12:35
Locatie: Bussum

Re: Zomertijd

Bericht door EelkeB » 27 mar 2009, 10:57

Ik krijg de indruk dat (hoewel wel vermeld in de eerste post) niet iedereen door heeft dat het hier om phpBB3 gaat. phpBB3 heeft een aparte instelling die aangeeft of zomertijd actief is (daylight saving time). In phpBB2 moest de tijdzone worden aangepast en gaat de query uit de eerste post niet werken.
Dutch Open Projects
Mini Seven Club Nederland - Het grote forum voor het kleine autootje
Geen support via PM of mail

Gebruikersavatar
Derky
Berichten: 4466
Lid geworden op: 07 apr 2005, 16:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Zomertijd

Bericht door Derky » 27 mar 2009, 11:36

Ja dat klopt, als je in 2.0 Support zoekt op "wintertijd" kan je hetzelfde topic vinden voor phpBB2.
Maar dit is 3.0 Support en daarom staat het hier niet bij. ;)

Het staat echter wel in het 1e bericht van dit topic:
zo ook op je phpBB3 forum.

Gebruikersavatar
EelkeB
Berichten: 865
Lid geworden op: 13 mar 2009, 12:35
Locatie: Bussum

Re: Zomertijd

Bericht door EelkeB » 27 mar 2009, 11:43

I know, jullie treft ook geen blaam. Desondanks kreeg ik de indruk uit een aantal berichten dat mensen dat niet door hadden :)
Dutch Open Projects
Mini Seven Club Nederland - Het grote forum voor het kleine autootje
Geen support via PM of mail

Gebruikersavatar
Derky
Berichten: 4466
Lid geworden op: 07 apr 2005, 16:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Zomertijd

Bericht door Derky » 27 mar 2009, 11:44

Oja dit topic is al 2 jaar oud en we veranderen het steeds van zomertijd/wintertijd en maken het tijdelijk sticky. :P

Gebruikersavatar
odil
Berichten: 710
Lid geworden op: 26 jan 2009, 19:23
Locatie: belgië
Contacteer:

Re: Zomertijd

Bericht door odil » 27 mar 2009, 17:48

Derky schreef:Zondagochtend pas heah. :P
op mijn forum is het al zomer :lol:
Maar nu lees ik dat bij phpbb3 niet meer hoeft om een querry te draaien omdat je het kan instellen in je acp?
Waar stel je dit dan in?
Laatst gewijzigd door odil op 27 mar 2009, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Jim
Berichten: 3900
Lid geworden op: 21 feb 2007, 14:53
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Zomertijd

Bericht door Jim » 27 mar 2009, 18:07

Je kan in het Beheerderspaneel instellen dat de Zomertijd voor nieuwe leden word ingesteld, dan blijft het voor de huidige leden hetzelfde. Door het draaien van de SQL queries kan je het voor alle leden, incl. nieuwe leden goed zetten.

Het is dus handiger het met de SQL queries te doen.
Jim Mossing Holsteyn - Beheerder
Documentatie | Algemene voorwaarden | Wiki

Heb je suggesties over het verbeteren van phpBB.nl of andere site-gerelateerde vragen? Stuur me een PB!

Gebruikersavatar
EelkeB
Berichten: 865
Lid geworden op: 13 mar 2009, 12:35
Locatie: Bussum

Re: Zomertijd

Bericht door EelkeB » 27 mar 2009, 20:58

Er is veel onduidelijkheid omtrent de ondersteuning voor zomertijd door phpBB3. Het enige dat phpBB3 anders doet dan phpBB2 is het introduceren van een vinkje dat aangeeft of de zomertijd actief is. Je hoeft dus niet meer te rommelen met tijdzones. Wat gebleven is, is dat deze instelling per gebruiker is (en dat wat je in de admin instelt, alleen geldt voor gasten en voor nieuwe gebruikers). Prima voor boards die een breed internationaal publiek hebben waar iedereen weer een andere lokale tijd heeft, maar voor de meeste admins die hier op phpbb.nl rondhobbelen irrelevant, omdat we boards draaien die alleen voor Nederland zijn en waar dus 99% van onze gebruikers zich in dezelfde tijdzone ophouden. Sja...
Dutch Open Projects
Mini Seven Club Nederland - Het grote forum voor het kleine autootje
Geen support via PM of mail

Gebruikersavatar
Pascal
Berichten: 2315
Lid geworden op: 20 feb 2007, 18:55
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Zomertijd

Bericht door Pascal » 27 mar 2009, 21:00

Ik volg je niet echt met de tijdzones eelkeB...

Als je gewoon met de query alles 1 uur vooruit zet is het probleem toch voor iedereen opgelost, (dan is alles zomertijd) (?)
Keep bleeding, keep, keep bleeding love
I keep bleeding, I keep, keep bleeding love
Keep bleeding, keep, keep bleeding love
You cut me open

Gebruikersavatar
EelkeB
Berichten: 865
Lid geworden op: 13 mar 2009, 12:35
Locatie: Bussum

Re: Zomertijd

Bericht door EelkeB » 27 mar 2009, 21:11

Ja, dat klopt (hoewel het misschien een beetje simpel gezegd is dat de query "alles 1 uur vooruit zet"; hij zet voor alle gebruikers in de GMT+1 tijdzone de instelling "Zomertijd" aan).

Mijn verhaal hierboven is enkel maar wat achtergrond, als reactie op dit:
odil schreef:Maar nu lees ik dat bij phpbb3 niet meer hoeft om een querry te draaien omdat je het kan instellen in je acp?

Dat is dus niet zo, want het enige verschil met phpBB2 is dat er nu per gebruiker een aparte zomertijd-instelling is en de tijdzone (dus) niet meer veranderd hoeft te worden. Maar het blijft een instelling die per gebruiker geldt (en die je als admin dus d.m.v. een query voor iedereen tegelijk kunt zetten).
Dutch Open Projects
Mini Seven Club Nederland - Het grote forum voor het kleine autootje
Geen support via PM of mail

Jim
Berichten: 3900
Lid geworden op: 21 feb 2007, 14:53
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Zomertijd

Bericht door Jim » 28 mar 2009, 07:21

Even voor de duidelijkheid. De queries die in dit topic genoemt zijn, zetten het Zomertijd vakje aan voor je gebruikers in phpBB3. Je hoeft (en het zal ook niet) te rommelen met tijdzones...
Jim Mossing Holsteyn - Beheerder
Documentatie | Algemene voorwaarden | Wiki

Heb je suggesties over het verbeteren van phpBB.nl of andere site-gerelateerde vragen? Stuur me een PB!

Naat
Berichten: 540
Lid geworden op: 05 feb 2008, 21:01
Contacteer:

Re: Zomertijd

Bericht door Naat » 29 mar 2009, 13:56

Bij mij lukt het niet. Ik krijg de volgende foutmelding:

#1109 - Unknown table 'phpbb_users' in information_schema


Edit: Nu zegt hij dat het geluk is : Your SQL query has been executed successfully
Maar het staat nog steeds op wintertijd.
http://www.horsetopshop.nl Winkel en webshop met ruitersport artikelen.
http://www.trekpaardenforum.nl Website + forum voor de trekpaarden liefhebbers :)

Gebruikersavatar
Fridge
Berichten: 1028
Lid geworden op: 25 sep 2006, 19:22
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Zomertijd

Bericht door Fridge » 29 mar 2009, 14:27

Is je database prefix wel phpbb_ dan ?

Naat
Berichten: 540
Lid geworden op: 05 feb 2008, 21:01
Contacteer:

Re: Zomertijd

Bericht door Naat » 29 mar 2009, 14:29

Ohw dat zal het zijn. Ik ga het ff met phpbb3 proberen.


Edit: en het is gelukt. weer wat geleerd :D
http://www.horsetopshop.nl Winkel en webshop met ruitersport artikelen.
http://www.trekpaardenforum.nl Website + forum voor de trekpaarden liefhebbers :)

Gebruikersavatar
EelkeB
Berichten: 865
Lid geworden op: 13 mar 2009, 12:35
Locatie: Bussum

Re: Zomertijd

Bericht door EelkeB » 30 mar 2009, 07:20

Ik denk dat een opmerking over de database prefix een nuttige toevoeging is aan de eerste post. Er zijn al wat mensen in die val getrapt, volgens mij.
Dutch Open Projects
Mini Seven Club Nederland - Het grote forum voor het kleine autootje
Geen support via PM of mail

mrpddnos
Berichten: 64
Lid geworden op: 23 mar 2007, 21:05

Re: Zomertijd

Bericht door mrpddnos » 30 mar 2009, 10:36

Is het niet een idee om ene SQL mogelijheid aan het acp toe te voegen? Bij mijn webhost moet ik bijvoorbeeld via een omweg in phpmyadmin komen. Om de zomertijd in te stellen bijvoorbeeld is dat erg irritant. Als ik vanuit het acp een query draaien kan dan kunnen ook mijn medebeheerders de zomertijd/wintertijd aanpassen voor alle leden. Dat zou het veel makkelijker maken.

Of misschien ene idee om een optie te maken dat de zomertijd/wintertijd voor alle leden word ingesteld, ipv alleen voor het forum en nieuwe leden...?

Gebruikersavatar
EelkeB
Berichten: 865
Lid geworden op: 13 mar 2009, 12:35
Locatie: Bussum

Re: Zomertijd

Bericht door EelkeB » 30 mar 2009, 10:45

Voor dat laatste is een mod beschikbaar, voor het eerste misschien ook wel. Daarnaast heb ik begrepen dat er verdere verbeteringen in phpBB 3.2 komen wat betreft de zomertijd (zoals het globaal voor alle gebruikers kunnen instellen van tijdzone/zomertijd).

Kort wat betreft een SQL-optie in de ACP (heeft nog weinig met zomertijd te maken, al is dat een van de dingen die dat potentieel vereenvoudigd), ik zou zeggen, installeer gewoon zelf phpMyAdmin, als de manier waarop je host het aanbiedt je niet aan staat. Hoe dan ook is phpbb.nl niet echt de route om feature-suggesties voor phpbb te doen, dat zal via phpbb.com moeten lopen. Let dan ook op dat je duidelijk het idee ter discussie stelt en niet alleen maar zegt "Ik vind dat dit moet worden toegevoegd". Pure "feature requests" zijn ze daar niet echt blij mee, "feature discussions" is een ander verhaal, omdat je de mogelijkheid ter discussie stelt en als het goed is ook wat argumenten aandraagt waarom het een goed idee is.
Dutch Open Projects
Mini Seven Club Nederland - Het grote forum voor het kleine autootje
Geen support via PM of mail

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20297
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Zomertijd

Bericht door Paul » 30 mar 2009, 10:46

Verder als je grote fora hebt, met veel gebruikers uit de hele wereld is zomertijd niet voor iedereen, en op dezelfde dagen. Dan zullen dit soort dingen niet werken ;).

Gebruikersavatar
EelkeB
Berichten: 865
Lid geworden op: 13 mar 2009, 12:35
Locatie: Bussum

Re: Zomertijd

Bericht door EelkeB » 30 mar 2009, 10:53

Nee, inderdaad, dat is het argument waarom "wij mindere zielen", met een forum dat alleen bedoeld is voor gebruikers uit een specifiek gebied, waar wel voor 95-100% van de gebruikers dezelfde tijdzone en zomertijd-schema, nog altijd moeten klooien met SQL-queries, twee keer per jaar :) Ik vraag me nog altijd af hoeveel van die grote, internationale forums er nou werkelijk zijn. Maar dat is een hele andere discussie :)
Dutch Open Projects
Mini Seven Club Nederland - Het grote forum voor het kleine autootje
Geen support via PM of mail

Gebruikersavatar
Tazmanian
Berichten: 293
Lid geworden op: 16 aug 2007, 15:19
Locatie: Hamme - Belgie
Contacteer:

Re: Zomertijd

Bericht door Tazmanian » 30 mar 2009, 11:48

Volgens mij moeten de uren volledig anders worden aangepakt in phpbb.

Voorbeeld:
Ik heb vrijdag een bericht gepost om 10:00. Zondag pas ik de tijd aan naar de zomertijd. Als ik het uur dan bekijk van het bericht dat ik vrijdag had gepost om 10:00, staat er nu dat het gepost is om 11:00. En dat is dus niet correct. :idea:

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20297
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Zomertijd

Bericht door Paul » 30 mar 2009, 12:01

Zullen we het maar ontopic houden, en hier enkel vragen stellen mbt problemen met het aanpassen van winder naar zomer tijd?

als je denkt dat er een bug in phpBB zit, kan je dit melden bij de makers van phpBB op www.phpbb.com/bugs/phpbb3/

Gesloten