paul schreef:Dit alles heeft niet met forum bezoekers te maken, maar met mensen die bij de bestanden zelf kunnen.
Zie het als volgend op jouw computer. Je hebt op je computer 2 gebruikers die erop kunnen.
gebruiker a heeft als map /home/a (Ik gebruik hier even linux type mappen, maar C:/ is hierbij hetzelfde

), user b heeft als map /home/b
User a heeft een bestand in de map /home/a die hij als permissie 777 geeft. Dit betekend dat iedereen dit mag lezen, die toegang tot de harde schijf heeft (Dus iedereen die kan inloggen). Dus user B kan deze file lezen.
nu heeft user b een bestand in zijn map, met als permissie 600. Hierbij kan dus enkel en alleen hij hem lezen.
Jij als web gebruiker, hebt helemaal geen toegang tot de harde schijf, dus je staat compleet los van deze permissies.
Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld dat ik op deze computer (Ik draai linux), niet bij de /root/ map kan:
Code: Selecteer alles
paul@paul-laptop:~$ cd /root
bash: cd: /root: Toegang geweigerd
Log ik echter als gebruiker root in, kan dit wel:
Code: Selecteer alles
root@paul-laptop:/home/paul# cd /root/
root@paul-laptop:~#
Kijk ik naar de permissies op deze map, zie ik het als volgt:
Dit betekend dat de eigenaar de user root, met de groep root is. En dat de permissies 700 zijn (Het eerste stukje tekst, de drwx). Alleen root kan het lezen.
Mappen en files verschillen wel, maar gaan om het begrijpelijk te houden even te ver om uit te leggen hier.
Om nu nog even het verhaal compleet te maken, kijk ik naar een standaard apache webserver. Alles op een server draait onder een gebruiker. In de standaard apache configuratie is dit de gebruiker nobody. Deze gebruiker moet toegang hebben tot de bestanden, om ze in ieder geval te kunnen lezen. Dit betekend dus dat het derde getal (De overige groep, ofwel world groep), minimaal 4 moet zijn. Om te kunnen schrijven moet dit minimaal 6 zijn. Dit is de standaard configuratie, en werkt altijd. Omdat je altijd zelf ook schrijfrechten wilt, ze je dus alle 3 de cijfers op minimaal lees en schrijf rechten.
Dit is de standaard configuratie, en jou host gebruikte een iets aangepaste configuratie. Dat betekend dat de overige groep geen permissies nodig heeft, en dus 700 genoeg is.
Wat ik vermoed dat er gebeurd is, echter is dit puur gokken, is dat de host dagelijks een script controleerd op fouten chmod waarden, en past deze automatische aan, om te voorkomen dat er problemen met gebruik van verkeerde chmod waarde ontstaan, denk bijvoorbeeld aan dat iemand anders met toegang tot de harde schijf (Iemand anders met hosting op die server), bij jou bestanden kan.