Url: .waarschijnlijk het index.html bestand niet vervangen.

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit? Probeer phpBB3! Problemen lossen we samen met je op.
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Forumregels
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
marian0810
Contacteer:

Re: Url: .waarschijnlijk het index.html bestand niet vervang

Bericht door marian0810 » 20 mar 2010, 21:01

Modereter schreef:Je bedoelt zo?

<?
header("location: http://www.hetvoordeelvandetwijfel.net/phpbb3");
exit;
?>
Precies, en dan verander je dat in

Code: Selecteer alles

<?
header("location: http://www.hetvoordeelvandetwijfel.net/forum");
exit;
?>
en dan sla je het op en upload je het weer via ftp. En dan verander je de map uiteraard weer in 'forum'.

Paul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Paul » 20 mar 2010, 21:32

Modereter schreef:
marian0810 schreef: :lol: De handleiding klopt prima. Het wordt dan alleen anders dan zoals jij het had willen hebben, dat is niet hetzelfde.
Neen. In de handleiding ontbreekt, dat als je een aparte map onder httpdocs hangt, om de bestanden naartoe te ftp-en, je een foutpagina krijgt, zoals ik in het openingsbericht van dit topic schreef.
Dat probleem heeft de host voor me opgelost.
Dit ontbreekt niet, want dit is host afhankelijk, en niet de fout van phpBB at all. Je kan alles hier wel als fout aanwijzen op de documentatie, in plaats van je host of jouw eigen fouten, maar de documentatie is correct, enkel kan niet alleen alle mogelijke dingen bevatten. Dit kan van iedere server instelling, buiten phpBB om, wat in dit geval de error veroorzaakt, zijn. phpBB kan dit soort fouten niet eens veroorzaken.

Modereter

Bericht door Modereter » 20 mar 2010, 21:42

marian0810 schreef:
Modereter schreef:Je bedoelt zo?

<?
header("location: http://www.het.....net/phpbb3");
exit;
?>
Precies, en dan verander je dat in

<?
header("location: http://www.het......net/forum");
exit;
?>
en dan sla je het op en upload je het weer via ftp. En dan verander je de map uiteraard weer in 'forum'.
Gelukt! Bloemen voor Marian810, en voor de hele straat in Hoofddorp, waar ze woont! :P
paul schreef:
Modereter schreef:
marian0810 schreef: :lol: De handleiding klopt prima. Het wordt dan alleen anders dan zoals jij het had willen hebben, dat is niet hetzelfde.
Neen. In de handleiding ontbreekt, dat als je een aparte map onder httpdocs hangt, om de bestanden naartoe te ftp-en, je een foutpagina krijgt, zoals ik in het openingsbericht van dit topic schreef.
Dat probleem heeft de host voor me opgelost.
Dit ontbreekt niet, want dit is host afhankelijk, en niet de fout van phpBB at all. Je kan alles hier wel als fout aanwijzen op de documentatie, in plaats van je host of jouw eigen fouten, maar de documentatie is correct, enkel kan niet alleen alle mogelijke dingen bevatten. Dit kan van iedere server instelling, buiten phpBB om, wat in dit geval de error veroorzaakt, zijn. phpBB kan dit soort fouten niet eens veroorzaken.
Dus jij zegt feitelijk, dat waar mijn host schreef, dat, "omdat ik phpbb3 in een aparte map geïnstalleerd heb, waardoor deze op dat moment niet te bereiken was via http://www.....net/phpbb3, de host In de hoofdmap /httpdocs een index.php-bestand had aangemaakt met een redirect naar de submap. Op die manier werden bezoekers van de website naar de juiste locatie doorgestuurd zodat zij alsnog mijn site konden zien", dit een host-afhankelijke gebeurtenis is geweest?
Maw, dat bij andere hosts nooit een dergelijk index-bestand zou moeten worden geplaatst met redirect?
Ik wil je er dan wel op attenderen, dat ik, zoals ik al eerder schreef, in mijn zoektocht op Google naar de oplossing van de foutpagina (zie openingstopic), ik op een gegeven moment hele waslijsten in cache-websites heb gezien met exact dezelfde foutpagina. Welke url dat was, kan ik helaas niet meer reproduceren, maar het waren misschien wel tientallen pagina's vol allerhande websites met enkel deze tekst.
Dat zou misschien kúnnen komen door hetzelfde, als waar ik op gestoten ben bij de installatie via FTP.
Ik zit bij Hosting2Go en dat is m/i een vrij grote host.

Dus daarom zou ik dan toch voorzichtig een volgende aanvulling adviseren op http://wiki.phpbb.nl/Installeren_(phpBB3)
na:
Aan de slag
Introductie
Je hebt het zip-bestand van phpBB3 gedownload. Na het uitpakken van alle bestanden uit het zip-bestand in een aparte map op je PC, ga je de uitgepakte mappen + bestanden uploaden via FTP naar je webruimte; dit doe je naar je map public_html/phpbb3 of htdocs/phpbb3 (die map /phpbb3 moet je eerst via FTP aanmaken). Je kunt nu gaan beginnen met het installeren, door de URL naar jouw phpBB3-forum in te tikken in de adresbalk van je browser. Je wordt direct doorgestuurd naar het Installatie-paneel;

Bijvoorbeeld:

Afhankelijk van welke host je hebt, kan er mogelijk eerst een foutpagina met de volgende tekst verschijnen:

Dit is de standaard pagina voor de domeinnaam (url eigen domein). Wanneer u deze pagina ziet nadat u uw website heeft geplaatst, is waarschijnlijk het index.html bestand niet vervangen.

Deze pagina is automatisch gegenereerd door Plesk
.

In dat geval moet er in de hoofdmap /httpdocs een index.php-bestand aangemaakt worden met een redirect naar de submap, zodat je alsnog het Installatie-paneel te zien krijgt.

(Vervolgens kun je er ook nog een uitleg bij geven, hoe je zo'n php-bestand aanmaakt enz.., want ook dat weten velen (w.o. ikzelf dus) absloluut niet.
Laatst gewijzigd door Modereter op 30 mar 2010, 01:35, 1 keer totaal gewijzigd.

marian0810
Contacteer:

Bericht door marian0810 » 20 mar 2010, 23:12

Modereter schreef:Afhankelijk van welke host je hebt, kan er mogelijk eerst een foutpagina met de volgende tekst verschijnen:
Het punt is, dat is geen foutpagina. Het is gewoon de inhoud van de site zoals de host die erop gezet heeft voordat jij met uploaden begon. Een soort aankondiging dat je eraan komt zeg maar.
In die hoofdmap waar dat bestandje staat (index.html of index.php - net wat je ervan maakt) komt dus je site te staan. Hoe je die verdeelt en welke mappen je daarvoor gebruikt is maar net wat je wilt. Het komt namelijk veel vaker voor dat mensen een grotere hoofdsite hebben waar het forum maar een onderdeel van is. Dan kom je dus eerst op de site terecht, waar je vervolgens een link naar het forum kunt vinden.

Klik bijvoorbeeld eens mijn site (wereldbolletje onder avatar), dan zie je dat je eerst op een hoofdpagina terechtkomt (die dus in de hoofdmap staat) en van daaruit naar het forum kunt gaan. In de map forum dus. Of phpbb3, of community of hoe je hem zelf ook maar wilt noemen. Zo zijn de meeste websites ingedeeld dus het is logisch dat de handleiding daar rekening mee houdt.
Heb je alleen maar een forum en is dat verder niet verbonden aan een website, ja dan kun je het forum net zo goed in de hoofdmap zetten. Maar dat komt veel minder vaak voor.
Je zou dus later die redirect nog eens kunnen vervangen door een uitgebreide website.

Paul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Paul » 21 mar 2010, 11:42

Als we dat soort dingen gaan toevoegen, kunnen we een hele waslijst aan meldingen toevoegen aan die pagina, welke mogelijk zouden kunnen optreden. Het artikel is bedoeld om als basis te dienen, en niet om alle mogelijke fouten en meldingen te weergeven.
Verder is die melding niet van phpBB, en dus kunnen wij er in principe weinig aan doen dat je die melding krijgt.

Modereter

Bericht door Modereter » 21 mar 2010, 12:40

marian0810 schreef:
Modereter schreef:Afhankelijk van welke host je hebt, kan er mogelijk eerst een foutpagina met de volgende tekst verschijnen:
Het punt is, dat is geen foutpagina. Het is gewoon de inhoud van de site zoals de host die erop gezet heeft voordat jij met uploaden begon. Een soort aankondiging dat je eraan komt zeg maar.
In die hoofdmap waar dat bestandje staat (index.html of index.php - net wat je ervan maakt) komt dus je site te staan. Hoe je die verdeelt en welke mappen je daarvoor gebruikt is maar net wat je wilt. Het komt namelijk veel vaker voor dat mensen een grotere hoofdsite hebben waar het forum maar een onderdeel van is. Dan kom je dus eerst op de site terecht, waar je vervolgens een link naar het forum kunt vinden.

Klik bijvoorbeeld eens mijn site (wereldbolletje onder avatar), dan zie je dat je eerst op een hoofdpagina terechtkomt (die dus in de hoofdmap staat) en van daaruit naar het forum kunt gaan. In de map forum dus. Of phpbb3, of community of hoe je hem zelf ook maar wilt noemen. Zo zijn de meeste websites ingedeeld dus het is logisch dat de handleiding daar rekening mee houdt.
Heb je alleen maar een forum en is dat verder niet verbonden aan een website, ja dan kun je het forum net zo goed in de hoofdmap zetten. Maar dat komt veel minder vaak voor.
Je zou dus later die redirect nog eens kunnen vervangen door een uitgebreide website.
Klopt dat met mijn gedachten die ik de afgelopen 12 uur zeg maar had, dat als ik al een website had gehad in de hoofdmap en dan het phpbb-forumsoftware zou hebben geftp'd in die aparte submap, ik die pagina niet zou hebben gezien?

marian0810
Contacteer:

Bericht door marian0810 » 21 mar 2010, 12:41

Klopt, dan was je gewoon op je website terechtgekomen net zoals altijd.

Modereter

Bericht door Modereter » 21 mar 2010, 12:42

paul schreef:Als we dat soort dingen gaan toevoegen, kunnen we een hele waslijst aan meldingen toevoegen aan die pagina, welke mogelijk zouden kunnen optreden. Het artikel is bedoeld om als basis te dienen, en niet om alle mogelijke fouten en meldingen te weergeven.
Verder is die melding niet van phpBB, en dus kunnen wij er in principe weinig aan doen dat je die melding krijgt.
Sorry Paul (e.a.) voor mijn te voorvarende conclusies op basis van mij onkundigheid in dit soort zaken! :oops:
Bedankt voor je rustige antwoord.
marian0810 schreef:Klopt, dan was je gewoon op je website terechtgekomen net zoals altijd.
Verrek, ga ik dan toch het licht zien in deze materie? Op deze gewijde dag nog wel? :o

Maar---even lastig blijven doen misschien :? ..is het dan niet handig om in de handleiding er even zoiets bij te zetten? Ik bedoel, het heeft heel wat berichten geduurd in dit topic, alvorens jij mij uit deze opperste verwarring en treurnis hebt gered!

marian0810
Contacteer:

Bericht door marian0810 » 21 mar 2010, 13:15

Je bedoelt bijvoorbeeld dit

dit doe je naar je map public_html/phpbb3 of htdocs/phpbb3 
vervangen door zoiets als dit?

dit doe je naar je map public_html/phpbb3 of htdocs/phpbb3, of naar de hoofdmap voor een forum zonder bijbehorende website
Ach welnee, dan zouden we minder van zulke interessante topics krijgen. Dat zou toch zonde zijn :D

Paul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Paul » 21 mar 2010, 13:48

Modereter, wil je er wel op letten dat je niet dubbelpost, maar je vorige bericht bewerkt, bedankt!

Modereter

Bericht door Modereter » 21 mar 2010, 14:21

marian0810 schreef:Je bedoelt bijvoorbeeld dit

dit doe je naar je map public_html/phpbb3 of htdocs/phpbb3 
vervangen door zoiets als dit?

dit doe je naar je map public_html/phpbb3 of htdocs/phpbb3, of naar de hoofdmap voor een forum zonder bijbehorende website
Bijvoorbeeld ja! Hoewel er in mijn geval later nog wel een website bij zou kunnen komen. Die zet ik dan gewoon in de hoofdmap. Toch?
Ach welnee, dan zouden we minder van zulke interessante topics krijgen. Dat zou toch zonde zijn :D
Ik ga hier auteursrecht op claimen! :mrgreen:
paul schreef:Modereter, wil je er wel op letten dat je niet dubbelpost, maar je vorige bericht bewerkt, bedankt!
O, deed ik dat dan? Had ik niet gemer :? kt.
Laatst gewijzigd door Paul op 21 mar 2010, 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Dubbelpost samengevoegd.

EelkeB

Bericht door EelkeB » 23 mar 2010, 09:21

Poehee, wat een verhaal... Ik heb niet alles gelezen, maar hier mijn misschien wat simplistische conclusie.

Het is heel simpel: het forum is bereikbaar op de plek waar je het installeert. Als je wil dat het forum direct ook het hoofdniveau van je site is, dan moet je het daar installeren. Inderdaad kan de handleiding op dat punt duidelijker. Waarom jouw host een bestand neerzet dat doorverwijst naar de locatie waar je het forum hebt geinstalleerd in plaats van heel het forum te verplaatsen? Waarschijnlijk omdat zij ook geen phpBB-expert zijn en kiezen voor de minst ingrijpende aanpassing. Wij kunnen je hier vertellen dat je veilig je installatie kunt verplaatsen, maar dat weet je host niet.
marian0810 schreef:Waarom zou je in hemelsnaam iets in de Wiki willen wijzigen? :? :?:
Ehmm, grapje zeker? :) Een wiki is toch juist bedoeld om aan te passen? :) (Met beleid natuurlijk :))

Ik heb de betreffende passage een beetje aangepast. Niet met allerlei mitsen en maren over mogelijke standaard pagina's die hosts geplaatst kunnen hebben, waar het om gaat is dat je het forum in principe op een locatie naar keuze kunt installeren. De keuze om de directory "phpBB3" te noemen vind ik inderdaad sowieso niet geweldig (staat niet netjes, bovendien, wat gebeurt er met je URLs als je een keer verhuist naar phpBB4? Of, Tim Berners-Lee verhoede het, SMF, vBulletin of ...?). Heb ik dus ook aangepast.

http://wiki.phpbb.nl/Installeren_%28php ... ntroductie
Dutch Open Projects
Mini Seven Club Nederland - Het grote forum voor het kleine autootje
Geen support via PM of mail

Modereter

Bericht door Modereter » 23 mar 2010, 17:48

Je was me te snel af, ik wilde juist wat gaan proberen aan te passen, maar zoals het er nu staat, is het prima! :)

Gesloten