Tijdzone veranderen lukt niet helemaal

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit? Probeer phpBB3! Problemen lossen we samen met je op.
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Forumregels
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Gesloten
MarkF

Tijdzone veranderen lukt niet helemaal

Bericht door MarkF » 21 mei 2014, 14:35

• Adres van je forum: http://simsplanet2.com/forum2/
    Event. modificaties op je forum: Nee
    Wanneer ontstond het probleem? Vandaag
    phpBB versie: 3.0.12

Heb je onlangs iets veranderd aan je forum?
    Wat is het probleem?
Het lukt me niet de tijdzone van mijn forum gebruikers op GMT + 1 te zetten met zomertijd ja.

In het forum admin panel staat de tijd op GMT + 1 en zomertijd toepassen staat op ja. Maar mijn gebruikers hebben allemaal GMT + 2 en zomertijd toepassen staat op nee.

Als ik de volgende querie van http://wiki.phpbb.nl/3.x/Zomertijd_en_W ... _wijziging via PhpMyAdmin wil uitvoeren, wordt er niks aangepast. Dan komt er te staan: MySQL gaf een lege resultatenset terug (0 rijen).

Code: Selecteer alles

UPDATE `phpbb_users` SET `user_dst` = '1' WHERE `user_timezone` = '1.0.0';
UPDATE `phpbb_config` SET `config_value` = '1' WHERE `config_name` = 'board_dst';
Wat moet ik doen om de tijd bij alle gebruikers van het forum op GMT + 1 te zetten en de zomertijd op ja?

Mid

Re: Tijdzone veranderen lukt niet helemaal

Bericht door Mid » 21 mei 2014, 16:46

Bestaande gebruikers moeten zelf hun forumtijd via het Gebruikerspaneel instellen op GMT+1. (Mogelijk heeft iemand daar een query voor?...)

In de toelichting op de queries staat vermeld, dat de queries alleen geldig zijn voor de forumleden, die al staan ingesteld op GMT+1 (WHERE `user_timezone` = '1.0.0').

Om het zelf te testen: aanmelden op je eigen forum met een ander emailadres, als gewoon forumlid en dan in het Gebruikerspaneel alle gewenste instellingen maken en controleren. Als gewoon forumlid kun je dan altijd even testen, of iets werkt bij de gewone forumleden of niet.

David
Contacteer:

Bericht door David » 21 mei 2014, 17:39

Mid schreef:Bestaande gebruikers moeten zelf hun forumtijd via het Gebruikerspaneel instellen op GMT+1. (Mogelijk heeft iemand daar een query voor?...)
Die heb ik voor je ;)

UPDATE `phpbb_users` SET `user_timezone` = '1.0.0';
Op zoek naar een vertaling voor je extensie? vertalingen

Mid

Bericht door Mid » 21 mei 2014, 17:48

David schreef:Die heb ik voor je ;)

Hartelijk dank; ik was niet zeker van mijzelf, maar had het dus toch goed; dat valt dus al weer mee... :)

MarkF

Bericht door MarkF » 21 mei 2014, 19:54

Sorry, maar ik kan uit jullie berichten niet opmaken wat er gedaan moet worden?

Mid

Bericht door Mid » 21 mei 2014, 20:30

MarkF schreef:Sorry, maar ik kan uit jullie berichten niet opmaken wat er gedaan moet worden?
1. Maak een backup van de database, vanuit de database zelf, met de Exporteer-functie.

2. Voer nu de query uit:

en wacht de resultaten af. (alle forumleden moeten nu op GMT+1 staan).

3. Voer de query uit:

UPDATE `phpbb_users` SET `user_dst` = '1' WHERE `user_timezone` = '1.0.0';
en wacht de resultaten af. (alle forumleden moeten nu op zomertijd staan).

MarkF

Bericht door MarkF » 21 mei 2014, 21:12

Heb het gedaan en nu lijkt het goed te staan.

Misschien een stomme vraag, maar waarom zei je eerst dan dat gebruikers het zelf moesten instellen?

Nog een vraag: Als straks de wintertijd ingesteld moet worden, hoe gaat dit dan? Kan dit automatisch, of moet ik een querie uitvoeren? Zo ja, welke?

Heeft het verder negatieve effecten dat ik de queries uit je laatste bericht heb uitgevoerd?

Solidjeuh
Contacteer:

Bericht door Solidjeuh » 21 mei 2014, 21:28

Zomertijd:
update phpbb_users set user_timezone=1, user_dst=1, user_dateformat='|d M Y|, H:i'

Wintertijd:
update phpbb_users set user_timezone=1, user_dst=0, user_dateformat='|d M Y|, H:i'

8-)
Forum voor NL Extensie vertalingen ---> https://www.solidjeuh.fun
----------------------------------------------------------------------------

MarkF

Bericht door MarkF » 21 mei 2014, 21:40

In querie taal zou het dit moeten zijn voor wintertijd?

UPDATE  `phpbb_users` SET  `user_dst` =  '0' WHERE  `user_timezone` =  '1.0.0'
Klopt het dat ik via het forum admin paneel het voor niet-leden (gasten) dan ook nog moet instellen op zomertijd 'nee'?

Klopt het dat board_dst alleen voor gasten is?

Mid

Bericht door Mid » 21 mei 2014, 22:39

Zomertijd uitzetten / wintertijd aanzetten voor iedereen met de instelling GMT+1 kent 2 queries:

UPDATE `phpbb_users` SET `user_dst` = '0' WHERE `user_timezone` = '1.0.0';
UPDATE `phpbb_config` SET `config_value` = '0' WHERE `config_name` = 'board_dst';
Hiermee wordt alles aangepast, dus zowel voor forumleden (user_dst), gasten en voor nieuwe forumleden (board_dst).

Het is gebruikelijk, dat forumleden zelf hun tijd instellen, omdat men uit verschillende tijdzones kan komen. Er kunnen ook Nederlanders op het forum zitten, die bijvoorbeeld in Australië wonen en dan hebben zij een andere tijdzone. Er zijn ook landen zonder zomertijd. Daarom kunnen gebruikers beter zelf hun tijd instellen.

De door mij aangegeven queries, die je hebt uitgevoerd, hebben geen negatieve effecten.

Een zijdelings, vrijblijvend advies van mij: verwijder de vermelding van de moderators uit alle sub-forums, want het zijn allemaal dezelfde personen en het maakt het aanzien van het forum-overzicht nogal rommelig, terwijl je nu nog meer verticaal moet scrollen dan nodig is zonder de vermeldingen.

MarkF

Bericht door MarkF » 21 mei 2014, 23:08

Dank voor de informatie!

Het gegeven forum is een test forum. De definitieve versie maak ik nog en die krijgt niet de moderators op de homepage. :)

Mid

Bericht door Mid » 21 mei 2014, 23:17

MarkF schreef:Dank voor de informatie!
Graag gedaan! :)
MarkF schreef:Het gegeven forum is een test forum. De definitieve versie maak ik nog en die krijgt niet de moderators op de homepage. :)
O.K. Veel plezier met de verdere forum-activiteiten!

Gesloten